We are discreet sheep; we wait to see how the drove is going, and then go with the drove. - Mark Twain

מוצרים ושירותים רבים באינטרנט מוערכים יתר על המידה בגלל שאנשים נוהגים לעשות Like למה שעשו חבריהם. תופעה זאת מכונה "אפקט העדר". אפקט העדר הוא למעשה אהדה של אנשים לטרנד או סוגיה חברתית וחיקוי אחר פעולה של הרוב. דירוגים גבוהים עבור מוצרים באינטרנט יכולים לנבוע מאפקט העדר ולאו דווקא בגלל שאנשים באמת אוהבים או עושים שימוש במוצר. 

השאיפה שכולנו היא ללכת לפי הנורמות החברתיות המקובלות בחברה. אפקט העדר קורה בעיקר כאשר אנשים מחקים פעולות שבוצעו ע"י ההמונים לעיתים רק על מנת להידמות לסביבה. הלחץ של האדם הפרטי להיות שווה ודומה בין חבריו או קרוביו, דוחק בו לחקות אחרים באופן אינטואיטיבי מבלי לחשוב על הפעולה שהוא עומד לעשות.

בשנים האחרונות הטיית ההשפעה החיובית נפוצה באינטרנט וברשתות החברתיות בפרט. אנשים נוהגים לאהוד פוסטים, כתבות ומאמרים הקרובים אליהם אהבו לפניהם. פייסבוק היא אחת הדוגמאות לרשת חברתית בה כולם נוהרים אחרי כולם. במידה וחברייך ישנו את תמונת הפרופיל שלהם לדמות מפורסמת שדומה להם מיד גם אתה תשנה את תמונתך מבלי לדעת במה מדובר שכן לא תרצה להישאר מחוץ לקבוצה. גם לפני עידן הרשתות החברתיות נהגנו ללכת אחרי מגמות באופנה, מכוניות, טעם מוזיקלי, אמונה, עיצוב ועוד. בעידן האיטרנט העידכון המהיר של האינפורמציה מאפשר לנו להגיב באופן מידי על כל מגמה חדשה ולהתעדכן בבאה שאחריה.

שאלתם את עצמכם פעם כמה אתם סומכים על רייטינג של מאמרים ופוסטים באינטרנט? מחקרים מראים שדירוגים גבוהים לא יכולים להיות השתקפות אמיתית של ערכו או איכותו של פריט, בגלל אפקט העדר. השפעת הרשתות החברתיות על עמדות ואמונות בנוגע לרכישה באינטרנט היא חיובית באופן משמעותי ומגדילה את הקנייה של פרט. אנשים נתונים יותר ללחץ חברתי בין קבוצות ולכן התנהגות הרכישה או האהדה מושפעת באופן קיצוני כל כך ברשתות החברתיות.

האם הפכנו לחברת "עדר"? האינטרנט הפך לפלטפורמת שיווק מרכזית עבור חברות רבות. במקום שהרשתות החברתיות יהיו רק במה לכל אדם להביע את דעותיו ומחשבותיו כולנו הולכים אחרי העדר והנורמות שמתווים לנו חברות השיווק והפרסום, לעיתים ללא מחשבה תחילה.

רוצים ללמוד שיווק באינטרנט? לחצו כאן לכל הפרטים >>

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה