מלחמת עולם דיגיטלית מאז המצאת המחשבים הספרתיים בשנות הארבעים של המאה ה-20 השימוש במחשבים רק הולך וגובר.
אם בתחילת הדרך השימוש במחשבים היה בעיקר למטרות צבאיות, הרי שהיום המחשבים הם חלק בלתי נפרד מכל תחומי חיינו, החל מחישובים מתמטיים, דרך שמירה ואחזור מידע, ועד הפיכתם לאמצעי תקשורת, משחקים, רשתות חברתיות ועוד.

מאחר שמחשבים מאחסנים, מעבדים ושומרים כמות גדולה מאוד של מידע דיגיטלי, דאגתם העיקרית של המשתמשים בהם התרכזה באבטחת מידע, כלומר בהגנה על שלמות המידע. עם הזמן הפכו המחשבים לאמצעי שליטה על מערכות חיים חיוניות – חשמל, מים, בנקאות, מסחר, תקשורת, ייצור מזון, בתי חולים, מערכות נשק, מערכות שליטה ובקרה לניהול מבצעים צבאיים, מערכות לוויין ועוד. עם העלייה בשימוש גברה גם היכולת לפגוע בהם. היכולת לפגוע במחשבים כאלה משמעה יכולת לפגוע במרקם החיים, ולכן פגיעה כזו מהווה איום אסטרטגי חשוב.

איום סייבר

אז מה זה איום סייבר?

איום סייבר הוא איום על מחשבים או על רשתות ואיום זה נמצא בשיח היום-יומי כבר זמן מה.
ניתן לראות כדוגמא מספר אירועים שהמחישו את עוצמת האיום:

  • התקפה הסייבר נגד אסטוניה בשנת 2007.
  • ההתקפה נגד גאורגיה בשנת 2008 כחלק מהמלחמה עם רוסיה.
  • התקפה (אולי היא המפורסמת ביותר) על מתקני העשרת האורניום באיראן באמצעות תולעת ה - Stuxnet (התקפה שנעשתה ע"י האקרים ישראלים על פי מקורות זרים)


מגוון רחב של מתקפות למטרות שונות מאיימות על תשתיות המחשוב שאנחנו עושים בהן שימוש. מכלול האיומים שארגונים מתמודדים מולם הוא רחב ומגוון וכולל התקפות ממוקדות למטרת ריגול ואיסוף מודיעין, שיבוש פעילות דרך פעולות האקינג על ידי גורמים מדינתיים, שיבוש תפקודי על ידי ארגוני טרור, התקפות למטרות כלכליות על ידי ארגוני פשע (או פשע מאורגן), התקפות למטרות פוליטיות על ידי ארגונים אקטיביסטים וכו’.

אז בדיוק קורה בזמן מתקפת סייבר? לתלות שלנו במחשבים ולשיבוש פעולתם יכולים להיות השלכות מרחיקות לכת, אם בתהליכים עסקיים או ביכולת לשלוט בנשק מפוקד מחשב.
הם עשויים להשפיע על יכולת התיאום הנדרשת בחברות מתקדמות ובצבאות מודרניים, על מחקר ופיתוח ועל מערכות אזרחיות חיוניות כגון ייצור חשמל, מים ומזון, תקשורת, טיפול במי שופכין ועוד.

Security Shield Concept on a Modern Cyber Background.

קצת על לוחמת סייבר

אפשר לחלק את התקפות הסייבר לשני סוגים עיקריים:

  • התקפות שהן הרסניות במהותן:
  • התקפות שמטרתן אינה הרסנית:


אז מה צופן העתיד לעולם הסייבר? בינתיים אנחנו רואים שישנה עליית מגמה ושימוש תכוף בלוחמת סייבר ע"י מגוון רחב של גורמים ועל פי מה שנראה הטכנולוגיה לא תפסיק להתקדם, אנחנו אלו שצריכים ללמוד איך להתקדם איתה יחד. האם נצליח? ימים יגידו.

רוצה לדעת עוד? השאירו פרטים בטופס ונחזור אליך >>

קורס סייבר Ethical Hacking של האקריו מוכר לפקדון חיילים משוחררים (סניף רמת גן בלבד).

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה