תשאלו כל משווק דיגיטלי, והוא יאשר לכם מיד, שאם יש משהו מאתגר בתחום הזה הוא העובדה שהוא ממשיך ומתפתח כל העת. כמו השנים הקודמות, גם שנת 2023 הביאה איתה לא מעט חידושים, שינויים ועדכונים, שהכריחו כמעט כל משווק דיגיטלי לחשב מסלול מחדש.

אז אילו מגמות מעניינות נצפו במהלך שנת 2023, מה הייתה ההשפעה שלהם על עולם השיווק בדיגיטל, ומהן ההשלכות המיידיות וארוכות הטווח שיש לקחת בחשבון לגביהן? החלטנו לעשות לכם סדר בעניין הזה. המשיכו לקרוא.

הכניסה של טכנולוגיית בינה מלאכותית טרפה את הקלפים

מי מאיתנו לא מכיר את השירות החדש שהשיקה חברת Open AI ואשר עונה לשם ChatGPT?

סביר להניח שאם לא התנסתם בשירות הצ׳אט החכם, שיודע לנתח, להבין ולהשיב בצורה איכותית יחסית, על שאלות אנושיות, מורכבות ופשוטות כאחת, אתם לכל הפחות מכירים מישהו שכן התנסה בשירות. הפריצה של ChatGPT לתודעה הייתה יותר ממדהימה, עם קצב גידול בכמות המשתמשים שלא נראה עוד לפני כן.

השקת השירות הזה לא שינתה באופן מיידי את כללי המשחק, אבל הצליחה להלחיץ לא מעט את גוגל, מי שמפעילה את מנוע החיפוש הגדול בעולם. הבשורה שהביאה איתה Open AI, מי שטרחה על פיתוח השירות, הייתה אמורה להפוך לשובר שוויון בתחום השירות של מנועי החיפוש: בעוד שמנועי החיפוש המסורתיים התאמצו למצוא את התשובה שהיא הטובה ביותר שקיימת עבור השאילתא שביצע הגולש, הרי ששירות הצ׳אט החכם והחדש דגל בייצור של תשובה כזו.

רוצים דוגמה? בבקשה. בעוד שמשתמש שעושה שימוש במנוע החיפוש של גוגל, ומחפש אחר שמות ראשי הממשלה האחרונים בישראל, יופנה לעמוד ויקיפדיה בתוצאה הראשונה, שבה ייתכן וימצאו את התשובה, הרי ששימוש בצ׳אט יספק רשימה ממוספרת כזו באופן ישיר.

מובן שגוגל עצמה לא נותרה חייבת, והשיקה שירות דומה משלה: בארד - הצ׳אט החכם שלה, שמאפשר גם הוא ניהול שיח עם הבנת שפה מתקדמת.

מה אומרת הכניסה של כלי בינה מלאכותית על עתיד החיפוש? האם יש עוד צורך בעמודי אינטרנט בעידן שבו צ׳אטים חכמים יודעים לחולל מידע על פי דרישת הלקוח? ומהיכן ישאבו הצ׳אטים הללו את המידע שלהם אם לא מאתרי תוכן ותיקים ומנוסים? אין ספק שהשנה הקרובה תהיה מעניינת מאוד בהקשר הזה.

ChatGPT

כניסה מואצת של מותגים לעולם ה - Metaverse

קיומו של מרחב וירטואלי שבו יכול לפעול מותג באמצעות אלמנטים מתקדמים של מציאות רבודה, הוא לא עניין חדש. אלא שבעולם מתפתחים יותר ויותר מרחבים וירטואליים משותפים, שיאפשרו למותגים לשתף פעולה, להראות נוכחות במקומות בהם קהל היעד שלהם נמצא ולייצר עבורו ערך מוסף אמיתי.

דמיינו עולם וירטואלי שבו משתמשי הקצה נכנסים לקניון, ובדומה לקניון פיסי, גם בקניון מסוג זה מופעלות חנויות שונות, של מותגים שונים. כעת, דמיינו שאתם מזמינים בקניון כזה חופשה, ומיד יכולים לצרוך שירותים משלימים חיוניים: דוכן שמוכר ביטוחי נסיעות, דוכן שמוכר מזוודות ותיקים, דוכן שמוכר ביגוד מתאים למקומות בעולם בהם האקלים מצריך הכנה מיוחדת מבחינת הלבוש, דוכן שבו תוכלו להתגבש עם נוסעים נוספים ליעד של הטיול הבא ועוד ועוד.

ההבדל שבין אינדוקס ובין תצוגה - סכמת HowTo

לאחרונה הודיעה גוגל, כי היא לא תציג עוד את סכמת ה HowTo שאפיינה בעיקר עמודי מדריכים, באמצעות תוצאות החיפוש במובייל. לעומת זאת, בגרסת הדסקטופ של מנוע החיפוש, גולשים אכן יהיו נגישים לסכמה הזאת, ולתוצאות העשירות שהיא מייצרת בדפי תוצאות החיפוש.

חשוב לשוב ולהזכיר כי על פי המגמה שהוחלה על אתרי אינטרנט בשנים האחרונות, גוגל מאנדקסת עמודי אינטרנט בגרסת המובייל שלהם. הווה אומר - גרסת המובייל צריכה להיות מספיק איכותית, ולהכיל סכמות רלוונטיות, ומנוע החיפוש יכול לעשות שימוש בסכמות כאלו, כדי להציג אותן בדפי תוצאות החיפוש בדסקטופ.

צמצום סכמת שאלות ותשובות נפוצות במנוע החיפוש

גוגל הודיעה לאחרונה כי היא מצמצמת את השימוש בסכמות שאלות ותשובות נפוצות, שידועה כסכמת FAQ, רק לאתרים ממשלתיים או סמכותיים במיוחד. בדרך זו מנסה גוגל להילחם בספאם שנוצר בעקבות שימוש חריג של אתרים בסכמה הזאת, שהפכה מכלי עזר שיכול לסייע לגולשים לאתר מידע שהם נדרשים אליו ביתר קלות, לכלי שרת בידי אתרים במטרה לדחוק את המתחרים עוד כמה שורות מטה בדפי תוצאות החיפוש.

גוגל, כאמור, מודיעה שתשים לתופעה הזאת סוף, וההשלכה המיידית היא הגברת התחרות על מיקומים ריאליים בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.

מה גוגל מתכננת לעשות בשטח הנדל״ן שהתפנה? אנחנו נאלץ להמתין ולראות…

דגש חזק על מהימנות יוצרי התוכן במנוע החיפוש של גוגל

גוגל ממשיכה את המגמה שהחלה בה בשנים האחרונות, ושמה יותר ויותר דגש על איכות יוצרי התוכן שעומדים מאחורי המידע באתר. במקרים מסויימים, ובפרט בתחומים הקשורים ברפואה, פיננסיים או כל דבר אחר שיש לו השלכה על חיי אדם או נכסים, גוגל מקפידה במיוחד לוודא כי היא מכירה את יוצרי התוכן, שיש להם רזומה, שמנוהל מידע אודות הפרופיל שלהם, הפרסומים שלהם, הפעילות שלהם ברשת, מסקנות המחקרים שלהם, הפרסים שבהם זכו ועוד.

הציפיה היא שהמגמה הזאת תתחזק. עם עוד ועוד שחקנים שמצטרפים לזירה, לא סביר מאוד יהיה להניח שגוגל תגמיש את הדרישות שלה באשר לאיכות יוצרי התוכן ברשת.

דגש על תוכן מבוסס ניסיון

במהלך שנת 2023 הרגישו בעלי מותגים רלוונטיים את השינוי עליו הכריזה גוגל בסוף השנה הקודמת: מתן דגש מיוחד באלגוריתם הדירוג שלה, למידת הניסיון וההיכרות של יוצרי התוכן עם הסביבה שבה הם פועלים. מובן, שהעדכון החשוב הזה באלגוריתם הדירוג של גוגל השפיע רק על חלק מן החיפושים שביצעו גולשים, כאשר המיקוד העיקרי היה במתן מענה לשאילתות שניתן להבין מהן על כוונת חיפוש המבוססת על צורך בניסיון.

מבחינה פורמלית, החליפה גוגל את מודל ההערכה שלה ממודל ששם דגש על מומחיות, סמכות ומהימנות (E-A-T), למודל ששם דגש בנוסף גם על ניסיון (E-E-A-T).

כיצד השינוי של גוגל בא לידי ביטוי, הלכה למעשה? בואו ניעזר בדוגמה:

אם תחפשו מפרט טכני של מוצר מסוים, סביר יהיה להניח שתופנו אל אתר היצרן, היבואן או אתרי השוואות מחירים - משום שהם מהווים את מקור הסמכות האמין שניתן לבטוח בו בכל הקשור לנתונים הטכניים. לעומת זאת אם תחפשו המלצה או חוות דעת מניסיון על אותו מוצר נתון, כאן סביר להניח שתופנו לאתרים המציגים מידע בדבר השימוש בפועל במוצר. כאן דווקא לבלוגרים מקצועיים שמסקרים את חווית השימוש שלהם ממוצרים שונים, יהיה יתרון בהתאמה לשאילתת החיפוש.

מובן שהמגמה הזאת לא מאפיינת רק את עולם החיפוש ומנועי החיפוש. שימוש במידע המתאר חוויה סובייקטיבית הופך להיות חלק משמעותי יותר ויותר בעולם השיווק הדיגיטלי, משום שמידע כזה מסייע פעמים רבות הרבה יותר בקבלת ההחלטה לפני רכישה של מוצר, מאשר מידע אובייקטיבי ומובנה.

לסיכום

שנת 2024 לל ספק תוגדר כשנה סוערת בתחום השיווק הדיגיטלי. הכניסה של טכנולוגיית הבינה המלאכותית כמעט לכל בית בישראל, יכולות החיפוש המתקדמות שמציע מנוע החיפוש של גוגל, השינויים במפת דפי תוצאות החיפוש, הדגש המיוחד ששמה גוגל על זהות יוצרי התוכן, וכן למידת ההיכרות והניסיון בפועל שרכשו בעולם התוכן הרלוונטי - כל אלו לא מותירים מקום לספק: אם בחרתם להיות משווקים דיגיטליים, ממתינה לכם שנה מאתגרת, מעניינת ומפתיעה.

אז בין אם אתם משווקים ברשתות החברתיות ובין אם אתם עושים שימוש בגוגל, מנוע החיפוש הגדול בעולם, עליכם להיערך כראוי לסערה שמביאה איתה 2024.

לפניכם רשימת קורסים נוספים רלוונטים לתחום השיווק הדיגיטלי:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה