בלוג
black_mirror_or_pink_mirror?

מראה שחורה או מראה ורודה, האם אנחנו מכורים לסמארטפונים שלנו? (ברור!)

עודכן בתאריך:4 ינואר 2022


"עוד שנייה תהיה מחובר לטלפון עם אינפוזיה", כמה מאתנו כבר שמעו את המשפט הזה? אז זהו, שאנחנו כנראה ממש לא היחידים. ככל שהשנים עוברות, רוב האנשים בעולם (ובטח בישראל) לא יכולים להתנתק מהסמארטפון שלהם. בואו ונדבר כמה זמן ביום אנשים משתמשים בסמארטפון שלהם, מה הסיבה שהדור הנוכחי כל כך מאוהב באינטרנט ובטלפון הנייד, האם יש לכך גם השפעות חיוביות וכיצד נושאים כמו עולם הפרסום, הרשתות החברתיות, השיווק באינטרנט ושאר הזירות הדיגיטליות השתנו בעקבות כך.

אז... סמראטפונים, טוב, רע או מכוער?

כמה זמן אנשים בישראל מבזבזים ביום על גלישה במובייל?

על-פי מחקר שנעשה על-ידי מאקו בשנת 2017, הקהל הישראלי נוהג להשתמש בטלפון החכם כ-6 שעות בכל יום(!). כאשר לשם ההשוואה, בארה"ב אנשים משתמשים בו רק כ-4 שעות ביום. למעשה, הישראלים נמצאים במקום הראשון בכל מה שקשור לשימוש בטלפון הנייד, בסמארטפונים ורשתות חברתיות.

בנוסף לכך, הדבר הראשון ש-36% מהישראלים עושים כשהם מתעוררים בבוקר הוא לבדוק את הסמארטפון שלהם ו-30% נוספים מצליחים להתאפק (אבל רק למשך 5 דקות, בואו לא נגזים, כן?). בשורה התחתונה, המון מהישראלים כמעט ולא יכולים להתנתק ממנו או להניח אותו בצד לרגע.

ואם כל זה לא מספיק לכם, 40% מהישראלים נוטים להחליף את הסמארטפון שלהם כל שנה, נתון שהוא משמעותית גבוה משאר המדינות המערביות בעולם. אין ספק שתרבות הצריכה בארצנו גם משחקת לטובת העניין הזה, אך זה עדיין לא מסביר מדוע ישראלים עושים זאת, או שכן? כי יש סיבה אחת אמיתית והיא למעשה – התמכרות.

"אבל אני בכלל לא מכורה"

מדוע אנחנו משתמשים בסמארטפונים כל כך הרבה?

יש כמה וכמה סיבות מדוע אנחנו כל כך מאוהבים בטלפונים שלנו, אם בעבר ההתמכרויות הנפוצות ביותר היו לסיגריות, קפה, אלכוהול או אפילו למסטיקים, כיום תופעת ההתמכרות לחברים הכי טובים שלנו – (הלא הם הסמארטופנים), היא שכיחה ביותר.

קיימת אפילו תופעה בשם "נומופוביה" – הפחד שנהיה ללא הטלפון שלנו (אחלה רעיון לסרט אימה, לא?). בבריטניה קיימים מרכזי תמיכה שעוזרים לאנשים "להיגמל" מהטלפונים שלהם. אפילו יש הסבר "כימי" למה שקורה במוח שלנו בזמן שאנחנו מקבלים נוטיפיקיישן מהטלפון שלנו, משתחרר לנו מוליך עצבי במוח - דופמין, אשר נמצא באותה משפחה עם האדרנלין. הדופמין בדרך כלל נוצר בזמן שאנחנו אוכלים, שותים אלכוהול או עושים סקס.

אז מה הפלא בעצם שמאוד קשה לנו לא לבדוק את הטלפון בכל רגע? (וכן, גם בזמן שאתם קוראים את הכתבה הזאת ככל הנראה הגבתם לחבר'ה בקבוצה בוואטסאפ ודיברתם במקביל עם עוד חבר במסנג'ר). יחד עם זאת, ישנו מחקר נוסף, שנעשה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, שנותן לנו נקודת מבט קצת אחרת. הסיבה האמתית שאנחנו חורשים את הפיד של האינסטגרם ומחליקים על הסטוריז שלו בזמן שאנחנו בדייט, אוכלים ארוחת ערב עם המשפחה או אפילו בסתם בטיול שגרתי עם הכלב, פחות קשורה לטלפון עצמו, אלא קשורה לכך שאנחנו מרגישים את הצורך ליצור קשרים חברתיים עם אנשים אחרים וכמובן – להיראות על-ידי אחרים, בין אם זה הסטורי שהעלינו ממשחק הכדורגל שהיינו בו, הבירה ששתינו בסופ"ש, או אפילו פוסט בבילוי השבועי הקבוע שלכם עם ההאשטג "#התחלנו".

סמואל וייסיירי, ראש המחקר ועוזר פרופסור במחלקת הפסיכיאטריה באוניברסיטת מק'גיל שבקנדה, מסכים עם התאוריה. הוא מציין שהסיבה שאנחנו משקיעים כל כך הרבה זמן בטלפונים שלנו אינה קשורה להתראות שאנחנו מקבלים, אלא לכך שיש לנו צורך בלהיות בקשר עם אנשים אחרים ומכך שמצפים מאתנו להגיב על כל דבר, גורם לנו להתנהגות האובססיבית הזו.

בואו נירגע, עדיין לא הגענו לפרק מ"מראה שחורה"

אנחנו מניחים שרובכם כבר מכירים את הסדרה "מראה שחורה" (ואם לא, יש לכם צ'אנס לעשות בינג' משוגע עליה). הסדרה מבית נטפליקס, מדברת על איך הטכנולוגיה משפיעה על החיים שלנו, בצורה מעט קיצונית. אבל מצד שני, גם באופן מאוד ריאליסטי.

הפרק הראשון בעונה הרביעית מדבר על כך שהעולם מנוהל באמצעות כמות האהדה שהסביבה רוכשת לאדם. כל אדם בחברה מדורג על ידי חברים, משפחה ואנשים זרים על פעילות חייו באמצעות הסמראטפון שלו. הוא מדורג על פי נימוסים, מעשים, פרסומים ברשתות החברתיות ועוד. נשמע מוכר לא? אך מראה שחורה לקחה את זה צעד אחד קדימה, כשכל אלה למעשה מספקים לבני האדם פריווילגיות שונות, כמו קבלה לשכונת מגורים, סבסוד ברכישת דירות וכו'.

אז כן, אנחנו עדיין לא שם, אך זה גם לא אומר שאנחנו רחוקים מזה. אנחנו יודעים שרוב הכתבות לפעמים מלחיצות או אפילו מדכאות, לכן בא לנו לתת פן חיובי ואחר לחברים הכי טובים שלנו. אז ראשית, כולנו מודעים לעובדה שבזכות הסמארטפונים הרבה יותר קל לנו לקבל ולרכוש מידע. אם פעם באיזה טיול באיטליה או בכל מקום אחר, היינו רוצים לדעת באמצע הדרך מהי הפיצרייה הכי קרובה אלינו, האופציה היחידה שהייתה זה בעצם לשאול מקומיים. אבל בזכות ההתפתחות הטכנולוגית ובזכות אפליקציות כמו TripAdvisor נגלה תוך רגע מה הפיצה הכי טעימה (מהמערכת נמסר: "אנחנו מתגעגעים לרומא!").

אוקיי, ייתכן שניגע בנקודה קצת רגישה עכשיו, אבל מי מאתנו לא מכיר זוג שהכירו בזכות אפליקציית היכרויות (טינדר, אוקי-קיופד, בחרו מה שבא לכם). למרות שיש לא מעט אנשים שיטענו כי האפליקציות הללו הרסו לחלוטין את החוויה הרומנטית של פעם, יש כאלה שיגידו דווקא הפוך. כיום, הרבה יותר קל לאנשים ליצור קשרים ולקבוע דייטים דרך הפלטפורמה הזאת. כמובן שגם לפייסבוק ולאינסטגרם יש תפקיד מכריע בסצנה הזאת, לכל אחד ואחת היה איזה קראש והם באמת לא ידעו איך לגשת. אז איך לומר? תקליקו על Add Friend, תשלחו הודעה ו... אתם כבר על המסלול הנכון.

סוויפ ימינה או שמאלה? כל מה שנותן לך הוא רק לבחור...

לדעת ולעשות הכל מהכל – כל הזמן!

בתקופה של פעם (ובכן, "פעם" – עד לפני 6 שנים בערך), במידה והיינו צריכים לטפל בעניינים של עבודה, לימודים או בכל דבר אחר, היינו צריכים להגיע אל המחשב בבית או להוציא את הלפטופ ולנסות לטפל בזה משם. אך בזכות הטלפונים החכמים שלנו, הכל נעשה קל יותר, בשניות ניתן לשלוח מייל לבוס או הקלטה קולית להורים בשביל להסביר להם איך מתחברים לווי פיי (כי לרובנו אין באמת את האנרגיות לשיחות האלה בטלפון) או אפילו סתם לשלוט בטלוויזיה החכמה שלנו, במזגן או כל דבר אחר (המערכת מוסרת שכיום אפשר אפילו להדליק את דוד החשמל כשאתם בדרך מהעבודה, מדהים לא?).

יתרה מזאת, בזכות ההתפתחות והשימוש הגבוה של הסמארטפונים, גדל הצורך והביקוש לאנשי מקצוע שונים, בין אם אלו מומחי דיגיטל, כותבי תוכן או מפתחי אפליקציות. חלק מהאנשים עוברים התמחות בשביל להגיע לתפקידים האלה, בין אם זה קורס בשיווק באינטרנט, קורס PPC, ניהול תוכן או כל דבר אחר שיכול לתת להם את הכלים על מנת להתמקצע בכך. ומה לגבי התנאים והשכר? הם רק הולכים וגדלים, כי הביקוש גדל בהתאם לכך.

מה הקשר בין עולם הפרסום לבין הסמארטפונים?

עד לפני כמה שנים, עולם הפרסום התמקד בעיקר בטלוויזיה, בשלטי חוצות, בעיתונים ובמה שנקרא "המדיה המסורתית". אך לאחרונה משרדי פרסום, משווקים וחברות גדולות משקיעים את רוב התקציב שלהן (כמעט כ-60% וזה רק הולך וגדל) על פרסום ברשתות החברתיות, קמפיינים אונליין, אפליקציות, גוגל ועוד. למעשה, כל חברה החל מקוקה קולה, מק'דונלדס ועד לבר השכונתי שאתם כל כך אוהבים, חייבת להיות בעולם הדיגיטל, כי איך אומרים החבר'ה? "אם אתה לא שם – אתה לא קיים".

מה הסיבה לכל זה? ובכן, כפי שכבר ציינו למעלה, אנשים גולשים באינטרנט הרבה יותר מבעבר, הכל הודות לסמראטפונים (טוב, כמעט הכל) שהופך את העניין להרבה יותר קל. אם בעבר היה צורך להיות בבית ולגלוש על המחשב הנייח או למצוא מקום עם ווי פיי, להוציא , להתחבר אליו (ולהסתבך על הדרך), כיום זה הרבה יותר נוח כשפשוט ניתן לשלוף את הטלפון הנייד שלנו מהכיס (טוב נו, מהיד, כי רובנו כבר איתו כל היום) ולהגיע לכל אתר, אפליקציה או לכל דבר אחר שרק נרצה.

אך זה לא נגמר פה, כשרוצים לפרסם ברשתות החברתיות, בדיגיטל או בכל מדיה אחרת, המפרסם חייב להבין שהוא צריך להתאים את המודעות השונות, הגרפיקה והתמונות למובייל. מדוע? מכיוון שיותר מ-80% מהשימוש ברשתות החברתיות השונות נעשים דרך המובייל.https://www.youtube.com/embed/zmhT11gUb34
"אבל לא מצאתי משהו יותר מעניין מהטלפון" // אודי כגן מסביר במופע שלו את ההתמכרות (והאהבה הגדולה) לטלפון שלו

אז מה למדנו?

למדנו שהסמראטפונים אכן שינו לנו את החיים, מן הקצה אל הקצה, במיוחד במדינתנו שבה קיים שימוש עצום בהם. יש לא מעט אנשים שיגידו שקיימות המון השפעות שליליות עלינו מצד הסמארטפונים, אך לדעתנו, יש להם לא מעט צדדים טובים. לא רק בתור אנשים שאוהבים להשתמש בהם, אלא בכך שהם יוכלו לפתח לנו קריירה ממשית, בין אם זה בעולם התכנות, שיווק באינטרנט ועוד. ואם באמת בא לך לצלול לעולם הדיגיטל ולהשיג ג'וב אמיתי, תוכל למצוא את כל הפרטים פה.

אז מה אתם חושבים, האם הטלפונים השפיעו עלינו לטובה או לרעה יותר?



פוסטים קשורים

שיווק דיגיטלי
קורס ניהול מדיה חברתית – מה לומדים וכמה מרוויחים
איתמר מרילוס | 12 מרץ 2022
ניהול מדיה חברתית - איך מתחילים? בקורס לניהול מדיה חברתית בהאקריו תלמדו לנהל עמודי פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק עסקיים
תמונה ראשית פוסט מדריך קידום אתרים למתחילים
איך להיעזר בגוגל לקידום האתר שלכם – מדריך קידום אתרים למתחילים
עומר אביעד | 10 ינואר 2022
היום תחום הקידום האורגני באינטרנט נוגע בכל אחד ואחת מאיתנו: עסקים,אירגונים אנשים פרטיים ועוד..
מאחורי הקלעים של "BLACK FRIDAY" ו -"CYBER MONDAY"
מאחורי הקלעים של "BLACK FRIDAY" ו -"CYBER MONDAY"
עומר אביעד | 10 ינואר 2022
"BLACK FRIDAY " ו-"CYBER MONDAY" הם כינויים לחגיגת קניות סוחפת ברשת. ה- Black Friday – "יום שישי השחור" - למי שלא מכיר (יש מישהו כזה?!) – הוא היום הפותח את חגיגת הסיילים לקראת חג המולד. מדובר מסורת אמריקאית רבת שנים, שהתרחבה בשנים האחרונות גם לרשת. לאור ההצלחה המסחררת, תקופת המבצעים לחגים התארכה גם לאחר חג ההודיה .
6 דרכים להיעזר באינטרנט לקידום עסק עצמאי
6 דרכים להיעזר באינטרנט לקידום עסק עצמאי
דניאל הראל | 10 ינואר 2022
בעלי עסקים קטנים רבים מעוניינים לפרסם עצמם בתפוצה רחבה ככל שניתן. אולם, פתרונות פרסום רבים, ובמיוחד במדיות מודפסות, רדיו או טלוויזיה, דורשים תקציב שיווק ענק שידם של בעלי העסקים הקטנים אינה משגת. על כן פונים מפרסמים רבים לפרסום ברשת האינטרנט.
רוצה לשמוע עוד?

phone mobile icon שיחה
chet icon צ'אט
email mobile icon לפרטים

מדיניות הגנת הפרטיות

×

אנו מודים לכם על שבחרתם לעשות שימוש באתר Hacker-u (להלן: "האתר").

האתר מופעל על ידי האקר-יו בע"מ (להלן: "החברה") לטובת איסוף פרטים ויצירת קשר עם מתעניינים בלימודי מקצועות הי-טק.

לתשומת לבכם, המידע המוצג באתר הינו כללי בלבד. למידע ספציפי ניתן להשאיר פרטים בעמוד ויועץ לימודים מטעם החברה יחזור אלכם במהרה.

מטעמי נוחות בלבד, האמור בתקנון זה מנוסח בלשון זכר, אולם הוא מתייחס לשני המינים בצורה שווה.

לכל מידע נוסף ניתן לפנות בכתובת הדואר האלקטרוני שבסיפא לתקנון זה.

בגלישתך באתר זה הנך ( "להלן: "הגולש") מקבל ומסכיה לתנאים ולמדיניות הפרטיות כמפורט להלן. מדיניות הפרטיות מתייחסת לסוג המידע שתספק לנו או מידע אשר אנו נלמד משימוש שתעשה באתר.

שמירה על פרטיותך:

1. פרטיות הגולש חשובה לנו מאוד. אנו מנהלים את האתר בסטנדרט האבטחה הגבוה ביותר ע"מ לשמור על פרטיך ולהגן על המידע שתמסור לנו בצורה הטובה ביותר.

2. אנו פועלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ושואפים לעמוד בכל דרישות החוק לעניין כיבוד הפרטיות וההגנה על מידע אישי. אנו מחויבים להגן על פרטיותך ועל שמירת פרטי הזיהוי האישיים שלך.

3. אנו אוספים מידע אישי אודותיך רק כאשר אתה תספק לנו אותו באופן ספציפי וביודעין. אנו מאמינים, כי אתה צריך לדעת בדיוק איזה מידע אישי אנו אוספים וכיצד אנו מתכוונים להשתמש בו בטרם תחלוק אותו עמנו. אנו עשויים לבקש ממך מידע אישי כגון שם, מספר טלפון, כתובת וכתובת דואר אלקטרוני. אנו עושים זאת רק כאשר אתה מבקש מידע או מבקש להירשם לשירותים הטעונים הרשמה או מנוי.

4. כאשר אנו מתכוונים להשתמש במידע האישי שלך, אנו מבקשים זאת מראש, על מנת שתחליט אם אתה רוצה לספק לנו את המידע או לא.

5. מידע המאפשר זיהוי אישי שלך, יישמר בסודיות מוחלטת. פרטי זיהוי אישיים שאתה מספק לנו לא יהיו זמינים לצדדים שלישיים ללא אישור מפורש שלך.

6. אנו מדגישים כי לא חלה חובה חוקית למסור את המידע.

המידע שייאסף והשימוש שיעשה בו:

1. אנו מגבילים את בקשותינו לקבלת מידע אישי בסיסי בלבד, כגון:

א. שם מלא

ב. מספר טלפון

ג. כתובת דואר אלקטרוני

2. אנו מגבילים את איסוף המידע האישי למידע שאנו מאמינים כמינימלי ביותר על מנת לספק לך את השירותים המוצעים באתר או באמצעותו.

3. המידע אשר יימסר ישמש לטובת גבייה, שליחת דיוור ישיר וקשר עם הלקוח, שליחת דבר פרסומת, ניוזלטר והודעות שיווקיות; טיוב נתונים, מתן שירותים ללקוחות, ניהול מועדון לקוחות, ניהול מידע על תלמידים / סטודנטים / משתלמים, ניהול מכירות, שיווק וגיוס לקוחות.

4. המידע שתעביר לנו לא יימסר על ידינו לצדדים שלישיים בתמורה ו/או ללא תמורה אלא אם תיתן את הסכמתך לכך מראש ו/או לדרישת רשות מוסמכת.

Cookies (עוגיות):

1. קובץ Cookie הוא קובץ המכיל חלקים מסוימים של מידע שהאתר יוצר במחשבך בעת הגלישה באתר. הקובץ מאפשר שמירת מידע לגבי העדפותיך בכל הקשור בשימוש באתר.

2. על מנת לשפר את חוויית הגלישה שלך באתר, האתר משתמש ב- Cookies. רוב הדפדפנים כיום יודעים לזהות מתי "Cookie" מוצע, ולאפשר לך לסרב או לקבל אותו. אם אינך בטוח אם לדפדפן שלך יש יכולת זו, עליך לבדוק עם יצרן התוכנה או ספק שירותי האינטרנט שלך. איננו משתמשים בקבצי Cookie כדי לעקוב אחר הרגלי הניווט של המבקרים שלנו.

גישתך ושליטתך בפרטי הזיהוי שלך:

באפשרותך לבצע את הפעולות הבאות, בכל עת, על ידי פנייה אלינו באמצעות כתובת הדוא"ל שלהלן:

1. לבדוק איזה מידע אישי שלך יש בידנו, אם בכלל.

2. לשנות/לתקן את הפרטים אשר בחרת להעביר לנו.

3. לבקש מאתנו למחוק כל מידע שנאסף אודותיך (יחד עם זאת יש לדעת כי, לא נוכל לספק שירותים מסוימים ללא המידע).

4. להביע כל חשש כלשהו שיש בידך לגבי השימוש שנעשה במידע אישי שלך.

קניין רוחני:

כל זכויות בכל המושא לזכויות קניין רוחני, המופיע ו/או מוצג באתר, הינו בבעלות החברה בלבד ואין לעשות בהם שימוש ללא אישור החברה מראש ובכתב.

יצירת קשר:

ניתן ליצור עמנו קשר בכל עת בכתובת הדואר האלקטרונית הבאה info@hackeru.co.il

להורדת
הסילבוס