סטארט אפ מצליח הינו כזה שמתפתח לכדי מוצר או שירות שעובד באופן מושלם ונהנה מביקוש נרחב, לפעמים אפילו משנה את העולם, הוא חלום נפוץ למדי בימינו. לכאורה כל מי שיש לו רעיון שנשמע מבטיח יכול להקים חברה ולממש את החלום, שהרי אין תנאי קבלה פורמליים לעולם הסטארט אפים, אבל המציאות, כדרכה של מציאות, מורכבת יותר: ישנם מכשולים רבים בדרך לעסק המשגשג או לאקזיט המיוחל, על מנת לצלוח את כולם נדרשת אישיות מתאימה, סכומי כסף בלתי מבוטלים ובעיקר השכלה רלוונטית.

למה חשוב ללמוד באופן מסודר?

כל סטארט-אפיסט יודע לשלוף גם מתוך שינה שמות של יזמי היי-טק שהצליחו בגדול גם בלי השכלה מתאימה. סטארט-אפיסטים יודעים גם לספק נאומים משכנעים לגבי יתרונות האוטו-דידקטיות בעידן המהפכה הטכנולוגית ועל כך שלימודי תכנות, בניית אתרים, ניהול רשתות, פיתוח אפליקציות, אבטחת מידע, UX ושאר התחומים המרכיבים את עולם המחשבים.

אינם חובה בימינו, האומנם?

העובדות שונות: אמנם ישנם סטארט-אפיסטים שהצליחו בלי לימודים מסודרים, אבל הרוב המכריע של הסטארט-אפים שצלחו את מסלול המכשולים והגיעו אל נקודת הסיום הרצויה מבחינתם הוקמו עי יזמים בעלי השכלה פורמלית ומעמיקה מאוד, בעולם המחשבים. לא חובה ללמוד 4 שנים לתואר במדעי המחשב, אך ידע מקצועי, במיוחד בתחום הספציפי שבו עתיד לפעול אותו סטארט אפ שתקימו (בהרחבה), הוא קריטי. ראשית, כשיודעים מה עושים לא מבזבזים זמן יקר (איתו כמובן גם כסף רב) על מהלכים שאין סיכוי שיצליחו, אלא יודעים במה להתמקד, מאחר שהמשאבים הכספיים של כמעט כל הסטארט-אפים מוגבלים, ישנה חשיבות רבה ליכולת זו. שנית, אין כמעט סטארט אפ שלא נדרש בשלב מסוים לבצע גיוס כספים, המשקיעים הפוטנציאליים בוחנים לא רק את הרעיון אלא גם את מי שעומד מאחוריו. בין אם מדובר בקרנות הון סיכון ובין אם במשקיעים פרטיים, בכל מקרה הם מוצפים בפניות מסטארט-אפיסטים שזקוקים למימון, לא כדאי להיות בעמדת נחיתות עקב היעדר השכלה רלוונטית.

איתור משקיעים וגיוס הון

המרכיב הקריטי השני בדרך לסיפור הצלחה שכולם ירצו לחקות הוא כסף. סטארט אפים צריכים כסף, כדי לגייס את ההון הדרוש נדרשת כאמור השכלה מתאימה ומרשימה וגם אישיות נחושה מספיק, שיודעת להתמודד עם דחיות ואכזבות, לעתים רבות ומצליחה לראות את האינטרסים של המיזם הן בטווח הארוך והן בטווח הקרוב. חשוב לבחון את המשקיעים הפוטנציאליים אליהם אתם מכוונים לא רק מבחינת הסכום שהם מוכנים להשקיע בכם וברעיון שלכם, אלא גם מבחינת הידע הקודם והערך המוסף שהם יכולים לספק למיזם שלכם. אין כמעט סטארט אפ שלא ירוויח מהידע המקצועי והניסיון שהצטברו אצל משקיעים מכל הסוגים וכדאי לזכור זאת. בהתאם, גם אם איתור משקיעים הוא תהליך מורכב ולעיתים מהווה אתגר לא פשוט, לא כדאי לקפוץ מיד על התשובה החיובית הראשונה, אלא מומלץ לוודא שאכן מדובר ביצירת מערכת יחסים שבה שני הצדדים מרוויחים, שגם אתם וגם המשקיע מרגישים שיש ביניכם הסכמה לגבי הדרך שבה המוצר או השירות שפיתחתם הולך להתפתח בעתיד.
לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה