יש שיגידו שהלוגו הוא אחד מהאלמנטים החשובים ביותר כיום לכל מותג. ובחלק גדול מהמקרים - הם לחלוטין צודקים. כשיש לארגון שלכם לוגו טוב, הוא אוטומטית יהיה זכיר, מוכר וככל הנראה ישקף את הערכים והרעיונות של התחום בו אתם נמצאים.

ליצור לוגו זה לא עניין פשוט, זה לא משהו שעושים "תוך 5 דקות בקאנבה" או שאפשר לעצב תוך כמה דקות ספורות בפוטושופ. לוגו הוא עניין מהותי וקריטי, ובשביל ליצור אחד כזה, חשוב מאוד לעבוד לפי האלמנטים והסדר הבא, וגם זה רק על קצה המזלג:

1. הסוגים השונים של לוגואים
2. להכיר ולחקור את המותג שלכם
3. בחירת צבעים
4. בחירת פונט
5. נגישות

סוגים שונים של לוגואים:

קיימים סוגים רבים של לוגואים, כאלו שאתם כבר בוודאי הבחנתם בהם בעצמכם, כפי שציינו קודם, לכל לוגו יש את האופי והסגנון שלו, בהתאם לערכים של המותג והתחום בו הוא נמצא. האם יש המלצה מסוימת לסוג מסוים של לוגו על פני אחרים? לא ממש. לכל אחד יש את הייחודיות והסגנון שלו, וכמובן, את היתרונות והחסרונות. סיכמנו לכם את 7 סוגי הלוגו הפופולריים ביותר שקיימים:

קמעות (Mascots)

KFC - לוגו

מכירים את KFC? או אפילו את פרינגלס? טוב, בוודאי שכן, אלו המותגים שמשתמשים בדמות/איור בתור לוגו, הם אחת הדוגמאות ללוגואים שנקראים 'קמעות' - דמות אייקונית (בין אם היא בידיונית או לא) ולצידה יהיה כתוב את שם המותג. מדבר על סגנון לוגו ייחודי, זכיר, שכיף לראות ומתאים בעיקר למותגים שנועדו למשפחה, ילדים, מזון מהיר, חטיפים וכו'.

יתרונות: ניתן ממש ליצור סיפור שלם סביב הלוגו ועל אותו הדמות שמופיעה בו, זה גורם למותג להיראות כיפי, "נעים" ובעיקר כזה שממש קל לאהוב, ובין היתר זה משתלב נהדר בסושיאל מדיה ונראה טוב לעין כמעט בכל מקום שאפשר לפרסם בו.
חסרונות: זה לחלוטין לא מתאים לרוב המותגים, ובמקרים מסוימים מאוד קשה "לשחק" איתו ברמה העיצובית כשצריך להקטין אותו.

תמונה (Logo Symbols)

apple - לוגו

לוגואים שהם פשוט תמונה, הדוגמה המוכרת ביותר לסוג כזה של לוגו הוא כמובן של Apple, התפוח הפשטני והמיוחד מלווה את החברה למעלה מעשור, ואנחנו משוכנעים שגם אלו שאינם מבינים יותר מדי בטלפונים חכמים, גאדג'טים וכו' – יזהו ישירות במי מדובר. הרעיון הוא שאין שום כותרת או שם למותג יחד עם הלוגו, מה שגורם למותג להיראות כל כך קלאסי ומושך: "אתם מזהים אותנו מבלי שאפילו נרשום את השם שלנו".

יתרונות: קליל ופשוט לזיהוי ופועל בצורה פשוטה באופן גלובלי ומזוהה בכל שפה אפשרית
חסרונות: לא ניתן לצרף אליו טקסט, מאוד קשה לחבר אותו ישירות לערכי או מטרות המותג, רוב החברות, הארגונים והמותגים לא באמת יכולים להרשות לעצמם להשתמש בסוג של לוגו.

סימני מילים (Logotypes)

FedEx_Express - לוגו

לוגואים מבוססי טקסט בלבד, ממש כמו גוגל למשל. ברוב המקרים צריך שם ממש מקורי למותג או לארגון שלך בשביל להשתמש בסוג המסוים הזה של לוגו. יש שיגידו "Less is More" או Just Keep it Simple: הקסם הוא בפשטות של הלוגו, שבעזרת משחק פשוט של טיפוגרפיה או שימוש בפונט ומשקל יפה תוכלו לקבל תוצאה מדהימה.

יתרונות: ככה פשוט - ככה יפה, וניתן להשתמש בו בהמון מקומות בדיגיטל/פרינט.
חסרונות: קשה מאוד ליצור לוגו איכותי וזכיר בשימוש של אותיות בלבד ומתאים בעיקר לחברות גדולות

סמלים (Emblems)

PORSCHE - לוגו

ממש כמו קבוצות כדורגל או קבוצות ספורט, לוגואים שהם למעשה "סמלים", כן, ליטרלי סמלים, ברוב המקרים בהם נפגוש לוגו שהוא סמל (Emblem) הוא ישתייך לארגונים או חברות ממש גדולות ומוכרות שנמצאות בשוק העולמי לפחות עשרות שנים, לעיתים מוסדות לימודים מאוד מוכרים בעולם. לוגואים מהסגנון הזה לרוב מסמלים בעיקר המון יוקרה והיסטוריה.

יתרונות: משדר "עוצמה" וחוזקה של מותג, ובו זמנית גם יכול להיות פורמלי ומאוד אמין
חסרונות: יכול להיראות פחות כשמקטינים אותו, שילוב של אלמנטים גרפיים יחד עם טקסט תמיד יכולים לגרום לבלאגן.

סימוני אותיות (מונוגרמה/Lettermarkes)

לוגו

הסוג הנ"ל של לוגואים ממש מזכיר את "סימני מילים", אבל בשונה מהם, הוא לרוב מציין ראשי תיבות: כמו HBO, IMDB ועוד. גם כאן אין יותר מדי משחק עם העיצוב, הלוגו נשאר יחסית קליל ופשוט לקריאה, בלי אלמנטים נוספים. ברוב המקרים נראה אותו אצל חברות, ארגונים ממשלתיים או מקומות שהם ממש מוכרים, כל כך מוכרים שמספיק רק לקרוא את ראשי התיבות שלהם בשביל להכיר אותם (אבל נודה באמת, מי באמת יודע מה הם ראשי התיבות של IMDB, HBO או שאר החברות עם השמות הללו?)

יתרונות: קל לזכור את הלוגו ולעבוד איתו במנעד רחב בדיגיטל/פרינט.
חסרונות: מצריך שם ממש ארוך לארגון/מותג בשביל ליצור ראשי תיבות

פשטניים

NBC_Peacock לוגו

מכירים את פפסי? ואת הלוגו שלהם? אמנם זה מותג שקצת פחות מפורסם מקוקה קולה בארץ, אך אני משוכנע שכל מי שייראה את הלוגו של פפסי (ללא הכתובית של פפסי) יזהה את הלוגו באופן מהיר. ולעומת הלוגואים של Apple, כאן אין זיהוי עם המוצר של או השם של פפסי, כי בסה"כ מדובר בלוגו המורכב משלושה צבעים.

אבל יחד עם זאת, הלוגואים שנמצאים בקטגוריה הזאת הם זכירים, נקיים ומאוד פשוטים, וזה מה שהופך אותו לסופר עוצמתיים.
יתרונות: תמיד יהיה בעל עיצוב ייחודי, ויחד עם העובדה שהוא נראה סופר פשוט, הוא יכול לשדר המון מסרים, הן מבחינת צבעים והן מבחינת צורות. וכמובן: מאוד קשה לחקות אותו, הוא לנצח יישאר מאוד זכיר.
חסרונות: קשה להמחיש את זהות ומהות המותג ובחלק גדול מהמקרים קשה להבין מה הלוגו מנסה לשדר

משולבים

Lays-Logo

אין ספק שמדובר בסוג מאוד אהוב ומוכר, לוגואים שמצליחים לשלב גם טקסט וגם ויז'ואל, זאת אומרת, מצד אחד סגנון של לוגו פשטני ומצד שני סגנון של לוגו סימני מילים, כך שנוצר לנו לוגו סופר מוכר וזכיר, דמיינו רגע שאם נשלב את הסטייל של פפסי וגוגל, נקבל בדיוק את הסגנון הנ"ל! ואם נרצה דוגמה אמיתית, נוכל פשוט להסתכל על הלוגו של ברגר קינג.

יתרונות: ניתן "לשחק" המון עם הלוגו, להשאיר רק את החלק הויזו'אלי, רק את הטקסט, זה עושה נפלאות במיוחד בעולמות הדיגיטל ששם נדרשת
חסרונות: מצריך שם ממש ארוך לארגון/מותג בשביל ליצור ראשי תיבות

להכיר את המותג שלכם רגע לפני עיצוב הלוגו

לעולם, אבל לעולם אל תקפצו לעיצוב הלוגו של המותג שלכם לפני שהבנתם מהו המותג שלכם. אבל מה זה בכלל אומר? קודם כל, אתם צריכים להכיר את קהל היעד העיקרי או העיקריים שלכם, בין אם אלו צעירים בני 18 שאוהבים מוזיקת טכנו ומתים על מסיבות, או הייטקיסטים בני 30 ומעלה. לאחר מכן, נסו להבין מה המוצר שלכם, מה הוא באמת מביא לעולם ומהי הבשורה שלכם, במקביל, נסו לדבר עם כמה שיותר אנשים בארגון ומכירים אותו, או לפחות מהו החזון והערכים שלו.

רק לאחר מחקר מעמיק, תוכלו להבין מהו הסגנון שתרצו ליצור ובאילו צבעים ופונטים תרצו להשתמש. זוהי לא משימה פשוטה, אבל מחקר זה הכל בחיי המעצבים, ויש שיגידו שהיא אפילו די מהנה. אגב, טיפ נוסף קטנטן, חפשו כמה שיותר רפרנסים, תראו מה המתחרים שלכם עושים, אילו לוגואים יש לחברות אחרות בתחום שלכם, אנחנו לא אומרים שכדאי "להעתיק", אבל לקחת השראה ולהבין מה אחרים עשו (או לא עשו) זה תמיד מבורך. ויותר מכך, תקראו סטיידי קייס, תראו אילו לוגואים מוצלחים, אתם לא מבינים כמה אוצרות קיימים בגוגל, תתיעצו אפילו עם המרצים או אנשים שאתם מכירים מהתעשייה. למה? כי לוגו הוא לא משחק ילדים, זה ויז'ואל שאמור ללוות את המותג שלכם למספר שנים טובות.

צבעים ופונטים בעיצוב לוגו

אז ביצעתם מחקר? זה הזמן להתקדם טיפה לשלבי הפונטים (כמובן אחרי שנסגרתם על סגנון הלוגו שתרצו). אז קודם כל, קיימים חמישה פונטים עיקריים בהם נהוג להשתמש ליצירת לוגואים:
Serif
קלאסי
Sans-Serif
מודרני, נקי ופשוט
Slab serifs
וינטג'י
Script
אלגנטי
Handwritten
קז'ואלי

האם ניתן להשתמש ביותר מפונט אחד ללוגו? בוודאי שכן! אבל חשוב מאוד לא לחצות את הגבול (שזה שלושה סוגים שונים למעשה). לאחר מכן, אתם יכולים להתקדם לבחירת המשקל של הפונט, האם הפונט שלכם יהיה בסיסי יותר? דק יותר? עבה יותר? הכל תלוי בסגנון והתאמה לחברה שאתם תרצו. ולאחר מכן, שוב תקפצו למחקר המתחרים, תבינו מה עושים בתעשייה ותראו איך הלוגואים שלהם נראים, כי בסך הכל, יש אנשים שעשו כבר את העבודה בשבילכם, אל תנסו להעתיק, אלא רק להבין את הוייב והסגנון שלהם.

לאחר מכן, מגיעים לשלב הצבעים, הלוגו שלכם אמור להיראות בסדר גמור גם בשחור-לבן אגב, אבל הצבעוניות היא מה שתיתן לו את הטאץ' שיהיה מזוהה איתו. נסו להעניק לאחד מהאלמנטים בלוגו שלכם צבע ייחודי/חזק מפלטת הצבעים של המותג, שזוהי כבר עבודה בפני עצמה אם זה לא נקבע קודם, וגם כאן יש צורך במחקר מעמיק וארוך במיוחד.
ולאחר מכן לנסות לצבוע את הלוגו בצבעים שישתלבו טוב, אבל זוהי ממש לא חובה, כמובן שזה מאוד תלוי בסגנון הלוגו שלכם.
באופן כללי, וזהו טיפ מאוד חשוב, תמיד תחשבו היכן הלוגו שלכם יכול להופיע, באילו אתרים או מוצרים דיגיטליים, כיצד הוא ייראה כשהוא יודפס ו… בכל מקום אפשרי. בין אם הוא יהיה ממש קטנטן, ענק או סתם בפייסבוק והאינסטגרם. יש לעקרונות הללו חשיבות מירבית, אז חשוב מאוד להקפיד עליהם.

לפניכם רשימת קורסים רלוונטים לתחום:

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה