כשמתחילים לדבר על הייטק, כנראה התחומים שיקפצו לרוב האנשים שאתם מכירים הם: סייבר, בניית אתרים, תכנות ואפילו גם שיווק דיגיטלי. אבל הרבה אנשים לא יודע שבלי מנהלי רשתות, אף משרד או ארגון בעולם המודרני של היום לא יוכל לתפקד (ולא, זו לא קלישאה). אז אם דבר כמו קורס רשתות סיקרן אותך, ייתכן שתרצה לשמוע עוד על העולם הזה, מה הסיבות שהוא כל כך חשוב והאם הוא בכלל יכול להתאים לאופי שלך (זה באמת תחום שנועד לאנשים עם תכונות מאוד מיוחדות).

כמה התפקיד הזה בכלל חשוב?

לפני המון שנים השימוש במחשבים במקומות עבודה היה יחסית מועט, גם אם הם כן היו קיימים בארגון או במשרד מסוים, עדיין בקושי היו נוגעים בהם. אבל יחד עם מהפכת האינטרנט (ואפילו הסמראטפונים), יותר ויותר מקומות עברו לשימוש ברשת ובמחשבים. כלומר, אין כמעט היום ארגון, משרד, מקום עבודה או כל דבר אחר שלא צריך את הטכנולוגיה הזאת.

אני יודע שזה נשמע מעט מוזר וחלק מהאנשים הצעירים שקוראים את הכתבה הזאת בטוח תוהים לעצמם: "איך אפשר להסתדר בלי מחשבים?". אף אחד לא יכול לדמיין לעצמו יום במשרד אם הרשת המקומית תקרוס או שהאינטרנט לא יעבוד (שחס וחלילה לא יוכלו להיכנס לפייסבוק).

אז באותה מידה שקיים שימוש עצום במחשבים וברשתות כיום, כך גם הביקוש עבור מנהלי רשתות הולך וגובר. כבר שמעתי כמה פעמים מהחברים שלי שאומרים: "נו, אנשי IT יכולים להשתלב רק במשרדי הייטק, לא?" זוהי טעות. טעות גדולה אפילו, בכל מקום צריכים היום איש IT, זה יכול להיות בבתי ספר, בתי חולים, ארגוני בטחון, משרדי פרסום ודיגיטל. גם אם אותו מקום לא מעסיק אצלו צוות שלם של אנשי IT, הם כנראה יעבדו עם חברה חיצונית שתוכל לתת להם את השירותים עבור כך.

למשל, לפני כמה שבועות, חבר ממש טוב שלי, שמנהל משרד פרסום בדרום תל אביב, נתקל בבעיה חמורה ברשת הפנימית שלו, יש לו בסך הכל רק איזה 6 או 7 עמדות מחשב, אבל כל תקלה שם היא קריטית (הם בדיוק היו עסוקים בהכנת קמפיינים לכבוד הבלאק פריידי), כל הקבצים, כל הקמפיינים וכל המידע יושבים על הרשת הפנימית שלהם ובאותו רגע הם לא יכלו לעבוד או לעלות דברים לרשת.

כמובן שהוא לא מחזיק איש IT אצלו, מכיוון שאין לו צורך כל כך, אבל מה שהוא עושה זה היה להתקשר לחברה שהוא עובד איתה ותוך שעה וחצי מנהל רשתות כבר היה אצלו במשרד ותיקן את התקלה.

אז עד אני מניח שהבנת למה התחום הזה, שלפעמים יצא לו שם "רע" יחסית, כל כך חשוב וכל כך פופולרי, זו באמת לא עוד אמירה של: "בלי המקצוע הזה בלתי אפשרי לתחזק משרד" כי דווקא במקרה הזה, המשפט הזה באמת (אבל באמת) נכון.

להיות אחראי על לא מעט דברים

חוץ מביקוש – מה עוד קיים בעולם הזה?

להבין שיש ביקוש לתחום זה טוב, גם לדעת כמה יש בו צורך זה ממש מצוין. אבל כשבוחרים קריירה או בכיוון בחיים זה הרבה למעבר לכך, אז בוא ונדבר על שאר היתרונות של תחום ה-IT:

מאתגר, מסקרן ומעניין
מנהלי רשתות לא מתעסקים נטו בבעיות "שגרתיות" שקורות, כמו חיבורי כבל רשת, לבדוק למה הווינדוס לא עולה לאחד העובדים, או אפילו למה המסך של אחד מהאנשים בחברה לא עובד (גם אם זה אומר שנטו צריך להדליק אותו).

אבל יש כל כך הרבה מעבר לכך, כל מי שעבר בהצלחה קורס רשתות יידע כיצד לתפעל רשת מקומית שלמה בעצמו (או לפחות אמור) ולהתעסק באחד התחומים המרתקים בעולם החדש של ההייטק – מחשוב ענן. בנוסף לכך, הוא ילמד ויכיר את מערכת ועולם הלינוקס (Linux) שיצטרך לדעת כיצד לתפעל אותה, איך להרים את מערכת ההפעלה שלה וכיצד לנהל את המשתמשים וההרשאות שלה.

אז בגדול באמת מדובר בתפקיד שהוא מאתגר, עם מגוון רחב של תחומים בכל רגע, שבשעה מסוימת ביום מנהל הרשת יכול להתעסק בלתקן איזה מודם שהתקלקל ולאחר שעתיים הוא יצטרך לעבוד עם כל הצוות שלו בשביל לבנות רשת מקומית עבור מקום עבודה חדש ששלחו אותו אליו.

אבטחת רשתות
להיות אחראי על אבטחת המידע של הארגון בו מנהל הרשתות עובד זה חלק בלתי נפרד מהתפקיד שלו. מנהל הרשת צריך לוודא שאין אף גורם מאיים או עוין שיכול להוות בעיה עבור הארגון שהוא עובד בו, רק דמיין לעצמך שנכנס וירוס ענק שתוקף את מערכות המחשוב של מוסד אקדמי כלשהו.

בכל יום ויום יש יותר תקיפות סייבר וניסיון לחדור ולגנוב מידע של מקומות מסוימים, החל מאתר של חנות בגדים קטנה (וידוע כבר שאנשים מעדיפים לרכוש הכל דרך האינטרנט) ועד לרשת מלון ענקית הידועה בכל העולם, יכולים לגנוב מידע ופרטים של לקוחות ולעשות בהם שימוש לרעה.

אז מנהל רשת זה לא רק לשמוע את המשפטים: "אחי המחשב לא נדלק לי", אלא הרבה מעבר לכך, אני מבטיח שזה עולם הרבה יותר מרתק ומעניין ממה שהוא נשמע.

להכיר את האנשים הנכונים – לפעמים נותן את הבוסט לקריירה שלך

נטוורקינג
כבר מקודם ציינתי שמנהלי רשתות עובדים עם אינספור אנשים ובמקומות מגוונים בתעשייה, אפשר לומר שבתחילת הקריירה בן אדם ימצא את עצמו כאיש IT בבית ספר, לאחר כשנה יעבוד בקופת חולים ולאחר שנה נוספת יעבוד במשרד הייטק.
במשך כל הזמן הזה מכירים המון אנשים, חלקם בתפקידים בכירים (וחלקם פחות), לכן במידה ואתה תכיר את החבר'ה שהם באמת מוכשרים ובדרגים הגבוהים, הם יוכלו לסדר לך את העבודה הבאה שלך או לדאוג לשדרוג הקריירה שלך בלי קשר לתחום ה-IT.

לא צריך ניסיון
כששומעים על עולם ההייטק, כמעט לא משנה באיזה תחום מדברים על: "בלי ניסיון אין לך מה לנסות להתקבל בכלל", בין אם זה בקבוצות פייסבוק או בין אם זה בכל מקום אחר באינטרנט, אבל דווקא בתור מנהל אבטחת מידע (שבדיוק סיים קורס אבטחת מידע מן הסתם) ג'וניור ניתן להתקבל להמון מקומות.

אני לא אומר שניסיון זה לא פרמטר פחות חשוב בעולם, אבל דווקא בקטגוריה של אנשי IT המון מקומות (כאלה שהכרתי בעצמי שם את המגייס עובדים) אמרו שהם שמים פחות דגש על כך. הם יעדיפו אדם שעבר קורס מקצועי במקום איכותי או אחד שיש לו את היכולות המתאימות לכך, לדעתי זו אחת הסיבות להיות אופטימיים כשבוחרים במקצוע הזה.

נקודה נוספת וחשובה לא פחות, היא שברגע שאתה איש IT ומנהל אבטחת מידע מספר שנים, אתה תוכל לקפוץ אל עולמות ה-DBA והסייבר. ואם תגיע לתחומים האלה עם הניסיון הנדרש, החיים שלך יהיו הרבה יותר קלים.

מה האופי שצריך בשביל להיות איש IT יוצא מן הכלל?

להיות מנהל רשתות זה ממש לא ג'וב בשביל כל אחד, צריך אופי ייחודי ומיוחד עבור כך, הנה רק חלק מהתכונות שתצטרך בשביל מנהל רשתות מוצלח:

כבר מגיל קטן היית טיפוס שאוהב לתקן דברים

אתה אדם טכנולוגי
נשמע מובן מאליו, לא? אבל תתפלאו, היו כמה וכמה אנשים שניסו להתקבל אל התחום מבלי ידע טכנולוגי בכלל, ברמה שהם בקושי יכלו להפעיל את האייפון שלהם, זה די ברור שבתור איש IT אתה צריך להתעסק כל היום עם מחשבים, רשתות, חיבורים וללמוד דברים חדשים בכל רגע, אז כן, להיות אדם טכנולוגי זה ממש חשוב.

יודע לתפקד תחת לחץ
במקרים מסוימים, תצטרך לדעת לתפעל תחת לחץ גדול, שבמקביל לעבודה שלך, מנכ"ל החברה מצלצל אליך כי בדיוק הלפטופ שלו נדפק לגמרי, המנהל האישי שלך אומר לך לרוץ למזכירה כי נמחקו לה כמה קבצי אקסל מהכונן הקשיח שלה ואתה בעצמך מטפל בתקלה אחרת לגמרי.
אז חשוב שתדע שאתה צריך לדעת להתנהל תחת לחץ באופן תמידי.

שאיפות להצליח ולהתפתח
ניהול רשתות זה תחום שאי אפשר לצעוד בו במקום, כפי שכבר ציינתי קודם. צריך בכל רגע לשאוף להתקדם ולהגיע אל תפקידים שונים, גם זה אחד היתרונות הגדולים בו, שניתן להתקדם מהר מאוד. ואנשים שסיימו קורס יכולים בתור כמה שנים למצוא את עצמם מנהלים צוות.

יש בך יצירתיות
מעבר לעבודה השוטפת כמובן שתהייה לך כשתהייה מנהל רשתות, יצוצו אינספור בעיות במהלך היום, בין אם הן קשורות אליך ישירות או לא, אתה תצטרך לדעת איך לפתור אותן. כמובן שתצטרך להפעיל את הצד הכי יצירתי שלך בשביל לבצע אותן בזמנים הכי מלחיצים וקשים שיש, נכון שזו עבודה מאתגרת, אבל אסור לשכוח שצריך גם ליהנות ממנה.

לסיכום, יכול להיות שהבנת כבר שלימודי IT או קורס רשתות יכולים להתאים לך, אם אתה באמת רוצה כבר לעשות את הצעד הראשון אל עולם ההייטק, זה בהחלט הזמן הנכון. לא?

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה