מפתח אוטומציה הוא גלגול התפתחותי של בודק התוכנה הידני. האבולוציה הזו נוצרה בעקבות התובנה שעולם ה-QA, כמו עולמות אחרים בתחום ההייטק, חייבים לתת מענה להתפתחות הטכנולוגית ולדרישה הקיימת בשוק לחיסכון בזמן ובכסף.

ב- QA אוטומציה, איש ה-QA מבצע בדיקות לתוכנה, לאפליקציה או לממשק על ידי קוד שנכתב מראש והוא רץ באופן אוטומטי על התוכנה מבלי לאלץ את הבודק לבצע אותן שוב ושוב. אתם בטח שואלים את עצמכם, אז למה בכלל צריך את הבודק הידני? שאלה מצוינת שהתשובה עליה אולי תפתיע אתכם. בכתבה הבאה, אשתדל לכסות את כל השאלות הכי מעניינות סביב עולם בדיקות אוטומציה שאתם צריכים לשאול לפני שאתם הולכים ללמוד קורס אוטומציה. כדאי לכם להמשיך.

*לעמוד קורס QA לחץ

מה היא אוטומציה?

כל פעולה שנועדה להפחית את המאמץ האנושי.

מהן בדיקות אוטומציה?

התהליך בו משתמשים בכלים של תוכנה או בקוד מיוחד, כדי לבצע בדיקות ביצועים לתוכנה או ממשק מסוים.

באילו מקרים בדיקות אוטומטיות יעילות?

בדיקות אוטומציה יעילות בתרחישים שעוזרים לעבודה להיות מהירה יותר ומונעים טעויות אנוש. ישנם 4 תרחישים עיקריים:


בדיקות נסיגה –
במקרה של תיקון באגים, או יישום של מודול חדש, אנחנו חייבים לוודא שכל הפיצ'רים והביצועים הקיימים לא נפגעו. במקרה זה, נריץ את בדיקות הרגרסיה מספר פעמים.

בדיקות חוסר תפקוד –
חיפוש אחר החלקים בממשק/ תוכנה שלא מתפקדים כראוי. אלו בדיקות שקשות לביצוע על ידי בודקים אנושיים.

חישובים מורכבים –
נועדו למנוע טעויות אנוש שנפוצות בחישובים מסובכים ומורכבים.


מקרי בוחן שחוזרים על עצמם –
לפעמים אנחנו צריכים להריץ את אותן הבדיקות על תוכנות שונות, או על אותה התוכנה לאחר שעברה שינויים או עדכון. כדי לחסוך את המאמץ האנושי בדיקות האוטומציה מתגברות על זה.

האם אפשר להשיג 100% אוטומציה?

בבדיקה אוטומטית זה מאוד קשה להשיג תוצאות שיהיו מושלמות. הסיבה לכך היא שיהיו תמיד מקרי קצה שלא ייבדקו דרך הקוד האוטומטי. במקרים אלו, הבדיקות הידניות יהיו יעילות יותר. שכן, העין והחכמה האנושית נדרשת בהם.

מהם היתרונות של בדיקות תוכנה אוטומטיות?

התקדמות הטכנולוגיה לא דילגה על עולם בדיקות התוכנה. אם פעם בדיקות ידניות היו גוזלות מהחברה הרבה משאבים, QA Automation שיפר את הביצועים של ארגוני ההייטק בשנים האחרונות. אתם שואלים איך? הרי לכם כמה מהיתרונות, תשפטו בעצמכם:


חיסכון בזמן ובמשאבים –
בעזרת בדיקות אוטומטיות, יש לנו את היכולת לבצע בדיקות מהירות בהרבה מבדיקות ידניות. זה לא רק חוסך בזמן, אלא גם בכסף. תארו לכם, שאפליקציה חיונית כמו Whatsapp תפסיק לעבוד לכמה שעות בעקבות עדכון שגרם לבאגים והבודק הידני לא מוצא את המקור לתקלה. אסון אה? QA Automation מבטיח שדבר כזה לא יקרה ובכך העבודה מתבצעת בצורה יותר חלקה. מפתח אוטומציה מפתח מספר שורות קוד ומריץ על התוכנה, שתתריע לו במידה ויש תקלה אותה יוכל להחזיר אל צוות הפיתוח לטיפול. פשוט.


שליטה מלאה על התוכנה –
QA אוטומציה עובד באופן עצמאי כל הזמן. הוא מריץ את הבדיקות גם אם מפתח אוטומציה לא יושב ליד המחשב ועושה פעולה אקטיבית. אם נחזור לדוגמה של ה-Whatsapp, לאחר העדכון של האפליקציה, המפתחים יפעילו 'בדיקות נסיגה' כדי לוודא שאין באגים משמעותיים. כך שגם אם יהיו השפעות על תפקוד האפליקציה, הן יהיו מינוריות ולא יפגעו בתפקוד שלה.

מעבר לכך, יתרון זה מאפשר גם ניטור מרחוק על התוכנה. כלומר, ניתן לגלות האם יש באגים מכל מקום שהמפתח נמצא. במידה ויש תקלה או באג, המפתח יקבל התראה ויפתור אותה מהר יותר.


חיזוק היחסים עם צוות הפיתוח –
בדיקות התוכנה תמיד נתפסו בתור העבודה השחורה של עולם ההייטק. ואם לא דיי בכך, בודקי התכנה הידניים נוטים קצת לעצבן את צוות הפיתוח שמתבאס שהם כביכול מבקרים את העבודה שלהם. ברגע שאת הבעיה מאתרת תוכנה, לאנשי הפיתוח אין למי לבוא בטענות. דרך כך, בודקי התוכנה יוכלו להסתדר טוב יותר עם המפתחים. שהרי הם בעצמם סוג של מפתחים. בנוסף, ברוב המקרים, הבדיקות האוטומטיות אמורות להיכתב באותה שפת תכנות שבה נכתבה התוכנה או האפליקציה. כך שהאחריות על הכתיבה והתפעול של הקוד לא נופלת רק על בודק התוכנה, אלא גם על צוות הפיתוח.

איך מחליטים איזו בדיקה לבצע (ידנית או אוטומטית)?

הבחירה בין סוגי הבדיקות תלויה בגורמים שונים כמו זמן, עלות, תקציב, יכולות של הבדיקה ועוד. לעיתים רבות יתבצעו שתי הבדיקות על אותה התוכנה כל אחת תבדוק דברים שונים או שהן ישלימו אחת את השנייה.

מה ההבדל בין בדיקות ידניות לאוטומטיות?


משך הבדיקה –
בדיקות ידניות יהיו שימושיות בבדיקות ראשוניות וקצרות לעומת בדיקות אוטומטיות שרצות על כל התוכנה והן מורכבות יותר. יחד עם זאת, הבדיקות האוטומטיות, יתבצעו באופן מהיר באופן משמעותי.


חזרתיות 
 במידה ויש צורך לבצע את אותה הבדיקה שוב ושוב (למשל בכל עדכון של התכנה), הבדיקה האוטומטית תתאים יותר מהבדיקה הידנית.


חוויית משתמש –
QA אוטומציה יכול אמנם לבדוק הרבה דברים שקשורים בתפקוד של התכנה, אבל אלו רק הבדיקות הידניות שמבוצעות על ידי בני אדם, הן אלו שיכולות ממש לבדוק את חוויית השימוש בתכנה.


טעויות אנוש –
בדיקות ידניות חשופות יותר לטעויות אנושיות. דבר שהוא טבעי גם עבור הבודק המיומן ביותר. לעומת זאת, בדיקות אוטומציה הן בדיקות ממוחשבות והמחשב לא טועה, לכן QA Automation נחשב לאמין יותר.


עלות –
בדיקות ידניות מבוצעות על ידי אנשים. כך שהן גוזלות זמן וכסף עבור אותם אנשים ועולות קצת יותר.

האם זה הסוף של הבדיקות הידניות?

הבינה המלאכותית מאפשרת לתהליכים שונים שמתנהלים בארגון להיות יותר ויותר אוטומטיים. עד לפני כמה שנים, הייתה סברה שהרובוטים יחליפו את בני האדם ולא יהיה בנו צורך יותר. השנים חלפו והאנושות הבינה שגם הרובוט או המכונה המשוכללת ביותר, לא תוכל להחליף את האינטליגנציה והרגישות האנושית. זה נכון שמפעלים רבים היום, מחזיקים מכונות אוטומטיות שעושות את העבודה שבעבר נעשתה על ידי בני אדם, אבל המהפכה הזו יצרה דווקא יותר מקומות עבודה עבור בני האדם. איך אתם שואלים? גם את המכונות הכי משוכללות הגו וחשבו בני האדם בעצמם.

מכאן נובע, שלא תמיד אפשרי לבדוק ולעשות הכל באופן אוטומטי. מגע אנושי הוא הכרחי כדי לראות ולחוש את חוויית המשתמש של התוכנה. אנחנו צריכים אנשים שיבדקו אם המיקום או הצבע של הכפתור הוא נכון.

בדיקות אוטומטיות יכולות לגלות לנו האם הקוד הוא נכון ולתקן את הבאגים. לעומת זאת, זה המגע והחכמה האנושית שיכולים לגלות לנו האם הכפתור ממוקם נכון ואיך הוא מוצג. בדיקות ידניות הן הכרחיות עבור המגע האנושי הזה. לבודקים אנושיים יש את היכולת לפתור בעיות ולהפוך את החוויה באתר ליותר נעימה לעומת בדיקות אוטומטיות שיכולים לשלוט רק בצבעי פונט או בקודים.

זאת ועוד, המגע האנושי מבטיח שמה שהוגדר באמת קורה. יש מישהו שעובר על הדרישות מהלקוח ובוחן אותן אל מול הממשק

באילו מקרים נעדיף בדיקות ידניות על אוטומטיות?

• הפרויקט הוא זמני וכתיבת קוד בדיקות ייקח יותר זמן ויעלה יותר כסף בהשוואה לבדיקות הידניות.

• במקרים שצריך גמישות, בדיקות ידניות יהיו יותר אפקטיביות. זאת משום ש- QA אוטומציה רץ באופן פרוגרמתי.

• האפליקציה או התוכנה חדשות ועוד לא נוצרו עבורן קודים לבדיקות.

מה הם הכלים הנפוצים ביותר בבדיקות אוטומציה?

במהלך קורס אוטומציה, נחשפים להמון כלים שמסייעים בביצוע בדיקות יעילות לתוכנות או אפליקציות. ביניהם, ה-API הנפוץ ביותר לכתיבת אוטומציה – Selenium. מדובר בכלי רב עוצמה המאפשר לבצע בדיקות על כל סוגי הדפדפנים ונמצא בשימוש באין ספור חברות בעולם.

במה יותר קל למצוא עבודה?

כמו שהסברתי עוד קודם, מפתח אוטומציה הוא אבולוציה של איש QA ידני. לרוב, לא ניתן ללמוד QA אוטומציה מבלי לדעת בדיקות ידניות. יחד עם זאת, שווה לכם להשקיע וללמוד את שניהם אם אתם רוצים לשדרג משמעותית את קורות החיים שלכם ולהפוך את המועמדות שלכם ליותר אטרקטיבית.

הגעתם עד לכאן? מקווה שהספקתם לגבש החלטה עד עכשיו. לא משנה במה תבחרו, בין אם אתם מאוד אוהבים לעשות בדיקות ידניות, או שאתם רוצים לשדרג את הקריירה, ללמוד לכתוב קודים לבדיקות אוטומטיות ואתם רוצים להפוך להיות מפתח אוטומציה, כך או כך זו תהיה החלטה נבונה. העולמות האלו כל כך עשירים בתוכן ומעניינים שפשוט אי אפשר לטעות.
בהצלחה

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה