מה דרוש כדי לייצר סצנת אנימציה מהסרטים הקלאסיים שאנחנו מכירים? אנימציה ממוחשבת זה מושג מאוד מעורפל לכל מי שמחוץ לתחום. את התוצאה הסופית כולנו מכירים, אוהבים וצורכים באופן קבוע בלי קשר לגיל. אבל אם תצטרכו לפרק סצנה אחת לגורמים: (אילו הכנות דרושות לפני? כיצד הכינו את הדמויות? מה משמש לתנועת הדמויות?) חושבים שתצליחו? בואו נגלה. תחשבו על הסצנה האהובה עליכם מסרט דיסני קלאסי, יש לכם? מעולה. תנעלו על הסצנה בראש ותחזיקו חזק כי אנחנו הולכים לגלות את כל הסודות מאחוריה בלי שום ידע מוקדם של לימודי אנימציה.
עבודתו של איתי שלזינגר, מרצה בקורס אנימציה האקר יו
הסצנה שבחרתי היא מהרקולס, בה האדס מאבד את העשתונות אחרי שהמשרתים מספרים לו ששוב הרקולס ניצל. למי שלא זוכר האדס מקבל את הידיעה בחוסר הבנה קל ומשנה צבעים מרוב עצבים, הלהבה שעל ראשו מתלהטת אל השמיים ועיניו נפערות מכעס. אין כמו לראות את הנבל נכשל. אז כמה עבודה עומדת מאחורי סצנה כזו? התשובה מתחלקת ל -3 קטגוריות המפורקת למספר סעיפים: • לפני הפקה • הפקה • אחרי ההפקה כל אחת מהקטגוריות כוללת מספר שלבים הכרחיים לבניית הסצנה והבסיס עליה נשען החלק הבא. השלבים שלמטה הם חלק בלתי נפרד במהלך לימודי קורס אנימציה. כל אחד בוחר את החלק שאליו הוא מצליח להתחבר אישית ומתמקצע בו. - דיסקליימר: חשוב מאוד לציין, למרות שהתהליכים ממוספרים, זהו לא הסדר שכל חברות הסרטים עובדות לפיו. כל חברה והשיטה שלה, בחלקן יש תהליכים המתרחשים במקביל ובאחרות כמה מחלקות עובדות בו זמנית על כמה דברים.

לפני ההפקה

1) סטורי בורד סטורי בורד הוא תכנון גרפי ראשוני המציג את התפתחות העלילה. הציורים נעשים בפאנל קומיקסי ונועדו להמחשת הסצנה בבירור. מאיזה זווית הסצנה צריכה להיות מוצגת, מה אמור להיות מודגש יותר ועל מה להיטמע ברקע. בנוסף, סטורי בורד משמש כעוגן לתוכנית המקורית אם דברים בשלב ההפקה הולכים לאיבוד. 2) Layout ברגע שהסטורי בורד מאושר הוא נשלח למחלקת ה-Layout. הצוות עובד עם הבמאי על מנת לעצב את מיקומי הדמויות, תלבושות ועיצוב. 3) בניית המודלים מודל הדמות נועד להציג את הדמות בהבעות שונות ובפוזיציות האפשריות שלה. כמו הסטוריבורד, מטרת המודלים היא לשמור על הדמות מדוייקת בשלב ההפקה. משימה שאינה קלה כמו שנשמעת מפני שצוותים שונים של אנימטורים עובדים על אותה הדמות במספר סצנות.
4) Animatics השלב האחרון לפני שלב ההפקה. הסטוריבורד נשלח אל מחלקת האפקטים החזותיים. שם צוות ההדמיה מייצר טיוטה של האפקטים הנקראים “Animatics”. אלו עוזרים לבמאי לתכנן את הסצנות וכיצד האפקטים ייראו.

הפקה

אחרי שהסטוריבורד אושר הפרויקט נכנס אל שלב ההפקה והקסם האמיתי של אנשי אנימציה ממוחשבת יכול להתחיל. הנחת יסודות הבסיס להמשך העבודה היא קו מנחה לאנימטורים, הממדלים ועובדי האפקטים החזותיים. 5) מידול מחלקת המידול לוקחת את הקונספטים מדו מימד והופכים אותם לתלת מימד. החל מנשקים, רכבים, סביבה ואפילו הבעות הפנים של הדמויות. לאחר שהמודל מאושר שולחים אותו אל מחלקת הטקסטורה והתאורה. כל השלבים האלו הכרחיים לפני שהסטוריבורד יוצא להכנה במחלקת אנימציה ממוחשבת. 6) טקסטורה מחלקת הטקסטורה מקבלת את המודלים והסצנות העתידיות. תפקידה הוא לייצר או לערוך את המודל בהתאם לדרישות הסצנה בסטורי בורד. 7) תאורה תפקידם של עובדי מחלקת התאורה הוא לחשוב כיצד לחבר את התוצר של כל המחלקות יחדיו. עבודתם מתבססת על הדגמים הסופיים ביותר ולכן לרוב הם אחרונים. הם אחראיים על מיקום התאורה, כיצד מקומה משפיע על בניית עולם אמין והרמוניית צבעים. בנוסף עליהם לדאוג להתאמת כל שוט לקודם לפניו תוך שמירה על הסטורי בורד והנחיות הבמאי והארט דירקטור. 8) Rigging Rigging - הוא התהליך בו מוסיפים עצמות לדמות ומגדירים את התזוזה של הדמות/ האובייקט. זהו חלק קריטי בתהליך בניית הדמות לפני שהיא מגיעה למחלקת האנימציה. בהדמיה יוצרים את הדמות בכמה פוזיציות שונות. זהו חלק חשוב מאוד והקרקע לכל האנימציה שאנחנו רואים. 9) אנימציה זהו השלב בו הדמויות קורמות עור וגידים ומתעוררות לחיים. האנימטורים לוקחים את הדמויות למסע שיועד להם בסטוריבורד מהשלבים הקודמים. תפקידם להזיז אותם בהתאם לתהליך בניית הדמות, הפיזיקה והתסריט שנכתבו לה. זהו התהליך הסופי והשלב עליו חולמים רוב הסטודנטים במהלך לימודי אנימציה.

לאחר הפקה

שלב סוף ההפקה הוא השלב האחרון ביצירת סרט והמשימות שלו יכולות להתבצע רק לאחר שכל הסצנות הוכנו. אלו החלקים שפחות מתמקדים בהם בקורס לימוד אנימציה. 10) Compositing מחלקת הקומפוזיציה מחברת את כל האלמנטים התלת ממדיים שיוצרו במחלקות הקודמות על מנת לייצר את התמונה הסופית לסרט. היא עושה תיקוני צבע ואפקטים חזותיים לפי הנדרש. 11) עריכת סאונד לאחר שכל האלמנטים מחוברים יחדיו והסטוריבורד קם לחיים, מחלקת הסאונד אחראית על בחירה ואיסוף כל קבצי השמע לסרט הסופי. הם מוודאים שיש סינכרון בין השפתיים לסאונד והוספת כל הסאונד לאפקטים בסרט. 12) עריכת ווידיאו החלק האחרון של הסרט בשלבי ההכנה. שם סצנות לא רצויות יורדות בעריכה ושאר הסצנות מסודרות מחדש ומתומרנות כדי לייצר חווית צפייה רצופה המשיגה את המטרה שהוצבה לסרט. וככה סרט נולד לו! נחזור לסצנה עם האדס, קשה להאמין כמה הרמוניה דרושה כדי לגרום למישהו להתעצבן כל כך. על רגל אחת: חשבו עליו, ציירו אותו, בנו אותו, הוסיפו לו צבעים נתנו לו תנועה משלו, טקסטורה והצללה בהתאם לסצנה, הוסיפו סאונד ושילבו אותו בסיפור עם תוכנית מראש. התהליך הזה חשוב להבנה מפני שכל סצנה מתוכננת בקפידה ומשרתת מטרה מסויימת. כל תזוזה נבנתה וחושבה בקפידה על ידי אנשי מקצוע שרקמו לנו עולם עשיר.
לא כולם יודעים כמה השקעה נדרשת כדי לייצר סרט רוצים גם אתם לדעת לייצר ולהעיר דמויות לחיים? רוצים לדעת אפילו יותר לעומק ולהיות חלק מהעולם העשיר של לימודי אנימציה ממוחשבת? הקליקו כאן.
לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה