רובנו מכירים את יסודות ה-SEO, אך לעיתים גם ביצוע של כל השלבים ומעבר מדוקדק על הצ'ק ליסטים הרבים שיש בתחום, לא יקפיצו אותנו בדירוגים. למה זה קורה ואיך מתמודדים עם זה? התייעצנו עם עוזי שבת, מומחה SEO שנתקל בדבר או שניים בתחום.

"מיציתי את שלבי האופטימיזציה", "יש לי נתוני כניסה מרשימים", "הוצאתי הרבה קישורים", כל זה, ויכול להיות שהבעיה שלכם היא לגמרי אחרת והתעסקתם בדברים הלא נכונים. חשבתם על האפשרות שאולי אתם מתחרים בעצמכם? מדובר במקרים פחות נפוצים, אך עדיין שווה להתייחס אליהם."

אתה אוהב נורא את המושג "SEO הפוך", למה אתה מתכוון?

"לפני שנדבר על הבעיה המרכזית שלשמה התכנסנו, חשוב להבין מה SEO כולל בתוכו. הבסיס של קידום אורגני הוא כמובן, קידום העמוד אותו אנו רוצים לקדם, במסגרת עבודת On-Site. לאחר שביצענו אופטימיזציה מלאה על העמוד (אפשר גם במקביל), לרוב נפנה לביצוע משימות Off-Site: קישורים, הגדלת תנועה לאתר, הפצת שם מותג וכו'. החלק השלישי בבסיסו של הקידום האורגני הוא סביבת הדומיין, כאשר כל עמוד שעובר אופטימיזציה ומתחזק מבחינת SEO מחזק את כל שאר העמודים הנמצאים תחת אותו דומיין (חיזוק הדומיין עצמו).

עכשיו, אחרי שדיברנו על מרכיבי ה-SEO הבסיסיים באופן חיובי, יש להתייחס גם לצדדים השליליים. כל פגיעה או אי קידום של אחד מהמרכיבים, יחליש את דירוג העמוד תחת הביטוי המבוקש. כמובן שספאם או "אובר אופטימיזציה" לא יתקבלו בברכה אצל גוגל ואם התמזל מזלכם ולא קיבלתם עונש, אתם עלולים "רק" להתדרדר בעשרות מיקומים.

בעיה נוספת בעולם הקידום שלא מדברים עליה מספיק ובה נתמקד היום, היא יצירת בלבול אצל הזחלן (הבוט) של גוגל. פעמים רבות, אנו מנסים לקדם ביטוי מסוים ולא שמים לב שהקידום יוצא מגבולות העמוד או הפוסט. נוצר מצב שהביטוי משולב במספר עמודים באתר, עם רמות אופטימיזציה שונות והתחרות היא בין העמודים השונים באתר שלנו במקום בין עמודים מאתרים שונים."

אז מה אתה בעצם מציע, להחליש את אותם עמודים?

"חד משמעית כן", אומר לנו עוזי. "כשאני אומר להחליש, אני כמובן מתכוון לאופטימיזציה הפוכה של מילות המפתח בעמודים עם פוטנציאל בלבול אצל גוגל. אין כל כוונה למחיקת תכנים יצירת ספאם או זימון שגיאות חלילה. אני פשוט מזכיר כי לפעמים הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו, במקרה שלנו המקדם לא מסתכל על העמודים של עצמו.

בגלל זה אני קורא לזה SEO” הפוך”, אנחנו לוקחים את העמודים שכנראה קודמו בצורה מסוימת ומבצעים אופטימיזציה הפוכה כך שלא ידורגו בתוצאות החיפוש תחת הביטויים ה"בעייתיים". הרעיון הכללי נובע מכך שמנוע החיפוש של גוגל לא מציג (ברוב המוחלט של המקרים) יותר מתוצאה אחת מאותו דומיין. למה? בעיקר כדי לעודד תחרות ולספק לגולש תוצאות מגוונות.

מכך אפשר להסיק, כי מנוע החיפוש בוחר את הדף הכי רלוונטי מבחינת קידום באתר להצגה תחת ביטוי מפתח מסוים. עם זאת, אין כאן שחור ולבן, עמודים פחות רלוונטיים לוקחים נתח מסוים מהכוח והדירוג של התוצאה שבסופו של דבר מתקבלת, לכן יש להחליש אותם, בכדי לחזק את העמוד הכי רלוונטי תחת הביטוי."

איך מאתרים את אותם עמודים שמבלבלים את מנוע החיפוש?

"בכדי לאתר את אותם עמודים אשר עלולים לבלבל את גוגל וליצור תחרות פנימית, בנוסף לתחרות בין אתרים שונים, יש להשתמש בפקודת החיפוש :Site בצירוף מילת המפתח. פקודה זו מציגה את היררכיית הקידום + פוטנציאל הקידום של הביטוי שהזנתם באתר המבוקש. למשל: site:Hackeru.co.il שיווק באינטרנט. הרצה של פקודה זו בגוגל תציג לי את העמודים המדורגים תחת הביטוי "שיווק באינטרנט" באתר של האקר-יו, בסדר היררכי - מהמקודם ביותר להכי פחות מקודם."

איך אתה מציע לבצע את התהליך, מבלי לפגוע יותר מדי בדירוג הכללי של האתר ובשאר הביטויים?

"יש לבצע מעבר ידני בתוצאות החיפוש, למפות את העמודים שצמודים לעמוד שנרצה לקדם ולהתחיל להחליש אותם. איך להחליש? קודם כל נוודא שמילת המפתח לא מופיעה ב-Meta Title + Description של אותו עמוד. לאחר מכן, נוודא שמילת המפתח לא מופיעה בכותרת הראשית (H1), בפסקה הראשונה של הטקסט ובכלל לא מופיעה יותר ממספר פעמים בודדות בעמוד כולו. דבר אחרון שיש להתייחס אליו הוא נושא הקישורים, יש לוודא שמערך הקישורים שבנינו באתר לא מבלבל את מנוע החיפוש ומוביל יותר מדי כוח לעמודים שלא נרצה לקדם או שנעדיף לקדם בהם ביטויים אחרים.

ישנם מקרים בהם נקבל מלקוחות אתר עם מספר רב של עמודים העוסקים באותו נושא. במצבים שכאלה ייתכן ונעדיף לבצע הפניות 301 שיובילו מהעמודים הלא רצויים לעמודים שכן נרצה לקדם. זוהי דרך נוספת להחליש עמוד מסוים ולחזק עמוד אחר מבלי לוותר על הוותק והתוכן הקיים בעמוד שמבצע הפנייה אוטומטית."

עוזי, סיכום בכמה מילים?

"אני מציע לכל מקדם ומקדמת להוסיף לחלק משגרת העבודה שלהם את בדיקת שאר העמודים באתר שעלולים לבלבל את גוגל ולפגוע בקידום ביטויים מסוימים. דווקא כשאנחנו לא מצפים, זה יכול להיות החלק החסר בפאזל."

לאתר של חברת Digital Solutions לחץ כאן >>

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה