התקשרו עכשיו: 03-6135565
חייל
משוחרר ? לחץ/י כאן
דף הבית / בלוג / מראה שחורה או מראה ורודה, האם אנחנו מכורים לסמארטפונים שלנו? (ברור!)

main_blog_image

מראה שחורה או מראה ורודה, האם אנחנו מכורים לסמארטפונים שלנו? (ברור!)

"עוד שנייה תהיה מחובר לטלפון עם אינפוזיה", כמה מאתנו כבר שמעו את המשפט הזה? אז זהו, שאנחנו כנראה ממש לא היחידים. ככל שהשנים עוברות, רוב האנשים בעולם (ובטח בישראל) לא יכולים להתנתק מהסמארטפון שלהם. בואו ונדבר כמה זמן ביום אנשים משתמשים בסמארטפון שלהם, מה הסיבה שהדור הנוכחי כל כך מאוהב באינטרנט ובטלפון הנייד, האם יש לכך גם השפעות חיוביות וכיצד נושאים כמו עולם הפרסום, הרשתות החברתיות, השיווק באינטרנט ושאר הזירות הדיגיטליות השתנו בעקבות כך.

אז... סמראטפונים, טוב, רע או מכוער?

כמה זמן אנשים בישראל מבזבזים ביום על גלישה במובייל?

על-פי מחקר שנעשה על-ידי מאקו בשנת 2017, הקהל הישראלי נוהג להשתמש בטלפון החכם כ-6 שעות בכל יום(!). כאשר לשם ההשוואה, בארה"ב אנשים משתמשים בו רק כ-4 שעות ביום. למעשה, הישראלים נמצאים במקום הראשון בכל מה שקשור לשימוש בטלפון הנייד, בסמארטפונים ורשתות חברתיות.

בנוסף לכך, הדבר הראשון ש-36% מהישראלים עושים כשהם מתעוררים בבוקר הוא לבדוק את הסמארטפון שלהם ו-30% נוספים מצליחים להתאפק (אבל רק למשך 5 דקות, בואו לא נגזים, כן?). בשורה התחתונה, המון מהישראלים כמעט ולא יכולים להתנתק ממנו או להניח אותו בצד לרגע.

ואם כל זה לא מספיק לכם, 40% מהישראלים נוטים להחליף את הסמארטפון שלהם כל שנה, נתון שהוא משמעותית גבוה משאר המדינות המערביות בעולם. אין ספק שתרבות הצריכה בארצנו גם משחקת לטובת העניין הזה, אך זה עדיין לא מסביר מדוע ישראלים עושים זאת, או שכן? כי יש סיבה אחת אמיתית והיא למעשה – התמכרות.

"אבל אני בכלל לא מכורה"

מדוע אנחנו משתמשים בסמארטפונים כל כך הרבה?

יש כמה וכמה סיבות מדוע אנחנו כל כך מאוהבים בטלפונים שלנו, אם בעבר ההתמכרויות הנפוצות ביותר היו לסיגריות, קפה, אלכוהול או אפילו למסטיקים, כיום תופעת ההתמכרות לחברים הכי טובים שלנו – (הלא הם הסמארטופנים), היא שכיחה ביותר.

קיימת אפילו תופעה בשם "נומופוביה" – הפחד שנהיה ללא הטלפון שלנו (אחלה רעיון לסרט אימה, לא?). בבריטניה קיימים מרכזי תמיכה שעוזרים לאנשים "להיגמל" מהטלפונים שלהם. אפילו יש הסבר "כימי" למה שקורה במוח שלנו בזמן שאנחנו מקבלים נוטיפיקיישן מהטלפון שלנו, משתחרר לנו מוליך עצבי במוח - דופמין, אשר נמצא באותה משפחה עם האדרנלין. הדופמין בדרך כלל נוצר בזמן שאנחנו אוכלים, שותים אלכוהול או עושים סקס.

אז מה הפלא בעצם שמאוד קשה לנו לא לבדוק את הטלפון בכל רגע? (וכן, גם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזאת ככל הנראה הגבתם לחבר'ה בקבוצה בוואטסאפ ודיברתם במקביל עם עוד חבר במסנג'ר). יחד עם זאת, ישנו מחקר נוסף, שנעשה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, שנותן לנו נקודת מבט קצת אחרת. הסיבה האמתית שאנחנו חורשים את הפיד של האינסטגרם ומחליקים על הסטוריז שלו בזמן שאנחנו בדייט, אוכלים ארוחת ערב עם המשפחה או אפילו בסתם בטיול שגרתי עם הכלב, פחות קשורה לטלפון עצמו, אלא קשורה לכך שאנחנו מרגישים את הצורך ליצור קשרים חברתיים עם אנשים אחרים וכמובן – להיראות על-ידי אחרים, בין אם זה הסטורי שהעלינו ממשחק הכדורגל שהיינו בו, הבירה ששתינו בסופ"ש, או אפילו פוסט בבילוי השבועי הקבוע שלכם עם ההאשטג "#התחלנו".

סמואל וייסיירי, ראש המחקר ועוזר פרופסור במחלקת הפסיכיאטריה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, מסכים עם התאוריה. הוא מציין שהסיבה שאנחנו משקיעים כל כך הרבה זמן בטלפונים שלנו אינה קשורה להתראות שאנחנו מקבלים, אלא לכך שיש לנו צורך בלהיות בקשר עם אנשים אחרים ומכך שמצפים מאתנו להגיב על כל דבר, גורם לנו להתנהגות האובססיבית הזו.

בואו נירגע, עדיין לא הגענו לפרק מ"מראה שחורה"

אנחנו מניחים שרובכם כבר מכירים את הסדרה "מראה שחורה" (ואם לא, יש לכם צ'אנס לעשות בינג' משוגע עליה). הסדרה מבית נטפליקס, מדברת על איך הטכנולוגיה משפיעה על החיים שלנו, בצורה מעט קיצונית. אבל מצד שני, גם באופן מאוד ריאליסטי.

הפרק הראשון בעונה הרביעית מדבר על כך שהעולם מנוהל באמצעות כמות האהדה שהסביבה רוכשת לאדם. כל אדם בחברה מדורג על ידי חברים, משפחה ואנשים זרים על פעילות חייו באמצעות הסמראטפון שלו. הוא מדורג על פי נימוסים, מעשים, פרסומים ברשתות החברתיות ועוד. נשמע מוכר לא? אך מראה שחורה לקחה את זה צעד אחד קדימה, כשכל אלה למעשה מספקים לבני האדם פריווילגיות שונות, כמו קבלה לשכונת מגורים, סבסוד ברכישת דירות וכו'.

אז כן, אנחנו עדיין לא שם, אך זה גם לא אומר שאנחנו רחוקים מזה. אנחנו יודעים שרוב הכתבות לפעמים מלחיצות או אפילו מדכאות, לכן בא לנו לתת פן חיובי ואחר לחברים הכי טובים שלנו. אז ראשית, כולנו מודעים לעובדה שבזכות הסמארטפונים הרבה יותר קל לנו לקבל ולרכוש מידע. אם פעם באיזה טיול באיטליה או בכל מקום אחר, היינו רוצים לדעת באמצע הדרך מהי הפיצרייה הכי קרובה אלינו, האופציה היחידה שהייתה זה בעצם לשאול מקומיים. אבל בזכות ההתפתחות הטכנולוגית ובזכות אפליקציות כמו TripAdvisor נגלה תוך רגע מה הפיצה הכי טעימה (מהמערכת נמסר: "אנחנו מתגעגעים לרומא!").

אוקיי, ייתכן שניגע בנקודה קצת רגישה עכשיו, אבל מי מאתנו לא מכיר זוג שהכירו בזכות אפליקציית היכרויות (טינדר, אוקי-קיופד, בחרו מה שבא לכם). למרות שיש לא מעט אנשים שיטענו כי האפליקציות הללו הרסו לחלוטין את החוויה הרומנטית של פעם, יש כאלה שיגידו דווקא הפוך. כיום, הרבה יותר קל לאנשים ליצור קשרים ולקבוע דייטים דרך הפלטפורמה הזאת. כמובן שגם לפייסבוק ולאינסטגרם יש תפקיד מכריע בסצנה הזאת, לכל אחד ואחת היה איזה קראש והם באמת לא ידעו איך לגשת. אז איך לומר? תקליקו על Add Friend, תשלחו הודעה ו... אתם כבר על המסלול הנכון.