התקשרו עכשיו: 03-6135565
חייל
משוחרר ? לחץ/י כאן
דף הבית / בלוג / הראשון לגלות את הבעיות – איש ה-QA

main_blog_image

הראשון לגלות את הבעיות – איש ה-QA

אני לא אחד שכותב בקלות סופרלטיבים על תפקידים מסוימים או על ג'ובים כלשהם, כמו למשל על תחום ה-QA שלעיתים נחשב בעולם ההייטק ל-"עבודה השחורה" או למקצוע "לא כזה נוצץ". לרוב האנשים בתחום אין מושג כמה התפקיד הזה חשוב וחיוני עבור כל ארגון שהוא קיים בו, אך אם אשים אותם מספר ימים בודדים במסלול של קורס QA, הם יוכלו להבין על מה אני מדבר.

למצוא את הבאגים בכל רגע נתון

מבדיקת הקודים ועד לחוויית משתמש

בודק תוכנה בתפקידו יצטרך לבדוק ולוודא שהאתר, האפליקציה או התוכנה שהוא אחראי עליהם עובדים כמו שצריך. לצורך הדוגמה, אם זו אפליקציה אז עליו לגלות היכן יכול "להסתתר" באג שיוכל לגרום לכל המערכת לקרוס או אפילו סתם לגרום לפיצ'ר כלשהו לא לעבוד כמו שתכננו אותו.

אבל לא באתי לכאן כדי לדבר רק על בדיקות הקודים או על הבאגים השונים. אלא על דברים שהם טיפה יותר ב"גובה העיניים", דברים שאנשים שהם ללא רקע בתכנות יוכלו להבין. למשל, כל מיני בעיות שיכולות לצוץ מבחינת חווית משתמש.

אז קודם כל, UX – חוויית משתמש, זה עולם ומלואו שלאחרונה שמים עליו דגש חזק יותר. אם בעבר לארגונים (לאו דווקא מתעשיית ההייטק) היו שמים דגש עיקרי אך ורק על הפצת המוצר וכיצד הוא עובד, כיום חשוב להם לדעת שהמשתמש העתידי בו יוכל לעבוד בצורה הנוחה והטובה ביותר.

נתחיל מדוגמה פשוטה, לדוגמה וסוני תירצה ליצור ליין חדש של ג'ויסטיקים, הם כמובן יחליטו שיהיה בהם פיצ'ר חדש, ישפרו את מהירות התגובה שלו וכמובן יעשו לו עיצוב חדשני ומרהיב יותר. אבל דמיינו שהם לא היו בודקים אותו בפועל? כיצד הוא מרגיש באמת אחרי שעות מרובות של משחק? יכול להיות שהוא פשוט לא יהיה מספיק נוח וכל העבודה הארוכה שלהם תוכל להיזרק לפח.

בואו ניקח את זה רגע לעולם ההייטק, בפיתוח אפליקציות, כזאת של הזמנת פיצות (כמו נגיד דומינו'ס פיצה או פיצה האט), ייתכן מאוד שהכל יעבוד כמו שצריך ללא אף באג (אחרי שצוות ה-QA עבד על כך קשה, כן?), אבל שם ממש לא הסתיימה העבודה שלהם. לרוב הם יצטרכו לבדוק בעצמם כיצד האפליקציה עובדת בפועל. הם יבדקו כל פינה קטנטנה באפליקציה ויבחנו האם באמת נוח לבצע הזמנה? האם נוח להקליק על כל הכפתורים השונים באפליקציה? האם האפליקציה מהירה ולא נתקעת? זה ממש לא נגמר פה, אבל אני מניח שהבנתם את הרעיון.

רק תחשבו על כך, שחברה מסוימת תפתח מוצר, היא תעמול עליו קשה ותוודא שהוא בלי באגים, כאשר בסופו של דבר זה יפול על חווית משתמש. יש לא מעט מקרים כאלה בתעשייה של היום ולכן מאוד חשוב שאנשי ה-QA (או לפחות חלקם) יהיו בקיאים גם בנושא הזה. שימו לב כי בחלק מהמקומות זה תפקידם של המעצבים הגרפיים ואנשי ה-UX לבנות ולבדוק זאת בעצמם.

אתם יכולים לדמיין איך זה לשחק עם ג'ויסטיק שהוא לא נוח בעליל?


כמובן שקיימות בדיקות נוספות, כמו במקרים מסוימים שבהם איש ה-QA יצטרך גם לוודא כל מיני בעיות שצצות באתרים שהוא אחראי עליהם. למשל, אם כאשר מגיעים באתר מסוים למערכת הזמנות של ביגוד ונעליים (כמו של Asos למשל) ומגלים שברגע שהגולש לוחץ על "העגלה שלי" העמוד יעלה כל כך לאט שיגרום לכ-50% מהאנשים לנטוש את האתר. תתפלאו לשמוע, אבל זה גורם להמון אנשים לא לרכוש את אותם מוצרים שהם כבר שמו בעגלת הקניות ולעבור לאתר אחר. מהירות ונגישות זה הכל ב-2019, אנשים נהיים פחות חסרי סבלנות (ואם אתם ממש בעניין של רכישות מהאינטרנט, כדאי לכם לקרוא את הכתבה הבאה).

אגב, במידה ולא ידעתם, תפקידו של איש ה-QA הוא לא רק בפרויקטים גדולים או בפיתוח והקמת אפליקציות ואתרים. אלא לבדוק באופן שיטתי שהכל עובד ומתפקד כמו שצריך, אז לא פלא שהמון חברות היום צריכות המון אנשי בדיקות תוכנה.

אז מה הדרך להפוך לאיש QA?

בשנים האחרונות המון אנשים מביעים עניין בתחום ומבררים על קורס בדיקות תוכנה דרך חברים, קבוצות פייסבוק שונות ובמקומות שונים באינטרנט. בעבר היו פשוט צוללים לעולם הזה, מבלי לדעת עליו יותר מדי. אבל למזלנו, בזכות האינטרנט ושאר הפלטפורמות השונות, היום ניתן לקבל ייעוץ ולהבין מה זה QA תוך כמה דקות בלבד.

בשביל להיות איש QA, צריך קודם כל לעבור הכשרה מעשית ופרקטית (ברוב המקרים), נכון שיש כאלה שהצליחו לעשות זאת דרך קורסים אינטרנטיים, אבל מדובר בעבודה קשה ובהתמדה וברוב המקרים שאני שמעתי עליהם – לא ממש עובדת.

יש לי חבר שבדיוק עשה הסבת מקצוע לא מזמן, הוא עבד עד גיל 31 בתור טבח במסעדה והחליט שהוא לגמרי מיצה, גם השכר לא היה מדהים והכי נוראי מבחינתו – לא באמת היו לו אופציות לקידום בתחום. נכון שאפשר להפוך לסו-שף או למנהל מטבח למשל, אבל זה לחלוטין לא באמת משדרג את השכר או את התפקיד עצמו.