בשנה האחרונה נראה ש-Facebook נזכרה שיש לה כלי חזק ביותר, המהווה פלטפורמת שיווק באינטרנט וברשתות החברתיות בפרט – הקבוצות.

שיעור על קורס מדיה חברתית מפי Facebook - לא הכול חינם

זה אולי יפתיע חלק מהקוראים, אבל עד לא מזמן למנהלי הקבוצות לא היו כמעט כלים מעבר למחיקות פוסטים והשעיות של משתמשים וזאת בשביל לנטר את ההתנהגות של המשתמשים בקבוצות שלהם. אם משתמש היה מתנהג לא כשורה, מנהלי הקבוצה יכלו למחוק תגובות או לחסום משתמשים וזהו.

זה קצת אבסורד, כי לפעמים מדובר בקבוצות ענקיות עם יותר ממאות אלפי משתמשים. חוסר האכפתיות של Facebook מהקבוצות קצת מפתיע בהתחשב בכמות המשתמשים העצומה שיש ברשת החברתית, כאשר הנתונים מדווחים על יותר מ-2 מיליארד משתמשים פעילים.

לאחרונה נראה ש- Facebook התעוררו והבינו את המשמעות של הקבוצות והם מוכנים לשלב הבא, טיפוח ועידוד קבוצות בכל הגדלים אך הפעם מעורבים גם כספים. לאחרונה פורסם ש- Facebook מתחילה ניסויים בקבוצות בתחומים נישתיים על בסיס תשלום חודשי (מודל פרימיום כמו Netflix). מה זה אומר בדיוק ואיך Facebook בכלל הגיעה לזה?

בשביל לדון בסוגיה הזאת, צריך להבין קודם כל מה היא קבוצת פייסבוק ומה האינטרס שלה. לא בטוח שאוכל לענות על השאלה השנייה, אבל אנסה לענות על הראשונה.

פשפשוק, מאמאזון, צרות בהייטק: קווים לדמותם

המכנה המשותף של הקבוצות: "אמהות מבשלות ביחד", "פשפשוק" או "בייביסיטריות של כפר סבא והסביבה" (אני נשבע שיש קבוצה כזאת והיא מונה יותר מ-1000 איש), הוא לרוב אותו תחום עניין. התחומים יכולים להיות מאוד מגוונים:

  • בישול
  • טכנולוגיה
  • שיווק באינטרנט
  • טיסנים
  • אנדרואיד
  • פיתוח אפליקציות לאייפון
  • עלייתם של הרובוטים
  • קורס סייבר
  • ועוד

אז מצאנו תחום משותף, מה הלאה? כדי שקבוצה תשגשג, צריך גם לתת לה ערך מוסף, וזה לא אומר שצריך לעשות קורס שיווק באינטרנט או קורס כתיבה שיווקית באינטרנט בשביל זה. את הפעולה הפיזית של הקמת הקבוצה, כל אחד יכול. ניתן להקים קבוצה על כל נושא שבעולם, בהנחה שהנושא לא נוגד את החוקים של Facebook עצמם: תכנים למבוגרים, תכנים מפרי זכויות יוצרים, תכנים גזעניים ועוד.

גידול קבוצות פייסבוק באופן לא ממומן

עד כתיבת שורות אלו Facebook לא מאפשרת באף דרך ממומנת לצרף אנשים לקבוצות או אפילו לפרסם קבוצות, כמו שניתן לעשות עם עמודים עסקיים. אז מה בכל זאת אפשר לעשות בכדי להגדיל את הקבוצה? כיום, אפשר רק לצרף חברים אישיים של פותח הקבוצה (והמנהלים שהוא מצרף) ולהשתיל את הלינק לקבוצה (הספמה) בכל מיני מקומות (ועל הדרך לריב עם אנשים שלא אוהבים שמצרפים אותם) וזהו, פה נגמרו האפשרויות להגדלת הקבוצה.

אני יושב ומשקיע בתכנים יום יום, על זמני הפרטי, מבלי לקבל תמורה מאף אחד ואין לי אפילו את הכלים הבסיסיים להביא קהל חדש שמתעניין בנושאי הליבה של הקבוצה. אפילו אם שכרתי אדם שלמד קורס שיווק במדיה חברתית זה לא יעזור לי להגדיל את הקבוצה.

עד כה זה עבד לא רע. קבוצות גדולות וקטנות עם לא מעט מנהלים חיו רק בזכות הקהילה התוססת או ההנהלה החרוצה. מה הכוונה בחרוצה? אתן לכם טעימה מקבוצה שאני מנהל: היא די גדולה ויש שם לא מעט מנהלים. פתחנו קבוצת מנהלים ב- Facebook Messenger ואנחנו עובדים סביב השעון כדי לנטר את הפעילות בקבוצה 24/7. כן, 24/7, בלי תשלום, בלי טפיחה על השכם בלי כלום.

הקבוצה התחילה מאפס וגדלה רק בזכות ההשקעה והתכנים שהמנהלים והמשתמשים מביאים, יום יום, שעה שעה. אומרים שקבוצה טובה היא קבוצה שבה לא רואים את המנהלים שלה ואנחנו משתדלים שכך יהיה, אבל לא כל הקבוצות נולדו שוות.

פייסבוק משלמת לנו על קורס רשתות חברתיות

לפני כמעט חצי שנה Facebook הבינה שהשינוי חייב להתבצע וערכה אירוע ראשון מסוגו עם דגש על הקהילה. האירוע היה חובק עולם, כאשר Facebook הטיסה מנהלי עמודים וקבוצות מכל העולם (כולל ישראל) ללונדון בכדי להסביר להם שמאוד אכפת להם מהקבוצות והם לא שכחו אותם.

החברה ערכה קורס שיווק בפייסבוק למשתתפים, הכלל סדנאות ואף נערכה תחרות עולמית בין כל הקבוצות. בנוסף, הקימה פייסבוק את ה- Facebook Community שם היא מעדכנת את החידושים המגיעים לקבוצות והסברים על פיצ'רים קיימים.

מאותו יום נראה שפייסבוק נכנסה לשלבי בטא מטורפים, בכל הנוגע לקבוצות וכל יום מנהלי הקבוצות מתעוררים לפיצ'ר חדש (או מאבדים קיים). מספר שינויים שקרו ממש לאחרונה:

  • חוקים (התווסף החודש)
  • השתקת משתמשים
  • פנייה לתמיכה של Facebook (בינתיים רק בקבוצות באנגלית)
  • מינוי מגשר (Moderator) בעל סמכויות של מנהל ללא יכולת למנות מנהלים חדשים או להסיר מנהלים קיימים.
  • אפשרות לסדר באופן כרונולוגי את הפוסטים בקבוצה (דיווחים מראים שהאפשרות הזאת כבר נעלמה)
  • אפשרות לנעוץ יותר מפוסט אחד
  • ועוד

מה הכוונה בחוקים?!

כיוון שמדובר בפיצ'ר טרי-טרי, ארחיב קצת. החוקים מאפשרים למנהלי הקבוצות להוסיף עד כ-10 חוקים לכל קבוצה, עם כותרת ופירוט של כל חוק. הרשת החברתית נותנה דוגמאות גנריות לחוקים אפשריים כגון:

  • היה אדיב ומתחשב - אנחנו ביחד כדי ליצור סביבה מסבירת פנים ומתייחסים לכולם בכבוד. ויכוחים בריאים הם טבעיים, אבל חסד נדרש.
  • כבד את הפרטיות של כולם - להיות חלק מקבוצה זו דורשת אמון הדדי. דיונים אותנטיים, אקספרסיביים הופכים את הקבוצות לקבוצות גדולות, אך עשויות גם להיות רגישות ופרטיות. מה שמשותף בקבוצה צריך להישאר בקבוצה.
  • ללא קידומי מכירות או ספאם - תן יותר ממה שאתה לוקח לקבוצה זו. קידום עצמי, דואר זבל וקישורים לא רלוונטיים אינם מותרים.

בעתיד Facebook תאפשר למנהלים למחוק פוסטים של משתמשים תוך כדי צירוף החוק המופר. הכלי יקל מאוד על מנהלים בקבוצות גדולות המועדות לפורענות (הטרלות, בשפה המקצועית).


כל אחד יכול לפתוח קבוצה

לאן כל זה הולך?

ראש תחום שיווק באינטרנט במרכז האקריו לימודי מחשבים בתחום ההיי-טק ומנכ"ל סוכנות דיגיטל Personas Media, דניאל כהנוב, מסביר: "יש השפעה ישירה לתוכן שנכתב בקבוצות ב- Facebook על דעת הקהל. במיוחד בקבוצות מקצועיות שבהן ניתן ללמוד על נושאים חדשים ולשאול שאלות. כבר היום חלק גדול מהאנשים משתמשים בשדה החיפוש בקבוצות על מנת למצוא מידע שכתבו משתמשים אחרים."

דניאל מחדד: "סביר להניח שיגיע יום וקבוצות ב- Facebook יהפכו ל "ויקיפדיה החדשה" עבור רוב האנשים בעולם וכך ייעלמו גם הפורומים המקצועיים באינטרנט, כבר היום ניתן לראות ירידה במספר המבקרים בפורמים של "פעם". פייסבוק השקיעו משאבים רבים באלגוריתמים מתוחכמים כמו ה-Facebook Graph Search והם ממשיכים להשקיע גם בנכסים נוספים שיש לחברה כמו הקבוצות והעמודים העסקיים. מדובר בתהליך לימודי דו-כיווני ומתמשך, כאשר החברה לומדת מהמשתמשים והמשתמשים לומדים ממנה".

התופעה רק מתגברת. כבר היום סביר להניח שאת רוב הגלישה שלכם אתם עושים בקבוצות, אולי אפילו בלי לשים לב. רוצים לקנות מוצר בזול? נכנסים לקבוצה המתאימה של קניות מסין. מחפשים טלפון חדש? יש קבוצה בשביל זה. אפילו ביקורות על בייביסיטר בכפר-סבא יש, כמו שכבר ראינו. יש קבוצה לכל עיר, לכל זיכרון ילדות, קבוצות סודיות לנישות ספציפיות ואפילו קבוצות למבוגרים בלבד שמשתמשיה נבדקים עם תעודת זהות בכניסה.

Show me the money!

הקבוצות ממש לא הולכות להיעלם, מצטער מראש בפני מי שלא אוהב אותם, אך האם תסכימו לשלם בשביל התכנים שאתם מקבלים היום בחינם? לא צריך לקחת קורס מדיה חברתית בשביל להבין שיהיה קשה מאוד לגרום לאנשים לשלם על תכנים שהם רגילים לצרוך בחינם. אם המנהלים ירצו להוסיף את תוספות הפרמיום, הם יצטרכו לתת ערך אמיתי לתכנים שלהם עבור המשתמשים, אשר יהפכו ללקוחות.

יתכן והערך יהיה במתכונת של מבצעים מיוחדים לחברים המשלמים, אירועים בהנחה, השקות מוצר ועוד. סביר להניח גם שיהיו מתנגדים או מתעלמים מהפיצ'ר החדש של Facebook. כל אותן קבוצות אשר מספקות מבצעים של מוצרים בזול, אבל בפועל גוזרות קופון לפני או מאחורי הקלעים על כל מכירה או אפילו קבוצות שדורשות תשלום עבור פרסום אצלם (פעולה שאינה חוקית מבחינת Facebook).

סיכום:

בסופו של יום, פייסבוק יעשו מה שהם רוצים בלי לשאול אף אחד, אבל... וזה אבל גדול. כבר ראינו שמקרים כמו Cambridge Analytica אשר יכולים לפגוע בהם מאוד בנושא דעת קהל וכד'. סביר להניח שהם כן יזהרו יותר עם המהלכים שלהם ולכן, החברה עושה פיילוטים, מתחנפת לאדמינים של הקבוצות ועוד. 

שיווק באינטרנט או שיווק בפייסבוק הוא לא דבר פשוט, ויש אנשים שמשקיעים בזה את כל חייהם. בשביל לתת ערך אמיתי לאדמינים וגם למשתמשים, Facebook יצטרכו לעבוד קשה אך גם בעדינות, בכדי לייצר eco system שבה כולם מרוצים. בתור מנהל של מספר קבוצות, אני בינתיים מרוצה אבל אין לדעת מה יוליד העדכון הבא.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה