אחד המקצועות המבוקשים ביותר לכל רוחב שוק העבודה ובפרט בענף ההייטק הוא בודק UX, כלומר חווית משתמש. על פניו אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בתפקיד טכני שלא מצריך חשיבה מעמיקה ויצירתיות, אך האם ידעתם שזהו אחד התפקידים שמצריכים את ההיכרות הכי מעמיקה עם נפש האדם? כמה משלבי התהליך של אפיון חווית משתמש, כלים מעולם הפסיכולוגיה והיכרות טובה עם תהליכי החשיבה של המוח האנושי הם המפתח להצלחה. מאפייני UX ששואפים להשתפר או כאלו שמתעניינים במקצוע? הנה כמה ממה שצריך לדעת על הקשר בין אפיון חווית משתמש, התנהגות משתמשים ופסיכולוגיה.

מה זה אפיון חווית משתמש?

אפיון חווית משתמש בכותרת אחת היא תורת חווית המשתמש בממשקים שונים. אלו יכולים להיות לצורך העניין ממשקים פיזיים כמו חדרי הדרכה או מוזיאונים, אך לרוב כשמדברים על UX הכוונה היא לממשקים דיגיטליים כמו אפליקציות, אתרים, פורטלי לימוד וכן הלאה. בשלב הראשון חשוב להבין שהמקצוע מחייב הבנה מעמיקה בתורה העוסקת במערכת היחסים בין משתמשים לממשקים שונים. זה כולל בין היתר ניתוח של התנהגויות משתמשים, העדפות, רגשות ואתגרים לאורך המסע שלהם, תוך שימוש במתודולוגיות מחקר שונות כמו בדיקות שמישות, סקרים וניתוח משוב. מטרת התהליך היא לחשוף תובנות שמסייעות לעיצוב ממשק, שיפור הפונקציונליות ושיפור כולל של מסע המשתמש. באמצעות אפיון חוויות משתמש, מעצבים ומפתחים יכולים ליצור פתרונות מותאמים ויעילים יותר, ולהבטיח שהמוצר הסופי יתיישר באופן הדוק עם צרכי המשתמש וציפיותיהם לחוויה מספקת וידידותית יותר.

הקשר בין פסיכולוגיה ל-UX

מכאן כבר אפשר להתחיל לדמיין את הקשר ההדוק בין פסיכולוגיה ל-UX. חלק מהותי ביותר בתפקיד הוא בעצם להבין התנהגויות של משתמשים. להבין על מה הם חושבים, להבין מה מניע אותם לעשות פעולות כאלו או אחרות בתהליכי קבלת החלטות, מהם החששות שלהם ואיפה נמצא ״הכאב״ שלהם. עולם המחקר הפסיכולוגי והסוציולוגי כאחד עוסק באיסוף נתונים מדעי ושיטתי ועוזר לנו להבין בצורה אמפירית התנהגויות של קהלים שונים. הדבר הזה מאפשר לנו הרבה פעמים לאתר דפוסים ולצפות התנהגויות מסוימות מראש, מה שבתורו ייתן לנו את הכלים להבין איך לפנות לקהל שלנו, כדי לעודד אותו לקנות מוצר מסוים למשל.

פסיכולוגיה ואפיון חווית משתמש

למה זה כל כך חשוב?

אפיון UX זה בהחלט תפקיד שגם דורש יצירתיות ועבודה על פי תחושות בטן. הרבה פעמים צריך לקבל החלטות רק מתוך ניחוש והיכרות כללית שלנו עם הקהל שלנו. עם זאת, הדרך הטובה ביותר לבצע את העבודה היא דרך ניתוחים סטטיסטיים, שימוש בשיטות אמפיריות ועבודה עם פרדיגמות פסיכולוגיות וסוציולוגיות שונות. מי שיגיע עם רקע פסיכולוגי מתאים יימצא שהתפקיד הרבה יותר מובן, קל ומספק.

אז כן, אפשר להבין די בקלות שעיצוב חווית משתמש ועולם הפסיכולוגיה הולכים יד ביד, אבל זה בדיוק אומר? הנה כמה דוגמאות מעניינות לגורמים חשובים המשפיעים על התנהגות של קהל.

הגורמים הפסיכולוגיים המשפיעים על חווית המשתמש

כשמדברים על משתמשים וממשק, מתכוונים לרוב לממשקים כמו אפליקציות, אתרי אינטרנט, פורטלים אינטרנטיים ודומים אחרים. בסופו של דבר מדובר בצרכנים שאנו מעוניינים לעודד לבצע פעולה כזו או אחרת – בין אם רכישה של מוצר, צפייה בסרטון, השארת פרטי קשר בדף נחיתה, הפגנת מעורבות ברשתות חברתיות או כל דבר אחר.

בתור מאפייני חווית משתמש עלינו לחקור יכולות קשב וריכוז של הקהל שלנו ולענות על שאלות כמו:

• כמה זמן לוקח למשתמשים להחליט אם להישאר בממשק או לצאת ממנו?
• איזה אחוז משתמשים מרגיש בנוח להשאיר פרטי אשראי באתר?
• מהי הנכונות ליצירת פרופיל או חשבון בממשק?
• מה יגרום למשתמשים לחקור את הממשק יותר לעומק ומה יעודד אותם לנטוש אותו?

עוד לפני שמעמיקים בעולם הפסיכולוגיה, אפשר להכיר כמה עקרונות פסיכולוגיים בסיסיים שעוזרים לשדרג את חווית המשתמש:

עומס קוגניטיבי:

אנחנו אומנם חיים בעידן של ריבוי מידע, אבל בכל זאת לכל אחד מאתנו יש רף קוגניטיבי מסוים והיכולת שלנו לעבד מידע ולפעול על פי היא מוגבלת. איפה שיש כמות גדולה ומרובה מדי של מידע, המוח שלנו בוחר לעזוב מהר מאד. לכן, ברגע שפעולות פשוטות הופכות למורכבות, כאן אפשר לראות אחוזי נטישה גבוהים.

מודלים מנטליים:

כדי לעבד כל כך הרבה מידע, המוח האנושי מאמץ מודלים מנטליים. למשל, כשנראה מולנו מכשיר חשמל נחפש אוטומטית את כפתור ה-ON. היכרות עם המודלים תעזור בעיצוב ממשק אינטואיטיבי.

חוק היק:

התיאוריה המעניינת הזו משנות החמישים מתייחסת לקושי של המוח בקבלת החלטה תוך זמן קצר. באופן כללי, ככל שיש יותר אפשרויות, כך המוח מתעייף ונוטה להימנע מבחירה. באפיון ממשקים יש צורך לא אחת במתן אפשרויות רבות למשתמשים (למשל אפשרויות משלוח, גדלים שונים של מוצרים וכו׳). מאפיין מוכשר בשילוב עם עבודת עיצוב טובה, יצליח להפוך את הבחירה הזו לקלה ופשוטה מבחינת הבנה אינסטינקטיבית של המוח.

חוק פיטס:

במאה הקודמת עוד לא היה לנו אינטרנט אומנם, אבל כבר אז פיטס עלה על העובדה הפשוטה שככל שאלמנטים במרחב הם גדולים, ברורים ונגישים יותר עבורנו, כך יעלה הסיכוי שניצור איתם אינטראקציה. זה לא במקרה שהכפתורים החשובים ביותר בממשקים שונים הם אלו הגדולים והבולטים מכולם.

ללמוד את סודות ה- UX והפסיכולוגיה

נגענו כאן על קצה המזלג בקשר ההדוק בין UX לפסיכולוגיה, עולם תוכן חשוב ביותר למי שרוצה להצליח במקצוע. חולמים להיות מאפייני UX בעצמכם, רוצים לקחת את הידע שלכם ללבל הבא? בקורסים של החממה תוכלו ללמוד את כל העקרונות מקצה לקצה ואנחנו כאן כדי לענות על כל שאלה.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה