מלחמת 'חרבות ברזל' הביאה איתה המון לחץ לתלמידים רבים. תקופת מלחמה או אי יציבות מכל סיבה שהיא אישית או חברתית מביאה איתה חוסר וודאות בקשר לעתיד. תלמידים רבים אינם יכולים לדמיין עתיד טוב יותר ומכאן נכנסים למצב מלחיץ עוד יותר.

דווקא בימים אלה חזרה לשגרה יכולה לעודד, לתת מטרה חיובית ואפשרות להביט קדימה לעתיד טוב יותר.

מאמר זה בא לסייע לאותם תלמידים שמרגישים שאינם יכולים להמשיך וללמוד, ולתת כלים מעשיים שיאפשרו לצאת ממעגל הלחץ.

טיפים ללמידה תחת לחץ

טיפים ללמידה בזמן מלחמה:

1.הזכר לעצמך מדוע החלטת ללמוד? מה היה המניע הראשוני שבגללו החלטת ללמוד? גם הזמנים הקשים ביותר יחלפו, ואז נחזור לשגרה. אם תחליט להמשיך ולבנות את עתידך, תוכל לייצר עבורך ועבור משפחתך יכולת לחזור לשגרה טובה הרבה יותר.

2.לוח זמנים – יצירת לוח זמנים מסודר עוזרת ומחייבת. בכל פעם שאתה רושם לעמך משימה ביומן האישי אתה מחייב את עצמך לבצע אותה. רשום ביומן בצורה מסודרת את ימי ושעות הלימוד, מתי תכין שיעורי בית ומטלות. הגדר לעצמך זמן מסודר להתכונן ולחזור על החומר הנלמד לפני כל שיעור.

3. חשוב על המשימה ולא על התוצאה – כאשר אנחנו לחוצים, היעילות הכללית של העבודה שלנו יורדת. בכל פעם שאתה צריך לבצע משימה שקשורה ללימודים, חשוב על חווית העשייה, גם אם לא תצליח לסיים את כל המשימה הרי יהיו המון הצלחות בדרך.

4. הפחת משמעותית צריכת חדשות אף אחד לא יודע לומר, מה צופן העתיד. בערוצים השונים יושבים "מומחים" ומשערים מה תהיה התוצאה של דבר זה או אחר. אף אחד לא יודע באמת מה יקרה, ולכן אין טעם להקשיב. בימי לימודים הימנע ככל האפשר מלשמוע חדשות, לגלוש באתרי חדשות או במדיה חברתית שלילית. אפשר לעצמך להתעדכן בסוף היום לאחר שסיימת את כל מטלות הלימודים.

5. קח שליטה – בזמני לחץ יש דברים שאנחנו יכולים לשלוט עליהם וכאלה שלא. חזרה לסביבה לימודית תיתן לך אפשרות לשלוט בזמן שלך באופן יעיל ומעשי. לימוד = בניית העתיד שלי.

6. הצלחות קודמות – זה הזמן להזכיר לעצמך את ההצלחות הקודמות שלך.  למרות הלחץ מסביב, הצלחת בעבר ואין שום סיבה שלא תצליח גם עכשיו.

7. האט – בתקופת לחץ, קשה יותר להתרכז. אפשר לעצמך לבצע משימות בצורה איטית יותר (בעיקר בשלבים הראשונים של חזרה ללימודים).  הקדש זמן, ריכוז ומחשבה לביצוע משימות ותרגילים. אין צורך למהר, ככל שתתמיד יהיה קל יותר.

8. אפשר לעצמך להיכשל – כשלון הוא כלי לימודי חשוב. אפשר לעצמך להיכשל כדי ללמוד מהן הדרכים בהן לא מגיעים לפתרון, ואז נסה לחשוב על דרכים אחרות.

9. דבר אל עצמך – אנחנו תמיד מדברים אל עצמנו, הרבה פעמים בצורה שלילית. במצב לחץ חשוב לעודד את עצמך ולתת לעצמך קרדיט- "אתה יכול, כבר עשית בעבר דברים הרבה יותר מורכבים והצלחת!"

10. הקשב למוסיקה – לפני שיעור האזן למוסיקה אהובה עליך. מוסיקה מרגיעה, מעודדות ומעוררת ריכוז.

11. שוחח עם תלמידים אחרים – שתף את החששות שלך עם תלמידים אחרים, ותראה שאתה לא לבד. תלמידים אחרים ישמחו לתמוך ולסייע לך, ושמחו לקבל את התמיכה שלך.

נכתב על ידי איתמר צוקרמן, ראש תחום הדרכה ב-HackerU.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה