יום הרווקים או ה-11.11 הוא יום חג לכולם ולא רק לרווקים. איך הוא הפך להיות תופעת און ליין של שיווק באינטרנט מטורפת ומאיפה זה בכלל התחיל? עוד על כך בהמשך.

1111 – ארבע פעמים אחד.

הרבה לא יודעים אבל המקור של השם "יום הרווקים" או "Singles Day", כמו שהוא מכונה באנגלית מדבר בכלל על מספר המופעים של הספרה 1, single digit. אז 11.11 זהו יום שבו הספרה אחת מופיעה הרבה פעמים אבל המקורות שלו הולכים ומשתנים.

מקור ראשון, לפי וויקיפדיה מסביר שמדובר ב-1994, ארבעה גברים מאוניברסיטת נאנג'ינג החליטו שב-11.11 הם "חוגגים את הרווקות שלהם", בכך הם יוצאים מהשגרה וחוגגים את היותם ללא בנות זוג. החגיגות שלהם יצאו מגבולות קמפוס האוניברסיטה והגיעו לאט לאט לכולם.

מקור שני הולך לכיוון קצת יותר אפל. ממש כמו סרט הוליוודי, מדובר על סיפור אהבה ואכזבה. שוב באוניברסיטת נאנג'ינג, כאשר סופר על זוג מאוהבים שהאישה חלתה בסרטן ונפטרה. מאז אומרים שבן זוגה לא היה אותו דבר. הוא הלך ופיזר נרות בגגות הקמפוס וביום ההולדת שלו (בתאריך ה-11.11) הוא העלה את הסיפור בפני חבריו.

לא משנה איזה מקור צודק, משנה שכיום התאריך מקיים את תופעת המכירות און ליין הגדולה ביותר שראה העולם. נתון משעשע הוא ש"פעמיים 11" הוא סימן מסחרי של "קבוצת עליבאבא", קבוצת המסחר הסינית הגדולה בעולם, עוד על המשמעות של התאריך הזה עבורם בהמשך.

מכירות מכירות מכירות

האתר Gearbest כבר מוכן להנחות הגדולות

בארץ וברשתות הקמעוניות אוהבים לדבר על ה- Black Friday. יום שישי השחור, נחשב ליום המכירות הכי מכניס ברשתות הקמעוניות בארה"ב, זהו היום שבו מתחילים לעשות את הקניות לחג המולד. שיווק ברשת ליום הזה מתחיל עוד לפני כן בכדי לייצר את הבאז הראשוני וגם בארץ אנחנו נחשפים למבצעים כאלו בייחוד ברשתות הגדולות כמו ,BUG למשל.

בעוד שהרבה מדברים על מכירות פיזיות של ללכת לחנות, לעמוד בתור, ללכת קצת מכות ולקנות את המוצר, לאט לאט אנחנו נהיים עצלנים יותר ומעדיפים את הקניות שלנו און ליין, ברשת או מול המסך הקטן שכבר התמכרנו אליו.

אולי הקמעונאים מרגישים צורך לחתוך באופן חזק במחירים בכדי לגרום לקונים להגיע אליהם, זה קורה ב- Black Friday וגם בהשקות, כמו שראינו שהיה עם ההשקה הראשונה של חנות Xiaomi בארץ אשר הציעה מוצרים איכותיים במחירים מצחיקים. לא הייתי באירוע המכירות אבל קולגות שלחו לי תמונות שהראו תור של יותר מ-1000 איש, והכל בשביל מה? קורקינט ב-1399 ₪ (במקום 2099 ₪) בהנחה שיגיעו לקדמת התור.

תעקבו אחרי הכסף, למשך יום אחד

בשביל "קבוצת עליבאבא" יום הרווקים הוא לא סתם עוד יום, מדובר ביום המכירות הכי גדול שלה בכל השנה. ב-2017 עליבאבא הגיעה להיקף מכירות של 25.3 מיליארד דולר, עלייה של 40% מהיקף המכירות ב-2016 שעמד על 17.8 מיליארד דולר. מכירות מהמערב (אמזון ושות') הגיעו ל-12.8 מיליארד דולר "בלבד" באותה שנה.

בין המוצרים המעניינים מ-2017 ניתן היה למצוא אספקת ליקר לכל החיים תמורת המחיר הסמלי של 11,111 (זוכרים את ה-אחד-ים?) יואן סיני שהם משתווים ל-1672$.

עליבאבא יכולה ללמד קורס שיווק את שאר אתרי הריטייל און ליין כמו Amazon למשל, אבל זה לא אומר שהם נשארים חייבים. אמזון לא יכולה לחתוך מחירים כמו שעושים הסינים כי ברוב המקרים היא לא היצרנית. הסינים, שיודעים מה עלות הייצור, יכולים להגיע למחירים באמת מצחיקים של 10 ₪ לרחפן עם מצלמה או 80 ₪ לסמארטפון, שזה אומר ליטרלי לחייב על עלות המוצרים ועוד טיפה.

החנות הגדולה ביותר בעולם היא זאת שבטלפון שלנו

למה אנחנו כל כך אוהבים לקנות שטויות מסין ובכלל באון ליין (גם מסין). הקלישאות של שנות ה-90 מ"סקס והעיר הגדולה" כבר פחות תופסות, לקוחות פחות יוצאים לטירוף שופינג כי הם מרגישים בדידות או רצון למלא את החור הגדול בליבם בחומר, הם קונים כי זה כיף, נוח וזמין, אולי אפילו זמין מדי.

למי מאתנו לא קרה שהוא רכש אפליקציה בטעות באייפון או באנדרואיד? על טעויות משלמים והחברות הגדולות יודעות את זה ולכן הן מאפשרות רכישה בצורה כל כך קלה שמאפשרת לרכוש מוצר בטעות, זה לא בדיוק שיטת המצליח, אבל תשאלו את עצמכם אם הייתם עכשיו הולכים "לריב" עם אפל או גוגל על 99 סנט? לרוב הלקוחות אין כח וזמן לזה למרות שזה לא כזה מסובך.

תחשבו על זה כמו Cofix. הכל מאוד זול אבל כשקונים הרבה מוצרים זה מתווסף. אם ביום רגיל נמכרים כ-100 רחפנים עם רווח של 50 ₪ וב- Singles Day נמכרים 100,000 רחפנים עם רווח של 10 ₪ לרחפן, לא צריך להיות גאון מתמטי להבין שמדובר פה ברווח גדול. ב-11.11 החנויות מגבילות בכוונה את עגלת הקניות שלנו ומאפשרות לקנות מקום נוסף בעגלה בתוספת תשלום מה שיאפשר עוד מוצרים כמובן.

בארץ עולים על הרכ... עגלת הקניות

בעוד אני כותב את הכתבה כאילו תוך תיאום, קמה לה רשת הסופרים אולי הכי גדולה בארץ, שופרסל והחליטה שהיא פותחת מספר חנויות און ליין לקניית מוצרים מחו"ל.

מי שמכיר את הכוחות בשוק יודע שזאת לא הפתעה או מקריות. כאשר Amazon, רשת הריטייל הגדולה בעולם התחילה להכין את הגעתה לארץ בעזרת רכישה של מחסנים ייעודיים לנושא, שאר הרשתות נכנסו ללחץ.

מעבר לכל הנאמר על הנוחות והפשטות של קנייה און ליין, שופרסל מפעילה אתר און ליין כבר מספר שנים שאני אישית קונה שם לא מעט ולא סובל יותר מדי ואם יש בעיה יש להם שירות לקוחות שפותר את הבעיות שאני נתקל בהן. זה לא מפתיע לראות עוד מוצרים און ליין עם הלוגו של שופרסל. בהודעה לעיתונות אמרה שופרסל שהיא עובדת עם חברות בארה"ב שיספקו את המוצרים, זה אומר שזה לא "מותג שופרסל" המוכר, אבל הכסף יגיע גם אליה. מאין White Label שכזה.

אמזון תטרוף את הקלפים

מה הקשר לאמזון? אם אמזון תתחיל לספק מוצרים בתוך גבולות ישראל זה אומר עלויות שילוח של אפס או קרוב לזה. תחשבו על iPhone Xs למשל, שעולה בחנות איידיגיטל בארץ 4,800 ₪, יעלה לכם 999$ עם מיסוי מקומי בלבד. אבל אייפון זה קל. תחשבו על חסה אורגנית שעולה 5.90 ₪ ליח' בשופרסל, תעלה 2 ₪ מאמזון ותגיע מהר יותר! המתחרים יהיו חייבים להוריד מחירים.

אני מנחש שאנחנו נראה עוד רשתות גדולות מבצעות מהלכי "און ליין", בעקבות הכניסה של אמזון לארץ וזה לא מפתיע, הם לא רוצים לאבד לקוחות. לא בטוח שנראה חברות כמו עליבאבא נכנסות לארץ, למרות שהמנכ"ל כבר ביקר פה לא פעם, אולי הם כן יקנו פה מחסנים כמו אמזון ויקצרו משמעותית את עלויות השילוח, אבל חנות ממש סטייל AliExpress תוסיף עלויות מיותרות כאשר הצרכן בסך הכל רוצה מוצר זול ומהיר.

הקשר הישראלי

גם בארץ אפשר לראות ניצנים של שיווק ברשת עוד לפני ה-11.11. קבוצות רבות מספקות קופונים והנחות למוצרים סינים זולים ובדרך גוזרות קופון אשר לא משפיע על המחיר של המוצר. ראיתם מודעה בסגנון "מנורה חכמה במחיר לוהט, לחצו כאן!", ה"לחצו כאן" הזה לרוב יוביל ללינק מיוחד לקונה עם ה-Tag הספציפי שלו. זה אומר שהוא מקבל אחוזים מכל מכירה שהגיע דרכו.

כולם נהנים, החנות זוכה לעוד אנשי שיווק, המוכרים נהנים מעמלה תמורת הטרחה שלהם והלקוחות נהנים מהנחות שלא היו שומעים עליהם בלי להיות חברים בקבוצה, לעיתים ההנחות הם מיוחדות לחברי הקבוצה.

זה רק אומר שיום הרווקים ימשיך להיות אטרקטיבי, גם בארץ ולשבור שיאים מטורפים גם השנה, כי מי לא היה רוצה טאבלט ב-50 ₪? אפילו אם הוא לא אייפד :-)

רוצים ללמוד עוד על שיווק שותפים ואיך לפתוח חנות און ליין ולהביא לקוחות? קורס שיווק באינטרנט ילמד אתכם את כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל להתחיל.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה