איך התחלת לעבוד בתחום?

המפגש שלי עם עולם ה-QA התחיל בלימודי פיתוח. למדתי בהאקריו פיתוח אפליקציות ובניתי מספר אפליקציות. חשיבות הבטחת האיכות הייתה תמיד לנגד עיניי ולכן אהבתי לבחון את גבולות המוצרים שלי, לשחק איתם ולנסות להפיל אותם ולראות שהם עמידים גם מול המשתמשים החריגים ביותר. לאחר כמה זמן שהתעסקתי בפיתוח הבנתי שפיתוח במשרה מלאה זה ממש לא בשבילי ורציתי לשלב יחד עם הפיתוח גם את עניין הבטחת האיכות ועשיתי קורס נוסף בהאקריו-QA.
כבר במהלך הלימודים החל אחד מחבריי לקורס לעבוד באחת מחברות התקשורת. לאחר זמן קצר נפתח שם תקן לבודק נוסף והוא הציע אותי כמועמד ומאז אני שם עוסק בבניית אוטומציה שכאמור משלב גם פיתוח וגם הבטחת איכות.

ספר לנו על הניסיון התעסוקתי שצברת

התחלתי כבודק ידני בצוות QA קטן, לאחר כמה חודשים ראש הצוות עזב. היה לי רקע קודם בניהול (ניהלתי תוכן וצוותי כותבי תוכן באתרי אינטרנט שונים) והתחלתי לתפקד כראש צוות תוך כדי הרחבת הצוות בבודקים נוספים.בהזדמנות זו גם התחלנו להכניס תהליכים אוטומטיים לעבודה, ביררנו אלו כלים הכי פופולריים לאוטומציה, מהן שפות הקוד הפופולריות ביותר ויצאנו לדרך. תוך כדי לימוד עצמי ארוך ומפרך, בנינו מערכת אוטומציה לאתר שלנו.
בהמשך, כאשר המנהלים שלי ראו את היעילות של המערכת, אפשרו לנו להביא הדרכות חיצוניות בכדי שנתמקצע ואכן שידרגנו את המערכת שלנו, הפננו אותה לעולם הסלולר וקיצרנו את זמני העבודה של הצוות (ביחס לבדיקות הידניות) באופן משמעותי. תוך כדי התחלנו לעבוד עם כלים נוספים ששיפרו משמעותית את היכולות של האוטומציה ואיכות הבדיקות עלתה לרמה גבוהה ביותר.

מה מעניין ומאתגר אותך?

לעיתים אנו מקבלים משימות שהן מחוץ לתחום ה-QA, כגון ניתוח מידע ממערכות אינטרנטיות וכו'. שילוב האוטומציה למשימות כאלו הן תמיד מעניינות ומאתגרות, מוציאות אותנו מהמגרש הביתי המוכר ומאפשרת לנו ללמוד דברים חדשים ולבנות תכניות חדשות.

מה אתה אוהב בעולם ה-QA?

דבר ראשון צריך להבין את האחריות הכבדה של בודקי התוכנה בארגון. טעות של איש QA יכולה לגרום להפסד של מיליוני שקלים ובמקומות עבודה מסוימים גם לסכנת נפשות- זה אמיתי לגמרי. לפעמים כשאנשים מדברים על QA הם מציירים לעצמם מישהו שלוחץ על לינקים באיזה פורטל חדשות ובודק שהם נפתחים, אך זה לא כך. יש מערכות מאוד מורכבות המחשבות אלפי נתונים עם אלגוריתמים מאוד מסובכים, שהבודק חייב להכיר היטב את כל הflow- שלהן, לא פחות טוב מהמפתח שבנה אותן. חריגה קטנה בתכנית שלא יעלו עליה היום תיצור בור שיהיה מאוד קשה לכסות אותו בסוף החודש.
מלבד האחריות הרבה של איש QA הוא גם בסופו של דבר אחראי על הפרצוף של הארגון. מוצר שמלא בבאגים באופן ישיר נותן רושם רע על החברה ועל הסיכוי שלה בהמשך למכור מוצרים. איש ה-QA הוא המחסום האחרון לקביעת מעמד החברה ואיכותה בעיני השוק. הידיעה הזאת והאחריות על הכתפיים בסופו של דבר היא האדרנלין במקצוע.

ספר לנו על חוויה שהייתה לך הקשורה לעבודתך

כראש צוות יצא לי לראיין מועמדים רבים. באחד מהראיונות, הגיע בחור ובאמצע המבחן אמר שהוא הולך רגע לשירותים ופשוט הלך הביתה. לקח לנו חצי שעה להבין שהוא כנראה לא עומד לחזור. גם כאלו שמרגישים שהמבחן קצת קשה להם לא נעלמו לנו ככה.

האם אתה מתעסק בעוד תחומים?

כל עולם העיצוב הגרפי ועריכת הווידאו מאוד מעניין אותי ואני אוהב לערוך כל מיני סרטונים ולשחק עם תמונות בפוטושופ (אך זה רק בגדר תחביב כרגע).

מה הציפיות מבודק ללא ניסיון?

בעיקר מוטיבציה. תנאי בסיסי לבדיקת מוצר הוא כמובן היכרות עם המוצר. כבודק מתחיל אתה צריך להראות מוטיבציה להכיר את המוצר כמה שיותר טוב וכמה שיותר מהר. עד שאין לך היכרות טובה עם המוצר, הפרודוקטיביות שלך חסרה.

בנוסף, רצון ללמוד. מן הסתם בכל מקום עבודה ובמיוחד כשזו עבודה ראשונה אתה נתקל במערכות חדשות ובשיטות עבודה חדשות ואפשר לקלוט די מהר מי אוהב ללמוד דברים חדשים ומי לא.

מה אתה עושה כשאתה לא עובד?

אני מגדיר את עצמי כ"איש משפחה". אחרי שעות העבודה אני משתדל להקצות את רוב הזמן להיות עם המשפחה, לימודי תורה ופעילות גופנית.

אילו עבודות יש בתחום וכיצד ניתן להתפתח?

ניתן להיות איש QA במגוון מאוד רחב של רמות, החל מבדיקות ידניות בסיסיות ועד לפיתוח כלים אוטומטיים ברמות הגבוהות ביותר. יש תפקידי ניהול ברמה של צוות ותפקידי ניהול ברמה של מחלקות שלמות, תלוי בגודל החברה. אחר כך גם בתוך הארגון ניתן לזוז לתפקידי ניתוח מערכות מידע וניהול פרויקטים.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה