מרצה בכיר בקורס ניהול רשתות ואבטחת מידע ב- HackerU, המרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות ההייטק.

ספי בעל ניסיון של למעלה מ-10 שנים בתחום ההוראה ובעל מעל 11 שנות ניסיון בתפקידים בפועל. אם חשבתם להיכנס לתחום ניהול הרשתות, הריאיון הבא יענה לכם על כל השאלות.

איך התחלת לעבוד בתחום?

מאז שאני זוכר את עצמי, תחום המחשבים משך אותי, את רוב הידע שלי צברתי בכוחות עצמי תוך ניסוי ותהייה והמון סקרנות.

את המפגש הראשון עם “עולם הרשתות“ עשיתי בסביבות גיל 15. הכרתי מישהו, שהיה גדול ממני בכמה שנים וכבר היה מומחה בתחום. היינו נפגשים שניים-שלושה חברים וכל אחד היה מביא את המחשב שלו (כן... פעם לא היה אינטרנט מהיר) והיינו מחברים אותם ברשת ומשחקים משחקים ביחד. מכאן הסקרנות שלי גברה והתחלתי להכיר דברים מקצועיים יותר הקשורים לעולם זה.

אחרי הצבא עשיתי קורס ניהול רשתות על מנת להרחיב את הידע וגם בכדי לקבל הסמכות מקצועיות. בזמנו ההסמכה הייתה של MCSE 2003. כיום יש לי גם MCITP 2008 ו- MCSE 2012.

ספר קצת על הניסיון שצברת במהלך השנים

בהתחלה התעסקתי המון ובאופן עצמאי בתיקוני מחשבים, מכירת ציוד, טיפול ברשתות משרדיות ופרטיות וכו‘. לאט לאט צברתי ניסיון והתפתחתי.

העבודה הקבועה הראשונה בה עבדתי הייתה בחברה Spotnet שמתעסקת בעולם הפרסום. החברה יצרה תוכנה ייחודית שמיועדת לעיתונאים ואנשי מדיה, סוג של רשת סגורה לתקשורת. במסגרת תפקידי נתתי תמיכה ללקוחות החברה (התמיכה הייתה גם במערכות של Microsoft וגם במערכות של Apple) ולאחר מספר חודשים קודמתי לנהל את שרתי החברה (Microsoft ו- Linux).

משרה נוספת בה עבדתי הייתה בחברה Impact Networks המספקת שירותי IT לעסקים בתפקיד אינטגרטור ויועץ. התפקיד כלל יעוץ ללקוחות פוטנציאליים ובניית פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים.

כיום אני עוסק בייעוץ ושירותי סיסטם לחברות באופן פרטי ומתמקד במתן הרצאות על רשתות תקשורת ב-HackerU. תחום ההדרכה מאוד מעניין ומאתגר אותי, אני נהנה להעביר את הידע לדור הצעיר ובין לבין אני משתדל לפנות זמן לפרויקטים אישיים.

מהן הדרישות הבסיסיות ממנהל רשת מתחיל?

צריך ללמוד ולקבל הסמכות מקצועיות, אבל לא פחות חשוב האופי. אני תמיד אומר לסטודנטים שלי שהמקצוע הזה מפתיע כל פעם מחדש ושלא משנה כמה שנים אתם בתחום וכמה ניסיון יש לכם, תמיד יש מה ללמוד ותמיד נתקלים בבעיות חדשות, ולכן מנהל רשת טוב צריך לדעת להתמודד גם כשהוא נתקל במצבים שהוא לא מכיר ולמצוא פתרון. לכן כשאתה מגיע למקום עבודה חדש, חשוב להראות כי אתה איש עבודה שיש לו רצון ללמוד ושלא פוחד מסיטואציות.

בהרצאות שלי, מעבר ללימוד והתרגול הסטנדרטי, אני תמיד מנסה לדחוף את הסטודנטים שלי להתמודד עם מצבים שונים ולאתגר אותם עם דברים חדשים שהם לא מכירים. והנה סוד קטן, לפעמים אני גם יוזם בעיות בתרגילים שלי על מנת לאתגר עוד יותר ושהסטודנט יצטרך להגדיל ראש ולעבור את זה.

אילו עבודות יש בתחום ואיך ניתן להתפתח?

תחום הרשתות רחב מאוד וניתן לעבוד בו, להתפתח ולהתמקצע בתור איש רשת שמתמחה בתשתיות, מומחה אבטחת מידע, סיסטם, לינוקס, שירותי ענן, לוחמת סייבר וכו'.

כל התפקידים הללו ועוד נמצאים תחת “המטריה“ של ניהול רשתות. אפשר להתמקד בתפקיד אחד שמתחברים אליו ורצוי להרחיב את תחומי הידע עם הזמן.

איך ניתן להתכונן לראיון עבודה?

אני מאחל לכם להתקבל לעבודה לאחר הריאיון הראשון, אבל אחת הבעיות הנפוצות בראיונות עבודה זה כמובן הלחץ והחששות. ברגע שעוברים מספר ראיונות, הלחץ יורד ואז מגיעים הרבה יותר נינוחים לריאיון הבא.
כמובן שבחלק המקצועי חשוב לעשות בדיקת רקע על החברה אליה ניגשים, להבין מה מטרות החברה וכך בראיון להראות רצינות ובקיאות מול המראיין על החברה ועל התפקיד. בנוסף, חשוב להראות בטחון, אך לא להיות שחצן ולא להיבהל משאלות על נושאים שלא מכירים. בתחום זה חשוב הרבה יותר להראות אופי ורצון ללמוד להתקדם.

אילו טיפים מקצועיים אתה יכול לתת למנהל רשתות מתחיל?

יש לזכור שצריך להתחיל איפשהו, לא ישר קופצים למים העמוקים. צריך לצבור ניסיון ולאט לאט לעלות למעלה. להיות עם ראש פתוח ולחשוב מחוץ לקופסא, תמיד ללמוד דברים חדשים, גם לבד וגם מאנשים מנוסים יותר בסביבת העבודה.

מבחינה מקצועית, אני ממליץ לקרוא ולתרגל הרבה. קודם כל להבין את סוג העבודה שהגעתם אליה, להבין מה הן המערכות שעליהן אתם צריכים לעבוד ומה בדיוק התפקיד שלכם. לאחר מכן אני ממליץ להתמקד בזה ולהרחיב את הידע בנושאים הללו. בנוסף לקריאה, הייתי ממליץ גם לתרגל כמה שיותר את החומר מבחינה מעשית (למשל על מכונות וירטואליות, כפי שנלמד בקורס), כך תוכלו לעשות את העבודה שלכם עם יותר בטחון וגם תוכלו להראות שליטה בחומר.

מה מעניין ומאתגר אותך?

אני סקרן, קשה לי עם שגרה. הראש שלי תמיד חושב על רעיונות חדשים, גם במקום העבודה שלי וגם באופן אישי. אני משתדל לאתגר את עצמי כל פעם מחדש.

מה השתנה בתחום מאז שהתחלת לעבוד בו?

בעבר האינטרנט לא היה נגיש ומוצף במידע כמו היום. מנהלי רשת שנתקלו בבעיות היו צריכים להתמודד בכוחות עצמם, או לחילופין להיעזר בספרים. על בעיה פשוטה היו יכולים לבזבז שעות או ימים עד שמצאו פתרון.

היום אפשר למצוא הכל באינטרנט?

סביר להניח שכמעט כל בעיה שנתקלת בה, מישהו נתקל בה כבר קודם והתשובה נמצאת ברשת. הרעיון הוא לדעת לחפש ולמצוא. גם אם הבעיה לא מופיעה בדיוק בצורה זהה, אפשר לנצל את המידע שקיים בנושא ולהתאים אותו למצב שלנו.
לסיכום, מנהל רשת לא צריך לפחד מבעיות שהוא לא בקיא בהן. שילוב של ידע, ניסיון ויכולת להתמודד עם בעיות חדשות מהווה יתרון מנצח.

איך אתה רואה את המקצוע בעתיד?

אנחנו כבר מבינים היום שכל עסק חייב טכנולוגיה על מנת להתקיים. משמע, כל עסק תלוי באנשים שינהלו את הטכנולוגיה. בעצם, אפשר להגיד שמנהלי הרשת הם מהאנשים החשובים ביותר בכל ארגון. בימים בהם כל עסק הופך לממוחשב, אני מאמין שהמקצוע הזה ילך ויתפתח וכך גם התלות באנשים שינהלו ויפתחו את הטכנולוגיה.
יכול להיות שהרבה דברים יהפכו להיות אוטומטיים או מבוססי ענן, אבל תמיד הגורם האנושי הוא המכריע ואני לא רואה את זה משתנה.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה