בשוק העבודה התחרותי של היום, השכלה הפכה לדרישה חיונית. 

חלפו הימים שבהם אפשר היה להבטיח תעסוקה ללא כל הכשרה רשמית. 

לימודים הפכו להיות שלב סינון מרכזי במשק כמעט בכל חברה וארגון והשאלה כבר הפכה להיות לא "האם ללמוד?" אלא "מה ללמוד?". 

תחום ההשכלה הגבוהה מציע שפע של אפשרויות, עם זאת, בדרך כלל ניתן לסווג את הבחירות הללו לשני מסלולים נפרדים: לימודים אקדמיים, הידועים גם כ-"לימודי תואר", ולימודי קורסים מקצועיים. 

אז מה הם ההבדלים העיקריים בין שתי האפשרויות הללו, וכיצד ניתן לקבל החלטה מושכלת? להלן חמש ההבחנות העיקריות שכדאי לקחת בחשבון: 

בחירה לפי העדפה אישית 

חשוב שתבינו בדיוק מה אתם רוצים ללמוד, אנשים רבים שהולכים ללמוד תואר ראשון באוניברסיטה או במכללה מגלים בסופו של דבר שהתחום שבחרו אינו תואם את תחומי העניין או המטרות שלהם, מה שמוביל אותם לנשירה. 

בעוד שתואר אקדמי נושא יוקרה משלו, קורסים מקצועיים כמו לימודי הייטק, למשל, יכולים להציע גישה מעשית, ממוקדת ומקיפה שעשויה להתאים יותר לצרכים ולשאיפות שלכם.  

לפעמים ברירת המחדל מכריעה 

במקרים רבים, הבחירה בין קורס מקצועי ללימודים אקדמיים אינה עניין של העדפה אישית אלא נקבעת לפי מה שאתם רוצים ללמוד. 

לדוגמה, אם אתם חושבים על לעבוד בתעשיית ההייטק, לימוד קורס מקצועי המותאם במיוחד ללימודי הייטק יהיה המסלול המתאים ביותר. קורס כזה לא יוצע בתחום האקדמי, כאשר האלטרנטיבות הקרובות ביותר עשויות להיות לימודי מדעי המחשב או הנדסת מחשבים. עם זאת, תוכניות אקדמיות אלה הן בדרך כלל רחבות יותר בהיקפן, ארוכות יותר, יקרות יותר ומקיפות תחומי לימוד נוספים. 

מה מעניקה כל אחת מהאפשרויות? 

כאמור, ללימודים לתואר אקדמי יש יוקרה מסוימת, תמיד אפשר להגיד "יש לי תואר ראשון". מה גם שחברות וארגונים שונים במשק משתמשים בתואר כמעין כרטיס כניסה. אבל מה עם הזמן? תואר ראשון נמשך בין 3 ל-4 שנים. קורס מקצועי, לימודי הייטק למשל, נמשך בדרך כלל עד שנה והוא הרבה יותר ממוקד מטרה. תארים אקדמיים כוללים בדרך כלל קורסים רבים אחרים שאינם בהכרח קשורים ישירות לתחום הלימוד. לא תמצאו זאת בקורס מקצועי המלמד ישירות את התחום. 

השיקול הכלכלי 
 

קורסים מקצועיים כמו קורסי מחשבים, נוטים להיות משתלמים יותר בהשוואה ללימודי תואר באקדמיה. תארים אקדמיים כוללים לרוב מספר קורסים לאורך תקופה של שלוש עד ארבע שנים, מה שגורם להוצאות משמעותיות. זה נכון גם למכללות פרטיות וגם לאוניברסיטאות. לעומת זאת, קורסים מקצועיים הם בדרך כלל קצרים יותר וממוקדים יותר, מה שמאפשר חווית למידה ממוקדת ויעילה יותר. כתוצאה מכך, הם נוטים להיות סבירים יותר מבחינת המחיר ומאפשרים ללמוד את התחום בלי הוצאות כספיות כבדות מדי.  

החיים שאחרי הלימודים 

לאחר שתסיימו את התואר הראשון באקדמיה, המציאות של שוק העבודה מתחילה. למרות שתואר יכול להיות מועיל, זה לא מבטיח תעסוקה. למעשה, תמצאו את עצמכם מתמודדים מול בוגרי תואר ראשון רבים אחרים על הזדמנויות עבודה במשק. 

מצד שני, מוסדות המלמדים קורסים מקצועיים, לעיתים מעניקים התחייבות ישירה לתעסוקה ומגדילים את הסיכויים שלכם למצוא עבודה רלוונטית בתחום הלימוד שלכם. 

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה