מה היא מערכת ההפעלה לינוקס?

Linux הנה מערכת הפעלה בעלת קוד פתוח אשר אין בה הגבלות וכל תכניה פתוחים לכלל משתמשיה. המערכת נוצרה כתחליף למערכת היוניקס היקרה בתחילת שנות ה- 90 והיא מופצת בחינם לכל מי שמעוניין בה, בניגוד ל- Windows של Microsoft, אשר על מנת להשתמש בה ניאלץ לוותר על כמה מאות שקלים ורוב תכניה אינם ניתנים לשינוי.

הליבה של Linux נוצרה על ידי לינוס טורבאלדס והופצה על ידיו בחינם לעולם. יתרה מזאת, טורבאלדס מאפשר לכל מתכנת שיודע מה הוא עושה להוסיף תכנים לליבה. אלפי מתכנתים מסביב לעולם מתכנתים את שלל גרסאות ה- Linux הקיימות בשוק. בזכות התעוזה וההיענות הגדולה מצד מתכנתים רבים בעולם ואפילו מצד חברות, מערכת ההפעלה של טורבאלדס התפתחה והשתדרגה במהירות מסחררת והיא נחשבת למהירה ולקלילה יותר מ- Windows.

כמערכת הפעלה פתוחה, Linux מפותחת בשיתוף פעולה של העולם כולו. כלומר, אין חברה אחת שהיא אחראית בלעדית לפיתוח שלה או לתמיכה מתמשכת. להבדיל מ- Microsoft, החברות משתתפות בעלויות המחקר ופיתוח המערכת יחדיו, לצד המתכנתים הפרטיים והחברות שמפתחים מתוך רצון לספק לקהילה מוצר נהדר שאינו מסחרי.

לצורך המחשה, החברה “Red Hat“ פיתחה מערכת הפעלה מבוססת Linux לשרתים, אך השימוש בה בתשלום. לעומתה, החברה Centos מציעה גם היא מערכת זהה אך בחינם ועדיין בעולם משתמשים במערכת ההפעלה “Red Hat“

מכיוון שחברת “Red Hat“, שלא כמו שאר החברות, מציעה שירות ללקוחותיה, אם יש לכם תקלה במערכת או שאינכם מסתדרים בהתקנתה או בשדרוגה, תוכלו להזמין טכנאי לחברה שלכם שיעשה את העבודה.
אך עדיין, במקרה של תקלה בשרת, איש לא יבוא לעזרתכם על מנת לתקן את מערכת ההפעלה Linux, אך קיימים פורומים וקהילה רחבה ותומכת שיכולים לעזור במידת הצורך.

אחת הבעיות עם מערכת הפעלה חינמית היא שלא קיימת תמיכה טכנית שניתן להיעזר בה במקרה של תקלה, לכן אנשים פחות טכניים שלא מסתדרים עם מחשוב יתקשו לעבור לסביבת Linux. יחד עם זאת, מבחינת המשתמש הרגיל חשוב לציין שמערכת זו מגיעה גם בסביבת טרמינל ודסקטופ, כך שאפשר להחליף בעזרת הדסקטופ של Linux את Windows הגרפי של Microsoft.

כיום, אגב, קריאת שירות לאיש Linux יקרה פי כמה וכמה מקריאת שירות של איש Microsoft.

יש לכם רעיון למערכת הפעלה?

היתרון של מערכת Linux הוא שכל אחד יכול לפתח את המערכת שלו- אתם יכולים לקחת את ליבת Linux ולהתאים אותה בדיוק לצרכים שלכם.
לא יתקיים מצב שבו תהיה תוכנה אחת שלא אתם התקנתם, שלא כמו מערכת Windows שמכילה אלפי תוכנות שרבים מאיתנו כלל לא יודעים שהן שם. המצב הנו בעייתי מכיוון שתוכנות שרצות ברקע גורעות משאבים ומשפיעות על ביצועי המערכת. ב- Linux אם לא התקנתם אותה, היא לא תתקיים. אין צורך להאט את מערכת ההפעלה בתוכנות לא רצויות או בתהליכים שאין לנו מושג למה הם משמשים.

רבים ממשתמשי Microsoft מורידים תוכנות, מתקינים אותן ולוחצים על מקש Next, כאשר באחוז לא קטן מהתוכנות, מותקנת גם תוכנת צד ג‘ אשר מאטה את המחשב ופוגעת בו.
ב- Linux אין מצב שבו אנחנו מורידים משהו ומתקינים תוכנה שלא רצינו.

חברות כמו Linux From Scratch מציעות לכם ספר וקבצים בחינם שיעזרו לכם לבנות את המערכת שלכם ולהציע אותה לעולם. מי יודע? אולי המערכת הנפוצה הבאה תהיה שלכם.

ב- Linux אופן התקנת התוכנות שונה מ- Windows, כאשר נרצה להוריד משהו, פשוט נלחץ עליו פעמיים והוא יותקן.
לכל תוכנה ולכל שירות ישנן תלויות - Dependency. זאת אומרת שעל מנת להתקין תוכנה מסוימת, יכול להיות שיש צורך להתקין קודם את כל התלויות של התוכנה. כלומר, שירותים נוספים שהתוכנה צריכה להשתמש בהם, ורק לאחר מכן להתקין את התוכנה.

לעמוד קורס לינוקס לחץ >>

נשמע מסובך?

אל דאגה. נכון להיום כמעט כל תוכנה שתתקינו מכילה בתוכה את כל התלויות ובסך הכל התוכנה תבקש מכם לאשר את התקנת התלויות ולאחר מכן הכל יעבוד מצוין. בנוסף על כך, להבדיל מ- Windows, ב- Linux אין צורך לחפש שעות את התוכנה, אלא להתקין את התוכנה ישירות מרשימת התוכנות, מה שנקרא ה- Linux Repositories, באמצעות פקודות פשוטות יחסית.

מערכת ההפעלה Linux, כמו כל מערכת הפעלה אחרת, גם היא מבוססת הרשאות, משתמשים וקבוצות וכל זאת כדי לשמור על המערכת מאובטחת ככל שניתן.

אחד ההבדלים המשמעותיים יותר בין מערכות ההפעלה Windows ו- Linux, היא העובדה ש- Linux אינה מכילה Registry שהוא למעשה השלד של מערכת ההפעלה Windows. ב- Windows ניתן להרוס את מערכת ההפעלה על ידי שינוי קטן ב- Registry. בנוסף ניטור ה- Registry מאוד מסובך, לכן האקרים ווירוסים מנצלים חיסרון זה כדי לשנות קבצים ב- Registry כך שיהיה מאוד קשה לאתר אותם.

במערכת ההפעלה Linux אין כלל משמעות לסוג הקובץ ולסיומת שלו, כגון cmd.exe או file.txt. מכיוון שמערכת ההפעלה עובדת עם סוג קבצים אחד שהוא file, הסיומת של הקובץ היא לנוחות המשתמש. יתרה מכך, כל הגדרות מערכת ההפעלה נשמרות בקבצים ולא ב- RAM כפי שמערכת Windows נוהגת לעשות.

Linux היא מערכת הפעלה מסוג Multi User. כלומר, יותר ממשתמש אחד יכול להימצא בה בו זמנית ולנהל אותה, בניגוד ל- Windows שבה יש אפשרות רק לאחד. זהו חיסרון משמעותי למערכת ההפעלה Windows.
נקודה נוספת שברצוני לעלות היא העובדה שמערכת הפעלה מבוססת קבצים (למשל Linux) מאפשרת לכם, כמשתמשי מערכת, לערוך אפילו את ה- Boot Loader שלכם, שזהו ה- Grub ואף ניתן בקלות להוסיף יכולות חדשות ל-Kernel ואף להחליפו והכל כמובן בצורה חינמית.

התאמה אישית?

ב- Windows לא קיימת האפשרות לשנות את ה- Bios בקלות כמו שניתן לעשות במערכות Linux אשר בהן ה- Grub מכיל קבצים שניתן לגשת אליהם בקלות מתוך מערכת ההפעלה. יתרה מזאת, במערכת Linux אתם יכולים להגדיר את ה- Grub שלכם ולהוסיף מצבים משלכם למערכת שהיא מאוד דינאמית ואינטואיטיבית.

יש לכם רעיון לפקודת מערכת חדשה?

ל- Linux אין בעיה, תוכלו להמציא פקודות חדשות ואף לקבוע מה בדיוק יקרה מרגע ההפעלה עד לרגע כיבויה. תוכלו להתאים ולשנות כל דבר שלא מוצא חן בעינכם, שלא כמו ב- Windows.

אז איפה אפשר למצוא מערכות הפעלה מבוססות Linux?

אחד המאפיינים המפורסמים ביותר של Linux הוא קוד פתוח ובהתאם לזאת כל חברה יכולה כיום לקחת מוצר שהוא לאו דווקא מחשב ולהתאים אליו מערכת הפעלה. כיום ניתן למצוא את מערכת ההפעלה Linux כמעט בכל סוג של מוצר – שעוני יד, מחשבים, שרתים, טאבלטים, סלולר, רכבים ובמשקפיים שלכם (Google Glass).
בנוסף, באפריל 2014 אפילו הכספומטים עברו מ- Windows XP למערכות מבוססות Linux.
מערכת ההפעלה Linux נחשבת למאוד מוצלחת וכיום חברות רבות עושות בה שימוש, ביניהן גם Google שפיתחה מערכת בשם Chrome OS, מערכת הפעלה מצוינת לאלו שהצרכים שלהם הם גלישה באינטרנט, צפייה בסרטים ועבודה עם מסמכים.
Linux קיבלה תמיכה רבה מעולם שרתי האינטרנט, מחברות שונות בעולם, ואף זכתה להיות מערכת ההפעלה המרכזית בתחום. חברות כמו Amazon ,Twitter ,Google ועוד משתמשות בשרתי Linux למערכות שלהן.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה