תופעת השיימינג, היא אחת התופעות המכוערות שידענו מאז כניסתן של הרשתות החבריות לחיינו. רבים המקרים ברשת האינטרנט בהם ידה הארוכה והנטויה של התופעה החדשה, הצליחה להכריע גורלות ודינים של אנשים, לפעמים על לא עוול בכפם. המקרה האחרון החקוק בראשנו הוא התאבדותו המצערת של אריאל רוניס ז"ל, אשר היה מנהל בכיר ברשות האוכלוסין ונטל את חייו בעקבות 'משפט שדה' הנערך בפוסט תלונה שהופץ כנגדו.

נושא השיימינג התפתח לתופעה קיצונית ולא נעימה אשר מתרחשת בכל רגע נטוי, כאשר משתמשים שונים מתעדים וחושפים צילומי מסך הרלוונטיים לאותו נותן שירות.

בכתבה הבאה, נציג בפניכם טיעונים שיכולים (אולי) להתאים לכל אחד מהצדדים. בעד VS נגד או כמו שאומרים בשפת הקולנועית הטוב, הרע והמכוער!

בעד שיימינג?

'שיימינג' לפחות על פי שמה, תגרור ברובה תגובות עצובות או רעות, אך לתופעה קיימים גם צדדים טובים שיכולים לעזור לכולנו במידה כזאת או אחרת.

בחלק מן המקרים פרסום שכזה יכול להכיל מידע על אדם שעבר עבירה פלילית, במגוון תחומים שונים, כגון: שיימינג בתחום הפדופיליה ופרסום התכתבות או תמונה מתאימה יכול בהחלט לעזור על מנת להתריע על העבריין והביא לתפיסתו.

מקרה נוסף שבו שיימינג יכול לבוא 'לעזרה', הוא מקרה בו יוזר א' מטריד יוזר ב' על גבי הרשת החברתית. תחשבו על זה – גברים מנסים וינסו להתחיל עם בחרות על גבי הרשת, אתן מצידכן יכולות בקליק אחד לשים לזה סוף, גם אם זה כולל חסימת יוזר (כולנו יודעים איפה כפתור הבלוק). המקרים הללו לאו בהכרח יתחילו רע, אך עלולים להיגרר למצבים פחות טובים. לצערנו לא כולם יודעים להתמודד טוב עם דחיית המין השני ולכן יפנה לקללות, גינויים ושאר ירקות. פה תכנס פעולת השיימינג לעזרתה האדיבה של אותה בחורה, עם צילום מסך שיעלה על גבי הרשתות החברתיות ויגרום "לחינוך' מחדש.

נגד שיימינג!

שיימינג על פניו יכול להצטייר גם במעשה קונדס או סתם הלצה (לא תמיד מצחיקה). הפניות לרוב נעשות תחת שמם הפרטי של 'המפורסמים' ומבחינה חוקית זכותנו המלאה לפרסם את השיחה ואולי אף לצחוק קצת מעבר לכך. אך עלינו להבין שבוז והוקעה ציבורית של כל אדם, לא משנה מה אופיו, גילו או מעמדו עשויים להסתיים באסון. כל פרסום שכזה יכול לדחוק אדם בנקודת זמן שונה אל הקצה.בנוסף לכך, לצערנו לא חסרים סיפורים של צעירים וצעירות בכל רחבי העולם אשר התאבדו בעקבות מה שנקרא "בריונות ברשת" (בריונות רשת הנה פעולה שבה על שני הצדדים להיות קטינים).

בתופעה המדוברת משתמשים בטלפון הנייד על מנת להשמיץ, להטריד, להביך פרסום ברשת הוא פרסום לכל דבר. הוצאת לשון הרע ואף פגיעה בפרטיות מטופלת כיום בדיוק באותו אופן בו מטופלים פרסומים כאלו גם במסגרות אחרות. על המפרסם תחול האחריות לפרסומו, בהליכים אזרחיים ופליליים. חשוב לזכור ולדעת: כל אחד ואחת העושה שיתופים או העברות הלאה של הפרסומים השונים אחראי באותה מידה לפרסום ועל נתינת הדין כמו המפרסם המקורי.

בשורה תחתונה

תופעת השיימינג המדוברת, יכולה להגיע לכל אחד מאיתנו על גבי הרשת ובוודאי חלקנו הגדול נתקל בה בעבר. שמרו על עצמכם, חישבו על כל משפט אשר אתם חושבים לפרסם ואל תפגעו באנשים אשר אשמתם לא הוכחה!

שאלת המאה המתעוררת בכולנו, איך אתם הייתם נוהגים אם מקרה כזה היה מתגלגל אליכם?

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה