בלוג
Thumb_legal

מנהלי קבוצות בפייסבוק? כדאי לכם לשים לב מה כותבים אצלכם

עודכן בתאריך:6 ינואר 2022


אם אתם מנהלי קבוצות, או כמו שפייסבוק רוצה שתקראו לזה: קהילות, כדאי לכם לקרוא טוב טוב את הדברים הבאים.

נפתח בזה שאני לא עו"ד והדברים שאביא מולכם הם בעיקר דעות משולבות בעובדות, אין לראות בכתבה זאת כייעוץ משפטי בשום צורה שהיא. בסוף הכתבה אתן ציטוט של עו"ד איתי גורביץ' שמתמחה בנושא כדי שיהיה גם את הפן המשפטי.

כבר דיברנו על מנהלי קהילות ועל ה"כוחות" שלהם, אך כמו המשפט המפורסם מהסרט של ספיידרמן "עם כוח גדול באה אחריות גדולה", כך גם הכוח הגדול של מנהל הקבוצה מביא איתו אחריות לא קטנה.

הכוח הוא במספרים

מומחי שיווק באינטרנט וודאי יגידו לכם שמספרים זה הכל. בין אם זאת תעבורה, לידים או מכירות בפועל ואמנם, לא כל קבוצת פייסבוק באה למכור משהו, הרבה מהן מגיעות למספרים יפים ואפילו מאוד בלי למכור מאומה. בחו"ל אפשר להגיע למיליוני משתמשים בקבוצה אחת. עם המספרים באה החשיפה.

מהניסיון שלי, לקהילה ברמת פעילות של 100-200 פוסטים ביום זה בלגן גדול, אבל זה לא חייב להיות כך. אפשר גם ללמוד הרבה מקבוצות פעילות, זה ממש קורס שיווק באינטרנט לפעמים. בין אם זאת השפה שמתנהלים בה (בייחוד בקבוצות מכירה), הטקסטים בפוסטים שמצליחים ועוד.

תחשבו שפוסט שלילי על אדם עשוי לצבור תאוצה אדירה ולגרום נזק של ממש. עכשיו תחשבו שזה על בית עסק. לא מפתיע שאנחנו שומעים על מקרים בהם מנהלי פייסבוק או משתמשי פייסבוק מגיעים לבית המשפט עקב דברים שנכתבו בפוסטים או בקבוצות.

דיבה על ספיד

כולם מכירים את המשתמשים האלו שחייבים להעלות כל דבר שקורה להם עם תיוג בית העסק.
"בית עסק נכבד (תיוג)
השרות שלכם נוראי ואני בחיים לא אדרוך פה יותר
בלה בלה בלה"

ידוע שאנשים פרטיים נתבעו בעבר על פוסטים כאלו וקבוצות הפייסבוק לא שונות מזה. לרוב, בתי המשפט בארץ מודדים את חומרת הפגיעה לפי התפוצה שלה. אפשר למדוד לכמה אנשים פוסט בקבוצה יכול להגיע ולהעריך את הנזק שנגרם לתובע במקרה של לשון הרע.

ברגע שהפוסט נכתב בקבוצה, הוא כבר לא בשליטת הכותב. לרוב הכותב רק רוצה להוציא קיטור ובהרבה מקרים אין נציגות של הצד השני באותה קבוצה, אז יוצא שהאחריות נופלת על המנהל.

קבוצה נגד קבוצה

רק לאחרונה קראתי מקרה די מעניין, בו משתמש הורחק מקבוצה מסוימת והצטרף לקבוצה "נגדית" שבאה בעיקר לקחת פוסטים מהקבוצה הראשונה וללכלך על המנהלים שם. לדוגמא: נניח ששם הקבוצה המקורית היא "חפצי נוי בכיף", אז לקבוצה הנגדית יקראו "חפצי נוי באיכס" וזאת דוגמא עדינה. במקרה הנ"ל המנהלים פנו למשתמש ולאחר חילופי דברים חסמו אחד את השני ולא הגיעו להסדר. המנהלים החליטו לתבוע ואף ניצחו.

זה נשמע כמעט מטופש, למה לא יכלו לסגור את הדברים בפרטי? אדם פונה אליך, גם כשאתה כועס ומסביר לך שמשפטית אתה עשוי להיות בבעיה והצד הנתבע ממשיך בשלו. אפשר להגיד שלחסום אנשים זה קצת ילדותי או שזאת טמינת הראש בחול, אבל אני חושב שיש פה משהו עמוק יותר.

האנונימיות מאחורי המקלדת לא באמת קיימת

בכל קורס פייסבוק מלמדים מספר עקרונות ברזל:

  • יש כזה דבר פרסום שלילי
  • אל תתעלמו מהלקוחות שלכם
  • יש לטפל בשיח שלילי
  • הלקוח לא תמיד צודק, אבל שווה להקשיב לו!
  • אין פרטיות ברשת!

האחרון הוא החשוב ביותר כנראה.
אפשר לפתוח פרופיל בלי תמונה ולפעמים גם בלי שם בפייסבוק ופייסבוק יאפשרו את הדבר, אבל זה לא אומר שאנחנו מוגנים מאחורי החומות הווירטואליות. בית משפט יכול לחשוף מנהלי עמוד פייסבוק או אפילו פרופילים פיקטיביים בפייסבוק לפי צו בית משפט, אפשר גם להגיע לזה בלי צווים עם קצת תושייה ולפעמים תוכנות חיצוניות.

במקרה הקודם הנתבע חשב שהוא מוגן ושאותם מנהלים לא ימצאו אותו, שזה מצחיק כי בהרבה מקרים אנשים משתפים מיקום מדויק או משוער שלהם עם כל תמונה. המנהלים מצאו אותו ואף תבעו אותו.

האחריות של המנהלים גדולה משל המשתמשים

ישנם לא מעט משווקי פייסבוק אשר הקימו קבוצות רק בשביל לפתח את העסק שלהם ולהגדיל אותו. אותם מנהלי קבוצות צריכים לשים לב מה כותבים בקבוצות שלהם, גם אם מדובר במתחרים. דיבה קיימת בכל מקום ותאלצו להיפרד מ-50,000 אלף שקלים אם ימצאו אתכם אשמים וזאת ללא הוכחות נזק.

קל מאוד להתעלם מבעיות של לקוחות, אבל קשה להעריך את הנזק שהם גורמים. זאת הסיבה שיש חברות גדולות, אפילו מאוד, שאין להם בכוונה עמוד רשמי כדי שלא יכנסו אליו המתלוננים ויכפישו את שמם.

ברגע שעולה פוסט בעייתי בקבוצה שמדבר על "מילה נגד מילה", כאשר אין הוכחות למקרה, הוא עשוי להוות לשון הרע. בתור מנהל, אתה יכול לחשוב שזאת לא בעיה שלך, אבל אתה טועה. כי ברגע שפייסבוק נותן לך את הכוח למחוק תגובות של משתמשים הוא בעצם הופך אותך לשוטר.

זאת הסיבה שחלק מהמנהלים רוצים לאשר פוסטים בעצמם, כדי שיוכלו למנוע פרסום של מקרים כאלו.

מקרה נוסף שעלה ממש לא מזמן, היה של מנהל שלא מחק פוסט בזמן ואף העלה אותו שוב לדיון עם חברי הקבוצה והמשיך את הנזק שגרם הפוסט המקורי. בית המשפט קבע: "אחריותו של הנתבע לפרסום נובעת הן מהשתהות בהסרת הפרסום הראשון והן מחמת הפרסום השני, שהוא עצמו ערך" וחייב את הנאשם בסכום של 20,000 ₪. אולי מדובר במקרה קצת קיצוני בו המנהל לא רק שלא מחק את הפוסט אלא העלה אותו מחדש, אבל אני מאמין שבית המשפט היה מחייב את הנאשם גם אם היה רק משתהה עם הפוסט, אך כנראה שהסכום היה קטן יותר.

מה אומר החוק? היכן הגבול בין תגובה שלילית לתביעת דיבה

שאלתי את עו"ד איתי גורביץ' מומחה לדיני אינטרנט, הגנת הפרטיות וסייבר, קניין רוחני ולשון הרע לגבי הגבול הדק בין פרסום תגובה שלילית לתביעת דיבה: "בעניין פרסום לשון הרע, הכלל המנחה בבית המשפט הוא שחופש הביטוי אינו חופש הביזוי. כל פרסום יבחן לפי הפרמטרים המגדירים בחוק מהו פרסום ומהו לשון הרע, לאחר מכן ובהנחה ו"קלענו" להגדרות - יבחנו ההגנות שמשמעותן הוא שלמרות שפלוני פרסם תוכן שהוא לשון הרע, המחוקק רואה בדבר כלגיטימי (בנסיבות הספציפיות). מעשית, אני תמיד מציע ומייעץ לקחת נשימה ולשתות כוס מים קרים לפני שפורקים זעם על המקלדת. אם מאוד דחוף "להזהיר את הציבור" משירות או מוצר כלשהו, כדאי שעין מקצועית תאשר את התוכן לפני (!) הפרסום.

לא נשכח שפרסום לשון הרע הוא גם עבירה פלילית עד 5 שנות מאסר וגם עוולה אזרחית שנושאת פיצוי של עד 50,000 ש"ח פר פרסום (ואם הצליחו להוכיח שהפרסום היה מכוון לשם ההכפשה - סכום הפיצוי יוכפל לעד 100,000 ש"ח). כל אלו ללא הוכחת נזק. כלומר, היה ונגרם נזק בגין הפרסום - סכום התביעה עלול להרקיע שחקים.

לסיכום, זה לא קשה להימנע מהסתבכות מיותרת ותשלום כספים רבים בגין לשון הרע ברשת ועדיין להמשיך לומר את שעל ליבכם. ראש גדול על מצע שליטה עצמית עם נגיעות חמלה ורצון טוב - יובילו אתכם למסלול ירוק, שקט ורגוע (ואולי גם בעוד תחומים)."

אז נראה שצריך לשים לב ולהשתדל לתת ביקורות ענייניות ורציניות ולפעמים אפשר להימנע מהן לחלוטין.

רוצים לדעת עוד פרטים על עולם השיווק והדברים שכדאי ולא כדאי לעשות בו? הירשמו עכשיו לקורס שיווק באינטרנט ותתחילו לצלול לעולם המרתק של שיווק באינטרנט.



פוסטים קשורים

שיווק דיגיטלי
קורס ניהול מדיה חברתית – מה לומדים וכמה מרוויחים
איתמר מרילוס | 12 מרץ 2022
ניהול מדיה חברתית - איך מתחילים? בקורס לניהול מדיה חברתית בהאקריו תלמדו לנהל עמודי פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק עסקיים
תמונה ראשית פוסט מדריך קידום אתרים למתחילים
איך להיעזר בגוגל לקידום האתר שלכם – מדריך קידום אתרים למתחילים
עומר אביעד | 10 ינואר 2022
היום תחום הקידום האורגני באינטרנט נוגע בכל אחד ואחת מאיתנו: עסקים,אירגונים אנשים פרטיים ועוד..
מאחורי הקלעים של "BLACK FRIDAY" ו -"CYBER MONDAY"
מאחורי הקלעים של "BLACK FRIDAY" ו -"CYBER MONDAY"
עומר אביעד | 10 ינואר 2022
"BLACK FRIDAY " ו-"CYBER MONDAY" הם כינויים לחגיגת קניות סוחפת ברשת. ה- Black Friday – "יום שישי השחור" - למי שלא מכיר (יש מישהו כזה?!) – הוא היום הפותח את חגיגת הסיילים לקראת חג המולד. מדובר מסורת אמריקאית רבת שנים, שהתרחבה בשנים האחרונות גם לרשת. לאור ההצלחה המסחררת, תקופת המבצעים לחגים התארכה גם לאחר חג ההודיה .
6 דרכים להיעזר באינטרנט לקידום עסק עצמאי
6 דרכים להיעזר באינטרנט לקידום עסק עצמאי
דניאל הראל | 10 ינואר 2022
בעלי עסקים קטנים רבים מעוניינים לפרסם עצמם בתפוצה רחבה ככל שניתן. אולם, פתרונות פרסום רבים, ובמיוחד במדיות מודפסות, רדיו או טלוויזיה, דורשים תקציב שיווק ענק שידם של בעלי העסקים הקטנים אינה משגת. על כן פונים מפרסמים רבים לפרסום ברשת האינטרנט.
רוצה לשמוע עוד?

phone mobile icon שיחה
chet icon צ'אט
email mobile icon לפרטים

מדיניות הגנת הפרטיות

×

אנו מודים לכם על שבחרתם לעשות שימוש באתר Hacker-u (להלן: "האתר").

האתר מופעל על ידי האקר-יו בע"מ (להלן: "החברה") לטובת איסוף פרטים ויצירת קשר עם מתעניינים בלימודי מקצועות הי-טק.

לתשומת לבכם, המידע המוצג באתר הינו כללי בלבד. למידע ספציפי ניתן להשאיר פרטים בעמוד ויועץ לימודים מטעם החברה יחזור אלכם במהרה.

מטעמי נוחות בלבד, האמור בתקנון זה מנוסח בלשון זכר, אולם הוא מתייחס לשני המינים בצורה שווה.

לכל מידע נוסף ניתן לפנות בכתובת הדואר האלקטרוני שבסיפא לתקנון זה.

בגלישתך באתר זה הנך ( "להלן: "הגולש") מקבל ומסכיה לתנאים ולמדיניות הפרטיות כמפורט להלן. מדיניות הפרטיות מתייחסת לסוג המידע שתספק לנו או מידע אשר אנו נלמד משימוש שתעשה באתר.

שמירה על פרטיותך:

1. פרטיות הגולש חשובה לנו מאוד. אנו מנהלים את האתר בסטנדרט האבטחה הגבוה ביותר ע"מ לשמור על פרטיך ולהגן על המידע שתמסור לנו בצורה הטובה ביותר.

2. אנו פועלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ושואפים לעמוד בכל דרישות החוק לעניין כיבוד הפרטיות וההגנה על מידע אישי. אנו מחויבים להגן על פרטיותך ועל שמירת פרטי הזיהוי האישיים שלך.

3. אנו אוספים מידע אישי אודותיך רק כאשר אתה תספק לנו אותו באופן ספציפי וביודעין. אנו מאמינים, כי אתה צריך לדעת בדיוק איזה מידע אישי אנו אוספים וכיצד אנו מתכוונים להשתמש בו בטרם תחלוק אותו עמנו. אנו עשויים לבקש ממך מידע אישי כגון שם, מספר טלפון, כתובת וכתובת דואר אלקטרוני. אנו עושים זאת רק כאשר אתה מבקש מידע או מבקש להירשם לשירותים הטעונים הרשמה או מנוי.

4. כאשר אנו מתכוונים להשתמש במידע האישי שלך, אנו מבקשים זאת מראש, על מנת שתחליט אם אתה רוצה לספק לנו את המידע או לא.

5. מידע המאפשר זיהוי אישי שלך, יישמר בסודיות מוחלטת. פרטי זיהוי אישיים שאתה מספק לנו לא יהיו זמינים לצדדים שלישיים ללא אישור מפורש שלך.

6. אנו מדגישים כי לא חלה חובה חוקית למסור את המידע.

המידע שייאסף והשימוש שיעשה בו:

1. אנו מגבילים את בקשותינו לקבלת מידע אישי בסיסי בלבד, כגון:

א. שם מלא

ב. מספר טלפון

ג. כתובת דואר אלקטרוני

2. אנו מגבילים את איסוף המידע האישי למידע שאנו מאמינים כמינימלי ביותר על מנת לספק לך את השירותים המוצעים באתר או באמצעותו.

3. המידע אשר יימסר ישמש לטובת גבייה, שליחת דיוור ישיר וקשר עם הלקוח, שליחת דבר פרסומת, ניוזלטר והודעות שיווקיות; טיוב נתונים, מתן שירותים ללקוחות, ניהול מועדון לקוחות, ניהול מידע על תלמידים / סטודנטים / משתלמים, ניהול מכירות, שיווק וגיוס לקוחות.

4. המידע שתעביר לנו לא יימסר על ידינו לצדדים שלישיים בתמורה ו/או ללא תמורה אלא אם תיתן את הסכמתך לכך מראש ו/או לדרישת רשות מוסמכת.

Cookies (עוגיות):

1. קובץ Cookie הוא קובץ המכיל חלקים מסוימים של מידע שהאתר יוצר במחשבך בעת הגלישה באתר. הקובץ מאפשר שמירת מידע לגבי העדפותיך בכל הקשור בשימוש באתר.

2. על מנת לשפר את חוויית הגלישה שלך באתר, האתר משתמש ב- Cookies. רוב הדפדפנים כיום יודעים לזהות מתי "Cookie" מוצע, ולאפשר לך לסרב או לקבל אותו. אם אינך בטוח אם לדפדפן שלך יש יכולת זו, עליך לבדוק עם יצרן התוכנה או ספק שירותי האינטרנט שלך. איננו משתמשים בקבצי Cookie כדי לעקוב אחר הרגלי הניווט של המבקרים שלנו.

גישתך ושליטתך בפרטי הזיהוי שלך:

באפשרותך לבצע את הפעולות הבאות, בכל עת, על ידי פנייה אלינו באמצעות כתובת הדוא"ל שלהלן:

1. לבדוק איזה מידע אישי שלך יש בידנו, אם בכלל.

2. לשנות/לתקן את הפרטים אשר בחרת להעביר לנו.

3. לבקש מאתנו למחוק כל מידע שנאסף אודותיך (יחד עם זאת יש לדעת כי, לא נוכל לספק שירותים מסוימים ללא המידע).

4. להביע כל חשש כלשהו שיש בידך לגבי השימוש שנעשה במידע אישי שלך.

קניין רוחני:

כל זכויות בכל המושא לזכויות קניין רוחני, המופיע ו/או מוצג באתר, הינו בבעלות החברה בלבד ואין לעשות בהם שימוש ללא אישור החברה מראש ובכתב.

יצירת קשר:

ניתן ליצור עמנו קשר בכל עת בכתובת הדואר האלקטרונית הבאה info@hackeru.co.il

להורדת
הסילבוס