לימוד בניית אתרים נהפך לאחד מהתחומים המבוקשים ביותר היום, במיוחד הרצון ללמוד את שתי המערכות, ה-Backend וה-Frontend. למפתח Full Stack שילמד את שתי המערכות, יהיה הרבה יותר קל להשתלב בתעשייה ולהיות בעל תפקיד חשוב ביותר – בכל חברה או ארגון שבה יהיה. 
בעקבות המהפכה הדיגיטלית, כל ארגון או בית עסק (מהקטנים ועד לגדולים) כיום רוצה שיהיה לו אתר משלו ובשל כך – הדרישה עבור מפתחי אתרים (Full Stack Developer) הולכת וגוברת.

מה צריך בכדי להפוך למפתח Full Stack?

בשביל להפוך לבונה אתרים מקצועי יש ללמוד מגוון רחב של שפות תוכנה, להכיר כלים ייחודים שיהפכו אותך למקצוען בתחום שכל מקום ירצה להעסיק אותך.

מה צריך בכדי להפוך למפתח Full Stack?

לימודי בניית אתרים אפקטיביים צריכים לכלול את הנושאים הבאים:

  • HTML/CSS - הצעד הראשון של כל מפתח אתרים הוא ללמוד את הבסיס של HTML ו-CSS. בכל מדריך שתמצאו באינטרנט, כל מרצה או איש שיש לו מספיק ניסיון בתחום ימליץ לכם על כך.
    לכן, כשאתם בוחרים את מסלול הלימוד שלכם בתחום, חשוב מאוד לקרוא את הסילבוס ולוודא שנושאים אלה אכן קיימים (נדיר שהם לא יהיו, אך בכל זאת – יש לוודא).
  • JavaScript - כשמדברים על JavaScript מדברים על אחת משפות התכנות המוכרות והשימושיות ביותר, משנה לשנה שפת ה-JavaScript הולכת ומתרחבת ומתפתחים עבורה יותר כלים וסביבות פיתוח.
    שפת ה-JavaScript היא השפה הפופולרית ביותר בעולם התכנות. זו השפה היחידה שפועלת בתצורה אורגאנית על הדפדפן.
    כמעט ואי-אפשר להגיע אל עולם פיתוח האתרים מבלי שמכירים לעומק ויודעים את שפת התכנות המיוחדת והחשובה הזאת.
  • PHP - MySQL + PHP זו שפת קוד פתוח ב-Backend (צד שרת). איתה אפשר ליצור דפים דינאמיים שנוצרים בשרת ומועברים לדפדפן המשתמש (כמו גוגל כרום, פיירפוקס וכו').
    עם PHP אפשר לבנות אתרים מורכבים בעלי מערכת ניהול תוכן ומאגר מידע, ליצור חנות וירטואלית, פורומים ועוד (כמו אתרי הזמנות בגדים, פורומים בסגנון FXP וכו').
    כשגרסת ה-PHP7 עלתה לאוויר, שופרו בה רמת ומהירות הביצועים. רמת האבטחה עלתה והוכנסו כלים נוספים אשר הופכים את PHP לשפת התכנות המובילה כיום לבונה אתרים בצד שרת (יש המון אנשים שבוחרים קורס PHP בתור התחלה).
  • Mean Stack - מדובר על מקבץ תוכנות (ראשי תיבות שלMongoDB, ExpressJS, Angular, NodeJS) בעלות קוד פתוח בשפת ה-JavaScript, שנועדו לבניית אתרי אינטרנט דינמיים וליישומי רשת:
    Mongo.db - שפת מאגר המידע
    Express – סביבת פיתוח קטנה וגמישה המאפשרת פיתוח אפליקציה אינטרנטית
    Angular.js – ספרית JavaScript שמייעלת ומזרזת את פיתוח האתר
    Node.js – שפת צד שרת דינמית זריזה וחכמה

לאחר לימודי בניית אתרים - מה כדאי? עצמאי או שכיר?

זוהי שאלת השאלות, בכל תחום כיום בעולם ההייטק אנשים תוהים מה כדאי? להשתלב בחברה מסוימת, לעבוד כשכיר ולהבטיח הכנסה קבועה (לעיתים נכללים בונוסים) או לבחור במסלול עצמאי, שאיתו אפשר לקום ולעשות מה שבא לך עם עצמך (או לפחות כך רוב האנשים חושבים).

יש יתרונות וחסרונות בכל מסלול שתבחר, חשוב לזכור, תמיד יכול להשתנות ואם בתקופה מסוימת אתה שכיר – אתה יכול לעזוב את מקום עבודתך (לא משנה מה הסיבה) ולהפוך עצמאי. כנ"ל לגבי התהליך ההפוך, במידה ותהיה מוכשר מספיק תוכל להתקבל בלא מעט מקומות בשוק העבודה.

למה לי להיות שכיר?

נתחיל עם היתרונות של השכיר, שלמעשה על כך מתבסס רוב השוק. אז הרוב קובע? אולי. כשאתה שכיר, אין לך דאגות לגבי המשכורת, אתה עובד את מכסת השעות שלך, עושה את העבודה בצורה המקצועית ביותר ומקבל על כך תשלום בסופו של דבר. יש לך מנהלים שאחראים עליך ואין לך צורך (לפחות ברוב המקרים) להיות באינטגרציה עם הלקוחות או עם האדם הישיר שהגיש את הדרישה.

מרגע שסיימת את הפרויקט, הוא עובר בדיקה של לא מעט אנשים ולפיכך יש סיכוי נמוך יותר שתהיה טעות.

בנוסף על כך, לדעתי מדובר ביתרון המשמעותי ביותר בעולם השכירים, הוא שיש לך חבר'ה סביבך. לא במובן של העבודה, אלא במובן של חיי חברה, אתה מכיר אנשים כך שלא תוכל להרגיש בודד לעולם.

לאחר לימודי בניית אתרים - מה כדאי? עצמאי או שכיר?

להיות עם החבר'ה במשרד – כשיש אווירה טובה, זה שווה את הכל

יחד עם זאת, קיימים גם חסרונות (אלא מה) גם בכך שאתה שכיר, ראשית והכי ברור – אין לך עצמאות. אתה מתעורר בכל בוקר, באותה שעה לאותה עבודה, לפרויקטים יחסית דומים ואין גיוון משמעותי מדי במה שאתה עושה.

המשכורת שלך נשארת קבועה למשך המון זמן ולקבל קידום זה לא עניין קל (אם בכלל). בנוסף לכך, במידה ו-"תיפול" על סביבה לא ידידותית – אתה כלל הנראה תהיה בבעיה קשה. יש כמה אנשים שעזבו את מקום העבודה שלהם מכיוון שלא היה להם חיבור טוב עם הקולגות שלהם.

למה לי להיות עצמאי?

ראשית, נתחיל מהסיבה הברורה – עצמאות! אפשר לעשות מה שרוצים (כמעט) מתי שרוצים. אין לך שעון מעורר בכל בוקר ואתה בוחר מתי אתה עובד. יש לך זמן לעצמך ואתה יכול לעבוד על המון פרויקטים במקביל, מה שגורם לך להיפתח אל המון לקוחות וליצור לעצמך גיוון במקום העבודה (לעומת עולם המפתחים השכירים), מה שהופך אותך ליותר יצירתי ככל שהזמן עובר.

נוסף על כך וייתכן שזו הסיבה הטובה ביותר בשביל להפוך לעצמאי – אתה יכול לבחור את הלקוחות שלך, כשעובדים במשרד או ארגון כלשהו, אתה ככל הנראה תבצע פרויקטים שלפעמים יהיו פחות לטעמך, עם לקוחות "משעממים", אבל כשאתה עצמאי, אתה בוחר את מי שאתה רוצה לעבוד עבורו. במידה ותקבל הצעה מלקוח שנראה לך שמשלם לא מספיק או שהוא סתם לא מעניין – אתה יכול לסרב.

להיות פרילנסר בבניית אתרים

להיות פרילנסר - לעבוד (כמעט) מכל מקום שרוצים

מכר של חבר קרוב שלי (שסיים לא מזמן קורס בניית אתרים) מרוויח הון מלהיות Full Stack Developer מקצועי ועצמאי, בכל כמה שבועות הוא מתחיל פרויקטים, לפעמים קורה שהוא יכול להרוויח על פרויקט בודד סכומים של 15 עד 20 אלף ₪.

אבל החסרונות בתחום הזה גם קיימים, ראשית, עליך להיות טיפוס מאוד אחראי ומסודר. עליך להכיר עוד אנשי מקצוע מסביבך (מקדמי אתרים, אנשי PPC וכו') שיוכלו להמליץ לך ולעזור לך בשעות הצורך. דבר שני, אתה צריך להסתדר מול ביטוח לאומי, מס הכנסה וכו' מה שהופך את החיים לפחות כיפיים. דבר שלישי, כשלפעמים זה יתרון – ולפעמים חסרון, עליך למצוא את הלקוחות שלך בעצמך.

מה באמת כדאי להיות שכיר או עצמאי?
זה תלוי באופי שלך, אם אתה חושב שאתה מסוגל להחזיק לקוחות, לחשוב לטווח הרחוק וליהנות מכך, לך על התחום העצמאי. אם אתה מעדיף לשבת בסביבת עבודה מסודרת ולקבל שכר מצוין – תהיה שכיר. אבל יש זמן להחלטה הזאת, לאחר שתסיים ללמוד קורס בניית אתרים תבין מה מתאים לך וכפי שרשמתי עוד קודם – תמיד ניתן לשנות את המסלול שלך.

יש אנשים שהיו רגילים לכל חייהם להיות שכירים, אפילו שהם לא מהתחום, התלבטו מה לעשות ולאחר שנים במקצוע הנוכחי שלהם, לימודי בניית אתרים זה מה שקרץ להם. הם סיימו את הלימודים בהצלחה ועשו הסבת מקצוע, חלקם אפילו הפכו להיות עצמאים והבינו שהסוויץ' שהם עשו היה עבורם כל כך משמעותי.

קורסים נוספים:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה