אם בעבר, לפני המון שנים, בין אם זה בדיגיטל, הייטק או בכל מקום אחר: לכל אחד היה את התפקיד שלו. מעצב היה אך ורק מעצב, מנהל תוכן הוא אך ורק מנהל תוכן ומתכנת הוא… טוב, אני מניח שכבר הבנתם. אבל עם ההתקדמות בתעשייה, קיימת דרישה מהעובדים להרחיב את הסקילז והיכולות שלהם בשביל לעזור לארגון כמה שיותר.

אחת מהדוגמאות הקלאסיות והמוכרות ביותר המתארות את המצב הנ"ל היא מעצב גרפי הלומד את עולם התכנות. אז אילו שפות או באילו פלטפורמות משתמש המעצב הגרפי בשביל לעשות זאת? איך זה עוזר? ואיך זה עוזר לארגון בו הוא עובד? והאם באמת בתור מעצב גרפי חובה לדעת תכנות? במאמר הבא תמצאו את כל התשובות.

האם מעצבי אתרים צריכים ידע בבניית אתרים ותכנות

תכנות, בניית אתרים, קוד ואיך כל זה קשור אל עיצוב אתר?

כיום, כל מוצר דיגיטלי שאנחנו פוגשים או משתמשים בו, עבר מסע לא קטן בדרך לכך שיצרו אותו: אפיון המוצר, מטרותיו, עיצוב וממשק המשתמש, ירידה לפיתוח, ובמקביל כותבים אליו את התכנים, המיקרו–קופי וכו'. כל זאת במטרה בשביל להפוך האתר לפשוט לשימוש, נעים וכך כל המשתמשים תמיד ירצו לחזור אליו.

מרבית מהאלמנטים שאנחנו רואים באתרי אינטרנט נבנים בהלימה ושיתוף פעולה בין מתכנתים ו מעצבים גרפיים, בין אם אלו פיצ'רים קטנטנים שקיימים באתר ועד דברים הגדולים יותר (עמוד בית, טפסים למילוי פרטים, עמוד רכישה, עמוד "תודה" וכו'). המפתחים חייבים לעבוד בשיתוף עם המעצבים, קודם כל בשביל לחדד לעצמם את המטרות ולהבין שהם "מיישרים קו" ושנית, בשביל להבין שהמעצב לא יעשה דברים לחינם, ושצוות הפיתוח יוכל באמת לבצע אותם בזמן אמת.

עיצוב אתרים ותכנות - האם מעצבי אתרים צריכים לדעת שפות תכנות

כי לעיתים, מתרחש המצב בו המעצב רוצה לעצב או ליצור פריט עיצובי או חלק באתר שיהיה ממש "וואו" ולהישען על פיצ'ר מרהיב, אבל במבחן המציאות המתכנת יוכל לומר לו: "שומע? זה בסוף לא כזה אפשרי. נצטרך להתפשר על משהו אחר".

אם צוות של פיתוח עובד יחדיו עם צוות של מעצבים ואנשי UI/UX על עיצוב אתר או פיתוח של אתר (בין אם זה מאפס או לשפר פיצ'רים באתר הקיים) - הם חייבים להכיר במגבלות של השני, וכמובן, גם לדעת במה הפיתוח מתמחה ואיך הם יוכלו לעמוד זה לצד זה. ככל שהמעצבים יהיו עם ידע רחב יותר על עולמות הפיתוח - זה יעשה להם חיים יותר קלים בזמן העבודה, יחסוך להם זמן רב על עיצוב מסוימים וגם לדעת לאן "לכוון" את עצמם ברמה העיצובית.

שתי השפות שכל מעצב גרפי צריך להכיר

קיימות המון שפות ו שפות תכנות, אפילו עוד אי שם מאמצע שנות ה-90, כשעולם האינטרנט בדיוק התחיל להתפתח לקהל הרחב. חלקן אפילו נשארו איתנו עד היום ונחשבו לפופולריות ביותר! אמנם הן לא בדיוק שפת תכנות, אבל אנחנו משוכנעים ששמעתן עליהן, וכיום כל מעצב גרפי צריך להכין אותן:

HTML - העמדת והעלאת תוכן לאתר אינטרנט

נחשבת לאחת מהשפות הוותיקות והמוכרות ביותר בעולמות העיצוב ובפרט בתחום בניית האתרים. ובשביל שלא נפרט עליה כאן יותר מדי, נסביר בכמה מילים פשוטות:
שפה שכותבים על-ידי תגיות, התגיות של HTML מראות ונותנות מידע לדפדפן מה הוא צריך להראות למשתמשים, הן ברמה הטקסטים עצמם, כותרות, בולטים, מספורים, תמונות ועוד.
את השימוש בשפה הזאת אנחנו רואים ופוגשים בכל יום אפשרי, ממש כמו כאן בדפדפן שאתם גולשים בו למשל: כרום, פיירפוקס, אדג' וכו'.

CSS - עיצוב עמודי אינטרנט

השפה שמשדרגת ומשפרת את נראות האתר שלנו. HTML לפני כן אחראית על הטקסטים, התמונות, המיקומים ועוד כשמשתמשים בה, אבל בשביל להפוך את האתר להרבה יותר מעניין ומרתק, ולא סתם כמו משהו שנראה כמו שנות ה-90, יש צורך להשתמש ב-CSS.
בזכות ה-CSS נוצרת לנו שליטה על מספר רחב של אלמנטים באתר, כמו: צבע טקסט, רוחב וגובה תמונה, רקעים וכו'.

ידע נרחב בשתי השפות הנ"ל יעזור מאוד לכל מעצב גרפי שרוצה לשדרג את הסקילים והיכולות שלו בתעשייה, ואם אתם רוצים לקחת את זה כמה צעדים קדימה, אנחנו ממליצים לכם ללמוד גם את העקרונות הבסיסיים של JavaScript, שפת תכנות שבעזרתה אפשר לעשות ולבצע פעולות מטורפות ומיוחדות באתרים, כאלה שממש ייקחו אותו כמה צעדים קדימה, הן מבחינת הממשק, העיצוב והאינטראקציה באתר.

הפלטפורמה ששינתה את חוקי המשחק: WordPress

ייתכן ו- WordPress היא פלטפורמת בניית האתרים הפופולרית ביותר בעולם, השמועות אומרות שבין 20 ל–30 אחוז מהאתרים בעולם בנויים על הפלטפורמה הזאת.

עיצוב אתרים - שפות התכנות שכל מעצבי האתרים חייבים להכים

אז מה הופך אותה לכל כך חיונית שכל כך הרבה אנשים בוחרים להשתמש בה? האמת היא, שיש לכך מספר סיבות:

1. ללא צורך בידע קודם של קוד או תכנות - WordPress מאפשרת למעצבים לעצב אתרים ללא ידע מקדים וצורך בכתיבת קוד. אם בעבר, בשביל כל שינוי קטנטן באתר (ואנחנו אפילו לא מדברים על פיתוח אתר מ-0) היה צורך בהתערבות של מפתח, כיום בעזרת WordPress ניתן לעשות שינויים ברמת התוכן והעיצוב בצורה ממש פשוטה.

2. התקנת תוספים – לא משנה באיזו פלטפורמה משתמשים, חשוב לנו שיהיה שימוש בתוספים מסוימים בשביל שיקלו לנו על העבודה, כאלה שיחסכו לנו זמן רב , ושוב, פחות התעסקות עם פיתוח וקודים. אם תיכנסו לספריית התוספים ב-WordPress תוכלו לפגוש רשימה היסטרית של תוספים שיוכלו להקל לכם על העבודה: שיפור SEO, שיפור אבטחת מידע, יצירת טפסים למילוי פרטים ועוד.

3. היא חינמית! כיום לפתח אתר זה לא עניין זול: תשלום למעצב, לתוכנות השונות, אנשי התוכן, המפתחים, תכנות, עיצוב אתר ועוד. אז לעכשיו, WordPress היא מערכת חינמית. נכון שהתוספים השונים ושימוש באלמנטים מסוימים עלולים לעלות כסף, אך הכי חשוב הוא שהבסיס הוא חינמי.

מסקנה סופית : האם מעצב אתר צריך לדעת תכנות?

לא משנה מה יגידו לכם, ברגע שאתם נכנסים לארגון ותוכלו לשפר את סט היכולות שלכם, בין אם זה תכנות, עיצוב אתר, בניית אתרים או קוד: לכו על זה. כי ככל שתחסכו לארגון בו אתם עובדים או ללקוח העתידי שלכם תהליכים מיותרים: אתם תוכלו להרוויח על כך הרבה יותר כסף. ובינינו, כשמעצבים אתר מסוים וגם זוכים לפתח אותו (עד כמה שאפשר) - אתם תדעו לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

לפניכם רשימת קורסים רלוונטים לתחום:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה