גם אם אינך מבין כלל בעולם ההייטק, בטוח שמעת על QA או בעברית פשוטה – בדיקות תוכנה. מדובר באחד מהמקצועות החשובים ביותר בתעשיית ההייטק, יחד עם העובדה שהוא קרש קפיצה נהדר לשאר התחומים בענף, הוא מאוד פופולרי וזאת בעקבות העובדה שניתן להגיע אליו ללא רקע בכלל.

כמעט כל אחד מאיתנו, מכיר או שמע על איזה אחד או אחת שעובדים בתחום בדיקות התוכנה. נכון, רובנו לא יודעים מה הם עושים בפועל ולכן אנחנו מניחים שהם צריכים לבדוק מוצר רגע לפני שהוא יוצא לשוק.

אולי גם יעניין אותך....:
מפתח אוטומציה - תשובות לשאלות שתמיד רציתם לשאול על בדיקות אוטומציה
7 מיתוסים על בדיקות תוכנה
6 סיבות להפוך למפתח אוטומציה
האם אנחנו באמת צריכים את האוטומציה?
העתיד הוא בבדיקות האוטומציה
מה כדאי לדעת לפני שנכנסים לקורס בדיקות תוכנה?

בהמון מקרים, לרוב האנשים הנכנסים לתחום, מדובר בצעד הראשון שלהם בעולם ההייטק, כשחלקם סיימו תואר במדעי המחשב או קורס במרכז הכשרה.

אני נתקל בכל יום בהמון שאלות לגבי עולם ההייטק, במיוחד לגבי בדיקות תוכנה, כי מצד אחד, המון אנשים מתעניינים בו. אבל מצד שני, את העבודה היום-יומית ואת ההבדלים בין בדיקות תוכנה ידניות לבין בדיקות אוטומציה ב-QA וכו' – הרבה אנשים לא יודעים.

כל השאלות והתשובות– בכתבה הבאה.

מה זה QA בכלל?

קורה לך שאתה לפעמים מבשל דבר מסוים ואתה חייב לבדוק אותו תוך כדי למרות שאתה ממש רגע לפני שאתה אוכל? הרי לא תרצה לגלות שהוא יצא בלי מלח, עם יותר או אפילו חריף מדי, נכון?

זה קורה בכל דבר או בכל תהליך שקורה בחיים שלנו, כשחברה מוציאה או מפתחת מוצר מסוים (גם אם לא בעולמות ההייטק), היא חייבת לבדוק אותו לפני שהיא משחררת אותו לשוק, זה רלוונטי לכל תחום אפשרי: המזון, האסתטיקה, השתייה וכו' ובמיוחד בעולם ההייטק.

לצורך הדוגמה, כמה פעמים יצא לך לראות שיש באגים מסוימים או חווית משתמש לקויה כשאתה משתמש באפליקציה מסוימת? לא מעט, נכון? אז עכשיו תחשוב מה יכול לקרות אם לא היו בודקי תוכנה שמבצעים את הבדיקות הללו, ככל הנראה, שאנשים והמון משתמשים מסוימים, היו נוטשים את אותה אפליקציה או תוכנה.

לכן, תפקידם של בודקי התוכנה (בין אם הם אלו ידניות או אוטומטיות) חשוב לכל חברה שרוצה שהמוצר שלה יצא ברמה המקצועית והטובה ביותר.

בעקבות כך, כל חברה צריכה בודקי תוכנה שיוכלו לבדוק את המוצר שלהם, רגע לפני (או אפילו כמה) שהוא יוצא לשוק. מה שמוכיח, שהביקוש עבור אנשי בדיקות תוכנה הולך וגובר עם השנים, הן בעקבות משרדי וארגוני ההייטק שקמים להם כפטריות אחרי הגשם בשנים האחרונות.

איך ועד מתי אפשר להפוך לבודק תוכנה?

איך?
בשביל להפוך להיות בודק תוכנה, קיימות עבורך מספר אופציות. ראשית, יש את "האופציה הקלאסית" – האקדמיה, לגשת למבחן פסיכומטרי, לסיים אותו בהצלחה מרובה, ללמוד מדעי המחשב ולאחר מכן לפנות אל משרד הייטק בבקשה להיכנס אל תפקיד של בודק תוכנה. חשוב לדעת שכל התהליך הזה אורך לפחות כ-4 שנים.

כמובן שאפשר זאת גם בדרך אחרת. למשל, לגשת אל מרכז הכשרה בו ניתן לקבל את כל המידע הנחוץ, הכלים הפרקטיים והתאורטיים על מנת להצליח ולהיכנס לתעשייה בצורה המושלמת והבטוחה ביותר, חלק מאותם מרכזי הכשרה דרך אגב, ידאגו אפילו בסיום הקורס למצוא עבודה לאותם בוגרים.

עד מתי?
עד איזה גיל באמת אפשר להפוך לבודק תוכנה? ובכן, התשובה היא די פשוטה. מכיוון שאפשרי לעשות זאת כמעט בכל גיל, אם קיימים מקצועות שניתן להיכנס אליהם אך ורק בגיל צעיר, הן מבחינת בשלות המוח והתפקיד והן מבחינת קבלה למקומות עבודה, בעולם בדיקות התוכנה המצב שונה לגמרי.

לא חסרים סיפורים על אנשים שביצעו את המהלך הזה, חלק יקראו לזה החלפת מקצוע, חלק יקראו לזה הסבה ואחרים בכלל יכנו אותו: "השינוי שהייתי כל כך צריך בשנים האחרונות". זה עניין די מוכח לדעתי, שברגע שמשיגים קריירה שבאמת אוהבים, אורך החיים שלנו משתנה (מבלי לדבר על המשכורות או התנאים, כן?).

בודק תוכנה יכול להיות חייל משוחרר, איש בגילאי 25 עד 30 ואפילו אחד שהחליט לעשות הסבת מקצוע בגילאי 30 המאוחרים. עכשיו, אני מניח שאינך מהטיפוסים המאמינים בהסבת מקצוע, על אחת כמה וכמה אחרי גיל 30, כי למה שמישהו בכלל יעשה דבר שכזה?

הרשה לי לספר לך על מקרה של עורכת דין, שהבינה שאחרי כמה שנים בתחום שהוא ממש לא בשבילה, היא חיפשה תחום שאליו היא תוכל להיכנס אל תחום ההייטק, מבלי לשבור את הראש יותר מדי ומבלי להיכנס לאקדמיה, היא בחרה בקורס מקצועי של בדיקות תוכנה.

כמה זמן לקח לה להתמקצע? בסביבות החצי שנה. האמת, שכבר במהלך הקורס היא הצליחה למצוא עבודה, העובדה שהיה לה תואר מאוד עזרה לה להתקבל אל מקום עבודה חדש, עם הזמן היא הבינה כמה התחום שהיא בחרה בו שונה ממשפטים.

זה לא שהיא שנאה את חייה כעורכת דין, להפך, היא די אהבה את התחום, המשכורת באמת הייתה בסדר, אבל היא פשוט מיצתה את התחום, היא כבר הבינה שזו תקרת הזכוכית ושאין לה איך להתקדם הלאה מכאן, אלא אם כן היא תפתח משרד משל עצמה ומה לעשות – אין לה עדיין את הרצון לעשות את הסוויץ' משכירה לעצמאית.

כיום היא ממש נהנית מתפקידה בתור בודקת תוכנה, היא בימים אלה נשלחת מטעם העבודה לקורס מפתחי אוטומציה (שעל ההבדל ביניהם ארחיב בהמשך) וממש בעוד כמה חודשים ספורים תוכל לעשות את הקפיצה לעולם הפיתוח באוטומציה, תהליך שכלל לא היה נראה שיוכל לקרות אם היא הייתה שואלת את עצמה.

בשורה התחתונה, אם יש בך את החשק לעשות את המעבר אל עולם ה-QA, אל תחשוב על: "זה לא מתאים לי בגלל הגיל או הקריירה שלי" אלא פשוט עשה זאת.

מה זה אוטומציה והאם היא טובה לנו?

על מה אתה מעדיף לנהוג? אוטומטי או ידני? רובנו כבר הגענו למצב שעדיף לנהוג על אוטומט, משלל סיבות שונות, אך האם מצב דומה בעולם תוכנה? בוא נראה ונגלה.

אז מה הן היתרונות של מפתח אוטומציה על-פני בודק ידני?

1. הבדיקות מהירות יותר
במקום שיבדקו את התוכנה, המוצר או האפליקציה בצורה "ידנית" וינסו בעצמם לאתר את הבאגים או השגיאות שעלולות לקרות, הם יעשו זאת בעזרת תוכנה שהם יפתחו. וכך התוכנה תבדוק במהירות הבזק את התוכנה או האפליקציה.

2. יותר מדויק
איזה נחמד זה לגלות שהעבודה שלנו יכולה להיעשות כמעט ב-100% דיוק, נכון? לחלק מהבודקים הידניים זה נשמע כמו חלום, אבל כשמדובר על אוטומציה, הדיוק הוא שם המשחק. זו רק עוד סיבה אחת שהאוטומציה הופכת את עולם ה-QA לקליל יותר.

3. מכל שעה ומכל מקום
עוזבים את המשרד? יוצאים לארוחת צהריים? סוף השבוע מתקרב? אין ממה לחשוש, בזמנים אלה עדיין בדיקות האוטומציה עדיין יכולות להיעשות, מה שחוסך לנו הרבה זמן והמון כאב ראש.

לסיכום, יש אינספור יתרונות לפיתוח אוטומציה, ובעקבות כך, הדרישה עבור מפתחי אוטומציה הולכת וגוברת בקצב מסחרר בשנים האחרונות, השוק צמא לכמה שיותר מפתחי אוטומציה על מנת שיוכלו להפיץ את המוצר או התוכנה שלהם בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

האם תפקידם של בודקי תוכנה הידניים אינו רלוונטי יותר?

זוכרים שתמיד מראים לנו בסרטים שמתישהו בעתיד, הרובוטים יחליפו את כולנו? אז קודם כל, תנו לי להרגיע את המצב, כי כמעט אין סיכוי שזה יקרה, נכון שקיימים מקרים בהם האוטומציה או הרובוטים כן יוכלו להחליף בני אדם בתפקידים מסוימים.

אבל ככל שהתעשייה שלנו מתפתחת, כך נפתחים יותר ויותר תפקידים שונים בתעשיות השונות, אבל בתחום הבדיקות תוכנה זה קצת שונה, מכיוון שבתוך התחום עצמו נוצר פתרון של פיתוח אוטומטי.

אבל יחד עם זאת, תפקיד בודק התוכנות הידני עדיין יישאר איתנו, לעוד הרבה שנים, כי יחד עם היתרונות העצומים של האוטומציה, עדיין יש ביקוש עצום לאנשים שיבדקו בצורה מקיפה, מקצועית וידנית את התוכנות או האפליקציות.

לכן, לבודקי התוכנה הידניים אין ממה לחשוש בשנים הקרובות, מכיוון שהתפקיד הזה חי ובועט ויישאר עוד המון שנים בתחום.

לסיכום, תחום בדיקות התוכנה – QA פורח ומשגשג משנה לשנה, המון שנכנסים אליו מתאהבים בו כבר בשבועות הראשונים, מדובר באנשים שיש להם יכולת ריכוז גבוהה, חשיבות לדיוק ולא מעט מהם נחשבים לפרפקציוניסטים. ככל שתעשיית ההייטק מתפתחת – ככה יש יותר פיתוחים שונים וככל שיש פיתוחים שונים, כך יש יותר צורך באנשי QA, בודקי תוכנה וכו'. זאת על מנת שהמוצר יצא בצורה המושלמת והטובה ביותר.

קורסים מומלצים עם התחייבות לעבודה:

קורס בדיקות תוכנה QA

קורס אוטומציה ל-QA

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה