ראיינו את עוזי שבת, מרצה לשיווק דיגיטלי במכללת HackerU. הוא סיפר לנו איך הוא הגיע לתחום, באילו מקומות עבר במהלך הקריירה ומה הוביל אותו לתפקיד המבטיח במכללת ההייטק המובילה בישראל.

עוזי
עוזי שבת - מרצה במכללת HackerU ומנכל Digital Solutions

איך נראית שגרת העבודה שלך בימים אלה?

האמת? סופר עמוסה אבל בימים שכאלה נראה לי אפשר רק להודות על מציאות שכזאת. הספקתי להתקדם בפן האישי בחודשים האחרונים ולהקים את חברת Digital Solutions המספקת מגוון פתרונות דיגיטל לעסקים. אני ומספר מומחים נוספים מהתחום החלטנו לאחד כוחות ולתת שירותים 360 בכל הקשור לשיווק דיגיטלי, כל אחד ותחומו תרמו לכך שכלל השירותים ירוכזו תחת קורת גג אחת.

במקביל, אני כמובן ממשיך להעביר קורסים לשיווק דיגיטלי במכללה הגדולה בישראל ולתרום את חלקי לתעשייה האדירה הזו. באופן מפתיע או שלא, תלוי את מי שואלים, יש דווקא יותר נרשמים לקורסים מאז תחילת הלימודים אונליין ונדמה כי הישראלים לא רוצים לבזבז זמן בתקופת חלת ומעדיפים ללמוד שיווק בדיגיטל ולהצטרף לתעשייה שכנראה נפגעה הכי פחות בתקופה המוזרה הזו.

אם כבר מדברים, גילוי נאות, לימוד מרחוק או פרונטלי?

תראה, אני חושב שאפשר לקחת לא מעט דברים חיוביים מהמציאות שנכפתה עלינו בחודשים האחרונים. מערכת ה-Zoom חשפה אותנו לעולם חדש והכריחה אותנו לקיים מפגשים אונליין שלדעתי הכנה ישארו חלק מחיינו גם לאחר תקופת הקורונה. 

אני חושב שרוב העולם היה שלילי מדי בכל הנוגע לשימוש במערכות כמו Zoom כחלק משגרת העבודה והאמת שנחשפנו למציאות לגמרי אחרת. ללימוד פרונטלי יש את היתרונות שלו וכמובן שתמיד יש תלמידים ומרצים שיעדיפו להשתייך למסגרת פיזית מבלי לברוח להסחות דעת מסביב. 

מצד שני, דווקא רוב התלמידים הם אלה שמעדיפים את הלימודים אונליין ורבים מהם כבר ביררו לגבי המשך למידה במתכונת הנוכחית. מפתיע? לא אותי לפחות. אני באמת חושב שמדובר בפלטפורמה נוחה המאפשרת להתגבר על התקופה ובאופן כללי על המכשול הגיאוגרפי. מפעילים מצלמה ומיקרופון, נכנסים לבידוד מסוים מול המחשב ונכנסים למוד למידה.

בכל מקרה, ממה שאני הבנתי מהמכללה, לימודי אונליין יתאפשרו גם לאחר הקלה בהגבלות וחזרה ללימודים פרונטליים. לנוחות התלמידים הותקנו מצלמות חכמות בכיתות שיעקבו אחרי המרצה ויאפשרו למידה מרחוק. יש לי תחושה שיהיה מאוד מעניין.

תקופת=
תקופת הקורונה יצרה עבורנו הזדמנות אדירה, עוזי שבת

איך הקשר שלך עם התלמידים?

וואו. לא תיארתי לעצמי שאקבל סיפוק כל כך אדיר מלתרום מהידע שלי ולעזור למאות תלמידים להשתלב בתעשיית הדיגיטל בישראל. מבחינתי מדובר בסוג של שליחות וזו לא עוד קלישאה. תלמידים שלמדו בכיתות שלי יודעים עד כמה אני משתדל לתת יחס אישי ולשמור על קשר עם תלמידים גם לאחר שכבר הפכו לבוגרי קורסים. 

זה מתבטא בקבוצות וואטסאפ של קורסים שאני נוכח בהן וממשיך לתת עצות והכוונות הנוגעות לתחום. האמת שפתחתי לא מזמן קבוצת פייסבוק המיועדת לשאלות והתייעצויות של תלמידים ואני נכנס אליה לפחות פעמיים ביום לתת מענה.

השלב הבא שכבר נמצא בתהליך הוא פרסום סרטוני הדרכה ביוטיוב. קטעי הווידאו יכללו מדריכים על כלים ומערכות, תשובות על שאלות נפוצות ובכלל דברים שכדאי להכיר בשיווק דיגיטלי.

איך בכלל הגעת לעולם השיווק הדיגיטלי?

משום מקום, פשוט ככה. התאהבתי בתחום מהיכרות אישית והחלטתי לפתח את התחביב שהפך מהר מאוד לקריירה שאני רואה את עצמי נמצא בה עשרות שנים קדימה.

חיפשתי בנרות תחום שיעניין אותי וימשיך לאתגר אותי לתקופה ארוכה, מה שנקרא עד הפנסיה. אני חושב שבאופן כללי אסור לאף אדם לעסוק במשהו שלא מספק אותו, שלא נותן לו בוסט של אנרגיה בזמני הצלחה ונפילת סוכר בכשלונות זמניים. הטכנולוגיה, התחרות הגבוהה והחדשנות משאירים את העוסקים בתחום במתח גבוה, אין רגע להישען לאחור ולנוח, חייבים כל הזמן להתעדכן וליישם.

את דרכי המקצועית בכלל התחלתי בחברת eBrand, העוסקת בניהול מוניטין, תחום חופף לקידום אורגני אך בכל זאת עולם בפני עצמו. התחלתי ככותב תוכן ומקדם אתרים ומהר מאוד הבנתי שזה התחום שבו ארצה להמשיך ולהתמקצע. בהמשך שימשתי כמנהל שיווק דיגיטלי של חברת Experda ולאחר מכן מנהל מחלקת SEO בחברת Upsite.

אני חושב שהמתכונת הנוכחית בה אני מנהל את חברת Digital Solutions ובמקביל מצליח לשלב את השליחות שלי במכללת HackerU היא הנוסחה המתאימה עבורי, משהו שאני בהחלט רואה אותו ממשיך לקרות שנים רבות קדימה.

מה אתה הכי אוהב בתחום?

בשנים האחרונות התחלתי לבנות את האתרים בעצמי, כולל פעולות עיצוב ותכנות. גיליתי שאני מאוד מתחבר לצד הזה ושדברים מסתדרים טוב יותר כשאתה בונה את הבסיס לפי הוויז'ן שלך ולא לפי איך שספקים חיצוניים רואים את הדברים.

עם כמה שאני נהנה מבניית אתרים ועיצוב במערכת Elementor, קידום אתרים באינטרנט היה ונשאר הדבר האמיתי מבחינתי. קם בבוקר, מכין קפה ומתיישב על המחשב, פותח מערכת מיקומים ומגלה שעליתי למקום הראשון בגוגל בביטוי מסוים, יש יותר מספק מזה?

התחרות שהולכת וגדלה בכל התחומים בתוצאות האורגניות מעצימה עוד יותר את תחושת הסיפוק וההצלחה. אין קיצורי דרך, אין כאן ועכשיו, יש תכניות לטווח הארוך שמשאירות חותם בתוצאות חיפוש מספר שנים קדימה.

לסיום, לאן נראה לך שפנינו מועדות? מבחינת טרנדים ומגמות

אני חושב שאנחנו רואים בשנים האחרונות יותר ויותר מקום לחדשנות ועיצוב באתרים ופחות פעולות SEO טכניות, אנחנו כבר מזמן לא שם. תנועה לאתר וקישורים מאתרים חזקים עדיין עושים את ההבדל אבל המאבק בין האתרים הפך להיות על המנדט הבודד, הגולש הייחודי בשפתנו.

באתרים שאני מנהל אני שם דגש רב על חוויית משתמש ואני מאמין אמונה עיוורת בשדרוג התנהגות גולשים באתר כאמצעי מרכזי לקידום בתוצאות החיפוש. אם נצליח לגרום לגולשים להישאר יותר זמן באתר, לקרוא את רוב הטקסטים, לנווט בין עמודים ומאמרים נוספים ואפילו לשתף את התוכן, ננצח את המשחק האינסופי הזה.

בתחום השיווק הדיגיטלי אני שם לב ליותר ויותר עצמאות בתחום ופחות תלות במעצבים ובמתכנתים. אותה עצמאות שאני מדבר עליה מתאפשרת בזכות שימוש בפלטפורמת Wordpress ובניית העמודים באמצעות מערכת Elementor.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה