מה באמת עדיף ללמוד? במה תחומי הסייבר וניהול הרשתות שונים? הראשון התחיל לצבור תאוצה עצומה בעשור האחרון והשני קיים מאז שאנחנו יודעים מה זו רשת (עוד משנות ה-90). היה לנו חשוב לפנות את הבמה למקצוע האיכותי והחשוב ביותר! לא רק בתעשיית ההייטק, אלא בכלל בעולם המודרני והוא – ניהול רשתות. מנהלי רשתות נחשבים לבורג מרכזי בכל ארגון שהם עובדים בו, רוצים לדעת למה? ומה זה בכלל ניהול רשתות? כל התשובות בכתבה הבאה.

מי הם מנהלי רשתות?

בכל ארגון ישנה דרישה עבור מנהלי רשתות איכותיים. כל אחד ואחת מאיתנו היה צריך/פגש כאלה בכל מקום שהוא הלך, למד או עבר בו. בין אם זה מנהל הרשתות המתחיל בבית הספר היסודי שלנו או בקופת החולים שנמצאת בשכונה.

הסטראוטיפ על מנהלי רשתות הוא שהם נועדו אך ורק לתקן או לטפל בבעיות, למשל, יש בעיה במחשב במשרד? מצלצלים אל איש ה-IT. המדפסת לא מצליחה לקרוא את המחשב? קוראים שוב למנהל הרשתות. וכן הלאה והלאה. "ובזכות" כך, הרבה מנהל רשתות נחשבים ל: "גיבורי-על הקטנים של המשרדים".

אבל האמת? שתפקידם הרבה יותר חשוב ממה שחושבים. הם עובדים מאחורי הקלעים על תהליכים מורכבים מאשר חיבורי מקלדת, החלפת מסכים ועוד. תפקידם להיות אחראים על האמצעים המרכיבים את רשת המחשבים של ארגון מסוים. מהו ארגון מסוים? יכול להיות שמדובר על משרד הייטק, בית קולנוע או מכללה.

להלן רק חלק מהתפקידים הקטנים שמבצע מנהל רשת בארגון בו הוא עובד:
• להיות אחראים על ציוד החומרה הרלוונטי (מחשבים, מסכים, טלוויזיות, חיבורים, כבלי רשת, שרתים, כרטיסי רשת, מודמים, מתגים, נתבים ועוד)
• ביצוע הגדרות והתקנות של ציוד הרשת
• תחזוקה שוטפת של ציוד הרשת
• התקנות ומעקב אחר כל התוכנות המשרות אותו
• שמירה וניטור תקינות תשתיות ה-LAN וה-WAN של הארגון
• פריסת שרתים
• הקצאת כתובות רשת לאמצעים השונים
• הגדרת אופן הפעולה של פרוטוקולי תקשורת, פרוטוקולי ניתוב וטבלאות ניתוב בארגון

כמובן שהתפקידים של מנהלי רשתות (הנקראים גם אנשי IT לעיתים) משתנים מארגון לארגון. כי מן הסתם יש הבדל במה שיידרש ממך כשתעבוד בחברה המעניקה שירותים כאלה לבין שאם תהיה שכיר בארגון הייטק גדול ויהיו איתך בצוות עוד כשלושה או ארבעה אנשים.

אנשי IT – הרבה מעבר לתיקוני מחשב

אבטחת מידע, גם בניהול רשתות?

לא פחות חשוב, בשנים האחרונות קיים דגש עצום גם על אבטחת מידע. ייתכן והאקינג נחשב לנשק "החם" והמפחיד ביותר במאה ה-21. לכל ארגון כיום, מקטן ועד גדול, קיים הסיכוי שירצו לפרוץ אליו. למשל, תסריט היפותטי, אך יכול להיות ריאלי עבור כל מקום:
אדם מסוים שולח את קובץ קורות החיים שלו כשהם מכילים וירוס, האנשים מצוות כוח האדם פותחים אותו, מבלי לדעת שיש בו גורם זדוני. ובתוך כמה דקות, אותו אחד ששלח את הקובץ, יכול לפרוץ אל הארגון די בקלות. במידה והוא יהיה רחמן, הוא לא יעשה שום דבר. ובמידה ולא? הוא יוכל להגיע אל המון קבצים שונים באותו הארגון (הרבה מעבר לקורות חיים שונים, האמינו לי).

תפקידו של איש ה-IT, במידה והוא עבר קורס ניהול רשתות (או קורס מנהל רשתות) טוב מספיק, הוא לוודא שזה לא קורה בארגון. הן מבחינת כך שהוא מזהיר כל עובד לא לבטוח באף קובץ ששוחים אליו והן מבחינת בדיקות מקיפות שהוא מריץ על המחשבים מעת לעת (דרך תוכנות אנטי וירוס שונות).

ייתכן ורבים יחשבו שאותו איש IT שיפתור תקלה שקשורה לאבטחת מידע עבר קורס סייבר מקיף, אך במידה והוא הגיע למרכז הכשרה מספיק טוב, הוא ככל הנראה עבר מספיק שיעורים שקשורים לתחום זה.

מהו הפרופיל הקלאסי המתאים למנהלי רשתות?

כמו בכל עבודה בכל תחום אפשרי, קיימים רשימה של "סקילים" מסוימים שיתאימו לאיש IT/ מנהל רשתות מוצלח:
• הסתגלות – כידוע, עולם המחשבים משדרג ומשתנה בקצב מדהים בכל רגע נתון. תחשבו כמה עדכוני גרסה היו לתוכנות שונות בזמן האחרון? לכן, על מנהל רשתות איכותי להיות גמיש כמה שיותר ולהסתגל לכל שינוי אפשרי שמתרחש (לאו דווקא בתחום החומרה והתכנות, אלא גם באופן כללי וארגוני)
• יכולת ללמוד – בדומה לסעיף הקודם, תמיד יש לשאוף ולרצות ללמוד כמה שיותר. איש IT שלא ינסה להשתפר או ללמוד בזמן עבודתו, יאבד אותה במהירות
• סבלנות – האינטרנט לא מתחבר, ה-Wi-Fi בקומה 4 לא עובד וכמובן שהמחשב של המנכ"ל לא תקין. לכל מנהל IT יש דרישה לפעול בכמה תחנות במקביל ולעשות זאת בסבלנות יתרה
• עקשנות – יש תקלה עצומה בשרתים של הארגון, ולמרות שאותו מנהל רשת יודע מה הפתרון, הוא לפתע לא עובד. מה עליו לעשות? לנסות אותו שוב, לחקור למה זה לא עבד ולוודא שהוא מגיע אל הפתרון האיכותי ביותר

כמובן שקיימות עוד תכונות אשר בונות את: "מנהל הרשת המושלם", אך החלטנו להתמקד בעיקריות שבהן. מי שבאמת ירצה להתמחות בפן המקצועי של התחום, יצטרך לעבור קורס מנהלי רשתות, כשבסופו, יעבור מבחנים שונים ואף יצטרך לעבור בהצלחה את מבחני ההסמכה הבאים: CCNA, MCAAA, ו-MCSA 2016.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה