בלוג
artists-influence

מקור השראה או חיקוי, מי האומנים שהשפיעו על ענף העיצוב הגרפי?

עודכן בתאריך:9 ינואר 2022


היום, כשמעצב גרפי רוצה לשאוב השראה, הוא יריץ חיפוש באינסטגרם או ב-Pinterest ובחלק מהתוצאות יופיעו המון עבודות ויצירות של אומנים, בין אם אלה מהעת הנוכחית – או כאלה שהתפרסמו עוד באמצע המאה הקודמת. אקדים ואומר, בשביל להפוך למעצב גרפי, אתה לא חייב להיות אומן, אבל ברגע שתיכנס אל לימודי עיצוב גרפי, בהחלט תכיר את האומנים הגדולים בהיסטוריה.

העולם של העיצוב הגרפי כולל בתוכו אינספור נושאים כמו: טיפוגרפיה (אמנות הסידור ועיצוב הטקסט), UX - עיצוב ממשק משתמש (כאלו שסיימו קורס UX יכירו את המונח כהלכה), עיצוב דיגיטלי, יצירת לוגואים וכו'. מרבית מהאנשים בתעשייה, מושפעים מאמנים שונים החיים בהווה ואף מכאלו אשר חיו בעבר. בכתבה הבאה, אדבר על מאיפה אותם אומנים הגיעו – ואיך הם משפיעים עד היום על התעשייה. החל מתרבות האר דקו (Art Deco) ועד לאנדי וורהול ורוי ליכטנשטיין.

אר דקו – Art Deco – אסתטיקה במיטבה

אר דקו הוא סגנון בתחום האמנות החזותית שהתחיל עוד בתחילת המאה ה-20 וצבר תאוצה בין השנים 1920-1930.

מקור הרעיון היה בהקפדת יתר בפרטים המצוירים באר נובו (Art Nouveau) – זרם שהתפתח בארצות הברית ובאירופה עוד במאה ה-20 - סגנון שהתפתח סביב הרעיון של אלמנטים מן העולם הצומח והגוף הנשי.

הכיוון הכללי של עיצוב האר דקו Art Deco

הרעיון העיצובי של האר דקו כלל עיטורים גאומטריים ומאוד הזכיר את עולמות האדריכלות, האופנה, הבלט הרוסי ומצרים העתיקה. הסגנון התפתח בעיקר לאחר מלחמת העולם הראשונה, כשגבר הביקור לתכשיטים, רהיטים ואביזרים דקורטיביים. אביזרים שיהיו פונקציונליים בעלי קווים זורמים ובעלי מראה תעשייתי ולא פחות חשוב – שיהיו אסתטיים ככל שניתן.

עד היום, אנחנו רואים שימושים שונים באר דקו בעולם הגרפי, מכיוון שאסתטיקה ודקורטיביות הם דברים שיישארו הרבה זמן באופנה ולדעת לא מעט אנשים היא 'אלמותית'.

כיצד ניתן לזהות שימוש בה?
העיצוב יתבטא בכך שהוא יהיה רוחבי עם הרבה מאפיינים, רבים מן הפרטים עובדים בניגוד מוחלט אחד לשני, זאת על מנת שהם יבואו לידי ביטוי מעל פני השטח.

רשימת המאפיינים של אר דקו:

  • שימוש מוגבר בצורות גאומטריות, במיוחד משולשים
  • שטחים גדולים לא מנוצלים
  • קווים מודגשים ועבים בעלי מסגרות עבות (ולעיתים בצורת 'זיגזיג')
  • צבע אחד או שניים חזקים
  • פונטים בעלי מסגרות עבות
  • שימוש בסגנון פסיפס
  • שימוש בסגנון שטוח ואומנותי ופחות ריאליסטי

אנדי וורהול – אלביס, קוקה קולה ומרלין מונרו

אנדרו וורהול, נולד בשנת 1928, בפנסילבניה שבארצות הברית. וורהול היה חלק מתנועת ה'פופ-ארט', אותה תנועה הייתה עוסקת בשילוב בין אמנות לתרבות הפופולרית, הרי וורהול חי בארצות הברית של המאה ה-20, אותה מדינה שהייתה ידועה באותה תקופה באהבה שלה למותגים, כוכבים ובכלל לתרבות הפופ אשר צמחה בארצות הברית בשנים הללו.

האומנות שלו עסקה בשילוב מוצרי צריכה תעשייתיים (בקבוקי קולה ופחיות שימורים) יחד עם שילוב של כוכבי הסרטים שחיו באותה תקופה (כמו מרלין מונרו ואלביס).

פחיות או לא להיות? זו השאלה, יצירה שבוססה על האומנות של וורהול

וורהול, הבין עם הזמן, שקשה להתפרנס מלהיות אך ורק צייר והחליט לעבור אל הדפסת משי מה שגרם ליצירותיו להפוך לוויראליות יותר. ניקח לדוגמא את "פחיות המרק של קמפבל" – ציור של 32 קופסאות שימורים של מרק או את היצירה המפורסמת שלו של מרלין מונרו שאין אחד שאינו מכיר אותה.

כשמדברים על 'פופ-ארט', אין ספק שאחד מהשמות הראשונים שעולים הוא שמו של וורהול, האומנות שלו התפרסמה בכל מקום אפשרי: כרזות, פרסומות, עיתונאים וטלוויזיה. אנחנו מניחים שאם הוא היה מייצר אותה בימים אלה, היינו זוכים לראות אותה הרבה יותר ב-Pinterest ובאינסטגרם (יותר ממה שרואים היום אפילו). 

ועד היום, בכל אתר שמכיל מאגר תמונות, אנו עדיין רואים המון רפרנסים ליצירות האומנות שלו ולסגנון שלו שהועבר אל העולם הדיגיטלי. גם באתרים שמוכרים פריטי לבוש, ניתן עדיין לפגוש את יצירותיו ולהרגיש שהוא עדיין השאיר את עצמו רלוונטי. בין אם זה היצירות המקוריות עצמן, או כאלה שהן סוג של שכפול שלהן. דרך אגב, רוב הסיכויים, מי שנכנס אל לימודי עיצוב גרפי עדיין יזכה ללמוד עליו.

רוי ליכטנשטיין – Whaam!

כמעט כל בוגר של לימודי עיצוב גרפי יכיר את רוי ליכטנשטיין. ליכטנשטיין נולד בשנת 1923 בניו-יורק, הוא למד באוניברסיטת המדינה של אוהיו וכבר ב-1951 הספיק להציג את התערוכה הראשונה שלו. המון מעבודותיו נחשבו ל'פופ-ארט' בזמנו והפכו לסגנון המלווה רבים מהמעצבים הגרפיים עד לעצם היום הזה.

העבודות המפורסמת שלו בהחלט מזכירות סגנון "קומיקסי", הנוצר מצבעים חזקים ובוהקים, קווים עבים ונקודות "בנדיי". היו מספר מבקרים שאמרו כי העבודה של ליכטנשטיין הייתה לא טובה או מקורית, זאת מכיוון שהן לרוב באמת נראו 'כאילו' שהן הועתקו ישירות מחוברות הקומיקס של DC (כאשר למעשה הן התבססו עליהם).

ייתכן והמבקרים לא הבינו את 'כוונת המשורר' שלו. ליכטנשטיין התכוון בעבודתו לבקר את התרבות האמריקאית שצמחה באותן שנים, אותה תרבות צריכה והחפצה. אפשר לראות את הביקורת שלו בבירור וכיצד ניסה לצייר זאת בצורה צינית וסרקסטית ביצירתו:“Oh Jeff… I Love you but…”.

נקודות בנדיי – המלוות אותנו עד היום, בשלל סגנונות

אחת מעבודותיו המפורסמות ביותר 'Whaam!', היא אחת הדוגמאות הטובות, המוצלחות והמפורסמות ביותר עבור סגנון ה-'פופ-ארט'. העבודה מבוססת על קטע מחוברת קומיקס של DC, שבו רואים מטוס קרב יורה טיל על מטוס אויב ופיצוץ בצבעי צהוב ואדום חזקים.

קלאסיקה במיטבה או שימוש מוגבר בציניות על תרבות הצריכה?

בשנים האחרונות, אנו עדים לכך שכל תרבות הקומיקס תפסה תאוצה רבה. אם בעבר לאסוף קומיקס או לראות סרט של חברת Marvel או DC היה נחשב לתחביב שמתאים ל'חנונים' בלבד, כיום היא נחשבת לתופעת מיינסטרים המקובלת בעיניי רוב האנשים. ייתכן שעם הזמן יותר אנשים יזכו להכיר את ליכטנשטיין, נכון שהוא לא מאייר קומיקס בעצמו, אבל היה לו חיבור עמוק לעולם הזה (בין אם זה בגישה שלילית או חיובית).

למעשה, עד היום יש מותגים המשתמשים בסגנון העיצובי של ליכטנשטיין וייתכן שהתופעה הזאת רק תימשך, בין אם זה בשימוש ציני על אותה תקופה או בין אם זה שלוקחים את אותן יצירות ומעניקים להן פאן רציני יותר.

האם הם יישארו איתנו לנצח?

העולם המודרני והדיגיטלי מלא כל הזמן בשינויים. בכל רגע עלול להגיע טרנד חדש וכל אחד צריך להישאר מעודכן אם הוא נכנס לתעשייה הזאת. הן מבחינת הכלים החדשים שמגיעים אליו והן מבחינת סגנונות שחדרו אליו (בין אם הם כאלו שחזרו מהמאה ה-19 או דבר שהוא חדש לגמרי).

יש סגנונות שהם נצחיים – גם אם הם יישארו בלב שלנו

אבל, יש המון סגנונות שמלווים אותנו מאז ועד עולם, במיוחד באומנות, גם אם לא נשתמש באותו סגנון בדיוק, הוא תמיד יוכל להוות השראה לאינספור אמנים, ציירים, פסלים או כאלה שבדיוק התחילו לימודי עיצוב גרפי.



פוסטים קשורים

איזה מחשב מומלץ למעצבי גרפיים
מעצבים גרפיים? כך תבחרו מחשב מתאים בשנת 2022
איתמר מרילוס | 7 אפריל 2022
ידידו הטוב ביותר של מעצב גרפי הוא המחשב ולכן יש חשיבות עצומה לכך שהעוסקים בתחום יבחרו במחשב המתאים והמדויק לצרכים שלהם. זאת משום שיצירתיות, דמיון ומעוף שהן התכונות הדומיננטיות של מעצבים זקוקים לסביבת עבודה תומכת עבורו.
עבודות טיפוגרפיה קורס עיצוב גרפי
עבודות טיפוגרפיה קורס עיצוב גרפי
דנה כהן | 10 ינואר 2022
עבודת המעצבים הגרפיים היא עבודה מעוררת השראה. רוצים גם? פרטים נוספים על קורס עיצוב גרפי של HackerU.
תמונה ראשית פוסט פוטושופ משנה מציאות
הפוטושופ: משנה מציאות כבר 25 שנה
דנה כהן | 10 ינואר 2022
השנה חברת אדובי חגגה 25 שנים לשחרור הגרסא הראשונה של התוכנה הכה ידועה שלה, פוטושופ.
הדפסה בלתי אפשרית
הדפסה בלתי אפשרית
עומר אביעד | 9 ינואר 2022
למרות שהמדפסת הומצאה כבר בראשית שנות ה- 80, הדפסה בתלת מימד היא אחד הנושאים הפופולאריים והמדוברים כרגע ביותר בעולם ההיי- טק. אחד הדברים שהופכים את המדפסות התלת ממדיות למרתקות היא העובדה שניתן להדפיס בהן כמעט כל דבר, החל מתותבות לגוף האדם ועד לתכשיטים וכלי בית.
רוצה לשמוע עוד?

phone mobile icon שיחה
chet icon צ'אט
email mobile icon לפרטים

מדיניות הגנת הפרטיות

×

אנו מודים לכם על שבחרתם לעשות שימוש באתר Hacker-u (להלן: "האתר").

האתר מופעל על ידי האקר-יו בע"מ (להלן: "החברה") לטובת איסוף פרטים ויצירת קשר עם מתעניינים בלימודי מקצועות הי-טק.

לתשומת לבכם, המידע המוצג באתר הינו כללי בלבד. למידע ספציפי ניתן להשאיר פרטים בעמוד ויועץ לימודים מטעם החברה יחזור אלכם במהרה.

מטעמי נוחות בלבד, האמור בתקנון זה מנוסח בלשון זכר, אולם הוא מתייחס לשני המינים בצורה שווה.

לכל מידע נוסף ניתן לפנות בכתובת הדואר האלקטרוני שבסיפא לתקנון זה.

בגלישתך באתר זה הנך ( "להלן: "הגולש") מקבל ומסכיה לתנאים ולמדיניות הפרטיות כמפורט להלן. מדיניות הפרטיות מתייחסת לסוג המידע שתספק לנו או מידע אשר אנו נלמד משימוש שתעשה באתר.

שמירה על פרטיותך:

1. פרטיות הגולש חשובה לנו מאוד. אנו מנהלים את האתר בסטנדרט האבטחה הגבוה ביותר ע"מ לשמור על פרטיך ולהגן על המידע שתמסור לנו בצורה הטובה ביותר.

2. אנו פועלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 ושואפים לעמוד בכל דרישות החוק לעניין כיבוד הפרטיות וההגנה על מידע אישי. אנו מחויבים להגן על פרטיותך ועל שמירת פרטי הזיהוי האישיים שלך.

3. אנו אוספים מידע אישי אודותיך רק כאשר אתה תספק לנו אותו באופן ספציפי וביודעין. אנו מאמינים, כי אתה צריך לדעת בדיוק איזה מידע אישי אנו אוספים וכיצד אנו מתכוונים להשתמש בו בטרם תחלוק אותו עמנו. אנו עשויים לבקש ממך מידע אישי כגון שם, מספר טלפון, כתובת וכתובת דואר אלקטרוני. אנו עושים זאת רק כאשר אתה מבקש מידע או מבקש להירשם לשירותים הטעונים הרשמה או מנוי.

4. כאשר אנו מתכוונים להשתמש במידע האישי שלך, אנו מבקשים זאת מראש, על מנת שתחליט אם אתה רוצה לספק לנו את המידע או לא.

5. מידע המאפשר זיהוי אישי שלך, יישמר בסודיות מוחלטת. פרטי זיהוי אישיים שאתה מספק לנו לא יהיו זמינים לצדדים שלישיים ללא אישור מפורש שלך.

6. אנו מדגישים כי לא חלה חובה חוקית למסור את המידע.

המידע שייאסף והשימוש שיעשה בו:

1. אנו מגבילים את בקשותינו לקבלת מידע אישי בסיסי בלבד, כגון:

א. שם מלא

ב. מספר טלפון

ג. כתובת דואר אלקטרוני

2. אנו מגבילים את איסוף המידע האישי למידע שאנו מאמינים כמינימלי ביותר על מנת לספק לך את השירותים המוצעים באתר או באמצעותו.

3. המידע אשר יימסר ישמש לטובת גבייה, שליחת דיוור ישיר וקשר עם הלקוח, שליחת דבר פרסומת, ניוזלטר והודעות שיווקיות; טיוב נתונים, מתן שירותים ללקוחות, ניהול מועדון לקוחות, ניהול מידע על תלמידים / סטודנטים / משתלמים, ניהול מכירות, שיווק וגיוס לקוחות.

4. המידע שתעביר לנו לא יימסר על ידינו לצדדים שלישיים בתמורה ו/או ללא תמורה אלא אם תיתן את הסכמתך לכך מראש ו/או לדרישת רשות מוסמכת.

Cookies (עוגיות):

1. קובץ Cookie הוא קובץ המכיל חלקים מסוימים של מידע שהאתר יוצר במחשבך בעת הגלישה באתר. הקובץ מאפשר שמירת מידע לגבי העדפותיך בכל הקשור בשימוש באתר.

2. על מנת לשפר את חוויית הגלישה שלך באתר, האתר משתמש ב- Cookies. רוב הדפדפנים כיום יודעים לזהות מתי "Cookie" מוצע, ולאפשר לך לסרב או לקבל אותו. אם אינך בטוח אם לדפדפן שלך יש יכולת זו, עליך לבדוק עם יצרן התוכנה או ספק שירותי האינטרנט שלך. איננו משתמשים בקבצי Cookie כדי לעקוב אחר הרגלי הניווט של המבקרים שלנו.

גישתך ושליטתך בפרטי הזיהוי שלך:

באפשרותך לבצע את הפעולות הבאות, בכל עת, על ידי פנייה אלינו באמצעות כתובת הדוא"ל שלהלן:

1. לבדוק איזה מידע אישי שלך יש בידנו, אם בכלל.

2. לשנות/לתקן את הפרטים אשר בחרת להעביר לנו.

3. לבקש מאתנו למחוק כל מידע שנאסף אודותיך (יחד עם זאת יש לדעת כי, לא נוכל לספק שירותים מסוימים ללא המידע).

4. להביע כל חשש כלשהו שיש בידך לגבי השימוש שנעשה במידע אישי שלך.

קניין רוחני:

כל זכויות בכל המושא לזכויות קניין רוחני, המופיע ו/או מוצג באתר, הינו בבעלות החברה בלבד ואין לעשות בהם שימוש ללא אישור החברה מראש ובכתב.

יצירת קשר:

ניתן ליצור עמנו קשר בכל עת בכתובת הדואר האלקטרונית הבאה info@hackeru.co.il

להורדת
הסילבוס