מרצה וראש תחום בניית אתרים

איתמר צוקרמן מלמד ב- HackerU המרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות ההייטק ונמצא למעלה מ- 17 שנה בתעשייה, מומחה לתחום האינטרנט, נמנה עם הראשונים שהדריכו את תחום האינטרנט בארץ. הקים חברה אשר בנתה עבור לקוחותיה אתרי אינטרנט, עיצבה מיתוג כולל במדיה האינטראקטיבית וסייעה ללקוחותיה בפריסה ובתכנון קמפיינים לפרסום באינטרנט. בין לקוחותיו נמנים בתי חולים, משרד הביטחון, “רפאל“, “התעשייה האווירית“, “אסם“ ועוד.

איך הכול התחיל?

אל עולם המחשבים הגעתי בהיותי בן 16. בזמנו חייבו את הסטודנטים ללמוד את שפת התכנות Basic. זו הייתה הפעם הראשונה שבה רכשתי ספר בתחום המחשבים ובעזרתו סיימתי בהצלחה את הקורס ולאחר שחרורי מצהל נרשמתי לקורס Freehand. הלימודים עצמם היו מעניינים, אבל חסַר לי עומק יצירתי. כלומר, לא רק ללמוד מה הכלים השונים יכולים לבצע, אלא להראות מה ניתן לעשות מעבֶר לכך, אם מוטמע בך כשרון יצירתי. בשנת 1997 נרשמתי לקורס מדריכים ואנשי תמיכה ובקורס נלמד נושא האופיס בהרחבה והועברה בו סדנה להדרכה נכונה. לקראת אמצע הקורס, מכיוון שידעתי את רוב החומר הנלמד, הוצע לי ללמד קורס PowerPoint, כי לא היה מדריך זמין ומאז אני עוסק בהדרכה.

ספר על הניסיון שצברת לאורך הזמן

במסגרת עבודתי כמדריך אני מלמד את הנושאים הבאים: 
בניית אתרים - אני מהמרצים הראשונים בארץ שלימדו את הנושאים: HTML ו- JavaScript. הדרכתי קורס מלא כולל נושאים מתקדמים כמו PHP, JQuery. 
גרפיקה - קורס מקיף הכולל את כל תוכנות העיצוב, הבאה לדפוס וכמובן גם נושאי עיצוב הנדרשים כדי לדעת איך להפוך רעיון לעיצוב מוצלח.
אופיס - מתחילים ומתקדמים, כולל קורסים למזכירות ולמנהלים. 
טכנאי PC - הקורס כולל היכרות עמוקה עם מערכת ההפעלה, כולל נושאים מניהול רשתות וכמובן סדנה לזיהוי תקלות מחשב ולטיפול בהן. 
בנוסף, במסגרת עיסוקיי השונים, הייתי שותף בפיתוח בחברות סטארט אפ שונות והקמתי חברה לבניית אתרים. לאורך כל הדרך תמיד הדרכתי מתוך מחשבה שידע צריך לחלוק. 

ספר לנו על התובנות שלך מעיסוקך בתחום

כמרצה שמלמד שנים רבות, הגעתי למספר תובנות. אתחיל עם מה דרוש למרצה, כדי להיות מרצה טוב:
1. יכולת לחלוק ידע - יש המון אנשים מאוד חכמים בעלי ידע רב, אבל לדעת להסביר ולגרום לסטודנט להבין - דורש יכולת שונה לחלוטין.
2. יכולת לזהות מה גורם לסטודנט לא להבין - לכל אחד מאתנו יש עבר כלשהו במסגרת לימודית כלשהיא. עבר זה אמור להקנות לסטודנט את היכולת ללמוד ולהבין. במקום שבו היינו אמורים לקבל כלים, קיבלנו גם פחדים. כך קורה שסטודנטים רבים אינם מצליחים בלימוד המוסדי וממשיכים את הלימודים במסגרות אחרות, שנים לאחר סיום התיכון. תפקידו של המורה הוא להגיע לשורש הבעיה המונעת מהסטודנט להבין. מעבֶר לכשרון בסיסי, שיש לכל אחד, לדעתי, אין משהו שלא ניתן ללמוד. יש דברים שאתה לא אוהב או לא נמשך אליהם. אבל אם יוצרים יסודות נאותים של ידע, ניתן ללמוד כמעט כל דבר. 
מובן שיש עוד מאפיינים רבים הדרושים למרצה טוב בארגז הכלים שלו - וכל המעוניין מוזמן לעבור סדנה להדרכה נכונה. כדי שהסטודנט יצליח בלימודים, אין די בסביבה לימודית תומכת, מרצה טוב וכו‘. הסטודנט חייב להבין שגם לו יש חובות: החובה ללמוד, להכין מטלות ולהשקיע. לא משנה מה הסטודנט לומד, הוא חייב להרחיב את הידע הנרכש כל הזמן, להתעניין, לחקור ולשאול. רק סטודנט שמקדם את הידע שלו באופן רציף יצליח בלימודים.

מהם מקורות ההשראה העיקריים שלך?

סופרים: איזיק אסימוב, אורסון סקוט קארד, טולקין, רוג‘ר זילאזני, ז‘ול ורן, רוברט סילברברג, ארתור סי קלארק, קרלוס קסטנדה ועוד רבים וטובים.
קומיקס: תרבות הקומיקס בארץ כמעט ואינה קיימת. קומיקס נחשב כסיפורי ילדים בלבד וזה ממש לא נכון. בעולם הגדול קיימים סיפורי קומיקס מורכבים ומעניינים, לדוגמה הסרט האביר האפל היה הראשון שהראה כמה עומק יש בדמויות השונות.
כמה דוגמאות לאומני קומיקס מפורסמים: אלכס רוס - צייר ריאליסטי מאוד, עובד בשיטות הישנות של פעם - ללא מחשב. ג‘ים לי - ריאליסטי מאוד, גם כן עובד בשיטות הישנות ללא מחשב. ארתור אדמס. בריאן בולנד - צייר בריטי, זכה בפרסים רבים על עבודתו ועובד ב- DC comics. 

יש לך טיפ פרקטי למעצבים ולבוני אתרים?

כל אתר מוצלח או עיצוב מוצלח מתחיל מתכנון. תכנון נכון חוסך המון עבודה בעת הביצוע. הביצוע הופך להיות מדויק יותר ונכון יותר. ההמלצה שלי היא להתחיל משרטוט בעיפרון על נייר. כאנשי מחשבים אנו תמיד רצים למחשב כדי לעשות את הצעד הראשון,  אך הצעד החכם לדעתי הוא להתחיל דווקא עם עיפרון ודף.
צייר סקיצה של האתר, סקיצה של הלוגו ושל העיצוב, ולאחר שהסקיצה מוכנה, עבור למחשב כדי להפוך את הסקיצה לדבר אמיתי. מקור:  http://jayce-o.blogspot.co.il/2011/12/10-best-logo-design-tutorials-from.html

האם יש לך תחומי עיסוק נוספים שלך?

1. במסגרת עבודתי ב- HackerU אני אחראי על פיתוח חומרי הדרכה. תפקיד זה כולל כתיבת חומרי עזר לקורסים שונים וכמובן לקורס בתחום עליו אני אחראי - בניית אתרים. עלי לוודא שיש חומרים ראויים ולפקח על איכות ההדרכה של מדריכים. הפיקוח נחוץ מאוד משום שמעבר לחוות דעתם של הסטודנטים, חייבים לנקוט בדרך מקצועית ולהעביר משוב על מדריכים ב- HackerU. 
2. אני מעביר קורס הדרכה מתקדם למדריכים חדשים וריענון למרצים וותיקים.
3. מעבר לשעות העבודה התחביב הראשון שלי הוא מוסיקה. כבר 5 שנים אני משמש כסולן של להקת האספנים (The Collectors). אנו מנגנים רוק, בלוז וג‘אז, גרסאות כיסוי ושירים מקוריים של הלהקה.  
4. אני מתנדב בתל השומר באחת המחלקות. המחלקה היא מחלקה סגורה לנוער ומדי פעם, בהתאם לבקשת רכזת ההדרכה שם, אני מדריך את החולים בתוכנת פוטושופ.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה