האקרים, פריצות ווירוסים במחשב - איך נזהה כשזה קורה לנו? על האיומים הנלווים לשימוש במחשבים וטלפונים חכמים לכולנו כבר יצא לשמוע. וירוסים, תוכנות זדוניות, בקשות כופר מהאקרים – כל אלו הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו ומגיעים כעסקת חבילה לצד היתרונות של טכנולוגיה מתקדמת. אם תשאלו בסביבה הקרובה שלכם, תגלו שלא מעט אנשים כבר סבלו מהדברים האלו, וזה שאתם או אחרים אולי עדיין לא, ממש לא אומר שהאיום הזה לא קיים.

לא, המטרה כאן היא לא להפחיד, אלא בסך הכל לעורר מודעות לעניין. מי שידע לזהות בהקדם האפשרי שהאקרים פרצו למחשב שלו, שאולי קיים וירוס במחשב או שנעשים ניסיונות כאלו, יוכל לטפל בבעיה באופן מיידי וככה למנוע נזק פוטנציאלי אדיר. אם ככה, בואו ננסה להבין איך לזהות וירוס במחשב או ניסיון פריצה, איך להימנע מוירוסים ופריצות ומה עושים אחרי שזה קרה.

איך מזהים וירוס במחשב?

אז איך יודעים אם יש וירוס במחשב או שהוא נפרץ? ישנם מקרים שבהם ברור שנפלנו קורבן לפשע סייבר, למשל כשאנחנו מקבלים הודעת כופר מהאקר אנונימי שדורש מאתנו תשלום עם איום כזה או אחר, לרוב מחיקה של מידע חשוב שלנו או פרסום של פרטים אינטימיים שנמצאו על המחשב שלנו. מצד שני, הרבה פעמים לא תהיה לנו אינדיקציה כל כך ברורה או חד משמעית ולכן חשוב להיות ערים לסימנים.

מהם הסימנים שעשויים להעיד על פריצה:

המחשב עובד לאט:

כאשר וירוסים ותוכנות זדוניות לרבות סוסים טרויאנים, תולעים ותוכנות רוגלה מותקנות על המחשב שלנו, זה לרוב יגרום לו לפעול לאט יותר. נכון, מחשב איטי הוא לא בהכרח תוצאה של פריצה או וירוס, אבל אם זה קורה בהפתעה אז בהחלט שווה לבדוק.

מצלמה שנדלקת מעצמה:

אחד מסוגי הסחיטה הכי נפוצים בשנים האחרונות הוא דרך פריצה למצלמה או למיקרופון של המחשב והאקרים משיגים בדרך הזאת מידע רגיש מאנשים. אם אתם שמים לב שהמצלמה או המיקרופון שלכם פועלים באופן ספונטני, זה בהחלט עשוי להיות העניין.

חברים מקבלים הודעות מחשבונות שלכם:

אם החברים שלכם מקבלים הודעות מוזרות מכם ברשתות חברתיות, לרוב עם קישורים ושפה לא ברורה, סביר להניח שהחשבונות נפרצו. כשאתם מגלים את זה, מומלץ להזהיר את הסביבה הקרובה שלא יילחצו על הלינק.

המון פרסומות קופצות:

עוד סימן נפוץ הוא פרסומות רבות שקופצות על המסך ולפעמים גם אתרים שלא אתם פתחתם בעצמכם. כשזה קורה, רוב הסיכויים הם שיש לכם וירוס במחשב.

אלו הם כמה סימנים מובהקים ונפוצים לפריצה ויש עוד כמה וכמה כאלו. אם אתם מקבלים הודעה מהאנטי וירוס שלכם על פריצה, זה כנראה לא קורה סתם. אם אייקונים אקראיים מופיעים בשולחן העבודה, סיסמאות מפסיקות לעבוד, סרגלי כלים חדשים שלא אתם התקנתם מופיעים בדפדפן – יכול להיות שוירוס הוא הסיבה.

איך להימנע מווירוסים ופריצות?

כמובן שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם וירוסים במחשב, היא לא להידבק מהם מלכתחילה. בראש ובראשונה, חשוב לוודא שיש לכם תוכנת אנטי וירוס איכותית שמגנה עליכם. חשוב מאד לוודא שהיא מבצעת סריקת וירוסים במחשב על בסיס קבוע כדי לעלות עליהם כמה שיותר מוקדם (מומלץ להגדיר זמני סריקה קבועים בתדירות גבוהה). מעבר לכך, כדאי להימנע מהורדה של תוכנות חשודות ממפיצים שאינם מוכרים. עדיף להימנע מכניסה לאתרים חשודים כדוגמת אתרים המציעים תוכן פרטי. תוכנות וקבצים שניתן להוריד מפרסומות קופצות מומלץ בחום שלא להוריד וחשוב לא לפתוח מיילים וקישורים שהגיעו אלינו מאנשים שאנחנו לא מכירים.

יש לי וירוס/פרצו לי למחשב – מה עושים?

אז גיליתם וירוס או פריצה למחשב שלכם, מה עושים עכשיו? בשלב הראשון חשוב מאד להתנתק מהאינטרנט וככה למנוע התפשטות או דליפה של מידע שלכם למחשבים אחרים. אם יש גיבוי, פרמטו את המחשב לגרסה האחרונה והריצו בדיקה בתוכנת האנטי וירוס שלכם כדי לוודא שהמחשב נקי. אם אין גיבוי או שהוא לא עדכני, עליכם להיכנס ל-Safe Mode ללא חיבור לרשת, לבצע ניקוי דיסק ולנקות את הקבצים הזמניים. לאחר מכן הריצו בדיקה שהמחשב נקי באנטי וירוס. לא בטוחים איך עושים את כל הדברים האלה או שהמחשב שלכם באמת נקי? שווה להיעזר במומחי מחשבים שיבדקו את זה בשבילכם.

בנוסף לכל זה, חשוב מאד גם לעשות בקרה ומזעור של הנזקים. החליפו סיסמאות והגדיר ואימות דו שלבי לחשבונות השונים שלכם, בטלו כרטיסי אשראי שהשתמשתם בהם באינטרנט ונסו להבין איזה מידע רגיש יכול היה לדלוף. במידת הצורך חשוב ליידע את אגף הסייבר במשטרת ישראל.

ומה לגבי הטלפון?

הטלפון החכם שלנו הוא מחשב לכל דבר ועניין וגם הוא חשוף מן הסתם לפריצות ווירוסים. אז איך אפשר לדעת אם פרצו לי לטלפון?

  • נסו לשים לב אם הסוללה מתרוקנת מהר מבדרך כלל
  • חפשו עליות פתאומיות בנפח הגלישה ברשת שלא קשורות לשימוש שלכם.
  • שימו לב לכיבוי והדלקה אקראיים של שירותי המיקום.
  • שימו לב לפרסומות שקופצות ללא התראה.
  • גלו ערנות לאפליקציות לא מוכרות שלא הותקנו במכשיר על ידכם.

לגבי השאלה הנפוצה איך לדעת אם פרצו לי לוואטסאפ, זה בדרך כלל פשוט יותר לאבחון בגלל שאי אפשר להשתמש באפליקציה משני טלפונים שונים. אם קיבלתם הודעה שנשלחה לכאורה מחבר ובו הוא מבקש מכם קוד אימות שנשלח אליכם, סביר מאד להניח שיש כאן ניסיון פריצה לווטסאפ.

בשורה התחתונה – וירוסים ופריצות למחשב ולסמארטפון אלו לא דברים שאפשר להימנע מהם במאה אחוז לעולם. יחד עם זאת, יש לא מעט צעדים שאפשר לנקוט בהם כדי למזער את הסיכונים האלו לצד דרכי זיהוי וטיפול מהיר שיתרמו למזעור נזקים.

אם אתם עדיין לא מכירים את הסימנים לפריצה, עוד אין לכם תוכנת אנטי וירוס איכותית ואמצעי הגנה ואתם עדיין לא נזהרים מדברים מסוכנים כמו אתרים חשודים והודעות ספאם, מומלץ להתחיל לנהוג באחריות ולמנוע מעצמכם ומאחרים עוגמת נפש מיותרת.

רוצים לקחת את זה צעד אחד קדימה? אצלנו, בהאקריו ה'חממה' למקצועות הייטק, תוכלו לקבל את כל הידע והכלים בקורס המתקדם ביותר למקצועות הסייבר ואבטחת המידע. יש לכם שאלות צרו איתנו קשר כאן.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה