תפקידם של DBA (מנהל בסיס נתונים) וגם מנהל מערכות מידע הפך להיות מהחשובים סביב שולחן ההנהלה. האחריות על כתפיהם היא גדולה ומשמעותית משום שהם מהווים את החיבור שבין העולם העסקי-אסטרטגי של הארגון לבין עולם ה-IT שאמור לתמוך בו.

החשיבות של מערכות המידע עלתה בשנים האחרונות משום שפעולות שבוצעו בעבר על ידי נותני שירות כמו פקיד בבנק או הרופא, מבוצעות היום על ידי המשתמשים. המהפכה האינטרנטית הצריכה שכלול של מערכות המידע בתחום הפיננסים והביטוח. מערכות המידע צריכות להיות עכשיו יותר מתוחכמות וחזקות. מנהל מערכות מידע מחזיק בתפקיד חשוב ביצירת יתרון תחרותי לחברה ואף להצלחתה.

מה הם לימודי מערכות מידע?

המידע הדיגיטלי מכפיל את עצמו בקצב מהיר מאוד ובשל כך ארגונים וחברות רבים נדרשים להתמודד עם אתגרים טכנולוגיים. זו הסיבה שמומחים בעולם מערכות המידע, דאטה אנליסט וה-DBA (מנהל בסיס נתונים) החלו לעסוק בבינה עסקית BI תוך כדי חקירת נתונים ופיתוח טכניקות להפקת תובנות עסקיות מהמידע הגולמי שנמצא במאגרי החברה. את התובנות האלו הופכים לידע תחרותי בעל ערך מוסף עבור הארגון.

אז לפני שאתם עושים את הצעד ומתחילים לימודי מערכות מידע שיכניסו אתכם לנבכי לימודי BI (בינה עסקית), ריכזתי עבורכם כמה פרטים מרכזיים שאתם צריכים לדעת בתור מנהל מערכות מידע ואיש DBA.

כדי להיות מנהל מערכות מידע, האחראי בהרבה מהמקרים גם על תחום ה- DBA בארגון, לא מספיק לדעת רק SQL. כמו שכתבתי למעלה, מנהל מערכות מידע הוא הצומת שבין מקור המידע, השרת, התפעול והעיצוב. הוא צריך להיות מודע לרעיונות שמגיעים מאנשי ה-IT באותה המידה שהוא צריך להיות מסוגל לשאוב מידע ממחלקות הייצור כדי לשפר את יעילות העבודה. לימוד מערכות מידע, מקיף את כל התחומים שכל אחד צריך להכיר ולהבין. אני אפרט כאן 10 מהדברים החשובים ביותר.

מה לומדים בקורס DBA?

גיבוי ושחזור

כל מנהל מערכות מידע או DBA, אמורים לדעת שבבסיסי הנתונים יש מערכת מובנית של גיבוי ושחזור מידע. אך למרות שהמשאב הזה מובנה, חשוב מאוד שכל איש DBA, שבדרך כלל מדווח למנהל מערכות מידע בארגון יכיר את החלופות שקיימות בעולם ה-IT כדוגמת מערכת NetBackup או NetApp SnapManager. כמנהל מערכות מידע, חשוב להבין שהמערכות האלו מוגבלות ולא תמיד הן מגבות את כל המידע החשוב שאתה צריך.

אופטימיזציה בסיסית

זה חשוב לדעת מתי להציע לפתח קטלוג חדש. צריך להכיר כמה טכניקות רישום ראשוניות, להבין האם המדדים של הקבצים מסונכרנים. איש DBA אמור להיות מסוגל להסתכל כל הזמן על המידע שזורם בארגון ולבצע לו אופטימיזציה בתיאום עם מנהל מערכות המידע בארגון. לבדוק שהכל עובד כמו שצריך, שהתעבורה נכונה ושכל גורם בארגון חשוף למידע שרלוונטי לו.

מולטיטסקינג

מפתחים ומתכנתים יכולים ליצור או להרוס מקור מידע. לכן, חשוב שמנהלי מערכות המידע וה-DBA יהיו בעלי יחסי אנוש מצוינים ויכולת עבודה מול הרבה אנשים בו זמנית. איש ה-DBA הוא איש הקשר למקור המידע, ואיש אחד עדיף מעשרה אנשים. השיטה הזו טובה ומהירה יותר כדי לקדם פרויקט. בקורס ה-DBA, הסטודנט לומד כיצד עליו לתקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים כולל מנהל מערכות המידע.

מערכות אחסון

ברוב מקורות המידע, מערכת האחסון העיקרית נגישה על גבי כונן קשיח. חשוב מאוד להבין איפה נשמרים מקורות המידע של הארגון ואיך ניגשים אליהם. האם המידע שלכם מאוחסן בכונן קשיח אזורי, או באחסון מקומי של הארגון. אם לחברה שלכם יש מערכות אחסון מקומיות, הכירו אותם היטב ואת המשאבים שהם משתמשים כדי לפקח עליהם.

מהירות תגובה

חלק מעבודתו של איש DBA, היא לספק תגובה מהירה לכל תקלה. חשוב להבין שאם מסד הנתונים נופל, כל המערכת נופלת איתו וזה פוגם בכל הפעילות של הארגון. בנוסף, בסיס הנתונים צריך להיות מהיר, המידע שמגיע אל תשתמש הקצה צריך להגיע אופן מידי.

אבטחת מידע

כל עובד בארגון, זכאי להרשאות שונות בתוך המערכת. לא לכל העובדים קיימת גישה לכל הנתונים הקיימים בארגון. למשל, עובד תפעול לא חשוף למשכורות של העובדים. זו הסיבה שהמידע חייב להיות מאובטח, כך שכל עובד ייחשף רק למידע שרלוונטי עבורו. רוב הפריצות המשמעותיות ביותר נגרמו על ידי עובדי החברה. זו הסיבה שאבטחת מידע אמורה להיות ערך עליון עבור איש ה- DBAומנהל מערכות המידע

זמינות המידע

מנהל מערכות מידע יחד עם איש ה-DBA, צריך לדאוג שבסיס הנתונים יהיה זמין כל הזמן. גם בהפסקת חשמל, תקלות בשרת וכיוצב, בסיסי הנתונים צריכים להיות זמינים. במקרים שהמערכות לא עולות, לא יהיה ניתן להכניס או לעדכן את הנתונים במערכת וזה קריטי לתפקודה של החברה.

ידע ב- Microsoft SQL-Server

טכנולוגיית SQL מתפתחת כל הזמן. בכל שנה יוצאת גרסה חדשה עם פיצ'רים חדשים. זאת על מנת להבטיח חדשנות וידידותיות למשתמש. לא בכדי זו אחת המערכות הכי קלות ללמידה ולהטמעה. למסד הנתונים הזה, יש המון מקום להתפתח ולהשתדרג כל הזמן. כל מסד נתונים (Database) מכיל מידע. לכן, בעבודה מולו הוא צריך להיות בעל יכולות אפליקטיביות ותשתיתיות. SQL-Server, היא טכנולוגיה שקיימת בשוק מאז 1989 והיא צומחת ומתעדכנת על בסיס קבוע.

ללמוד על המערכת הפשוטה והמבוקשת בתחום

מערכות הפעלה

בכל קורס לימוד מערכות מידע, תלמדו שאיש ה-DBA צריך להיות בקיא במערכות הפעלה. הוא צריך להבין איך לגשת אל המערכת ולתפעל אותה במידת הצורך ואפילו איך לאתחל אותה. כמו כן, עליו להכיר את סוגיות האבטחה בכל אחת מהמערכות.

אחריות

אז מה בעצם אנשי DBA עושים? מלבד להיות אחראי על הקמה, יישום ותמיכה במערכות המידע הניהוליות של הארגון, הם אחראיים על דיווח שוטף למנהל מערכות המידע בארגון, ופיתוח, יישום והטמעה של מערכות מידע. זאת על מנת שיתנו מענה ממוחשב לתהליכים שמתבצעים במחלקות השונות כמו רכש, שיווק, כספים ועוד.

הוא אחראי על כל מסדי הנתונים עוד מרמת התשתיות – שרתים, מחשבים, רשת התקשורת וברמת התוכנה – מערכות הפעלה, אבטחת מידע ועוד.

אם אמרנו שמערכות המידע נועדו לספק מקור גישה נוח ועקבי לכל המידע הרלוונטי להתנהלות היומיומית של החברה, אז העבודה של מנהל מערכות מידע היא בין הקריטיות ביותר בשרשרת של תהליך ה-IT. מנהלי מערכות מידע אחראיים על הביצועים, יושר ואבטחה של המידע בארגון שלהם.

תחומי האחריות שלהם כוללים בנייה, כוונון ועדכון מערכות חדשות. הם גם מנהלים ומאבטחים נתונים מקוונים ולא מקוונים, מתקינים את מסד הנתונים ופותרים בעיות שמתעוררות במסד הנתונים.

מאחר וכל העסקים היום מוכווני דאטה, הבטחת היושרה והאבטחה של המידע היא משימה בעלת ערך עליון שכל חברה באשר היא מודאגת לגביה.

האחריות שנחה על כתפיו של מנהל מערכות המידע היא להבטיח שכל בעלי התפקידים בחברה החל ממנהלים, דרך מהנדסים ועד אנשי מכירות, יקבלו גישה נוחה למסד הנתונים הנכון להם בצורה הנוחה והיעילה ביותר ובו זמנית עליהם לדאוג לכך שהמידע נשאר מוגן מפני האקרים ואיומים מבחוץ.


קורסים מומלצים עם התחייבות לעבודה
:

קורס סייבר Ethical Hacking
קורס שיווק דיגיטלי – קורס קידום אתרים אורגני SEO, קידום ממומן PPC ורשתות חברתיות
קורס בדיקות תוכנה QA
קורס אוטומציה ל-QA
קורס בניית אתרים Full Stack Development
קורס עיצוב גרפי עם התמחות בעיצוב חוויית משתמש UX – Design
קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע
קורס אנימציה – לימודי אנימציה תלת מימדית תוכנת מאיה עם התמחות ב-ZBrush
קורס פיתוח משחקים Gaming & VR
קורס NET. דוטנט
קורס ניהול שרתי לינוקס Linux

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה