לכל אחד מאתנו את החבר הזה שעובד במשרד הייטק יוקרתי, עם נוף משוגע לחוף של תל-אביב, פינוקים ללא הפסקה ומשכורת גבוהה. קרה לכם פעם שרציתם להיות כמוהו אבל חשבתם שזה לא בשבילכם? או שעם נתוני הפתיחה שלכם, אתם לא תתקבלו להייטק?


יש לנו חדשות טובות בשבילכם!

מדוח שפרסמה אתוסיה, חברת השמה למקצועות ההייטק, עולה כי ארגונים מתחילים לגייס לשורותיהם יותר ויותר עובדים שעברו הסבות מקצועיות בקורסים קצרים. מה הוביל לשינוי, איך זה השפיע על אחוז הנשים שנכנסו למשרות הייטק ואיך זה בכלל קשור אליכם? הנה כמה מגמות בולטות בתעשיית ההייטק בשנת 2019 שכדאי לכם להכיר:

1. עלייה במספר הנשים במשרדי ההייטק

שנת 2019, הינה בסימן איזון בין נשים וגברים בתעשיית ההייטק. אייל סולומון, מנכל אתוסיה התייחס לנתונים שעלו מהדוח וציין לטובה את המגמה הזו. לפני כעשור, בכל עשרה בוגרים של מדעי המחשב, הייתה בוגרת אחת בלבד. בשנת 2014 המספר עלה ל-2 בלבד. אולם ב-2019 אנחנו רואים שיש כבר 4 בוגרות על כל 10 בוגרים של לימודי מחשוב והנדסה.

שיעור הנשים עלה במיוחד בתחומי השיווק והמוצר. שם, לדברי סולומון, אנחנו רואים גם עלייה משמעותית בשכר הנשים. מבין המקצועות בתחום השיווק, בולטות הנשים במיוחד בתחומי השיווק הדיגיטלי וניהול המוצר. על פי הנתונים שהחברה מציגה, מנהלות בכירות אף מרוויחות מעל יותר מהמנהלים הבכירים (26.7 אלף לעומת 26.5 בהתאמה). כראשות צוותים, נשים ירוויחו רק 1,000 ₪ פחות מעמיתיהן הגברים. עובדים חדשים (ג'וניורים), מרוויחים פחות או יותר זהה סכומים יפים שנעים מ-13 אלף עד 16 אלף.

2. מחסור בעובדים איכותיים מוביל להנמכת דרישות הסף

על רקע השינויים בכלכלה הגלובלית והמקומית, צץ מחסור משמעותי במועמדים טובים לתפקידי פיתוח וחומרה. כדי להתגבר על המחסור, המעסיקים הבינו שהם צריכים למצוא עובדים איכותיים שלאו דווקא סיימו תואר מדעי המחשב.

אותם אנשים, הם עובדים מעולם שרחוק מאוד מתחומי ההייטק כדוגמת מורים, אנשי תקשורת, כלכלנים ועוד שעברו תהליך הכשרה מזורז והפכו למומחים בבדיקות ופיתוח תוכנה. אותם אנשים מצאו את עצמם במשרדי הייטק כשווים מבחינת התנאים לעמיתיהם שסיימו תואר במדעי המחשב ובהנדסה.

3. תנודות בכלכלה העולמית והישראלית

מלחמת הסחר בין סין לארהב מובילה לזהירות יחסית בהתנהלות הכלכלית העולמית. בצל החשש על הטלת אמברגו על סחורות מסין (בהיקף של כ-300 מיליון דולר), חברות גדולות כמו אינטל, מיקרוסופט ו-HP כבר מתריעות מפני עליית מחירי הסחורות.

ואיך זה משפיע על ישראל? אנחנו מצויים כבר כ-7 חודשים במצב של קיפאון שנגרם כתוצאה מכך שאין לנו תוצאת בחירות סופית להרכבת ממשלה. רפורמות חשובות במסחר, חינוך ועוד עומדות בעינן. התנודות האלו יוצרות האטה כללית במשק.

4. גידול בביקוש לכוח אדם בתחום הרכב האוטונומי

ישראל, שמוכרת בעולם כאומת הסטארט אפ, בולטת במיוחד בתחום הרכב האוטונומי. יש שמתייחסים אליה כאל מעצמה בתחום. סולומון, אומר שהתופעה הזו משפיעה על הביקוש הגובה לאנשי תוכנה אבל לא רק. גם הביקוש למעצבים גרפיים ואנשי אנימציה עלה גם הוא.

העלייה בביקושים, שחלה כחלק מההתפתחות של תעשיית הרכב האוטונומי, עומדת על 16% בתפקידי תוכנה בעולם הביג דאטה. העלייה הזו תרמה גם לשיפור בתנאי השכר. מהנדסים עם 5 שנות ניסיון יכולים להשתכר בלא פחות מ-35 אלף ₪ בחודש.

איך זה משפיע על ענף ההייטק ועלינו?

על פי סולומון, הגורמים האלו השפיעו רבות על הצמיחה בענף ההייטק. חברות רבות חוות קשיים לגייס חיילים משוחררים יוצאים יחידות טכנולוגיות או בעלי תארים במדעי המחשב והנדסה. כתוצאה מכך לדבריו, הן מתפשרות על מועמדים שביצעו הסבות מקצוע בקורסים מקצועיים קצרים.

תנאי השוק מכריחים את הארגונים להוריד את דרישות הסף ולתת הזדמנות לעוד אנשים להוכיח את היכולות שלהם. סולומון מתייחס לשינוי הזה כיתרון. הוא מסביר שלא פעם מדובר בעובדים טובים וחרוצים שלא גייסו אותם בהסתמך על ההשכלה ולא על הכישורים שלהם. זו ההזדמנות שלהם לתרום להייטק באמצעות היכולות שלהם.

במחצית הראשונה של 2019, אנחנו עדים לעלייה ממוצעת של כ-2.5% בשכר מהנדסי התוכנה. אם המגמה הזו שמגדילה את רמות התעסוקה בשוק, היא תאזן את רמות השכר. זה אמור להרגיע את אלו המתייחסים למגמה בעין ביקורתית.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה