את אלמוג הכרתי בקבוצת אייפוניסטים והוא פשוט בחור מקסים. אלמוג הוא מבריק, מצחיק, חרוץ וחולה פייסבוק ואייפונים כמוני... סליחה, יותר ממני. החיבור היה מידי והייתי חייב לספר את הסיפור שלו לעולם. למרות גילו הצעיר, הדברים שהוא עשה מרשימים ביותר.

אור: היי אלמוג, תודה רבה שהסכמת להתראיין. אנחנו מכירים כבר כמה שנים היכרות פייסבוקית, אבל אולי כדאי שתספר טיפה על עצמך. כן זה קצת נדוש, אבל נסה שזה יהיה מעניין

אלמוג: אז היי לכולם, שמי אלמוג גולדשטיין, בן 21, מתגורר ברעננה אבל חי ונושם את תל אביב. אחד הדברים שהכי מרגשים אותי (אחרי פתיחת קופסה של מוצר אפל) הוא ההרגשה שאני עוזר לאנשים אחרים לחיות חיים טובים ומאושרים יותר, המוטו שמניע אותי הוא ליצור משאבים חדשים בעולם ולא רק להשתמש במה שכבר קיים, אני עושה את זה בעיקר בעזרת טכנולוגיה ומסגרות חברתיות.

אור: ספר לי קצת על ויג'יטק-חופים, איך הגעת לרעיון? איך אדם צעיר, ללא ניסיון בעיצוב או תכנות ושלא למד קורס פיתוח אפליקציות מחליט שהוא רוצה להיות יזם בגיל 16. כלומר, מתי הבנת שאתה רוצה להקים חברה?

אלמוג: זאת שאלה נהדרת שמהווה חלק בלתי נפרד מההגדרה של האישיות שלי כיום. אני זוכר שבמהלך כיתה י-י"א הרגשתי מחסור במשמעות ובמטרה. רציתי להיות חלק ממשהו גדול עם אנשים מוכשרים שמשפיעים יחד על העולם, החלום הנפוץ של "לשנות את העולם" סטייל. שם התחלתי לנצל הזדמנויות ופניתי לחבר טוב (תומר) שהכרתי בפורום של אפל באינטרנט, מפה לשם התחברנו מאוד ופיתחנו יחד Widget בשם Apple Next Event למחשבי אפל (Mac) שסופר אחורה לאירועים של אפל בעזרת תמונה מתחלפת מ-Dropbox וטיימר שהיה מחובר ללוח שנה משותף.

פיתחנו את זה יחד בלילות בעזרת המון קריאה באינטרנט והידע שצברתי במגמת הנדסת תוכנה בתיכון. כשסיימנו לפתח את המוצר פרסמנו אותו בקבוצות פייסבוק ובפורום בו הכרנו, אחרי חצי שנה הגענו לאלפיים הורדות בעולם. אחרי ההרגשה המטורפת הזו פניתי לתומר ולעוד חבר ואמרתי להם שאני רוצה להקים סטארט-אפ שמבוסס על ה-Widget שבנינו שהמטרה שלו היא 'להשתלט' על תחום ה-Widgets במחשבי ב-Mac, מפה נגזר השם שלנו – WigiTech (Widgets Technologies).

אור: הקמתם אתר? ממש התחלת חברה בגיל 16?

אלמוג: כן. אחרי שהם הסכימו הקמתי עמוד פייסבוק, קניתי דומיין ובניתי אתר עם חברי הצוות והמוצר – כל דבר שיכול לקרב אותנו להרגשה של חברה אמיתית. בעודי משכנע את עצמי שאני חלק מסטארט-אפ אמיתי התחלתי להתחבר לקהילות של יזמים ולהגיע למפגשים, פגשתי אנשים מוכשרים וצירפתי אותם לפרויקט, וככה פתאום אחרי כמה חודשים הצוות שלנו גדל ל-10 אנשים, כל אחד בתפקיד מומצא אחר, כולםVice (VP) Presidents עם תיאור מושקע לתפקיד.

אני הייתי אחראי על השיווק והיח"צ (PR), עבדתי עשרות שעות רק כדי שנרגיש כמו חברה אמיתית. ואז הגיעה ההודעה ששינתה לי את כל החיים, תומר סיפר לי על חבר שלו בשם עומר ניניו שמפיק פודקאסטים ובדיוק מחפש מישהו עם זמן פנוי שיוכל לעזור בהפקת הקלטה של האירוע של אפל במרץ 2015, היה לי הרבה זמן פנוי והחלטתי ללכת ולעזור, שם פגשתי את ניר חורש שמקליט את הפודקאסט יחד עם עומר ניניו, רגע ששינה לי את החיים מקצה לקצה. יום לאחר מכן נפגשנו בבית קפה וסיפרתי לו שהקמתי סטארט-אפ תוך כדי שאני מתעניין בתארים שהוא למד ומספר לו שאני רוצה ללמוד הנדסת חשמל ב-Stanford.

אלמוג גולדשטיין

אור: הוא באמת התייחס ברצינות לדבריך? לא היה פקטור לגיל?

אלמוג: בהחלט ברצינות. ניר התעניין בנו ואמר שהוא ישמח לתת את הפרספקטיבה שלו על הווידג'ט של Apple Next Event כמנהל מוצר ב-WIX (שם נחשפתי בפעם הראשונה לתפקיד הזה). כבר אז היה לי ברור – ניר בן אדם מבריק ואני רוצה שיוביל אותנו. כמה ימים לאחר מכן התכתבנו ואז הוא רשם – "העניין הוא שזו לא הגדרה של בעיה שאנחנו באים לפתור, זו הגדרה של פתרון שמחפש בעיה ואני לא בטוח שזו דרך נכונה ללכת בה.

אני חושב שעשית פה דבר נפלא ולא טריוויאלי, יצרת צוות עם יכולות אמתיות לעשות דברים משמעותיים..." ואכן – עשינו סיעור מוחות ומבין המון רעיונות עלתה האפשרות ליצור אפליקציה שתאחד את כל הנתונים על החופים בארץ במקום אחד. זה היה נשמע כמו משהו שאפשר להתחיל איתו בצורה הכי בסיסית ובכל פעם להתקדם עוד קצת, החלטנו ללכת על זה. ככה נולדה אפליקציית חופים.

אור: איך בכלל מתחילים לנהל ולגייס אנשים לחברה כזאת? אתה בעצמך מגייס? ספר לי על התהליך.

אלמוג: עוד לפני שהתחלתי עם גיוסים מקצועיים עבדנו בשיטת חבר מביא חבר, הבאתי חברים שפגשתי בכל מיני אירועים ליזמים, כמו למשל את עומר הראל, המעצב שלנו בחופים כבר יותר משלוש שנים, כך נולד הצוות הראשוני. בשלב שכבר היה לנו צוות מבוסס הבנתי כמה אני מאוד אוהב עבודה בצוות, יותר מכל דבר אחר.

עם הזמן הבנתי שהכי נכון שאלמד כיצד לגייס באופן מקצועי כדי לקדם את הפרויקט ולענות על הדרישות, חורש הכיר לי חברה טובה שלו בשם עינת ג'ואן, מנהלת משאבי אנוש במקצועה. היא בנתה לי את הבסיס לכל ה-HR, איך לגייס צוות? איפה חשוב לתת דגש בקורות חיים? איפה לפרסם מודעות לגיוסים? איך לשמר צוות איכותי? ועוד.

אור: איך הייתה האינטראקציה עם עינת?

אלמוג: אני זוכר שהייתי מגיע למשרד שלה והיינו מדברים שעות על ארגונים ואנשים. היום במידה ואנחנו רוצים לגייס חבר צוות חדש, מפתח לדוגמה, אני מאפיין יחד עם ראש הצוות הרלוונטי פרופיל גיוס – מה הדרישות לתפקיד, האופי שמתאים לצוות ויוצא לגייס בערוצים השונים.

מכיוון שכולנו עובדים בהתנדבות, מאוד מאתגר למצוא אנשים שרוצים לקחת בזה חלק. יש כאלו שמתנגדים לכך, אבל יש את אלו שמחפשים לצבור ניסיון אחרי התואר או אחרי קורס מקצועי ורוצים לקחת חלק במשהו שהם אוהבים ולהביא שינוי אמיתי; אלו האנשים שהכי מתאימים לנו, אנחנו נותנים להם את המסגרת, שעובדת כמעט כמו בסטרטאפים שבחוץ.

אצלנו הם צוברים ניסיון ומתנסים בעבודה בצוות הכוללת שיווק, פיתוח, ניהול מוצר, עיצוב, תפעול והם מהווים חלק חשוב בעשייה. בתמורה אנחנו מקבלים את הזכות המדהימה לעבוד עם אנשים מוכשרים ומעניינים שהתעשייה לא מסכימה לקבל אותם כי אין להם ניסיון אבל הפוטנציאל שלהם בשמיים, אנחנו מאמינים שהם יכולים והם עושים עבודה פשוט נהדרת ויכולים לרשום בקו"ח את התפקיד שלהם בחופים ואח"כ להציג אותנו בראיונות מקצועיים.

אור: הבנתי שצוות הפיתוח מהאקריו, כבוד! לא עדיף היה לקחת מתכנתים מהאקדמיה? כיצד בדקת אותם אם גם אתה לא יודע תכנות ברמה גבוהה?

אלמוג: אכן, מפתח האנדרואיד הנוכחי והקודם שלנו למדו בהאקריו פיתוח אפליקציות לאייפון ולאנדרואיד. את תהליך הסינון אני עושה יחד עם ראש צוות הפיתוח שלנו שמראיין את המתמודדים מקצועית ואני מראיין אותם אישית ובמידה ומהמועמד עבר את 2 הראיונות הוא מתקבל לצוות לתקופת ניסיון.

אור: יש לכם אשכרה מספר ראיונות למשרה התנדבותית?!

אלמוג: כן נו, אמרנו לך שאנחנו פועלים כמו סטארט-אפ לכל דבר לגבי מתכנתים מהאקדמיה – לא כולם יוצאים עם ניסיון פרקטי, לפי הרושם שלי אחרי כמעט מאה שיחות עם מתמודדים שונים, רוב אלו שסיימו תואר ראשון במדעי המחשב כלל לא יודעים פיתוח אפליקציות לאנדרואיד ברמה הפרקטית, אלא את שפת JAVA באופן כללי. כמו שאר התעשייה, אני מחפש אנשים שיודעים את העבודה, לפחות את הבסיס, על מנת שיוכלו להיכנס ללופ מהר וכך לצבור אצלנו את הניסיון הראשוני שיאפשר להם להתקבל למשרת פיתוח בתעשייה בזכות התיק עבודות שצברו בחופים.

אפליקציית חופים של אלמוג גולדשטיין

אור: הכי פולני שלי, מה עם הכסף? אתה מדבר כל כך הרבה על "להביא ערך למשתמש", אבל זמן עבודה שווה כסף, אתה משלם לעובדים שלך? אתה מושך משכורת עתק? איך העסק מתפקד?

אלמוג: זה אולי יפתיע אותך, אבל ממש לאחרונה אחד המפתחים הבכירים שלנו התקבל למשרת מפתח רצינית בהייטק, הוא לא יכול היה להתקבל אליה ללא הניסיון שצבר אצלנו, ממש win-win לשני הצדדים.

כמו שכבר אמרתי, כל הצוות עובד בהתנדבות מלאה, מתוך רצון ללמוד את התחום שמעניין אותם כחלק ממשהו גדול שעובד כמעט כמו סטארט-אפ בחוץ בזמן שהם צוברים תיק עבודות שיוכלו להראות בראיונות. כל מי שבצוות נמצא בו בידיעה שאין כסף על השולחן בשלב הזה, אנחנו פשוט קבוצה מדהימה של חברים שאוהבת לעשות את מה שאנחנו עושים.

אור: ספר לי קצת על SaronaHub, מה זה, מי זה? מה התפקיד שלך שם? הבנתי שזה מקום מפגש קבוע לחברה מחופים?

אלמוג: בגדול אני חבר בדירקטוריון של המקום ומנהל מוצר בצוות הטכנולוגי. שרונה האב הוא מקום מדהים לבני נוער שרוצים להיכנס לעולם היזמות ולא יודעים איך או לבני נוער שכבר עובדים על פרויקטים וצריכים מקום מפגש. אנחנו מציעים חדרי ישיבות, מחשבים ניידים, הרצאות פרקטיות בנושאי יזמות והם מביאים את הרעיונות למציאות וכל זה – בחינם. רוב הפגישות שלנו בחופים מתקיימות שם.

אור: ספר לי קצת על האפליקציה. מה היא עושה? איך אתם מביאים משתמשים חדשים? PPC? קידום ממומן? פה לאוזן?

אלמוג: חופים פותחת חלון לים, היא מאגדת את כל הנתונים על החופים בארץ במקום אחד. כדי לקבל מידע על חוף מסוים לפני חופים, הייתי צריך ללכת לכמה אתרים שונים ולעשות את החיתוך של הנתונים בעצמי. היום חופים עושה את זה בשבילי, אני נכנס לאפליקציה, מסנן רשימה של חופים שמתאימים לי או נכנס לחוף האהוב עלי ובכמה שניות אני יכול לדעת:

  • האם יש בחוף מדוזות
  • האם החוף נגיש לנכים
  • מהו גובה הגלים
  • מהי טמפרטורת המים
  • בקרוב יתווספו: מצב הניקיון, הצפיפות וצבע הדגל

לגבי משתמשים חדשים – יש לנו מנהל צוות שיווק מוכשר העובד קשה כדי להפיץ את חופים ובעצם לעזור לכמה שיותר אנשים להגיע לחוף שהכי מתאים להם. חופים עוברת מפה לאוזן בצורה מעולה לשמחתנו.

אור: האם יש עוד סיפורים מעניינים שתרצה לספר לנו על האפליקציה?

אלמוג: לפי ההשקפה שלי הצוות יותר חשוב מהמוצר, יש לי סיפור שמאוד ריגש אותי וגרם לי להבין כמה הפרויקט משמעותי. אחד מחברי הצוות התקשר אלי בערב אחד וסיפר לי שחופים היא אחד הדברים הטובים שקרו לו בחיים ושבמשך הרבה זמן הוא חיפש מישהו שרק יאמין שהוא יכול לעסוק במקצוע שלו, בזמן שהוא מקבל לא אחרי לא מחברות בתעשייה בטענה שאין לו ניסיון.

הוא סיפר לי שמאז שהוא הצטרף אלינו הוא למד כל כך הרבה, חברות בתחום התחילו להתעניין בו והכי חשוב – הוא מרגיש שהוא עובד על משהו משמעותי בשביל הנפש. לקח לי יום לעקל את השיחה הזו אבל אז זה הכה בי, הבנתי שזה פשוט מטורף שחופים מהווה דבר כזה משמעותי בשביל בן אדם. בכל פעם שיש מכשולים וקשה אני נזכר בשיחה הזו ומבין כמה חשוב להמשיך הלאה ולא לעצור.

הצוות המנצח, חלקם התקבלו לעבודה בזכות חופים

אור: אתה די צעיר, מה הלאה? מנכ"ל גוגל? סתם סתם, רציני, איפה אתה רואה עצמך אחרי "חופים"?

אלמוג: כרגע אני לא רואה את 'אחרי חופים', אני מתמקד בכל הכוח בחופים. אני מאמין שאנחנו יכולים להפוך לאפליקציה הכי טובה בתחום החופים בעולם ואני רחוק מההרגשה שמיציתי את עצמי ואת הפרויקט.

אור: אתה עובד כבר על האפליקציה הבאה? גלה לנו הכל! :-D

אלמוג: כפי שציינתי בשאלה הקודמת, כרגע רק חופים בפוקוס שלי, גם אם יש רעיונות פה ושם הם הולכים למגירה.

אור: אתה חושב שתרצה לעסוק בזה בעתיד?

אלמוג: אין לי ספק בכלל, זה החלום שלי, אני לא חושב שיש הרגשה יותר נעלה מאשר לעבוד בחברה שהקמנו יחד מההתחלה ולראות אותה רוקמת עור וגידים. אני חושב שיש לי עוד הרבה מאוד ללמוד כדי להגיע לסדר גודל של Waze לדוגמה אבל זה היתרון בצוות – כל אחד מביא את החזקות שלו ויחד יוצרים את המציאות שכולנו מייחלים לה.

אור: אתה חושב שאתה משמש השראה לצעירים ממך? יש לך חברים שאומרים לך: "וואלה, הלוואי ויכולתי להיות כמוך", או יותר נכון, אתה חושב שכל אחד יכול להקים חברה כמו חופים?

אלמוג: אחד הדברים האהובים עלי הוא לעבוד עם ילדים ולעזור להם לבטא את מי שהם באמת. כבר בתיכון התנדבתי שלוש שנים באיכות הסביבה והרצאתי בפני תלמידי יסודי על נושאים סביבתיים. היום אני מעביר הרצאות לבתי ספר בהן אני מספר על הדרך שלי ליזמות ומסביר שמעולם לא הכינו אותי להיכנס לתחום, הייתי עוד ילד בתיכון שרצף האירועים בחיים הוביל אותו ליזמות, בעיני זה מוכיח ללא ספק שכל אחד יכול ואני אומר את זה בהתחלה ובסוף של ההרצאה – גם אתם יכולים ברגע שתאמינו בזה.

בשרונה האב אני נפגש עם ילדים שרוצים להיכנס לעולם, שומע מה מעניין אותם ונותן להם כלים שיעזרו להם בתחילת הדרך לפי מה שעזר לי. אני לא חושב שאני מיוחד או שנולדתי עם יכולות מיוחדות, פשוט אף פעם לא חשבתי שיש משהו שלא אפשרי ולא הצבתי תקרות זכוכית לאורך הדרך.

אור: שאלת השאלות – מה באמת צריך בשביל להיות יזם?

אלמוג: לדעתי, שלושת כללי הזהב בשביל להיות יזם מעולה:

  1. להאמין שאתם יכולים לעשות את זה. לא לחשוב – "זה מי שאני, זה מה שאני יודע, עכשיו אעבור את התהליך שכולם עוברים ואראה אם זה מתאים לי", אלא לחשוב מה אתם רוצים לעשות בחיים ואז להבין מה התהליך הכי נכון כדי להגיע לשם, ככה תחסכו את משבר גיל ה-40 כי כבר עברתם אותו.
  2. לא לעבוד בשביל הכסף כמטרה ולא כאמצעי, לכסף אין סוף, תרוויחו עוד ועוד ספרות אבל האושר טמון במשמעות של מה שאתם עושים. שמעתי אינספור סיפורים על אנשים שעבדו בשביל כסף בחיים שלהם והם לא מצאו את האושר עד שהם הבינו שכסף זה לא מה שחשוב בחיים. דוגמה מעולה למישהו כזה היא אילון מאסק שרק משקיע את הכסף שלו בעוד ועוד פיתוחים, "הרווחים שלי מרכישת פייפאל היו 180 מיליון דולר. שמתי 100 מיליון דולר ב-SpaceX, 70 מיליון דולר בטסלה ו-10 מיליון דולר ב-Solar City. הייתי צריך להלוות כסף כדי לשכור דירה".
  3. דבר נוסף שחשוב ליזמים הוא עקשנות, לא לוותר כשקשה, המנטור שלי תמיד אומר שעולם הסטרטאפים הוא רכבת ההרים הכי לא יציבה בעולם, אנחנו שמחים לשבוע עם המון משתמשים ואז מבואסים לשבועיים מבאג שמבריח משתמשים. צריך לדעת איך לאגור כוחות בעליות כדי שנוכל לשרוד את הירידות. מאסק אמר שגם כשאין סיכוי להצלחה במה שאתם עושים, אם זה מספיק חשוב לכם אתם חייבים להמשיך.

מביט לעבר האתגר הבא

אור: תודה רבה על הזמן שהקדשת לי, יש לך מסר להעביר לקהל מעל במה זאת?

אלמוג: חשוב לי להראות לכולם שכל אחד יכול, אל תציבו לעצמכם תקרות, תאמינו בעצמכם.

אור: איזו השראה. היה כיף לשוחח איתך ואני בטוח שעוד נשמע עליכם בהמשך. אם גם אתם רוצים להצליח בגדול ולשמוע על מה אפשר ללמוד לחצו כאן.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה