סייבר הפך כבר מזמן לאחד התחומים הכי מבוקשים ונחשקים בעולם ההייטק. 

אפילו בתקופות מיתון ובעת מגפת הקורונה, בזמן שתחומים אחרים ירדו, הביקוש לסייבר רק המשיך לעלות. 

אז מה הופך את התחום הזה לכל כך מבוקש? האם ניתן להיכנס אליו ללא תואר או ניסיון צבאי מיוחד? ובכללי, איך יוצרים למסע לרכישת מיומנויות סייבר ומשיגים תפקיד במקצוע הנחשק? את כל זה ועוד, נפרט במאמר הבא. 

למה סייבר הכרחי בעולם של היום? 

בעולם המודרני, אבטחת סייבר הפכה להיות צורך הכרחי. ידעתם שבכל 39 שניות מתרחשת פריצת סייבר בעולם? ככל שהחיים שלנו הופכים ליותר ויותר דיגיטליים, כמות עצומה של נתונים אישיים וארגוניים מאוחסנים בענן או במערכות מחשב. 

היתרונות של עידן דיגיטלי זה הם רבים, כולל תהליכים יעילים יותר וחיסכון בזמן. עם זאת, קיימת פגיעות המתמדת במידע הרגיש שלנו. מדאיג לגלות שאפילו החברות הגדולות והמכובדות ביותר, כמו סוני, יאהו, גוגל ועוד רבות אחרות, נפלו קורבן לפרצות אבטחה כאלה. 

למה האקרים בכלל עושים את זה? משלל סיבות שונות: 

ראשית, ישנם אנשים השואבים הנאה וסיפוק מהאתגר והריגוש שבפריצה למערכות, בין אם הם מכוונים לארגונים קטנים או גדולים. קבוצה זו עשויה לראות בפריצה סוג של רדיפה אינטלקטואלית, המבקשת לבחון את כישוריה ולנצל נקודות תורפה. 

מניע משמעותי נוסף מאחורי הפריצה הוא רווח כספי. האקרים עלולים לפרוץ ארגונים מתוך כוונה לסחוט מהם כסף. הם יכולים להחזיק מידע רב ערך כבני ערובה, כגון פרטי עובדים, נתוני לקוחות, מספרי כרטיסי אשראי ורישומים חסויים, לדרוש סכומים נכבדים בתמורה לאי חשיפה או שימוש לרעה במידע הגנוב. 

כל ארגון כיום נמצא בסכנה, כל פריט מידע קטנטן יכול להגיע לידיים הלא נכונות. 

לכן, ארגונים חייבים לתת עדיפות לאבטחת מידע כדי לצמצם איומים פוטנציאליים ולשמור על הנתונים שלהם. 

ארגונים מחפשים כל הזמן אנשים בעלי כישורים וידע הדרושים כדי להילחם בהאקרים, להתגונן מפני איומי סייבר ולהגן על מידע רגיש מנפילה לידיים הלא נכונות.  

מהו הפרופיל לאנשי סייבר ואבטחת מידע בתחילת דרכם? 

כניסה לתחום הסייבר ואבטחת המידע אינה מצריכה בהכרח רקע צבאי או תואר במדעי המחשב. למעשה, אנשים מרקעים שונים יכולים לצאת לקריירה מצליחה בענף זה. הנה כמה תכונות בסיסיות שיכולות להיות מועילות למתחילים: 

1. חוש טכנולוגי בסיסי: הבנה בסיסית של טכנולוגיה ונוחות לעבוד עם מחשבים היא חיונית. היכרות עם מערכות הפעלה, רשתות ויישומי תוכנה נפוצים היא יתרון. 

2. תשוקה לעולמות מחשב: עניין אמיתי במחשבים, בטכנולוגיה ובתחום הדיגיטלי חשוב. ההתלהבות לחקור ולהבין כיצד פועלות מערכות מחשב היא בעלת ערך בתחום אבטחת הסייבר. 

3. סקרנות: סקרנות היא תכונה חיונית בתעשיית הסייבר. הרצון ללמוד ללא הרף, לחקור ולהישאר מעודכן במגמות האבטחה העדכניות ובאיומים המתעוררים הוא חיוני לצמיחה מקצועית. 

4. הבנה של איך דברים עובדים מאחורי הקלעים: פיתוח הבנה של איך דברים עובדים מאחורי הקלעים, כמו הפעולה הפנימית של מערכות מחשב, רשתות ופרוטוקולים, יכולה להועיל. ידע זה מסייע בזיהוי נקודות תורפה ויישום אמצעי אבטחה יעילים. 

5. משיכה לאבטחת מידע והאקינג: עניין אמיתי בתחומי אבטחת מידע והאקינג אתי הוא יתרון משמעותי. התשוקה להגנה על מערכות, רשתות ונתונים מפני גישה בלתי מורשית והפרות היא המפתח. 

וכמובן, גם הכשרה נכונה שתסלול את הדרך שלכם לתחום, עליה נפרט ממש עכשיו. 

מהם התכנים הבסיסיים שצריך להכיר בתחילת הדרך? 

 כדי להיכנס בצורה המוצלחת ביותר לעולם הסייבר ואבטחת המידע, תצטרכו לעבור הכשרה רלוונטית, פרקטית ומקיפה. 

בהתחלה חשוב שתכירו את הבסיס של רשתות תקשורת ואבטחת מידע כמו: הכרת המחשב, חומרה, מבוא למערכות הפעלה, ציוד תקשורת, פרוטוקול TCP/IP ועוד. 

ב-HackerU, ה'חממה' להכשרת דור העתיד של תעשיית ההייטק, תוכלו להכיר וללמוד לעומק את התכנים האלו ועוד כבר בשלב המיון. 

שלב האורך בין 4-5 מפגשים בזום ונותן לכם טעימה קטנה מהתחום ללא סיכון כספי. 

בשלב זה, תוכלו כבר להתנסות לראשונה בתקיפת שירותים פופולריים כמו RDP/SSH. 

כיצד ממשיכים הלאה? כל מה שצריך לדעת כדי להפוך לאנשי סייבר מיומנים 

לימוד קורס סייבר ואבטחת מידע ב-HackerU מספק למשתתפים את הידע והכלים הדרושים הרלוונטיים ביותר לצרכי התעשייה. הקורס מציע חווית למידה מקיפה המשלבת מושגים תיאורטיים עם יישום פרקטי. להלן כמה תחומים מרכזיים הנלמדים בקורס: 

1. כלי OSINT לאיסוף מידע: המשתתפים ילמדו על מודיעין קוד פתוח (OSINT) וכיצד למנף כלי OSINT לאיסוף מידע וזיהוי נקודות תורפה אפשריות במערכת יעד או רשת. 

2. סריקה והערכה ברשת: הקורס מתעמק בשימוש ב-Nmap, כלי רב עוצמה לסריקת רשת. המשתתפים יצברו מיומנויות במיפוי, סריקה וביצוע הערכה מקיפה של רשתות יעד. 

3. איתור וניצול איומים: מסגרת Metasploit, כלי לבדיקת חדירה בשימוש נרחב, מכוסה בקורס. המשתתפים ילמדו כיצד לזהות איומים ולזהות חולשות קיימות במערכות, וכן לנצל נקודות תורפה למטרות בדיקה. 

4. הערכת סיכונים בסביבה ארגונית: הקורס מספק תובנות לגבי מיפוי, ניתוח וביצוע הערכות סיכונים במסגרת ארגונית. המשתתפים ילמדו כיצד להעריך סיכונים ופגיעות פוטנציאליים על מנת לפתח אסטרטגיות אבטחה יעילות. 

5. ניתוח תעבורת רשת: באמצעות Wireshark, מנתח פרוטוקולי רשת פופולרי, המשתתפים יצברו ידע בניתוח תעבורת רשת, הבנת התנהגותה וזיהוי איומים או חריגות פוטנציאליים. 

6.אבטחת יישומי אינטרנט: הקורס עוסק בזיהוי נקודות תורפה ביישומי אינטרנט וניצול נקודות תורפה אלו באמצעות טכניקות כמו הזרקת קוד. המשתתפים ילמדו כיצד לנתח את הפונקציונליות של יישומי אינטרנט ולשפר את אמצעי האבטחה שלהם. 

7. עקיפה של מנגנון הזרקת SQL ומנגנון זיהוי: המשתתפים ילמדו על הזרקת SQL, טכניקה המשמשת לניצול נקודות תורפה ביישומי אינטרנט מונעי מסד נתונים. הקורס מכסה שיטות לעקוף מנגנוני זיהוי ולהשגת גישה לא מורשית. 

 8. Python Automation לבדיקת חדירה: הקורס כולל הדרכה ביצירת כלים לאוטומציה של מבחני חדירה באמצעות שפת התכנות Python. המשתתפים ילמדו כיצד לייעל ולשפר את היעילות של תהליכי בדיקת החדירה שלהם. 

9. הכנה להסמכת Linux Essentials: הקורס מכין את המשתתפים גם לבחינת ההסמכה של Linux Essentials המוצעת על ידי המכון המקצועי של Linux (LPI). הסמכה זו מאמתת את הידע הבסיסי של מערכות לינוקס ומועילה לאנשים הנכנסים לתחום אבטחת הסייבר. 

ChatGPT, למשל, מציג כיצד צ'אטבוטים המופעלים על ידי בינה מלאכותית יכולים לשפר את פעולות האבטחה על ידי מתן תשובות בזמן אמת לשאילתות משתמשים וטיפול בבעיות אבטחה נפוצות. צ'אטבוטים אלה יכולים לסייע בתגובה לאירועים, זיהוי איומים, ואפילו לספק חינוך למשתמשים לגבי שיטות עבודה מומלצות לאבטחת סייבר. 

איך מתחילים ללמוד סייבר ואבטחת מידע

מה הקשר בין סייבר לבינה מלאכותית? 

הבינה מלאכותית חלחלה לתחומים שונים בחיינו, והשפעתה על נוף אבטחת הסייבר היא משמעותית. 

בקורס סייבר ב-'חממה' משלבים את השימוש בבינה המלאכותית עם כלים כמו: ChatGPT, AutoGPT ו-ElevenLabs AI. 

AutoGPT, לעומת זאת, ממנף בינה מלאכותית כדי להפוך משימות לאוטומטיות כמו סריקת פגיעות, ניהול תיקונים ובדיקות תצורת מערכת.  

ElevenLabs AI, ככלי, מציע יכולות מבוססות בינה מלאכותית לנתח ולזהות פעילויות זדוניות בתעבורת רשת או לזהות חריגות שעלולות להצביע על איומי סייבר פוטנציאליים.  

ללמוד גם באופן פרקטי, ולא תיאורטי 

בנוסף אבטחת הסייבר של ימינו, לניסיון מעשי יש ערך עצום לצד ידע תיאורטי. מתוך הכרה בצורך זה, HackerU מציעה הזדמנויות למידה מעשיות בתחומי סייבר שונים. על ידי רכישת ניסיון מעשי במהלך הלימודים, תוכלו לשפר משמעותית את תוצאות הלמידה שלכם ולהתכונן לאתגרים בעולם האמיתי. 

מערך האתגרים TDX-Arena, שפותח על ידי HackerU מקבוצת ThriveDX העולמית, מציע גישה ייחודית ללמידה מעשית בתחום אבטחת המידע. אתגרים אלו מדמים תרחישים מהחיים האמיתיים ויכינו אתכם ליום שאחרי הקורס, כשתוכלו להרשים כל ארגון ומעסיק בידע הרב שצברתם. 

 

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה