1 מכל 10 ישראלים עובד בתעשיית ההייטק. אבל בניגוד למיתוס הקיים, שתעשיית ההייטק מורכבת רובה ככולה ממתכנתים, מהנדסים ואנשי סייבר - המציאות היא שונה. עולם ההייטק מגוון מאוד וכולל תפקידים בתחום השיווק, משאבי אנוש, מכירות ועוד.

מכיוון שיש צורך בעובדים רבים בתעשייה - קיימות המון משרות שאפילו אינן דורשות ניסיון והן יכולות להתאים לכל אחד ואחת בלי כל רקע בתחום. משרות הכניסה להייטק ללא ניסיון דורשות בדרך כלל 'השלמה' של קורס מקצועי ופרקטי שנותן את הכלים המעשיים הנדרשים לעבודה בתחום. לכן, אם תבחרו ללמוד קורס שכזה תגדילו מאוד את הסיכוי שלכם להשתלב בתעשייה.

רגע… אבל למה בכלל לעבוד בהייטק?

אז כן, תוכלו לעבוד בהייטק אם תרצו בכך, אבל מה הן בכלל הסיבות שבגללן כדאי לעבוד בהייטק. יש 3 סיבות פופולריות שמובילות אנשים להצטרף אל התעשייה. כמובן שיכול מאוד להיות שיותר מסיבה אחת תוביל אתכם לשם.

בגלל החדשנות

תעשיית ההייטק, וזה לא סוד, היא חדשנית. היא מנפצת בעקביות את הגבולות של מה שחשבנו שניתן לעשות באמצעות טכנולוגיה. ההייטק מאפשר להפוך את העולם לטוב יותר באינספור תחומים: בריאות, חינוך, שפה, ספורט ועוד. תחומים שעד לפני כמה עשורים, אף אחד בכלל לא קישר לטכנולוגיה.

תגמול כספי ותנאים נוחים

משכורות בהייטק מתגמלות יותר מכל ענף אחר בשוק העבודה. לכן מעבר לעבודה בהייטק יכול לשדרג משמעותית את יכולת ההשתכרות שלכם. מעבר לכך תנאי העבודה נחשבים למפנקים מאוד עבור העובדים.

הזדמנויות להגשמה עצמית

השינויים בעולם ההייטק שמתרחשים כל הזמן, יוצרים הזדמנויות להתפתחות בקריירה. אם ההורים שלנו עבדו בדיוק באותו התפקיד 40 שנה, ניתן להתקדם בהייטק אל תחומים נוספים ולהיות כל הזמן בלמידה מתמדת.
אז איך להיכנס לעבודה בלי ניסיון?
יכול מאוד להיות שהמחשבה לעבוד בהייטק קורצת לכם, אני מניח שהמחשבה הבאה שלכם תהיה "אבל אין לי ניסיון בעצם". מסתבר שגם למצב הזה יש כמה אפשרויות לפתרון שזמינות עבורכם.

איך לעבוד בהייטק גם אם אין לך ניסיון - דלת נפתחת

תעבדו על פיתוח הכישורים שלכם

הרבה מאוד פעמים מועמדים שרוצים לעבוד בתעשייה משקיעים זמן ומאמץ בחיפוש אחרי משרות שלא מתאימות עבורם. האמת היא שאין טעם לשלוח קורות חיים למשרות שאין לכם את הכישורים הבסיסיים עבורן. אם אתם למשל רוצים להיות מתכנתים או מעצבים גרפיים אבל לא צברתם את הניסיון הנדרש - הסיכוי שתתקבלו לעבודה בתחום נמוך מאוד. כל מייל 'דחייה' רק יוסיף לתחושת הכישלון שלכם, וחבל.

איך לומדים את הכישורים שנדרשים כדי להיכנס לעבודה בהייטק?

אתם יכולים ללמוד לבד באתרים כמו Coursera או Udemy שמציעות המון קורסים בעלות מאוד נמוכה. החיסרון המרכזי של קורסים כאלה הוא שהם דורשים משמעת עצמית סופר-גבוהה וגם אין מי שינחה אתכם כשאתם נתקלים בבעיות.
הדרך הנפוצה יותר להיכנס להייטק היא באמצעות קורסי הכנה ממוקדים שנוצרו בעקבות הצורך ההולך וגדל של חברות ההייטק להכניס כמה שיותר עובדים לתעשייה בתוך זמן קצר. קורסים כאלה הם מאוד ממוקדים ומעשיים וברובם מוותרים על הרבה חומר תיאורטי שאין בו צורך ממשי על מנת להתחיל לעבוד בתחום. קורסים כאלה בדרך כלל דורשים השקעה משמעותית של זמן ומאמץ והעלות שלהם לא זולה - אבל חשוב לזכור שברגע שתיכנסו לתעשייה תחזירו את ההשקעה הכספית של הקורס מהר מאוד.

חפשו משרות באתרים המובילים

אחד הכלים הכי חשובים לחיפוש התפקיד הראשון שלכם בהייטק הוא להציע את המועמדות שלכם באתרים הרלוונטיים. באתרים האלה תוכלו למצוא תעשייה שלמה של אתרי אינטרנט שהמטרה שלה היא למצוא עבורכם את שער הכניסה להייטק: משאבי אנוש, שיווק, מכירות, קופירייטינג, סייבר, עיצוב ומה לא. כדאי לבקר על בסיס קבוע באתרים האלה, אפילו להירשם לניוזלטרים שייתנו לכם מידע כללי על התחום שאתם מחפשים. אתרים כאלה הם למשל: Glassdoor, התעשייה, סיקרט תל אביב, אתוסיה ועוד.

נצלו הזדמנויות באמצעות לינקדאין

כשאתם מחפשים משרת הייטק, חשוב מאוד לנצל את הרשתות החברתיות. הרשת החשובה ביותר, שבה פועלות כל חברות ההייטק על מנת לגייס, היא לינקדאין. מומלץ מאוד לפתח את הפרופיל שלכם בפלטפורמה ולהתאים אותו לתפקיד שבו אתם מחפשים עבודה. צרו כמה שיותר קשרים מקצועיים, חלקו עם אחרים מהידע המקצועי שצברתם, פרטו מה כולל הידע והניסיון הרלוונטי שלכם, הדגישו תעודות והסמכות שקיבלתם, בקשו מחברים שימליצו עליכם בדף שלכם. עשו כל מה שאפשר כדי לתפוס את העין של ה'הד האנטרים' שמסתובבים ברשת ומחפשים עובדים.

צרו קשרי נטוורקינג

הדרך הנפוצה ביותר לגיוס להייטק היא באמצעות חברים שלכם שכבר עובדים בתעשייה. זוכרים את הבן-דוד שלכם? החברה מהצבא? אי אפשר אף פעם לדעת מי יהיה האדם שבעזרתו תיכנסו לעבודה. אם אתם אוהבים מינגלינג ויודעים גם ליצור קשרים עם אנשים חדשים שבמקרה שמעתם שעובדים בהייטק - גם זה בהחלט כלי שיכול לעבוד עבורכם.

נטוורקינג כמובן לא חייב להיות פנים אל פנים. אתם יכולים ליזום הזדמנויות לנטוורקינג. למשל, חפשו בפייסבוק בקבוצות מקצועיות שונות בתחום כמו "נשים בהייטק" או "משרות בהייטק ללא ניסיון". התחילו להגיב ולפרסם שם, הרחיבו את מעגל החברים שלכם, הירשמו למיטאפים מקצועיים ועוד. גם אם לא תמצאו כך עבודה - תכירו חברים נהדרים חדשים ותחדדו את היכולות החברתיות שלכם (שגם זה חשוב בעבודה בהייטק שמבוססת על עבודת צוות).

בנו פרויקטים שתוכלו להציג

טוב מראה עיניים… מכל דבר אחר בערך. כל מסגרות הלימודים מעודדות ליצור עבודות Hands on, כלומר פרויקטים מעשיים שמראים לאחרים שלא רק למדתם את החומר בצורה תיאורטית אלא שהבנתם אותו ואתם יודעים איך להתנהל בשטח. פרויקט טוב חשוב הרבה יותר מתעודה יוקרתית של מוסד לימודים, יהיה אשר יהיה. את הפרויקטים תציגו בפני המעסיקים הפוטנציאליים שיוכלו להתרשם מהכישורים שלכם ומהמוטיבציה שלכם ללמידה שבאה לידי ביטוי בפרויקט עצמו.

הכירו את המעסיקים הפוטנציאליים

אל תתביישו לרגל אחרי מעסיקים פוטנציאליים, כאלה שכבר יצרתם איתם קשר ונקבע ראיון או אפילו כאלה שאתם עכשיו רק שולחים להם קו"ח. זכרו שמעסיקים עושים בדיוק את אותו הדבר עליכם. 'ריגול' שקט כזה חשוב מהמון סיבות.

תוכלו למשל להבין האם מדובר בחברה עם יציבות כלכלית ולתמחר את עצמכם בהתאם, ולא פחות חשוב תבינו טוב יותר את אופי הפעילות בחברה ולהציע לה הצעות ייעול. דמיינו כמה יכול להתרשם מעסיק מהכישורים שלכם כשאתם מגישים לו הצעות לייעול על החברה שלו. זה מעיד על המוטיבציה הרבה שלכם והכישורים שלכם - מה שיהווה נכס לכל מעסיק.

הדרך לעבודה נמצאת בפרטים הקטנים

לא מומלץ להגיש את אותה גרסה של קורות חיים, לא משנה כמה הם טובים, לכל משרה שאתם נתקלים בה. כדאי מאוד להתאים את הנוסח של מסמך קו"ח בהתאם לדרישות המשרה. חשבו מה הכישורים שכדאי להדגיש, אילו פרויקטים יכולים להתאים עבור אותה חברה, תכונות אופי נדרשות, רקע תעסוקתי קודם וכן הלאה. לכל משרה יש את הדרישות הספציפיות שלה וניסוח שונה יכול לעשות את ההבדל בין דחיית המועמדות לקבלה לעבודה.

הכמות חשובה לא פחות מהאיכות
כדי להיכנס לעבודה בתעשיית ההייטק כמה שיותר מהר, שלחו כמה שיותר קורות חיים במקביל. אל תחששו מכישלון וכוונו גבוה (כמובן שמומלץ לשלוח את קו"ח למשרות שנראה לכם שקיימת התאמה סבירה בין הכישורים שלכם לדרישות התפקיד).

זכרו שאפילו אם תכשלו במהלך תהליך המיון לחלק מהמשרות זה רק יגדיל את הסיכויים שלכם למצוא עבודה. כל כישלון מאפשר לכם לשפר את היכולות שלכם. יכול מאוד להיות שתגלו למשל ששאלה מסוימת בראיון הכשילה אתכם ותדעו לענות עליה בצורה טובה יותר בראיון הבא. חשבו על כך בתור אימון עבורכם.

התחילו כמה שיותר מוקדם

תהליך חיפוש עבודה בהייטק מצריך השקעה של זמן, סבלנות ולעיתים גם לא מעט השקעה כספית. אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם תהליך זה הוא להתחיל אותו מוקדם ככל שאפשר - בלי להילחץ. ככל שמתחילים מוקדם ומתמקדים במשרות בתחום שלכם, כך עולה הסיכוי למצוא עבודה טובה בלי להתפשר על גובה השכר. בנוסף, ניתן להפיק לקחים מטעויות מוקדמות וכך להגיע הרבה יותר מוכנים לראיונות העבודה השווים.

להשקיע בלמידה עצמית

חשוב להמשיך ללמוד, לרענן ולגוון את הידע שלכם ולהתעדכן בשינויים המתרחשים בתחום. זכרו שהלמידה העצמית בהייטק תמיד נמשכת ויש ללמוד כל הזמן תכנים חדשים שיעשירו אתכם במידע חדש ורלוונטי. נצלו את הזמן הפנוי שלכם, על מנת להשתתף בעוד ועוד קורסים ולהגדיל את הידע שלכם – ככה זה בהייטק.

כדאי שתדעו שבזמן שאתם מחפשים עבודה ורוצים מאוד להשתלב בתחום, כך גם החברות צריכות עובדים. אותן חברות לא בוחרות "לשבת על הגדר" ולחכות לעובדים מוכשרים, אלא משקיעים מאמץ רב באיתור וגיוס עובדים מתאימים.

לסיכום:

כמו שכבר הבנתם, מציאת עבודה בהייטק אפשרית לאנשים מכל קצוות האוכלוסייה, וניתן למצוא בתעשייה מגוון רחב של משרות הייטק גם בלי ניסיון. הליך הגיוס בתחום ההייטק הוא אומנם תהליך שנמשך זמן רב, מורכב מלא מעט שלבים ולעיתים עלול להיות מתיש – אבל שכרו בצידו.
הצגנו לא מעט כלים שיגדילו את הסיכוי שלכם במציאת עבודה. למשל, אתרים שמאפשרים לעובדים שמחפשים עבודה בתחום לאתר ללא קושי חברות וסטרטאפים שניתן לפנות אליהם לצורך עבודה, או פנייה אל רשתות חברתיות מקצועיות בהן פועלות אותן חברות. לכן, כאשר מחפשים עבודה בתחום ההייטק, במיוחד למועמדים אשר מחפשים משרות ללא ניסיון, חשוב לדעת כיצד לבצע את התהליך בצורה טובה.

האפשרויות כמעט אין סופיות, אך חשוב לזכור שלמרות מורכבות התהליך – הטרחה משתלמת, ואם עמלתם והשקעתם – בסוף תהיו מרוצים. חשוב לזכור שקבלת תשובות שליליות, ותהליך קבלה ארוך, הן חלק מהמסע לעבודה בהייטק, ולכן רצוי מאוד לא "להתבאס" או לשקוע בדיכאון בגלל מקרים אלו! המשרה שאתם מצפים לה מחכה לכם ממש במרחק נגיעה, ותמיד תוכלו לשייף עוד ועוד את היכולות שלכם, על מנת להעלות את הסיכוי שלכם לעבוד בתחום.

רוצים להשתלב בעולם ההייטק גם ללא ניסיון? לשיחה עם יועצי הלימודים שלנו לחצו כאן>>>

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה