זה כבר לא סוד שבחודשים האחרונים פייסבוק עוברת מהפכה. קבוצות הפייסבוק מקבלות ריענון מחודש מטעם הרשת החברתית הגדולה בעולם והיא עושה את המרב בשביל לקדם אותן ואת המשתמשים בהן.

כבר דנו על המצב בנושא של שיווק באינטרנט וברשתות החברתיות בעבר והסברתי שפייסבוק לאחרונה עדכנה ורעננה:

  • חוקים חדשים
  • חלוקה פנימית לקבוצה
  • תגים לפוסטים
  • השתקות של פוסטים

אפשר לומר שפייסבוק מעבירה אותנו קורס רשתות חברתיות, אבל עכשיו כשברור שקבוצות הפייסבוק הולכות להישאר פה לעוד הרבה זמן ורובכם בטח כבר מבלים בקבוצות יותר מאשר במקומות אחרים בפייסבוק או שחשבתם בכלל לפתוח קהילה משלכם, אז חשוב שתדעו על סוגי מנהלי הקהילות השונים וכיצד להתמודד איתם לטוב ולרע:

שיווק בפייסבוק - קיימים כמה סוגים של מנהלי קבוצות פייסבוק

הקשוח – או זה שחושב שזאת לא קהילה אלא מונרכיה ואתם הנתינים שלו

כולנו מכירים את המנהל הזה שהוא "קצת" יותר מידי פעיל ואוהב לשמוע את עצמו. רוב הפוסטים בקבוצה הם שלו והוא מגיב לכל משתמש ומצטט את עצמו חדשות לבקרים. ייתכן שהוא בכלל ימנע מכם לפתוח פוסטים חדשים בלי אישור שלו, כי מה כבר אתם יודעים?! הוא לא אוהב התנגדויות ולא יהסס לחסום או להשתיק אתכם אם רק תתנו לו את ההזדמנות.

התמודדות: ממש כמו המפלצת בסרטים שעוברים לידה לאט לאט מבלי להעיר אותה, כך תנהגו עם הקשוח. אסור להכעיס אותו יותר מידי, הוא לא אוהב התחכמויות, הרי עם המלך לא מתחכמים, נכון? תשתדלו, אם אפשר, להימנע מתגובות בכלל. תקראו את המידע שאתם רוצים, תמיד תעשו חיפוש לפני שאתם בכלל חושבים לשאול משהו חדש ובגדול אל תתעסקו איתו.
אזורי מחיה: הם יכולים להימצא בכל קבוצה אפשרית.

הפדנט – מקפיד לתקן אתכם בשגיאות

דומה לקשוח אבל קצת פחות מציק. הפדנט כן ייתן לכם להתבדח ואולי אף יצחק (וירטואלית) מהבדיחות שלכם, אבל הוא מאוד מקפיד על הפרטים המדויקים. בעוד שהקשוח מתקן אתכם גם אם לא צריך, הקפדן לרוב יבסס את הדברים על מידע מהימן, כמו לינקים, מחקרים ועוד. מעצבן להגיד אבל הוא לרוב צודק.

התמודדות: לא קשה להתמודד איתו. פשוט דעו שאם אתם כותבים בקבוצה שלו, הפרטים צריכים להיות נכונים. אחרת זה יהפוך למלחמה של "מי יותר צודק", אשר יכולה להימשך עשרות תגובות וחבל.
אזורי מחיה: לרוב תמצאו אותם בקבוצות טכנולוגיות.

הקול – הכל זורם אחי

הקול הוא מנהל שאנטי כזה, זורם. לא יציק לכם ואתם לא תציקו לו, לפעמים לא ממש יודעים שהוא שם. אם פוסטים מגיעים לטונים לא נעימים הוא עשוי לרשום משהו בסגנון "תירגע אחי", או משהו כזה, אבל לרוב הוא ימנע מפעילויות כוחניות אדמיניסטרטיביות.

התמודדות: אין ממש בעיות איתו, כי הוא קול  וברצינות, צריך לא לתת למזג שלו להשפיע עליכם ועל המשתמשים האחרים, אחרת הקבוצה תאבד מאופייה.
אזורי מחיה: הקולים לרוב ימצאו בקבוצות סודיות שאין בהן צורך בניהול סדיר.

הנעלם – מי מנהל פה?!

מכירים את זה שאתם מגיעים לקבוצה ואין שם אף אחד? ממש תוהו ובוהו. אנשים מקללים, לפעמים ברמה מכוערת ממש, פרסומים הזויים של "רוצה לעשות כסף מהבית?" ועוד. אז ברוכים הבאים לקהילת הנעלם. יש מנהל, באמת שיש, אבל הוא לא נמצא בקבוצה וחבל.

התמודדות: אין עם מה להתמודד פה אז רק תזכרו שכמו שאף אחד לא יגביל אתכם אז גם אף אחד לא שומר עליכם. עדיף לא לרדת לפסים אישיים עם המשתמשים הפעילים.
אזורי מחייה: לשמחתי אין יותר מידי כאלו. פייסבוק אף דואגת להזכיר למנהלים להיות פעילים פעם ב.. ממש חינוך מחדש או קורס פייסבוק בנושא קהילות שממומן על ידי פייסבוק.

שיווק ופרסום בפייסבוק - איך עושים את זה?

המפרסם המתמיד – הנחות רק היום ורק אצלנו!

צריך לחלק את הסוג הזה ל-2:

  • המפרסם שקשור לנושא הקבוצה ומשתדל באמת להביא ערך
  • המפרסם שלא קשור לקבוצה ורק מחפש לעשות כסף קל על גבם של המשתמשים

המפרסם שקשור, ייתן מבצעים אמיתיים וערך לקבוצה. יתכן שתקבלו גם הזמנות להשקות מיוחדות, או התנסות ראשונית עם מוצר לפני ההשקה שלו. לפני שנה הושק מוצר גיימDIינג מאוד מבוקש ומאוד נחשק; חודש לפני ההשקה העולמית, מנהלי קבוצה מסוימת נתנו הצצה בלעדית למספר מוגבל של משתמשים למוצר. מרשים ומראה שידע זה כוח.

המפרסם שלא קשור לקבוצה יעשה זאת לרוב בצורה מודעת ובוטה. פתאום בקבוצה של גאדג'טים וטכנולוגיה תלמדו על "מבצע" לקומקום או חולצת טי-שירט, או המגזימים: חבילה בצימר. מה קרה פה? אותו מנהל כנראה עושה עסקים, או מה שנקרא "אפיליאציה" עם אתרים אחרים ואותם זה לא מעניין מה הוא עושה עם המבצעים שהוא קיבל (שותפי אפיליאציה מקבלים אחוזים על כל מכירה שהם מביאים), רק מעניינת אותם השורה התחתונה. אז פרסום לתפוצה רחבה כל כך, גם אם זה לא קשור לנושא הקבוצה, בטוח יעלה כמה אנשים בחכה.

התמודדות: עם הסוג הראשון אין בעיה, הוא נחמד ומקבלים ממנו ערך. מהסוג השני אפשר פשוט להתעלם, אם אתם כבר חברים שלו הסירו את האפשרות לקבל ממנו התראות או תסירו את החברות, הוא לא יעלב, הוא רואה רק את הכסף מול עיניו.
אזורי מחיה: קבוצות המכירה.

החי בסרט (חיב"ס) – לא מבין מהחיים שלו

כיוון שאין שום קושי בלפתוח קבוצה חדשה, היום כל אחד יכול. לצערנו אנחנו נתקלים בחי בסרט והקבוצות שהוא מנהל לפעמים גדולות מאוד. החיב"ס יגיב לא מעט, אבל הוא לא באמת מבין מהחיים שלו ולא ברור למה הוא פתח קבוצה על נושא שהוא כל כך לא בקיא בו. בין אם הקושי הוא באנגלית (שהרי משם רוב הידע שלנו) או בהבנה בסיסית, חיב"ס נשאר חיב"ס.

התמודדות: נסו לחוש את החיב"ס התורן. איך הוא מתנהג? צוחק ומתבדח או רציני וחוסם אנשים? לפעמים הם אנשים שנוח איתם ולפעמים לא. אם הוא נוח יש להתמודד מולו כמו שהתמודדתם מול המנהל הקול, באיזי או שפשוט אל תציקו לו. אם הוא מתייג אתכם או פונה אליכם, נסו להסביר לו למה הוא טועה וכשזה לא יעזור סיימו ב"נסכים לא להסכים" עם חיוך.
אזורי מחיה: ניתן לפגוש בהם בקבוצות המתעסקות בטכנולוגיה, שיווק באינטרנט ובמוצרים חכמים לבית.

בית העסק המהלך – אפשר לעניין אתכם במוצר?

יותר נדיר אבל גם בו נתקלתי. קל מאוד לזהות אותו כ"מנהל" נוסף בקבוצה. לדוגמא: בקבוצה של "שיווק ברשת" תמצאו פתאום מנהל בשם "הג'חנון של מרים", אמיתי. לא תמיד הם ידחפו את העסק שלהם אבל כשהם כן עושים זאת זה מאוד צורם. בניגוד למפרסם הלא קשור, הם תמיד שקופים.

התמודדות: התעלמות בגדול, אין מה להתעסק עם זה, אלא אם אתם בקטע של ג'חנון.
אזורי מחיה: ישוטטו בכל הקהילות.

בהצלחה לנו ולכם!

אלו היו סוגי מנהלי הקהילות השונים. אני בטוח שיש עוד, אבל אלו המרכזיים. ידוע לי שלרוב יש יותר ממנהל אחד ואפשר לבקש את עזרתם של המנהלים הנוספים, אבל לא תמיד זה אפשרי/עוזר. אם תרצו לדעת איך תוכלו להקים בעצמכם קהילה שגודלת ומתפקדת בעצמה, הירשמו לקורס שיווק באינטרנט שם תקבלו את כל הכלים הנחוצים בשביל להקים קהילה תוססת ומשגשגת.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה