שיאומי, אין היום כמעט ישראלי אחד שלא יודע להגיד את שם החברה כמו שצריך. מצחיק לחשוב שרק לפני מספר שנים לא ידענו בכלל איך הוגים את השם. אז למען השירות לציבור: שי-יאו-מי וכשאומרים את זה בעברית זה נשמע כמו: שי-או-מי. השבוע החברה הענקית מסין השיקה את החנות הפיזית הראשונה שלה בישראל והיא משווקת את עצמה בדרכים פחות סטנדרטיות מן המתחרות.

שיווק באינטרנט לעידן החדש

מבט על
בעוד שהרבה מהמתחרות של שיאומי בתחום הסלולר למשל, יצטיידו בפרזנטור מפורסם ובקמפיין ענק, שיאומי מעדיפה דווקא את האפקט הוויראלי: שיווק ברשת, מפה לאוזן, עובד יותר טוב והאסטרטגיה הזאת לא השתנתה גם השבוע בעת השקת החנות הראשונה בישראל. אנחנו פחות משקיעים בשיווק ומעדיפים להביא את הכסף הזה בחזרה לצרכן מסביר אייל אהרוני, מנהל פרויקט Mi Store והאקוסיסטם בחברת המילטון, מעדיפים את הבאזז ואת הדיבור ברשתות החברתיות אצל הצרכנים ואצל האוהדים של Xiaomi בארץ ובעולם. זאת השיטה והאסטרטגיה של שיאומי. אפשר להבין אותו, כיוון שהמוצרים נמכרים במחירים כל כך נמוכים, זה אומר שהרווח נמוך. אם הוצאות השיווק היו עצומות היה קשה לחברה להתרומם ממצב כזה, אין קמפיינים מטורפים בשלטי חוצות, העדפנו לתת את הסבסוד הזה לצרכן ישירות.

מהבית לצרכן בזמן הקצר ביותר

אהרוני מתאר את חווית הקנייה כמשהו מרגש: בשורה חדשה שאף מותג עוד לא עשה. תחושה והרגשה בתוך החנות שקשה לקבל במקומות אחרים; הצרכן הישראלי יחוש את הדבר הזה. למי שמקבל דז'ה וו, זה דומה לתיאור והאני מאמין של אפל והחנויות שלה, כולם רוצים למכור ללקוח חוויה. אישית אני פחות אוהב לקנות ברשת, חנות הקרובה לביתי תספק לי את כל הפריטים שאני צריך, אמנם במחירים קצת יותר יקרים אבל מבלי לחכות למשלוח ותרגש אותי יותר ממבצע מטורף באתר. אני אוהב לחוש את המוצר ואני בטוח שיש עוד כמוני. מה גם ששיווק באינטרנט היום פועל באמצעות תמונות ופוסטים מתאימים ו-Xiaomi יודעת את זה ולכן בחנות ישנה חלוקה ברורה של המוצרים כדי לא לבלבל את הלקוח וכדי שהתמונות יצאו בסט באינסטגרם. לשיאומי יש גם אתר העובר בימים אלו שדרוג ומאפשר להזמין את המוצרים ישירות, כאשר חלקם נשלחים בחינם. חשוב גם לציין שניתן לקבל שירות על כל המוצרים של שיאומי מהיבואן הרשמי של חברת המילטון בחנות, מה שמראה שיש אבא ואמא במקרה של תקלה או שאלה טכנית על המוצר.

שיאומי היא האפל החדשה

קבוצת שיאומי ישראל בפייסבוק (לא קבוצה רשמית) מונה כ-22,000 משתמשים שמדברים וחיים את המותגים של שיאומי 24/7. ניתן למצוא שם שאלות על המותג, על מוצר ספציפי, תמיכה, עזרה ועוד. אין בעיה לחברה גדולה כמו שיאומי להקים קמפיין בכמה מיליוני שקלים, אבל היא לא מעוניינת בזה, היא מעדיפה שהמידע יגיע מהמעריצים/לקוחות. באחד השקפים שהראו לנו במסיבת העיתונאים אמר העיתונאי שלפני מצחיק לומר אבל יש לי את כל המוצרים האלו ואני לא מאשים אותו. תחשבו שיכולתם להחליף את כל המוצרים שלכם בבית, רק שהם יעלו כחצי מהמחיר והאיכות תישמר, לא הייתם עושים זאת? בטח שכן. שיאומי מביאה לקוחות וקליקים (לחיצות על הכתבות באינטרנט) באמצעות טקטיקות ידועות של קורס שיווק באינטרנט, היא יוצרת תוכן ויראלי שכיף לשתף. לאנשי השיווק ולעיתונות קל מאוד להביא תעבורה (טראפיק) לאתר שלהם אם הם יכתבו שיאומי בכותרת, בדיוק כמו עם אפל/אייפון. אין סיבה לקמפיינים גדולים כי הקהל אוהב את החברה.

עתיד השיווק בידיים שלנו

מערך הפצה משומן
לא יהיה זה חריג להניח שאת החדשות שלכם אתם מקבלים מהפייסבוק, מהסטוריז ומהאינסטגרם. המפרסמים יודעים את זה ומשתדלים לחשוף את עצמם כמה שיותר ברשתות החברתיות. הכוח העולה החדש הוא של הקבוצות בפייסבוק. שיאומי יודעת זאת ובהמשך לשאלות שלי, אייל אהרוני אישר שיש תכנון לעשות שיתופי פעולה עם קבוצות בפייסבוק. גללתם את הפיד וגיליתם מבצע מעניין באחת הקבוצות הגדולות, כנראה שיש חברה גדולה מאחורי זה. אני למשל נחשף לא מעט למבצעים של סמסונג שמאוד פעילה ברשת החברתית ובקבוצות. לפני כמה חודשים בהשקת ה-G7 קיבלו את המכשיר מספר מנהלי קבוצות טכנולוגיות בפייסבוק בכדי לשתף את חוד עם הקהל. לפעמים זה נעשה באופן גלוי ולפעמים פחות. כל מנהל בוחר בהתאם מה לעשות בשילוב הנחיות החברה המפרסמת. קיימים גם סיפורים של חברת LG אשר משלמת למשפיעני רשת (כל אלו עם מספר רב של עוקבים ברשת) לפרסם את הטלפונים החכמים שלהם בפיד עם התיוג המתאים. החברה הגדילה לעשות עם קמפיין שבו היא מביאה לצרכן את הטלפון להתנסות למספר שבועות תמורת פוסט/תמונה עם התיוג המתאים. לפחות הם שקופים.

המבצעים יביאו את הלקוחות

אני לא יודע איך רמי לוי פרסם שהוא מוכר עוף בשקל בפתיחת החנות אבל אני כן יודע שהיה תור גדול. הסינים אוהבים כנראה את הטקטיקה של מחירי כאסח ומארגנים ימים של מבצעים בשביל להביא את המכירות הגדולות וזה עובד להם. חברת Alibaba מדווחת על רווח של יותר מ-25 מיליארד דולר, ביום המבצעים האחרון שלו הנקרא גם יום הרווקים ונערך ב-11.11. הנתון הזה שובר מחדש את כל התחזיות כל שנה; Xiaomi גם רוצה נתח מהעוגה. החנות פתוחה כעת לקהל הרחב וב-22.8, היא ערכה אירוע השקה מיוחד עם הנחות של עשרות אחוזים. הם ידעו שאנשים ישתפו את זה ברשת וכבר בהשקה כשפרסמתי מידע על החנות בקיר שלי בפייסבוק, אנשים שאלו לגבי המבצעים והמחירים. אנחנו לא צרכנים טיפשים, אנחנו אוהבים זול ולא אוהבים שעובדים עלינו. פרסום של מחירים מטורפים בפוסט של חבר שאנחנו סומכים עליו הוא כמו גושפנקא של אמינות לכל דבר. התלהבתי מהחנות וכך הפכתי להיות חלק מהבאזז התקשורתי. גם מחר כשאתם תהיו בחנות ותעלו תמונות אתם ממשיכים את דרכי ואם תתייגו אותם תעניקו לשיאומי בונוס נקודות ויראליות. אם נחזור לנושא, השקה זה מרגש ופרסום שלה בפיד יביא הרבה יותר לקוחות מכל קמפיין אפשרי. מה גם שלרוב, האנשים שמתעניינים בטכנולוגיה (כן, אני יודע ששיאומי מוכרת גם חולצות, תיקים ונעליים) ישתפו את הדברים שמעניינים אותם, מה שאומר טירגוט של קהל היעד המתאים. שיאומי יודעת את זה ומנצלת את זה לטובתה.
נשבע שאני לא עובד שם! (תגובות לאחר פרסום ההשקה בקיר הפייסבוק שלי)

בעתיד, לא נצטרך יותר את חברות היחצ

יש לי חזון שעשוי להפחיד כמה אנשים. עם גדילת הקבוצות והרשתות החברתיות בעתיד, לדעתי, לא נצטרך יותר לקבל מחברות היחצ מיילים בנאלים ושבלונים של בואו להשקה של X. אחראי מדיה חברתית בכל חברה גדולה יהיה נוכח בכל הקבוצות הרלוונטיות, או יקים בעצמו אחת, יצרף אליה משפיענים ואנשים שאוהבים להתנסות ולספר על המוצרים וישלח להם את המוצר לסקירה, זהו. יש לי חזון שעשוי להפחיד כמה אנשים. עם גדילת הקבוצות והרשתות החברתיות בעתיד, לדעתי, לא נצטרך יותר לקבל מחברות היחצ מיילים בנאלים ושבלונים של בואו להשקה של X. אחראי מדיה חברתית בכל חברה גדולה יהיה נוכח בכל הקבוצות הרלוונטיות, או יקים בעצמו אחת, יצרף אליה משפיענים ואנשים שאוהבים להתנסות ולספר על המוצרים וישלח להם את המוצר לסקירה, זהו. במקום לראות שיאומי משיקה מפזר חום חכם! באתר גדול כמו Ynet או TheMarker, נחשף לפוסט בקבוצה גדולה או אצל חברים שלנו שמשתפים תמונה או סרטון של המוצר עצמו. הרבה יותר מעניין, לא? למה צריך להשקיע במשאבים כגון:
  • מיילרים לכתבים
  • לוגיסטיקה להשקה
  • אוכל להשקה
  • הסעות
  • פרזנטורים ואנשי תפקיד בחברה עצמה
  • מצגת
  • מתנות לאורחים
  • ועוד
אפשר לתת את המוצר למספר משפיענים/כתבים מבלי הוצאות נוספות. השקות הן נחמדות בעיקר לנו, העיתונאים והבלוגרים, אבל אנחנו (לרוב) לא הלקוחות ולפעמים אפילו לא קהל היעד. אין סיבה לבזבז עלינו את המשאבים שיכלו להוזיל עוד קצת עלויות שבסופו של דבר, כמו שהסביר אייל אהרוני, יכולים לחזור לצרכן.

הסינים כבר כאן

השבוע ישראל מתווספת לעוד 253 מדינות בהן קיימת חנות שיאומי רשמית ויש עוד 103 חנויות בתכנון. זה לא הולך לעצור. אל תדאגו, זה לא יקרה ביום אחד, אבל שיאומי ממשיכה עם שיווק ברשת בדרך שלה וכנראה שהולך לה. שיווק חכם, מוצרים איכותיים, מערך שירות יעיל וחנות פיזית, אלו כללי האצבע למוצר מצליח. רוצים ללמוד ולגלות טקטיקות שיווק נוספות? הירשמו עכשיו קורס שיווק באינטרנט במכללה והצטרפו לצוות המנצח שלנו!
לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה