מה הקשר בין בניית אתרים ל-IoT?

העולם הטכנולוגי מתפתח לנגד עניינו וכבר בשנים האחרונות אנחנו רואים כיצד הסמארטפונים השתלטו עלינו, ומונחים כמו אינטליגנציה מלאכותית כבר לא זרים לאנשים שאינם משוק ההייטק. כל מי שלמד מדעי המחשב, שסיים קורס בניית אתרים או קורס סייבר ואבטחת מידע יודע שה-IoT הוא שם דבר בתעשייה.

תחום הפיתוח השתנה והצליח להשתדרג המון בשנים האחרונות, שפות תכנות שונות פותחו (והשתנו אף הן), פלטפורמות חדשות צצו לאוויר (WIX, WordPress ועוד) והמון כלים חיצוניים חדשים, זאת על מנת שלמפתחים יהיו חיים קלים יותר ושהתוצר שלהם יהיה איכותי יותר.

אגב, זה לא רק שההתפתחות בתחום ההייטק השתפרה, אלא גם קצב ההתפתחות, לדוגמה, אם בשנות ה-90 קצב ההתפתחות היה של סוס שדהר על מהירות של 88 קמ"ש, אז כיום מדובר בחללית שנעה על 300 קמ"ש. כל השוק נהנה מהשינויים האלה, גם המשתמשים והלקוחות, וגם היצרנים וחברות ההייטק.

עם השנים האחרונות, גם תחום ה-IoT נכנס לעניינים, ייתכן שלחלק מהאנשים ראשי התיבות האלה (Internet of Things) יישמע זר, אבל רובכם, משתמשים בפריטים האלה באופן יום-יומי, פשוט כשמשתמשים במונחים "הייטקיסיטים", זה נשמע קצת אחרת.

מה זה IoT בכלל?

IoT זוהי רשת בינלאומית לחיבור חפצים (פיזיים) שמחוברים בצורה ייחודית, הם נשענים על פרוטוקולי תקשורת סטנדרטיים. קיימות שם המון טכנולוגיות קונבנציונאליות, כמו זיהוי תדרי רדיו, סנסורים, GPS ועוד. ובמילים הכי פשוטות שיש – מדובר בתקשורת המתבצעת בתוך מכשירים חכמים.

למעשה, אלו לרוב חפצים פיזיים, המשובצים אלקטרוניקה, תוכנה וחיישנים, שאפשר לקיים תקשורת מתקדמת בין החפצים ויכולות איסוף והחלפת מידע. בזכות כך, ניתן להגיע לאוטומציה, בהמון תחומים ונושאים שונים. לצורך הדוגמה, השמות הכי מוכרים עם התחום אלו "הבית החכם" ו"העיר החכמה".

כמובן שמכשירים יכלו לתקשר בינם לבין עצמם עוד לפני כמה שנים טובות (נגיד, טלפונים, ווקי טוקי, מכשירי קשר ועוד), בזכות האינטרנט היא התפתחה אף יותר, במיוחד כשתחומים כמו מחשוב ענן נכנסו לעניינים. כמו כן, גם ההתפתחות של הרשתות הסלולריות תרמו לכך, כשאנחנו עדים לכניסתה של הדור הרביעי.

אבל כשאנחנו מדברים על IoT, אנחנו רואים תפנית שונה לגמרי, הרי זה היה החלום של כולנו להדליק לעצמנו את המזגן כשאנחנו שוכבים על המיטה או לחמם את הדוד החשמל כשאנחנו בדרך הביתה בליל חורף קר.

טלפון חכם שולט בחפצי LOT

קצת מספרים...:

חברת המחקר "גרטנר", העריכה עוד בשנת 2014, כי כבר בשנה הבאה (2020), ההתקנים המחוברים בעולם יעמדו על כ-26 מיליארד. לפי תאגיד הייעוץ "מקינזי", שווי השוק בכל העולם של תחום ה-IoT צפוי להגיע ל-620 מיליארד דולר עד שנת 2025. חברת סיסקו (עמה אנו עובדים בשיתוף פעולה) צופה שווי שוק של כ-14 טריליון דולרים בשנת 2020.

איפה באמת משתמשים בהם:

החפצים בהם אנחנו משתמשים ביום יום כבר ממזמן נחשבים ל-IoT, למשל, הטלפון החכם שלנו, כשאנחנו משתמשים בו בשביל להדליק את האור בבית רגע לפני שאנו נכנסים אליו, ובנוסף, גם קומקום חשמלי, מכונות כביסה, מייבשים ועוד נחשבים לחפצי IoT לכל עניין (ברגע שהם מחוברים לסלולרי שלנו).

ומה הקשר בין IoT לבין תכנות אתרים?

בעולם ההייטק של 2019, זה עניין ידוע שפיתוח אתרים Full Stack מורכב מפיתוח בצד לקוח ומפיתוח בצד שרת. ההיגיון שעומד מאחורי כך, הוא מפני שמצד אחד צריך שהמידע יתוחזק איפשהו, ומצד שני, צריך שאיכשהו הלקוח או הגולש יראו את הנתונים והמידע הזה.

למרות זאת, ניתן לחשוב: "מה הקשר בין IoT לפיתוח או בניית אתרים בכלל?", ובכן, פיתוח אתרים הוא למעשה חלק בלתי נפרד מאינספור פרויקטים או פיתוחי IoT. בהמון מחפצי IoT ניתן לראות המון ממשקי משתמש (UI), כפי שאנחנו רגילים לראות אותם על לפטופים, אפליקציות שונות, טאבלטים ועוד.

לטענת המומחים בתחום, כל תחום ה-IoT הולך לשנות את עולם פיתוח האתרים, לצורך הדוגמה, מי מאיתנו מכיר את 'אלקסה' של ה-Amazon’s Echo? עוזרת וירטואלית (בדיוק כמו סירי של האייפון), לאלקסה יש את היכולת לבצע חיפושים במנועי חיפוש בעזרת צד הפיתוח של השרת (Back-end). והיא רק דוגמה אחת מני רבות לפיתוח ושדרוג של עולם 'האינטרנט של הדברים' (IoT).

מומחי LOT

השדרוג שהתחום הזה היה צריך

ניתן למצוא המון הקבלות בין עולם ה-IoT לבין פיתוח אתרים (Full Stack Developer), צד הלקוח (Front end) הוא למעשה האביזרים שאנחנו משתמשים בפועל, כמו מצלמות, חיישנים ועוד. כאלה שיש להם תקשורת ישירה עם הלקוח/משתמש. ואילו הצד שאוסף ואוגר את כל הנתונים והמידע, הוא ה-Back end. שאוספים מידע בצורה כל כך מהירה ומקצועית, ניתן לעשות עם אותו מידע המון דברים שימושיים. ולהגיע אל מסקנות שונות.

אגב, לא מדובר רק במכשירי IoT שיש להם מסכים או כל דבר אחר, גם כאלה שהם אינם כאלה, כמו שואבי אבק חכמים, דודים חשמליים וכו'.

אם חברות הייטק או ארגונים ייקחו את נושא פיתוח האתרים צעד אחד קדימה אל ה-IoT, אנחנו נזכה לראות שדרוג ושינוי עצום בתחום, ולדעתי, הראשונים שיעשו זאת, ייהנו מכך המון, הן ברמת הסקרנות שהם ייצרו בשוק והן ברמת הכסף שהם יכניסו.

תמיד נהדר לראות כיצד חברות מפתחות מוצרים חדשים, אבל עוד יותר נהדר לראות זה כיצד הן פותחות עולם שלם וחדש, העולם שלנו נכנס לקצב שינויים משובח, וכל חברה שתיגע בתחום חדש לראשונה, לפני כולן, תזכה להמון שבחים. לעניות דעתי, כמעט כל קורס בניית אתרים, ישים בקרוב פוקס על התחום הזה, גם אם זה אומר כמה שעות בודדות.

לסיכום, כל מי שמפתח אתרים כרגע, או מי שעתיד ללמוד זאת (בעזרת קורס בניית אתרים), יכול למצוא את העתיד שלו בפיתוח תוכנה ל-IoT. אני מעריך שהעתיד של תחום זה זוהר, הן בתחום הסייבר ואבטחת מידע והן בתחום פיתוח האתרים.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה