פרטיות היא אחת מזכויות היסוד של האדם, אולם נדמה כי בעידן הדיגיטלי החוקים השתנו. מהפיכת הטכנולוגיה הביאה עמה יתרונות עצומים, אך במקביל היא מבטאת את פרדוקס הקדמה: ככל שנאסוף יותר מידע ברשת, כך ייאסף עלינו יותר מידע.

בחברות עסקיות המתמחות במידע (כדוגמת גוגל ופייסבוק) הגלישה אמנם בחינם, אך החברות הללו מצליבות מידע שנאסף על הגולשים, ועושות הון מהשובל הדיגיטלי שאנחנו משאירים אחרינו. לגוגל יש כל כך הרבה פרטים על הגולש (שם, מייל, מין וגיל, מקום מגורים, אנשי קשר,אתרים שביקרנו בהם ומתי, ועוד...). למעשה גוגל יודעת עלינו את הסודות הכי כמוסים ואישיים בעולם. גם פייסבוק מפתה אותנו לנדב מידע על עצמנו (יכול להיות שאנחנו מעניקים מידע בקלות רבה מדי?).

העניין הוא שאנחנו לא יודעים לאן המידע הזה יעבור, מי ישתמש בו ואיך.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשמור על הפרטיות שלנו ברשת ? 

*הסוואת כתובת רשת - באמצעות זיהוי כתובת ה IP של הגולש ניתן לאסוף עליו מידע רב ואפילו להיכנס למחשב ולרשת הביתית שלו. כדי לשמור על אבטחת מידע גבוהה ניתן להשתמש בשרת PROXY או שירותי TOR על מנת להסוות את כתובת הרשת שלכם.

*כדאי לבחור סיסמאות טובות וחזקות (אותיות קטנות, גדולות, מספרים וסימנים) ולהחליף סיסמאות אחת לתקופה. כמו כן כדאי להשתמש בסיסמאות שונות לאתרים שונים.

*להתנתק מהמייל והפייסבוק בעת הגלישה / לגלוש מדפדפן אחר שלא מזהה את המייל שלי.

*גלישה בסתר- מונעת שמירת היסטוריה, לא יישמרו נתונים כמו סיסמאות,קבצים,אתרים שגלשתי בהם. (Ctrl+shift+p במוזילה ובאקספלורר , בכרום: ctrl+shift+n).

*לא לפתוח דואר זבל, להיזהר מהצעות "חינם".

*למחוק "עוגיות" והיסטוריה מהדפדפן (ctrl+alt+del).

*לרכוש רק באתרים מאובטחים: הכוונה לאתרים שמאובטחים בטכנולוגיית SSL, והתקשורת בינם לבין הדפדפן מוצפנת. באתר מאובטח יופיע אייקון של מנעול ליד שורת הכתובת של האתר (למטה או למעלה, תלוי באיזה דפדפן אתם גולשים).

*התקנת תוכנות אבטחה שימנעו פריצה למחשב .מחשב פרטי ללא תוכנת אבטחה יכול להיפרץ בקלות כיום ,ולכן כדאי להתקין: תוכנות אנטי וירוס אשר מזהות ומנטרלות וירוסים, סוסים טרויאנים, תוכנות ריגול וספאם למיניהם. תוכנות "חומת אש" שמטרתן להגן על המידע שבמחשב ולמנוע מגורמים בלתי רצויים גישה אליו.

לסיכום, חוקי הפרטיות השתנו בעידן בו אנו חיים. רשת האינטרנט הצמיחה תועלת רבה ושינתה את חיינו לבלי היכר, אך עלינו לזכור שכל מידע שאנחנו מעלים לרשת, הופך מאישי לציבורי ויכול להיות שיהיה קשה או בלתי אפשרי להסירו.

גלישה נעימה וזהירה לכולנו.

לפרטים המלאים על קורס סייבר ואבטחת מידע, לחצו כאן >>

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה