אני לא אחד שכותב בקלות סופרלטיבים על תפקידים מסוימים או על ג'ובים כלשהם, כמו למשל על תחום ה-QA שלעיתים נחשב בעולם ההייטק ל-"עבודה השחורה" או למקצוע "לא כזה נוצץ". לרוב האנשים בתחום אין מושג כמה התפקיד הזה חשוב וחיוני עבור כל ארגון שהוא קיים בו, אך אם אשים אותם מספר ימים בודדים במסלול של קורס QA, הם יוכלו להבין על מה אני מדבר.

חיפושית אדומה על עלה ירוק - למצוא את הבאגים בכל רגע נתון

למצוא את הבאגים בכל רגע נתון

מבדיקת הקודים ועד לחוויית משתמש

בודק תוכנה בתפקידו יצטרך לבדוק ולוודא שהאתר, האפליקציה או התוכנה שהוא אחראי עליהם עובדים כמו שצריך. לצורך הדוגמה, אם זו אפליקציה אז עליו לגלות היכן יכול "להסתתר" באג שיוכל לגרום לכל המערכת לקרוס או אפילו סתם לגרום לפיצ'ר כלשהו לא לעבוד כמו שתכננו אותו.

אבל לא באתי לכאן כדי לדבר רק על בדיקות הקודים או על הבאגים השונים. אלא על דברים שהם טיפה יותר ב"גובה העיניים", דברים שאנשים שהם ללא רקע בתכנות יוכלו להבין. למשל, כל מיני בעיות שיכולות לצוץ מבחינת חווית משתמש.

אז קודם כל, UX – חוויית משתמש, זה עולם ומלואו שלאחרונה שמים עליו דגש חזק יותר. אם בעבר לארגונים (לאו דווקא מתעשיית ההייטק) היו שמים דגש עיקרי אך ורק על הפצת המוצר וכיצד הוא עובד, כיום חשוב להם לדעת שהמשתמש העתידי בו יוכל לעבוד בצורה הנוחה והטובה ביותר.

נתחיל מדוגמה פשוטה, לדוגמה וסוני תירצה ליצור ליין חדש של ג'ויסטיקים, הם כמובן יחליטו שיהיה בהם פיצ'ר חדש, ישפרו את מהירות התגובה שלו וכמובן יעשו לו עיצוב חדשני ומרהיב יותר. אבל דמיינו שהם לא היו בודקים אותו בפועל? כיצד הוא מרגיש באמת אחרי שעות מרובות של משחק? יכול להיות שהוא פשוט לא יהיה מספיק נוח וכל העבודה הארוכה שלהם תוכל להיזרק לפח.

בואו ניקח את זה רגע לעולם ההייטק, בפיתוח אפליקציות, כזאת של הזמנת פיצות (כמו נגיד דומינו'ס פיצה או פיצה האט), ייתכן מאוד שהכל יעבוד כמו שצריך ללא אף באג (אחרי שצוות ה-QA עבד על כך קשה, כן?), אבל שם ממש לא הסתיימה העבודה שלהם. לרוב הם יצטרכו לבדוק בעצמם כיצד האפליקציה עובדת בפועל. הם יבדקו כל פינה קטנטנה באפליקציה ויבחנו האם באמת נוח לבצע הזמנה? האם נוח להקליק על כל הכפתורים השונים באפליקציה? האם האפליקציה מהירה ולא נתקעת? זה ממש לא נגמר פה, אבל אני מניח שהבנתם את הרעיון.

רק תחשבו על כך, שחברה מסוימת תפתח מוצר, היא תעמול עליו קשה ותוודא שהוא בלי באגים, כאשר בסופו של דבר זה יפול על חווית משתמש. יש לא מעט מקרים כאלה בתעשייה של היום ולכן מאוד חשוב שאנשי ה-QA (או לפחות חלקם) יהיו בקיאים גם בנושא הזה. שימו לב כי בחלק מהמקומות זה תפקידם של המעצבים הגרפיים ואנשי ה-UX לבנות ולבדוק זאת בעצמם.

שלט  ג'ויסטיק

אתם יכולים לדמיין איך זה לשחק עם ג'ויסטיק שהוא לא נוח בעליל?

כמובן שקיימות בדיקות נוספות, כמו במקרים מסוימים שבהם איש ה-QA יצטרך גם לוודא כל מיני בעיות שצצות באתרים שהוא אחראי עליהם. למשל, אם כאשר מגיעים באתר מסוים למערכת הזמנות של ביגוד ונעליים (כמו של Asos למשל) ומגלים שברגע שהגולש לוחץ על "העגלה שלי" העמוד יעלה כל כך לאט שיגרום לכ-50% מהאנשים לנטוש את האתר. תתפלאו לשמוע, אבל זה גורם להמון אנשים לא לרכוש את אותם מוצרים שהם כבר שמו בעגלת הקניות ולעבור לאתר אחר. מהירות ונגישות זה הכל ב-2019, אנשים נהיים פחות חסרי סבלנות (ואם אתם ממש בעניין של רכישות מהאינטרנט, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה).

אגב, במידה ולא ידעתם, תפקידו של איש ה-QA הוא לא רק בפרויקטים גדולים או בפיתוח והקמת אפליקציות ואתרים. אלא לבדוק באופן שיטתי שהכל עובד ומתפקד כמו שצריך, אז לא פלא שהמון חברות היום צריכות המון אנשי בדיקות תוכנה.

אז מה הדרך להפוך לאיש QA?

בשנים האחרונות המון אנשים מביעים עניין בתחום ומבררים על קורס בדיקות תוכנה דרך חברים, קבוצות פייסבוק שונות ובמקומות שונים באינטרנט. בעבר היו פשוט צוללים לעולם הזה, מבלי לדעת עליו יותר מדי. אבל למזלנו, בזכות האינטרנט ושאר הפלטפורמות השונות, היום ניתן לקבל ייעוץ ולהבין מה זה QA תוך כמה דקות בלבד.

בשביל להיות איש QA, צריך קודם כל לעבור הכשרה מעשית ופרקטית (ברוב המקרים), נכון שיש כאלה שהצליחו לעשות זאת דרך קורסים אינטרנטיים, אבל מדובר בעבודה קשה ובהתמדה וברוב המקרים שאני שמעתי עליהם – לא ממש עובדת.

יש לי חבר שבדיוק עשה הסבת מקצוע לא מזמן, הוא עבד עד גיל 31 בתור טבח במסעדה והחליט שהוא לגמרי מיצה, גם השכר לא היה מדהים והכי נוראי מבחינתו – לא באמת היו לו אופציות לקידום בתחום. נכון שאפשר להפוך לסו-שף או למנהל מטבח למשל, אבל זה לחלוטין לא באמת משדרג את השכר או את התפקיד עצמו.

לעבוד בתחום QA - אישה מחייכת מחזיקה כוס קפה ועובדת על המחשב

קריירה חדשה ומאתגרת הופכת אותך למאושר יותר

במהלך החודשים האחרונים שלו באותה מסעדה, הוא התחיל קורס בודקי תוכנה, בו למד על עולם ה-QA באופן כללי. הוא למד סוגים שונים של בדיקות תוכנה, כיצד לעשות בדיקות גם על Web וגם על מובייל וכמובן שבסוף עבר את מבחן ההסמכה הבינלאומי של ISTQB.

בערך כשבועיים לפני סיום הקורס, הוא התקבל לארגון הייטק שנמצא לא רחוק מאזור המגורים שלו בחיפה (שבירת מיתוס קטנה: לא חייבים לעבור לתל אביב בשביל להגיע להייטק). הוא עובד שם עד היום, כבר כמעט שנתיים, השכר שלו עולה כל כמה חודשים כפי שהובטח לו בחוזה והוא מרגיש מאוד מסופק ומאושר מהעבודה שהוא עושה. עם כל האתגרים, הוא מבין שהוא עושה משהו שהוא אוהב ושבכל בוקר הוא קם מאושר.

איש הQA

מקצוע עם עתיד?

יש לעולם הזה עתיד בכלל?

בעולם החדש של ההייטק, לפני שנכנסים לתפקיד, מבררים האם ניתן להתקדם בו בכלל. אנשים לא מסתכלים על הטווח הקצרצר של השנתיים-שלוש, אלא על העתיד הרחוק, משום שיכול להיות שבתפקידים ההתחלתיים אפשר להרוויח סכומים ממש נחמדים ומפרגנים אבל בפועל מגלים שלאחר מספר שנים, אין באמת עתיד בתחום.

כשמגיעים לשוק העבודה ב-QA, ניתן לפרוח ולהתקדם להמון תפקידים שונים. קודם כל, ניתן להתקדם לתפקיד ניהוליים או בכירים בתור איש QA בפני עצמו. מה שמשדרג את אותו בן אדם מבחינה כספית וגם מבחינת תפקיד (מאוד עוזר בקורות החיים בעתיד).

אבל גם הרבה מעבר לכך, בשנים האחרונות לא מעט ארגונים עוברים לאוטומציה ב-QA. מה זה אומר? אם בודק QA עושה הכל בצורה ידנית, איש האוטומציה, בונה קודים שבעזרתם הוא מגלה את כל הבעיות והבאגים שעלולים להיות באותה תוכנה או אפליקציה שהם מתכנתים.

יש לעולם האוטומציה מספר יתרונות:

  • • שיפור היחסים עם צוות הפיתוח – אם בתור אנשי QA יש לפעמים יחסים לא ברורים עם אותו צוות, אז אנשי אוטומציה משפרים את היחסים איתם. מכיוון שבתחום הזה מדובר בתכנות לכל דבר, האינטראקציה איתם חשובה (ולא רק בהעברת שגיאות ובאגים של אותה תוכנה).
  • • להישאר מעודכנים, כל הזמן – כשמריצים את הפקודות השונות ניתן לגלות בלייב וכל הזמן את הבעיות השונות של התוכנה ולא להתחיל לחפש אותה בין הקודים השונים.

הביקוש עבור אנשי אוטומציה הולך וגובר ואפילו מרכזי הכשרה ללימודי הייטק פיתחו קורס QA לאוטומציה בשביל כך.

יחד עם זאת, העתיד של אנשי ה-QA הידניים עדיין נשאר איתנו, כל ארגון הייטקסיטי לא יוכל להרשות לעצמו להישאר אך ורק עם אנשי אוטומציה. נכון שהם סומכים מאוד על הקודים שהם מתכנתים, אבל יש באגים שאף תוכנת אוטומציה לא תוכל לגלות, לכן חשוב להישאר עם אנשי QA להמון שנים.

בכל מקרה, אם הבנתם שזה באמת בשבילכם, זה לא משנה בני כמה אתם (אחרי צבא, מעוניינים בהסבת מקצוע או כל דבר אחר) זו ההזדמנות שלכם להגיע לעולם ההייטק. קורס QA יכול להימשך אפילו כמה חודשים ובתוך זמן קצר למצוא לעצמכם קריירה חדשה לחיים.

קורסים נוספים:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה