עולם ה- DevOps הוא חדש יחסית, עד לפני מספר שנים הוא בכלל לא היה קיים כי לא היה צריך אותו. היום, כאשר חברות רבות עוברות לפיתוח Agile, פיתוח תוכנה זריז, שזה אומר לפתח לפי איטרציות ולא במקשה אחת, קיים הצורך באנשי DevOps.

פיתוח Agile, בעצם בא להגדיר את הבעיה או המוצר כסכום של חלקים ולא בצורה שלמה, מה שאומר שהוא צריך לעבור במספר מחלקות ולא ניתן לפתח אותו בידי אדם אחד.

תפקידו של מפתח ה- DevOps (שהם חיבור המלים Development ו-Operations) הוא ליצור ערוץ תקשורת פתוח בין אנשי התוכנה לאנשי ה-System, לפעמים יש בו גם IT זה מאוד תלוי בתפקיד וכל חברה מגדירה בעצמה את התפקיד שגם עתיד להשתנות תוך כדי.

איש ה-DevOps צריך גם לקחת קורס לינוקס וגם לקחת קורס JavaScript בשביל להכיר את צד הלקוח – Front End וגם את צד השרת Back End ובנוסף, הוא גם צריך להבין במערכות נוספות ולתת תמיכה לאנשי החברה.

אין מסלול קריירה רשמי על מנת להיות מהנדס DevOps. אנשי ה-DevOps הם או מפתחים המעוניינים בפריסה ובפעולות רשת או System Admins שיש להם תשוקה לקוד ולעבור לצד פיתוח שבו הם יכולים לשפר את התכנון של הבדיקה והפריסה. כך או כך, אלה הם אנשים אשר לא נשארים במסגרת ודוחפים את עצמם לעוד דיסציפלינות ומנסים ללמוד עוד מערכות בכדי שהם יוכלו להשתפר ברמה האישית ולקדם את החברה קדימה ברמה העסקית.

נעקוב אחרי יום בחיי ראובן, מפתח DevOps ואיש IT בחברת הייטק ונגלה את האתגרים שהוא נחשף אליהם בכדי שנוכל להבין קצת יותר את מורכבות התפקיד.


07:45 –
חצי שעה לפני השעון המעורר, ראובן מקבל מייל. הוא ישן שינה קלה אז הוא מתעורר מיד. מסתבר שהצוות בארהב לא יכול לעבוד על הבילד החדש ב-JIRA – שהיא מערכת ניהול המשימות למפתחים ולשאר החברה. בדיקה זריזה בטלפון מראה שהאימייל עם המשימה הרלוונטית ב-Gmail הוביל ללינק הלא נכון. ראובן שולח את הלינק הנכון וחוזר לישון עוד 5 דקות.


08:15 –
ראובן מתעורר. מצחצח שיניים ואוכל ארוחת בוקר זריזה.


08:45 –
ראובן יוצא לעבודה באופניים החשמליים.


09:00 –
ראובן מחתים כרטיס ופונה למטבחון להכין את הקפה המסורתי של הבוקר.


09:05 –
בעמדת הקפה הוא פוגש את גדי, מנהל צוות הפיתוח שנראה קצת עצבני. מסתבר שהצוות בארהב שיגע אותו לפני שהוא שלח את המייל לראובן ב-7 בבוקר, מה שהיה צריך לקרות מלכתחילה. בינתיים גדי מתלונן על זה שה-JIRA בעמדה שלו מאוד איטית ולוקח לה שנה להעלות Excel. ראובן נותן גם תמיכה למחלקת ה-IT, הוא שם לעצמו תזכורת לדבר עם פיני, מנהל ה-IT, בשביל האפשרות להרחיב לגדי את זיכרון ה-RAM במחשב.


09:15 –
מגיע למשרד ומתחיל לעבור על המשימות.

  • שיחת Skype מג'ונתן, מפתח מהצוות בארהב אשר צריך אישור של ההנהלה להתחיל לימודי לינוקס בתוך החברה (קורס פנימי)
  • מייל אוטומטי מ-JIRA – הבילד החדש עבר Deployment ועבר לצוות ה-QA
  • מייל אוטומטי מ-JIRA – הבילד הישן נכנס לארכיון
  • מייל אוטומטי מ-JIRA הבילד החדש לא תומך בדפדפן אקספלורר 6 (מי בכלל משתמש בזה עדיין?!)
  • מייל מאביתר, נציג מכירות מתקשה להיכנס ל-Gmail

העדיפות כרגע למייל האחרון, הבילד החדש חייב לעבוד על כל הדפדפנים בצורה חלקית. נשלח מייל לצוות ה-QA בארהב שישלח דוח מלא של הבעיה וייכתב את, אלכס וקרייג, רצ פיתוח בארץ ובארהב.


10:00 –
ראובן נזכר ש-01:00 בלילה בקליפורניה ואין מי לדבר שם כרגע. הוא עושה Forward של המייל לצוות ה-QA בישראל.


10:30 –
מתחיל לעבוד על הבאגים שנשלחים מצוות ה-QA בישראל. תוך כדי מתקשר לשמוליק, רצ QA בישראל ב-Skype ומשתף את המסך בכדי לשקף את המידע.


11:00 –
פיני, מנהל ה-IT, מתפרץ לחדר ומתחיל לצעוק שאין שום אישור לשדרוגים עד סוף החודש וגדי יכול לשכוח משדרוג. ראובן צריך להבין שתפקידו גם לגשר בין המחלקות השונות ורק לוודא שהן עובדות כמו שצריך. ראובן שומר את המידע במחשב שלו, מכבה את המחשב, מוציא 8 GB RAM מהמחשב שלו, מביא את הרכיב לפיני קח, תביא לגדי, אני יכול להסתדר עם 8 GB, העבודה שלו חשובה יותר.

פיני מפסיק לצעוק, ממלמל תודה באמת, לוקח את הזיכרון ויוצא מהחדר. תוך כדי דנה שולחת SMS בחזרה תודה ראובן מתוק, הכל עובד! לא לשכוח היום Happy Hour ב-15:00 חוגגים גם את הקידום של גדי. יש המון עבודה ואין לראובן באמת זמן לחגוג, הוא יבוא רק לסוף, כמו תמיד... בינתיים הוא מקבל סקייפ מגדי אלוף!, ראובן מחייך.


12:15 –
סקייפ מג'ונתן –קורס שרתים מאושר? ראובן מתקשר להנהלה ומקבל את האישור המתאים. מאושר! בהצלחה, מחזיר מייל לג'ונתן ומנהלו הישיר.


13:00 –
ארוחת צהרים. קצת שקט. בודק קצת עדכונים ברשתות החברתיות וקורא מאמר מעניין על case study שבו עדכון של JIRA שלא עבד כשורה עם ה-API הפנימי כמעט הפיל חברה שלמה. למנהלי DevOps חשוב להישאר מעודכנים.

13:30 – מסיים לאכול ונכנס למרכז המכירות. ראובן מאתר את אביתר מהמכירות די מהר. טוב באמת שבאתם, איפה פיני?, מסנן לעברו אביתר. סליחה אביתר, יום עמוס עם הבילד החד..., זה לא באמת מעניין אותי, מחזיר אביתר.

ראובן נכנס מהאייפון למערכות החברה ומאפס את החשבון של אביתר. נסה להיכנס עם A123456, עובד, תודה. עכשיו תלך מפה יש לי המון עבודה. ראובן יודע שעבודת ה-DevOps לפעמים לא מתגמלת, כי כשאתה מנסה להיות בצד של כולם: סיסטם, ה-IT, מכירות, תפעול, ברור שמישהו יצא מופסד.


15:00 –
טלפון סקייפ בהול מקרייג, רצ פיתוח מארהב. ה-Deployment לא עובד! אין לאף מפתח גישה לבילד החדש, זה לא הגיוני בכלל?! ראובן מרגיע את קרייג, ומסביר לו שהכל בשליטה. במסך השני שלו, לא זה של שיחת הסקייפ, הוא נכנס לקוד של הבילד החדש ומגלה שמישהו שם שכח לשים ; באחד המשפטים, לא צריך ללמוד לינוקס בשביל להבין את הבעיה, אבל זה לא מזיק. עובד עכשיו! תודה הוא שומע את קרייג צוהל מהצד השני.


17:00 –
ראובן מנשנש חטיף בשולחן שלו כאשר נכנסת דנה כולה נסערת, ראובן, אתה חייב לעזור לי!, שום דבר לא עובד, כלום!, הוא כמעט בוכה. ראובן מסיים את החטיף ואומר לה שהכל יהיה בסדר. משתלט מרחוק עם TeamViewer על המחשב ומגלה שהיא לחצה בטעות על V וסימנה את היומן הלא נכון ולכן כל הפגישות של המנכל נעלמו לה. הנה הבעיה דנה, משיב ראובן, פשוט לחצת פה בטעות V. אתה מציל חיים ראובן!.


18:00 –
המחשב של ראובן קצת מתקשה עם ה-8GB RAM שיש לו כי הוא עובד על דוח מאוד מורכב עם vlookup רבים. ראובן נזכר במחשב של הסטודנט הזמני שהביאו לו ממחלקת כוח אדם. בזריזות הוא מפרק אותו מגלה שם שני רכיבים של 4 GB RAM ולמזלו הם שניהם DDR3 כמו במחשב הראשי שלו שתומך ב- Dual Channel Mode. ביחד זה נותן לו 12 RAM, לא להיט אבל יותר ממה שהיה לו. העבודה ממשיכה.


18:30 –
מחתים כרטיס ואומר שלום לדנה בדרך החוצה עם חיוך. שכחת את ה-HH ראובן, לא נורא רובי (כינוי שדנה נתנה לו), רשמתי אותך על המתנה, קנינו לו שעון חכם, אתה חייב לי 40 ₪.

ראובן קיבל עוד מספר מיילים עד 22:00 בלילה ושיחת טלפון אחת על באג ב-JIRA שתוקן בידי מפתח אחר שהיה זמין מול מחשב בארהב אבל בגדול זהו סדר היום של מפתח DevOps בחברת הייטק.

גיוון הוא טעם החיים

ניתן לראות שהתפקיד של DevOps הוא מגוון ומאתגר ונע בין פיתוח, ל-Coordinator בין המחלקות השונות ולא פוסח גם על ה-IT. בשביל לדעת את כל זה ועוד אתם יכולים להירשם אצלנו ולהתחיל  קורס לינוקס ו-DevOps בו תלמדו את אחד המקצועות המרתקים והמגוונים שיש בתעשייה.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה