"BLACK FRIDAY " ו-"CYBER MONDAY" הם כינויים לחגיגת קניות סוחפת ברשת. ה- Black Friday – "יום שישי השחור" - למי שלא מכיר (יש מישהו כזה?!) – הוא היום הפותח את חגיגת הסיילים לקראת חג המולד. מדובר מסורת אמריקאית רבת שנים,  שהתרחבה בשנים האחרונות גם לרשת. לאור ההצלחה המסחררת, תקופת המבצעים לחגים התארכה גם לאחר חג ההודיה .

"יום שני המקוון" (ה-Cyber Monday), הוא מושג שיווקי הקיים משנת 2005 ,שנועד לעודד רכישות מקוונות. בסייבר מאנדיי נמכרים בהנחה גדולה בעיקר מוצרי אלקטרוניקה ומחשוב.

תקופת הקניות לחגים היא סיבה למסיבה- מדובר בימים עמוסי קניות און ליין  והרווחיים ביותר במרבית אתרי הקניות הגדולים.

בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי- נתונים מעניינים

הסייבר מאנדיי הוא היום הפופולרי ביותר לקניות ברשת בארה"ב. על פי הערכות, ב"יום שישי השחור" האחרון האמריקאים ערכו קניות ברשת בשווי של 2.4 מיליארד דולר ואילו ב"סייבר מאנדיי" שווי הקניות של האמריקאים און ליין מוערך בכ-2.6 מיליארד דולר!  עלייה של 15% לעומת השנה שעברה.

כ-126 מיליון אמריקאים ערכו קניות ברשת ב"יום שני המקוון".

המכירות דרך המובייל (סמארטפונים וטאבלטים) הוכפלו בשני הימים, לעומת השנה שעברה, והיוו כ- 49% מכלל המכירות און ליין. זו השנה הראשונה, בה המכירות מהניידים גבוהות יותר לעומת המכירות ממכשירים נייחים.

הרכישות ממכשירי אפל (אייפד ואייפון )היו גבוהות פי 2 מאשר המכירות ממכשירי אנדרואיד.

43.3% מהקניות בסייבר מאנדיי נערכו בארה"ב בשעות הבוקר.

על פי נתונים של חברת IBM, העסקה הממוצעת ב Black Friday  בארה"ב עמדה על 129.37 דולר.

הילולת קניות מטורפת ברשת- אלו מוצרים העולם חיפש?

על פי Google trends, משחקי וידאו (בעיקר xbox) ,טאבלטים, מסכי HD, טלפונים סלולריים ,קינדל פייר, מוצרי תינוקות, צעצועי רטרו ובגדים חמים  היו בראש מצעד  החיפושים העולמי בגוגל, בתקופה שבין "יום שישי השחור" ל"סייבר מאנדיי".

חיפושים נפוצים נוספים בעולם היו טכנולוגיה לבישה, מזכרות מהסרט החדש "Ouija", בית הבובות של ברבי, הפוני הקטן, ומגפי HUNTER.

בתקופה זו גולשים רבים כמובן חיפשו את אתרי הקניות הגדולים : אמאזון, איביי, וולמארט,טארגט, בסט ביי.

בישראל, ה- Cyber Monday עורר סקרנות רבה. הישראלים חיפשו בעיקר אייפד מיני, את האתרים אמאזון, וולמארט, נייק, וגם נעליים ומגפיים. אתרים ישראליים רבים הצטרפו לחגיגה והורידו מחירים בהתאם.

טכניקות שיווקיות שמעודדות אותנו לקנות יותר

אלפי מבצעים מפתים קמו לרגל עונת הקניות לחגים. האתרים הגדולים השתמשו בשיטות מגוונות ויצירתיות לשיווק באינטרנט ובמדיה החברתית על מנת להגביר את המכירות.

לקראת עונת הסיילים קמו אתרים ייעודיים שנותנים מידע על מבצעים שונים וקופונים לאתרים גדולים כמו איביי ואמאזון (שיטת שיווק שותפים). אלו אתרים מיוחדים הכוללים מנועי חיפוש למבצעים,הטבות עם משלוח חינם וכו'.

מבצעים שתחומים בדד ליין (למשל "מבצע רק לשעתיים הקרובות" )- שיטת פלא לדרבן את הגולשים לרכוש; כך יכולים אתרים להציע הנחות משמעותיות, מבלי הצורך להתארגן על מלאי גדול וכו'.

שיטת Cash Back- קבלת החזר מס כספי מאתרים אמריקאיים.

שימוש בהשטאג blackfriday# ברשתות החברתיות – מותגים גדולים וגולשים רבים עשו שימוש נרחב בהאשטאג, שגרם לבאז ברשת ועשה לכולנו חשק להצטרף לחגיגה.

כפתורי Buy it now ב ליווי בהסבר כי ייתכן והמוצר כבר אינו נמצא במלאי - ממריצים את הגולשים להזדרז ולרכוש.

הנחות: עבור המשלמים בpay pal   ; הנחה "ללא מע"מ " / משלוח חינם.

באמזון הבריטי למשל, כל 10 דקות יצא לאוויר מבצע חדש . האתר הציע כ-3,000 מבצעים שונים לרגל "יום שישי השחור" (רק באמאזון לבדו נמכרו כ 5.5 מיליון מוצרים און ליין!)

הזהרו מעוקצים

כמובן שיהיו מי שינצלו את חגיגת הקניות המטורפת לתרגילי עוקץ והונאה. חשוב להקפיד על אבטחת מידע נאותה ולהיזהר מאתרים קטנים שמבטיחים הטבות מוגזמות כמו הנחה בסך מאות דולרים. אלו אתרים שמפתים את הגולש להשאיר פרטים ואח"כ עושים שימוש לרעה בנתונים שלו.

היזהרו מקופונים פיקטיביים, מומלץ  לגלוש באתרים הראשיים של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי המאובטחים בצורה טובה.

מומלץ להיכנס לאתרים עצמם דרך הקשת הכתובת בדפדפן, ולא דרך קישור שמגיע אלינו במייל. כמו כן כדאי לקנות באתרים בעזרת PayPal ולא ישירות באשראי על מנת למזער סיכונים.

לסיכום, התקופה שלאחר חג ההודייה היא ללא ספק הזמן הנכון ביותר בשנה לרכוש ולחסוך באופן משמעותי. אתרים רבים מציעים הנחות משמעותיות שכדאי לנצל, אך זכרו שאין מתנות חינם, היזהרו מאתרים קטנים ולא מוכרים והתרחקו מקופונים מחשידים.

עולם השיווק הדיגיטלי מעניין אתכם? היכנסו לפרטים המלאים קורס שיווק דיגיטלי

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה