ראיון עם עומר סבן, בעלים שותף של OK שיווק מתקדם ויועץ דיגיטל לחברות מטעם מעוף

"כיום כולם מתעסקים בשאלה "של מי יותר גדול"? למי יש יותר כוח, למי יש יותר לייקים, למי יש יותר תקציב שיווקי ואפילו הילדה שלי בודקת בארוחת הבוקר למי יש יותר ממרח שוקולד על הפרוסה.

פה משרד הכלכלה והתעשייה מבקש לחנך את כולנו ולהסביר שגם אם העסק המתחרה יותר עשיר, אין זה אומר שהוא בהכרח ייהנה מחשיפה יותר גדולה ברשת הדיגיטלית, כי כל היופי שמדובר בשטח נדל"ן בלתי נתפש שניתן לנכס גם ללא שכ"ד אסטרונומי, אלא בעיקר באמצעות מהלכים נכונים, ועל כן חשוב שעסקים קטנים יבינו שגם אם התקציב השיווקי שלהם צנוע הם עדיין יכולים לשגשג, וזאת באמצעות תוכנית הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים מטעם מעו"ף משרד הכלכלה"

את ההסבר הלהוט הזה מעביר לי סבן בלהט כאשר אנחנו נפגשים לדבר על כוס קפה (וקרואסון שקדים מדהים) על הכובע השני שלו - "מלווה דיגיטל לעסקים מטעם מעו"ף", ואילו אני כמראיינת מתחילה להבין כיצד הכול מתחיל להתחבר: העובדה שעומר סבן גר כביכול בפריפריה, הרחק ברמת הגולן, אינה מונעת ממנו להוביל בתחום הדיגיטל, ואת הגישור על הפער הזה הוא מבקש להעביר הלאה - לעסקים שרק המחשבה על פתיחת חנות מקוונת גורמת להם לחזור לישון...

אני מחליטה לדחוק אותה לפינה ומתחילה מהשורה התחתונה.

עומר, על כל הכבוד לתוכנית מטעם מעו"ף, אתה באמת חושב שעסק דל תקציב יכול להתחרות בעסק שכבר מבוסס כלכלית?
"ובכן לפני שנחשפתי למענקים ולהטבות שהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מעניקה, הייתי קובע שעם כל הכבוד למיקוד, יצירתיות ו"דרכים עוקפות", עדיין לא ניתן לבצע ברשת הדיגיטלית מהלכי שיווק משמעותיים ללא תקציב ראוי, אך כיום בזכות ההזדמנות עסקים קטנים (ואף כאלו שמצויים הרחק מהמרכז) בהחלט יכולים ליישר קו, פשוט כי מעבר להדרכה המקצועית שהם מקבלים (שתיכף אני אגע בה), הם מקבלים תקציבים משני גורל - המדינה מציעה להם סיוע כלכלי ייעודי עבור הקמת חנות אינטרנטית, כך שבאורח פלא התנאים משתווים - פתאום גם עסקים קטנים יכולים!"


אז אתה אומר שלמרות שעדיין לא קמה ממשלה המדינה כן מתפקדת?

"הישראלי המצוי בקלות יכול לשלוף חמש סיבות להאשים את המדינה, גם אם תעירי אותו משינה, אך בכול הנוגע לתמיכה בעסקים קטנים בהחלט יש לנו מקור לגאווה."

נניח ואני עסק קטן לממכר בלוטים ברמת הגולן (נניח), מה אני יכולה לקבל מהמדינה?
"כל עוד מדובר בעסק שמוכר מוצרי צריכה שמותאמים לעולם המקוון, ניתן ליהנות מהטבות שמגיעות עד ל17,000 ש"ח. הסכום האדיב כולל מענק בסך של עד 10,000 ש"ח עבור הקמה של חנות אינטרנטית וכמובן ליווי אישי מסובסד שמסייע להניע את האתר ליעדים הרצויים. בנוסף, אותו עסק מוזמן ליהנות מסדנה בתחום המסחר המקוון וממענק ייעודי לפרסום וקידום מכירות. "

ואיפה אתה נכנס לתמונה?

"אולי זה מפתיע לגלות, אך הרבה פעמים לא הכסף הוא זה שמונע מבעלי עסקים לקפוץ למים הדיגיטליים, אלא דווקא חסמים פסיכולוגיים, ופה אני יודע כיצד לסייע, ולא שאני פסיכולוג, אלא הניסיון, הידע העשיר וההכשרה שלי בתחום מאפשרים לי להושיט יד ולהוכיח לעסקים קטנים (ובינוניים) שהם יכולים להצליח בגדול.

צריך להבין שעסק ללא ניסיון דיגיטלי אינו יודע כיצד לפתוח חנות מקוונת, אינו יודע אלו מוצרים למכור בחנות, אינו יודע באלו פלטפורמות לשווק את החנות ועוד 1001 שאלות פתוחות מונעות ממנו להתקדם, ואילו לי יש את כל התשובות, ואותן אני מעביר לעסקים שמקבלים החלטה שיש להם אומץ לבחון עד כמה הם יכולים להצליח."

אני חוזרת לעסק לממכר בלוטים שלי, אתה אומר שאני רק צריכה להיות אמיצה?
"כאיש שיווק מנוסה אני לא סובל את זה אבל יודע שניתן למכור מים לאסקימוסים וכנראה שגם בלוטים לתושבי הגולן, אך כמובן שלא כל עסק נועד להצליח, ופה אני אחדד: לפעמים בשביל להצליח מספיק להגדיר מחדש את העסק, לכוון לקהל יעד אחר ולהבין מהו הערך המוסף, אך אלו השלבים הבאים - ראשית עסק צריך להחזיק בשלושה אלמנטים: להאמין בקיום שלו, להיות מוכן להכיר עולמות חדשים ולקבל עזרה מקצועית, ואת שני האלמנטים האחרונים מעניקה הפלטפורמה מטעם מעוף, וכבונוס היא גם מעניקה תקציב מהותי שמאפשר אוויר לנשימה. "

עומר, עם כל הכבוד לעובדה שאתה מלווה עסקים בדיגיטל מטעם מעו"ף, למה אתה חושב שזה אמור לעניין את אותם משווקים דיגיטליים צעירים שבוחרים להתמקצע בנישה כזו או אחרת שמציעה "מכללת האקריו"?
"ובכן מצד אחד אין קשר ישיר, אך מצד שני מי שמכיר את "מכללת האקריו" יודע עד כמה חשוב לה להיות קשובה למה שמתרחש בחוץ - לחידושים, לפיתוחים, לאפליקציות, לתוכנות, לכללים ההפכפכים בזירה ולצרכים הוורסטיליים בתחום, ועל כן זה פשוט אינו נכון להפריד בין כלי השיווק הדיגיטליים לבין ההיתכנות של עסקים ללא תקציב גדול לקחת חלק במשחק, ופה בדיוק נכנסת לתמונה התוכנית לקידום מסחר מקוון של משרד הכלכלה.

מכאן שמשווק דיגיטלי צריך להיות מוכן לעבוד לא רק עם חברות בעלות תקציבי ענק, אלא גם עם חברות בעלות תקציבים מתונים, ואת המסר הזה הסטודנטים צרכים להפנים עוד מהיום הראשון ללימודים."

מסר אחרון לסיום?
"כמי שזכה לגור בצפון הרחוק אני מבין שככול שמרגישים יותר מנותקים כך צצות יותר הזדמנויות. החוכמה היא לזהות ולחבק אותן, וכאן הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מעניקה הזדמנות מדהימה, ואני שמח שאני יכול לקחת בכך חלק - ללוות אינספור עסקים מהאזור לכדי הגשמה מלאה."

רוצים לבחון זכאות? יש לכם שאלות נוספות? עומר סבן יועץ דיגיטל ישמח להפוך צד ולשבת במקום של המראיין - ילמד אותכם להפסיק לפחד מהזירה הדיגיטלית ולהתחיל לנצל אותה לטובתכם.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה