מחקרים רבים מצביעים על כך ש-80% מהצרכנים, יפסיקו להשתמש בשירות או בתוכנה של חברה לאחר חוויית שימוש גרועה. זה מאוד קשור לאיכות התוכנה וכדי להבטיח שציפיות המשתמשים מתקיימות, קיימת גם מחלקת ה- QA בחברה באחריותה ליישם את הבטחת האיכות שהלקוח מצפה לו.

אחרי שדובר רבות על חשיבותם של לימודי בדיקות תוכנה ועל העלייה החדה של אנשים שלומדים קורס QA ונכנסים להייטק, הגיע הזמן לדבר על החשיבות של התחום הזה דווקא מהצד של החברה.

חברות רבות מאמינות שמחלקת QA בחברה משמעותה תהליך הדורש עלויות מיותרות עבור החברה. אך האמת היא, ששכיחות חוזרת ונשנית של בעיות ביישומים, עלולה להביא להפסדים גדולים עוד יותר. לכן, מאמר זה עוסק בחשיבות ובסיבות למה כל חברה צריכה להעסיק בודקי תוכנה ולמה הסיבות האלה צריכות לעודד אתכם ללמוד את התחום.

width=

איתור הבאגים שיוזיל עלויות ויעלה את ההכנסות

שוק פיתוח התוכנה הוא שוק מאוד תחרותי, איכות המוצרים היא הדבר היחיד שחשוב באמת. קונספט טוב ועיצוב מרהיב לא מכסים על פגמים בחוויית המשתמש שיכלו להימנע בקלות. למרבה המזל, יש דרך להינות משני העולמות והיא - בדיקות תוכנה. 

מהי הבטחת איכות?
ברמה המעשית, בדיקות תוכנה או הבטחת איכות (Quality Assurance) הם תהליך בתוך הפיתוח. מטרת התהליך היא להבטיח שהמוצר מתוכנן על פי הפרמטרים אותן הציג הלקוח. כך מונעים מהמשתמש לקבל תוכנה שיש בה בעיות ושגיאות.

היתרונות במחלקת בדיקות תוכנה
להליך בדיקות התוכנה יתרונות רבים לארגון החל מחיסכון כלכלי ועד שיפור היחסים עם קהל הלקוחות:

● הליך בדיקות תוכנה יעיל משפר את חוויית הלקוח - לאורך כל הליך פיתוח התוכנה, ייתכן והתפספסו בעיות בממשק. לכן, יש צורך בעין נוספת ורעננה שרואה את הממשק ויכולה לנתח אותו ולאתר באגים. חוויית משתמש יכולה להיות גורם מכריע בהצלחה או הכישלון של התוכנה. אם התוכנה איטית או מציגה שגיאות כל הזמן, המשתמשים עלולים לפנות למוצרים מתחרים. לכן, חשוב לבדוק את המוצר בקפידה.

● הוזלת עלויות - צמצום העלויות התרחש על ידי ביטול הצורך בעבודה כפולה בפיתוח. במקום שצוותי הפיתוח יבדקו אחד את השני ולא יתפנו לפרויקט חדש, בודקי התוכנה פנויים לאתר את התקלות ולהפנות את המפתחים בדיוק למה שצריך לתקן מבלי לבזבז את זמנם.

תהליך זה מועיל במיוחד לעסקים קטנים. זה מאפשר להם להפחית עלויות נוספות שנובעות מהחזרת מוצר או תוכנה שגרמה למשתמש חוויית שימוש גרועה. תגובה החוזרת עלולה לפגוע במוניטין של החברה, ולהשפיע לרעה על מוצרים עתידיים ואף על החברה כולה. הבטחת איכות עשויה לחסוך לחברה גם כסף בהוצאות משפט, במיוחד אם התוכנה שלה אינו עומד בסטנדרטים בתעשייה.

● בודק תוכנה יכול לצפות בעיות - תוך מעקב אחר באגים ובעיות במהלך הפיתוח, החברה יכולה לצפות בעיות גדולות עוד יותר ולהימנע מהן. מציאת כשלים בשלב מאוחד יכולה להיות הבה יותר קשה לתיקון.

● QA מעשיר את החיובי שבתוכנה- הליך בדיקות התוכנה לא חייב להיות תמיד רק הליך של איתור תקלות. בודק התוכנה יכול לזהות משהו שעובד בתוכנה ולהמליץ להעתיקו בכל שאר התוכנות.

● משפר את שיתוף הפעולה בין המחלקות - בדיקות תוכנה הוא הליך שמבוסס על שיתופי פעולה בין הבודקים למתכנתים. בודק טוב הוא כזה שמעבר לכך שהוא מעולה בבדיקות, הוא גם כזה שיכול לפתח יחסים מעולים עם המתכנתים. התהליך הזה עוזר לשפר בארגון את שיתופי הפעולה תוך שהוא מאפשר לאנשים רבים יותר לקבל בעלות על המוצר המוגמר.

width=
הליך המשפר את תחושת הגאווה אצל העובדים 

● QA מעלה שאלות ורעיונות חדשים - אנשים שכל הזמן מחפשים איך לשפר, הם גם אנשים שלרוב חושבים איך יוכלו לחדש. בתור חברה, זה מאוד חיובי שהאנשים שלך כל הזמן רוצים להתחדש, בעיקר בעידן שאנחנו חיים בו היום.

● טיפוח תחושת גאווה - התוצאה הסופית של הליך QA יסודי וביקורתי יכולה להעלות גאווה גדולה למי שהיה שותף בתהליך. עובדים מרוצים הם המנוע שמניע את החברה להתקדם ולהתחדש כל הזמן.

● QA מציב רף גבוה - בואו ונדמיין ואין בחברה הליכי QA. מה יהיה על איכות העבודה של החברה? הניחוש שלי הוא שהיא תדרדר או לכל הפחות לא תתפתח. QA היא מערכת של איזונים שקובעת סטנדרט גבוה לכל עבודה. ברגע שהגדרת אסטרטגיה הבדיקות בסטנדרט הגבוה ביותר, ככה כל החברה תתיישר ותתפתח בשביל לעמוד בתקן.

● הבטחת איכות מונעת מצבי חירום - עם חברות תוכנה רבות, ההימור יהיה גבוה. באג פשוט בתוכנה הארגונית עלול לגרום להתקלות במערכת, לתקלות תקשורת, או אפילו נתונים חסרים. אז אם החברה שלכם עוסקת במידע רגיש, כדאי מאוד שתעסיקו בודקי תוכנה והבטיחו שאין מקום לטעויות.

● הגברת אמון הלקוח - על ידי התמקדות בבדיקות QA, החברה מעבירה ללקוחותיה הודעה שהיא רוצה לגרום ליישום שלה לפעול בצורה חלקה ללא שגיאות. זה חשוב במיוחד כאשר רוצים ליצור קשרי עבודה ארוכי טווח ולשפר את נאמנות הלקוחות.

● קידום יעילות ופרודוקטיביות - תוכנה פגומה עלולה להוביל לתיקונים ממהרים או לתקשורת מטורפת, מה שעלול להחמיר את המצב. ברור שכולם יכולים לעבוד טוב יותר כאשר הם לא צריכים להתמודד עם שגיאות קבועות שיכולות לקחת זמן רב ומאתגר לתקן. התארגנות בבדיקות אבטחת איכות מתחילת הפרויקט תאפשר לחברה לפעול בצורה חלקה ויצרנית יותר.

לסיכום, בדיקות תוכנה חשובות לעסק כי הן עוזרות לחברה להישאר בקשרים טובים עם הלקוחות. זה מגביר את הביטחון שלהם בחברה ומשפר את החוויה שלהם בעבודה עם החברה והמוצר שלה. זו הסיבר שכל כך הרבה קורסים בתחום נפתחים מדיי שנה כדי לענות על הצורך המטורף בבודקים.

קורס QA תנאי קבלה
הרבה אומרים על התחום הזה שהוא מהווה דלת הכניסה להייטק וזה נכון. בקורס של 4 חודשים ניתן לסיים ולהתחיל לעבוד בתחום. הקורס הזה יתאים לכל אחד שהוא סקרן ובעל מוסר עבודה גבוה שרוצה להצליח בתחום. המועמד יעבור פגישת ייעוץ וקורס מיון שייקבע את התאמתו לתחום.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה