אם לא שמעתם עד היום על טיקטוק, פלטפורמת התוכן והרשת החברתית המשפיעה ביותר בשנים האחרונות, אתם כל הנראה חיים על כוכב אחר. הרשת החברתית הזו נכנסה לחיינו ותפסה תאוצה בקצב צמיחה מסחרר. היא השפיעה וממשיכה להיות לה השפעה על הדרך שבה משתמשי הרשת צורכים תכנים, על הדרך שבה יוצרי תוכן מחוללים תכנים, על תרבות, שיח ברשת, על היכולת של אנשים מוכשרים בלי משאבים לייצר לעצמם במה ולבנות מוניטין, וגם, כמובן, על הדרך שבה מותגים יכולים לעשות שימוש בפלטפורמה לצרכים שיווקיים.

אז מה כל כך מייחד את הפלטפורמה הזו בעולם של שיווק דיגיטלי, מה גרם לה לפרוץ בצורה פנומנלית כמעט לכל בית שמחובר לרשת, ואילו מאפיינים הופכים אותה לרשת חברתית מצליחה כל כך? בואו נצלול פנימה.

מאפיינים חשובים של הרשת החברתית שכדאי להכיר

טיקטוק היא כמובן לא הרשת החברתית הראשונה שהצליחה לסחוף אחריה קהל יעד רחב של משתמשים. שחקניות בתחום של שיווק דיגיטלי קדמו לה והצליחו לחולל מהפכה בדרך שבה נפגשו גולשים, משתמשים ומשווקים. דוגמאות טובות לכך הן פייסבוק, אינסטגרם ועוד רשתות אחרות. אבל Tiktok ללא ספק הביאה איתה משהו אחר להווי, לתרבות ואופן שבו תכנים נוצרים, משותפים ומופצים ברשת.

הנה כמה מן המאפיינים האלו, שהופכים אותה לרשת שמציעה גישה שונה ואחרת בעולם של שיווק דיגיטלי רווי, עמוס לעייפה, ומסוקר בצורה נרחבת:

תוכן בהתאמה אישית מול תוכן מבחירה אישית

בדומה לרשתות חברתיות אחרות, גם טיקטוק מציעה פיד של תוכן - מקום שאליו מנווטים המשתמשים באפליקציה כדי ליהנות מתכנים שונים שהועלו לפלטפורמה. מדיה חברתית איננה דבר חדש. באפליקציות נוספות ניתן למצוא אזור ייעודי שמכיל תכנים שהעלו משתמשים. הייחודיות בשירות היא החלוקה לשני סוגים של תחומים כאלו: פיד של תוכן שהפלטפורמה החליטה עבור המשתמש שהוא רלוונטי עבורו, וכזה שהמשתמש ביוזמתו בחר לעקוב אחריו.

מדוע מדובר כאן בשינוי ממשי מול מה שהיכרנו עד היום?

משום שבדרך זו מאפשרת Tiktok למשתמשים לאזן בין התכנים שהם מבקשים לצרוך ביוזמתם, יחד עם גילוי של תוכן חדש, רלוונטי, שעשוי לעניין אותם.
וכאשר משתמשים יכולים למצוא בפלטפורמה תוכן שמדבר אליהם, שמבדר אותם, שמעניין אותם, הם גם הופכים להיות משתמשים מעורבים יותר, נאמנים יותר, וכמובן, נוטים להשתמש בפלטפורמה בתדירות גבוהה יותר.

במילים אחרות, הדרך שבה טיקטוק מנגישה תוכן למשתמשים שלה, מייצרת בסיס טוב לשימושיות בשירות - מה שהופך את הפרסום בה לכדאי יותר.

תרבות - אתגרים ותחרויות

חשוב יהיה לציין: TikTok היא לא רק שירות, פלטפורמת תוכן ואפליקציה. למעשה, אלו הם המרכיבים החשובים פחות בהצלחה שלה. היא מחוללת תרבות של ממש. באמצעות אוסף של טכניקות כמו אתגרים, תשובות לסרטונים, תחרויות ועוד - מייצרת הפלטפורמה הזו אינסנטיב לא רק לצרוך תוכן באופן פסיבי, אלא להגביר מעורבות בצורה ממשית, באמצעות סרטוני תגובה, חיקויים, ומענה לאתגרים.

הרפטטיביות של אתגרים, למשל, מייצרת עבור המשתמשים תוכן מוכר, שהם יכולים להתחבר אליו. הניואנסים העדינים של הבדלים בביצועים השונים של יוצרי תוכן שונים - הופכים את התוכן למעניין הרבה יותר.

תכנים קצרים בטיקטוק הופכים את הקצבים למהירים במיוחד

אם לא ציינו זאת עד עכשיו, אנחנו מדברים על פלטפורמת תוכן לסרטונים קצרים. בין אם אתם מייצרים את הסרטונים האלו באמצעות אפליקציית טיקטוק עצמה, ובין אם אתם פשוט מעלים אליה סרטונים שערכתם באמצעות כלים טכנולוגיים חיצוניים, משך הזמן שיאפיין את הסרטון שלכם יהיה מוגבל.

במשך השנים שינתה כמה וכמה פעמים TikTok את המגבלות שהחילה לגבי אורך הסרטונים המועלים אליה או מיוצרים באמצעותה. כך או כך, מדובר בסרטונים שהמטרה שלהם ברורה: להוות פלטפורמה בידורית, לא חופרת יותר מידי, פחות מעמיקה ויותר שטחית, עם אנרגיות מהירות וקשב מסוג אחר של קהל היעד הרלוונטי.

יצירת סרטונים בטיקטוק- שיווק בטיקטוק

סיכוי שווה להצלחה - הויראליות בטיקטוק

עוד מאפיין תרבותי ששווה להתעכב עליו בכל הקשור לטיקטוק, הוא היכולת להפוך לויראלי.
כולם רוצים להיות פופולריים. ויראליות מביאה איתה חשיפה גבוהה, פוטנציאל עסקי אמיתי, יצירת מוניטין, פרסום, וכל זאת בעלות זניחה ביחס לתמורה.
אלא שעד היום, האפשרות לייצר תכנים ויראליים, ברשתות חברתיות מקבילות, הייתה שמורה בעיקר לגופים עתירי משאבים. כאלו שכבר מקושרים לקבוצות נכונות. כאלו שיש להם הרבה עוקבים. כאלו שהתשתית שלהם חזקה במיוחד.
בתצורת העבודה הזאת, לא תמיד תוכן איכותי ומיוחד קיבל את הקשב הראוי לו. אם את התוכן יצר גורם אנונימי, לא מוכר, בלי כמות גדולה של עוקבים, ובלי משאבים, הסיכוי של התוכן להפוך לויראלי היה קלוש.

טיקטוק עובדת אחרת. היא מקדשת את ערך ההשפעה של התוכן על קהל היעד. מנגנון ההפצה שלה עובד בהדרגה. הוא מציג את התוכן לקבוצה קטנה של משתמשים, ובוחן את ההשפעה של התוכן הזה עליהם. אם קהל היעד, שנבחר באופן אקראי מגיב היטב לתוכן, הרשת החברתית מרחיבה שוב את קהל היעד.
באופן כזה, מספיקה יצירה של תוכן מעולה כדי לייצר ויראליות אמיתית.
זוהי בשורה אמיתית. היא מספקת מוטיבציה ליוצרי תוכן מעולים לייצר תוכן כזה. והיא מספקת מוטיבציה למשתמשים השונים להיכנס לאפליקציה בידיעה שימצאו בה תוכן מעולה.

כלים ליצירת תוכן

טיקטוק היא, כאמור, לא רק פלטפורמה לניהול של תוכן מבוסס וידאו באורך קצר, אלא פלטפורמה ליצירת תוכן כזה. באמצעותה, תהיו נגישים לאוסף גדול של שירותים, פסי קול, כלי עריכה, פילטרים, אפקטים ועוד, שיאפשרו לכם כבר בתוך האפליקציה לחולל את התוכן.
העובדה הזאת היא חלק מן האסטרטגיה הכוללת של עידוד יוצרים איכותיים להעלות אל הפלטפורמה תכנים, תוך עקיפת חסמים שונים. TikTok מספקת כלים לעריכה של הקליפים שיצרתם, כמו גזירה, פיצול ועיבוי התוכן. כמו כן היא מאפשרת עריכה של צלילים, הוספה של טקסטים במיקומים שונים בסרטון, עריכת המהירות של הסרטון, הפיכת כיוון הסרטון, הוספת מסגרות ועוד.
מה שחשוב להבין בהקשר הזה הוא ש Tiktok משכללת כל העת את כלי העריכה שלה, ואלו זמינים למשתמשים שלה באופן רציף.

פרסום בפלטפורמה - קמפיין טיקטוק

הגענו לקודש הקודשים: קמפיין טיקטוק. לשם כיוונו.
כל מה שסקרנו עד עכשיו משרת מטרה אחת: ניהול קמפיין אפקטיבי.
העובדה שהיא פלטפורמה ויראלית כל כך, שמושתתת לא רק על פעילות של משתמשים, אלא גם על יצירת תרבות של ממש, העובדה שהתכנים ב Tiktok הם קצרים, שהפיד מתחלף מהר, מותאם אישית, גדל ומתאים עצמו לצרכי ורצונות המשתמש, הופכת את הפלטפורמה הזאת למקום אולטימטיבי למפרסמים.
טיקטוק מאפשרת למפרסמים לייצר ולפרסם תכנים בפורמט של סרטונים קצרים. אלו יכולים להכיל קישורים שיפתחו באמצעות הדפדפן הפנימי של האפליקציה מצד אחד מאפשרת התצורה הזאת חווית משתמש מדהימה משום שהיא מהירה, בטוחה ומשאירה את הצופים בפלטפורמה. מצד שני, גם על המפרסמים לבצע את ההתאמות הנדרשות בדפי הנחיתה שלהם כך שיוצגו היטב בפלטפורמה.

חשוב יהיה לקחת בחשבון: מאפייני הפעילות של המשתמשים בטיקטוק שונים מאלו של משתמשים ברשתות חברתיות אחרות. קשה הרבה יותר לפרסם בה שירותים שמצריכים ניתוח מעמיק של נתונים, או למידה של נושא באופן יסודי. היא מתאימה הרבה יותר לפרסום של נושאים קלילים, כיפיים, שמתאימים יותר לקהל צעיר, שנמצא במיינדסט כזה, לפחות כרגע. למרות זאת, אנו רואים כבר היום, בעלי מקצוע, רואי חשבון ובעלי מקצועות חופשיים נוספים שמפרסמים בפלטפורמה הזאת.

לפניכם רשימת קורסים הרלוונטים לתחום:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה