"עוד שנייה תהיה מחובר לטלפון עם אינפוזיה", כמה מאתנו כבר שמעו את המשפט הזה? אז זהו, שאנחנו כנראה ממש לא היחידים. ככל שהשנים עוברות, רוב האנשים בעולם (ובטח בישראל) לא יכולים להתנתק מהסמארטפון שלהם. בואו ונדבר כמה זמן ביום אנשים משתמשים בסמארטפון שלהם, מה הסיבה שהדור הנוכחי כל כך מאוהב באינטרנט ובטלפון הנייד, האם יש לכך גם השפעות חיוביות וכיצד נושאים כמו עולם הפרסום, הרשתות החברתיות, השיווק באינטרנט ושאר הזירות הדיגיטליות השתנו בעקבות כך.

סמארטפונים
Illustration of a long shadow thumb hands phone set

אז... סמראטפונים, טוב, רע או מכוער?

כמה זמן אנשים בישראל מבזבזים ביום על גלישה במובייל?

על-פי מחקר שנעשה על-ידי מאקו בשנת 2017, הקהל הישראלי נוהג להשתמש בטלפון החכם כ-6 שעות בכל יום(!). כאשר לשם ההשוואה, בארה"ב אנשים משתמשים בו רק כ-4 שעות ביום. למעשה, הישראלים נמצאים במקום הראשון בכל מה שקשור לשימוש בטלפון הנייד, בסמארטפונים ורשתות חברתיות.

בנוסף לכך, הדבר הראשון ש-36% מהישראלים עושים כשהם מתעוררים בבוקר הוא לבדוק את הסמארטפון שלהם ו-30% נוספים מצליחים להתאפק (אבל רק למשך 5 דקות, בואו לא נגזים, כן?). בשורה התחתונה, המון מהישראלים כמעט ולא יכולים להתנתק ממנו או להניח אותו בצד לרגע.

ואם כל זה לא מספיק לכם, 40% מהישראלים נוטים להחליף את הסמארטפון שלהם כל שנה, נתון שהוא משמעותית גבוה משאר המדינות המערביות בעולם. אין ספק שתרבות הצריכה בארצנו גם משחקת לטובת העניין הזה, אך זה עדיין לא מסביר מדוע ישראלים עושים זאת, או שכן? כי יש סיבה אחת אמיתית והיא למעשה – התמכרות.

ללכת לישון עם הסמארטפון

"אבל אני בכלל לא מכורה"

מדוע אנחנו משתמשים בסמארטפונים כל כך הרבה?

יש כמה וכמה סיבות מדוע אנחנו כל כך מאוהבים בטלפונים שלנו, אם בעבר ההתמכרויות הנפוצות ביותר היו לסיגריות, קפה, אלכוהול או אפילו למסטיקים, כיום תופעת ההתמכרות לחברים הכי טובים שלנו – (הלא הם הסמארטופנים), היא שכיחה ביותר.

קיימת אפילו תופעה בשם "נומופוביה" – הפחד שנהיה ללא הטלפון שלנו (אחלה רעיון לסרט אימה, לא?). בבריטניה קיימים מרכזי תמיכה שעוזרים לאנשים "להיגמל" מהטלפונים שלהם. אפילו יש הסבר "כימי" למה שקורה במוח שלנו בזמן שאנחנו מקבלים נוטיפיקיישן מהטלפון שלנו, משתחרר לנו מוליך עצבי במוח - דופמין, אשר נמצא באותה משפחה עם האדרנלין. הדופמין בדרך כלל נוצר בזמן שאנחנו אוכלים, שותים אלכוהול או עושים סקס.

אז מה הפלא בעצם שמאוד קשה לנו לא לבדוק את הטלפון בכל רגע? (וכן, גם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזאת ככל הנראה הגבתם לחבר'ה בקבוצה בוואטסאפ ודיברתם במקביל עם עוד חבר במסנג'ר). יחד עם זאת, ישנו מחקר נוסף, שנעשה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, שנותן לנו נקודת מבט קצת אחרת. הסיבה האמתית שאנחנו חורשים את הפיד של האינסטגרם ומחליקים על הסטוריז שלו בזמן שאנחנו בדייט, אוכלים ארוחת ערב עם המשפחה או אפילו בסתם בטיול שגרתי עם הכלב, פחות קשורה לטלפון עצמו, אלא קשורה לכך שאנחנו מרגישים את הצורך ליצור קשרים חברתיים עם אנשים אחרים וכמובן – להיראות על-ידי אחרים, בין אם זה הסטורי שהעלינו ממשחק הכדורגל שהיינו בו, הבירה ששתינו בסופ"ש, או אפילו פוסט בבילוי השבועי הקבוע שלכם עם ההאשטג "#התחלנו".

סמואל וייסיירי, ראש המחקר ועוזר פרופסור במחלקת הפסיכיאטריה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, מסכים עם התאוריה. הוא מציין שהסיבה שאנחנו משקיעים כל כך הרבה זמן בטלפונים שלנו אינה קשורה להתראות שאנחנו מקבלים, אלא לכך שיש לנו צורך בלהיות בקשר עם אנשים אחרים ומכך שמצפים מאתנו להגיב על כל דבר, גורם לנו להתנהגות האובססיבית הזו.

בואו נירגע, עדיין לא הגענו לפרק מ"מראה שחורה"

אנחנו מניחים שרובכם כבר מכירים את הסדרה "מראה שחורה" (ואם לא, יש לכם צ'אנס לעשות בינג' משוגע עליה). הסדרה מבית נטפליקס, מדברת על איך הטכנולוגיה משפיעה על החיים שלנו, בצורה מעט קיצונית. אבל מצד שני, גם באופן מאוד ריאליסטי.

הפרק הראשון בעונה הרביעית מדבר על כך שהעולם מנוהל באמצעות כמות האהדה שהסביבה רוכשת לאדם. כל אדם בחברה מדורג על ידי חברים, משפחה ואנשים זרים על פעילות חייו באמצעות הסמראטפון שלו. הוא מדורג על פי נימוסים, מעשים, פרסומים ברשתות החברתיות ועוד. נשמע מוכר לא? אך מראה שחורה לקחה את זה צעד אחד קדימה, כשכל אלה למעשה מספקים לבני האדם פריווילגיות שונות, כמו קבלה לשכונת מגורים, סבסוד ברכישת דירות וכו'.

אז כן, אנחנו עדיין לא שם, אך זה גם לא אומר שאנחנו רחוקים מזה. אנחנו יודעים שרוב הכתבות לפעמים מלחיצות או אפילו מדכאות, לכן בא לנו לתת פן חיובי ואחר לחברים הכי טובים שלנו. אז ראשית, כולנו מודעים לעובדה שבזכות הסמארטפונים הרבה יותר קל לנו לקבל ולרכוש מידע. אם פעם באיזה טיול באיטליה או בכל מקום אחר, היינו רוצים לדעת באמצע הדרך מהי הפיצרייה הכי קרובה אלינו, האופציה היחידה שהייתה זה בעצם לשאול מקומיים. אבל בזכות ההתפתחות הטכנולוגית ובזכות אפליקציות כמו TripAdvisor נגלה תוך רגע מה הפיצה הכי טעימה (מהמערכת נמסר: "אנחנו מתגעגעים לרומא!").

אוקיי, ייתכן שניגע בנקודה קצת רגישה עכשיו, אבל מי מאתנו לא מכיר זוג שהכירו בזכות אפליקציית היכרויות (טינדר, אוקי-קיופד, בחרו מה שבא לכם). למרות שיש לא מעט אנשים שיטענו כי האפליקציות הללו הרסו לחלוטין את החוויה הרומנטית של פעם, יש כאלה שיגידו דווקא הפוך. כיום, הרבה יותר קל לאנשים ליצור קשרים ולקבוע דייטים דרך הפלטפורמה הזאת. כמובן שגם לפייסבוק ולאינסטגרם יש תפקיד מכריע בסצנה הזאת, לכל אחד ואחת היה איזה קראש והם באמת לא ידעו איך לגשת. אז איך לומר? תקליקו על Add Friend, תשלחו הודעה ו... אתם כבר על המסלול הנכון.

אפליקציית הכרויות

סוויפ ימינה או שמאלה? כל מה שנותן לך הוא רק לבחור...

לדעת ולעשות הכל מהכל – כל הזמן!

בתקופה של פעם (ובכן, "פעם" – עד לפני 6 שנים בערך), במידה והיינו צריכים לטפל בעניינים של עבודה, לימודים או בכל דבר אחר, היינו צריכים להגיע אל המחשב בבית או להוציא את הלפטופ ולנסות לטפל בזה משם. אך בזכות הטלפונים החכמים שלנו, הכל נעשה קל יותר, בשניות ניתן לשלוח מייל לבוס או הקלטה קולית להורים בשביל להסביר להם איך מתחברים לווי פיי (כי לרובנו אין באמת את האנרגיות לשיחות האלה בטלפון) או אפילו סתם לשלוט בטלוויזיה החכמה שלנו, במזגן או כל דבר אחר (המערכת מוסרת שכיום אפשר אפילו להדליק את דוד החשמל כשאתם בדרך מהעבודה, מדהים לא?).

יתרה מזאת, בזכות ההתפתחות והשימוש הגבוה של הסמארטפונים, גדל הצורך והביקוש לאנשי מקצוע שונים, בין אם אלו מומחי דיגיטל, כותבי תוכן או מפתחי אפליקציות. חלק מהאנשים עוברים התמחות בשביל להגיע לתפקידים האלה, בין אם זה קורס בשיווק באינטרנט, קורס PPC, ניהול תוכן או כל דבר אחר שיכול לתת להם את הכלים על מנת להתמקצע בכך. ומה לגבי התנאים והשכר? הם רק הולכים וגדלים, כי הביקוש גדל בהתאם לכך.

מה הקשר בין עולם הפרסום לבין הסמארטפונים?

עד לפני כמה שנים, עולם הפרסום התמקד בעיקר בטלוויזיה, בשלטי חוצות, בעיתונים ובמה שנקרא "המדיה המסורתית". אך לאחרונה משרדי פרסום, משווקים וחברות גדולות משקיעים את רוב התקציב שלהן (כמעט כ-60% וזה רק הולך וגדל) על פרסום ברשתות החברתיות, קמפיינים אונליין, אפליקציות, גוגל ועוד. למעשה, כל חברה החל מקוקה קולה, מק'דונלדס ועד לבר השכונתי שאתם כל כך אוהבים, חייבת להיות בעולם הדיגיטל, כי איך אומרים החבר'ה? "אם אתה לא שם – אתה לא קיים".

מה הסיבה לכל זה? ובכן, כפי שכבר ציינו למעלה, אנשים גולשים באינטרנט הרבה יותר מבעבר, הכל הודות לסמראטפונים (טוב, כמעט הכל) שהופך את העניין להרבה יותר קל. אם בעבר היה צורך להיות בבית ולגלוש על המחשב הנייח או למצוא מקום עם ווי פיי, להוציא , להתחבר אליו (ולהסתבך על הדרך), כיום זה הרבה יותר נוח כשפשוט ניתן לשלוף את הטלפון הנייד שלנו מהכיס (טוב נו, מהיד, כי רובנו כבר איתו כל היום) ולהגיע לכל אתר, אפליקציה או לכל דבר אחר שרק נרצה.

אך זה לא נגמר פה, כשרוצים לפרסם ברשתות החברתיות, בדיגיטל או בכל מדיה אחרת, המפרסם חייב להבין שהוא צריך להתאים את המודעות השונות, הגרפיקה והתמונות למובייל. מדוע? מכיוון שיותר מ-80% מהשימוש ברשתות החברתיות השונות נעשים דרך המובייל.https://www.youtube.com/embed/zmhT11gUb34
"אבל לא מצאתי משהו יותר מעניין מהטלפון" // אודי כגן מסביר במופע שלו את ההתמכרות (והאהבה הגדולה) לטלפון שלו

אז מה למדנו?

למדנו שהסמראטפונים אכן שינו לנו את החיים, מן הקצה אל הקצה, במיוחד במדינתנו שבה קיים שימוש עצום בהם. יש לא מעט אנשים שיגידו שקיימות המון השפעות שליליות עלינו מצד הסמארטפונים, אך לדעתנו, יש להם לא מעט צדדים טובים. לא רק בתור אנשים שאוהבים להשתמש בהם, אלא בכך שהם יוכלו לפתח לנו קריירה ממשית, בין אם זה בעולם התכנות, שיווק באינטרנט ועוד. ואם באמת בא לך לצלול לעולם הדיגיטל ולהשיג ג'וב אמיתי, תוכל למצוא את כל הפרטים פה.

אז מה אתם חושבים, האם הטלפונים השפיעו עלינו לטובה או לרעה יותר?

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה