שרתים, קליינטים, דומיינים והמון ראשי תיבות באנגלית – אם אתם רוצים להבין יותר את עולם הרשתות, הנה רשימת המונחים שחייבים להכיר

מנהלי הרשתות משמשים כשוטרי התנועה של כל תעבורת הנתונים ברשת. הם אחראים על התשתית הפיזית שמאפשרת את זרימת המידע בשרתים ובמחשבים, אך גם על התוכנה עצמה ובעיקר בהיבט הנוגע לאבטחת המידע ברשת.

בעולם שלנו, כל ארגון נשען על תשתית מחשוב וזקוק למנהלי רשת - החל משלב התמיכה הטכנית ופתרון תקלות ועד להתקנת מחשבים, הגדרת רשתות, מתן הרשאות למשתמשים, אימות ואבטחה.

ניהול רשתות על רגל אחת

עולם הרשתות נחלק לשני חלקים עיקריים: System ו-Networking.

עולם הסיסטם מתמקד בנקודות הקצה עצמן - נקודות הקצה של משתמשים, שרתים ושירותים מסוגים שונים או אפליקציות שירות גלובליות.

עולם התקשורת, לעומת זאת, עוסק בדרך בה עובר מידע מנקודת קצה אחת לנקודת קצה אחרת, על בסיס מגוון רחב של פרוטוקולים וחוקים.

קשה לכם לחבר את הנקודות? אפשר פשוט להקביל את התחום לעולם הכולל מבנים ורשת של כבישים, מנהרות וגשרים הבנויה בשלמות ומחברת בין מבנה למבנה. לרוע המזל, זו רשת שאין בה חוקי נהיגה בסיסיים כמו רמזורים או תמרורים.

האם התנועה ברשת זאת תהיה תקינה? האם נגיע למחוז חפצנו במהרה? זאת המשימה שניצבת בפנינו כאנשי ניהול רשתות.

את המונחים הבאים תפגשו בכל אינטראקציה עם עולם הרשתות. זה הזמן להכיר אותם מקרוב, מ-א' ועד ת':

אינטרנט - רשת תקשורת נתונים בעלת היקף כלל עולמי. הרשת נוצרה כתוצאה מחיבורים רבים בין רשתות מחשבים - חיבור שאיפשר תקשורת בין מחשבים רבים ברשתות רבות.

דומיין – סביבה ארגונית טכנולוגית הכוללת את השרתים והקליינטים של ארגון ועובדת תחת ניהול מרוכז על בסיס שרתים.

חומרה - אוסף של כל הרכיבים הפיזיים במחשב או בהתקן אלקטרוני-דיגיטלי מכל סוג שהוא, דוגמת ציוד תקשורת, שרת או אפילו מכשיר נייד (סלולרי או טאבלט).

כתובת IP - כתובת רשת היא מספר המשמש לזיהוי נקודות קצה (למשל מחשב), ברשתות תקשורת שבהן משתמשים בפרוטוקולי תקשורת כמו רשת האינטרנט, או רשת מקומית (LAN). אנחנו מכירים שתי גרסאות לכתובות IP: גרסה 4 וגרסה 6.

מודל OSI – מודל המתאר את עולם התקשורת כמבנה המכיל 7 שכבות: השכבה הפיזית, הדאטה לינק, התקשורת, התעבורה, השיחה, התצוגה ושכבת האפליקציה.

מערכת הפעלה - תוכנית שמתווכת בין חומרת המחשב לבין המשתמש ומייצרת סביבת עבודה בה יכולים המשתמשים להריץ תוכנות. מערכת ההפעלה מייצרת נוחות ומאפשרת שימוש וניצול מקסימלי של חומרת המחשב.

ניתוב – הדרך בה מידע מגיע מנקודה לנקודה מחוץ לרשת המקומית, על בסיס הגדרות סטטיות או פרוטוקולים שונים.

ענן – פלטפורמה המאפשרת צריכת או אספקת של שירותים בגישה על בסיס חיבור רשת למאגר של שרתים. הקצאת המשאבים למשתמשים ושחרורם נעשים באופן פשוט ומהיר ללא מאמץ ניהולי ותוך ממשק מינימלי עם ספק השירות.

קליינט – נקודת קצה הצורכת שירות מנקודת קצה אחרת (יכולה להיות גם שרת).

שרת – נקודת קצה המכילה שירות אותו צורכות נקודות קצה אחרות (יכולות להיות שרתים או קליינטים).

ACTIVE DIRECTORY – הבסיס לבנייה היררכית ונכונה של ארגון בצורה טכנולוגית. האקטיב דירקטורי כולל שירותי אימות, ומאפשר יצירת וניהול של המשתמשים והמשאבים הארגוניים בצורה מרוכזת ויעילה.

DHCP – שירות אוטומטי לחלוקת וניהל כתובות IP ברשת ביתית, משרדית קטנה או ברשתות ענק.

DNS – שירות של תרגום שמות לכתובות IP, מה שמאפשר למשתמשים לזכור שמות אתרים ולא רצף מספרים כדי לגלוש ברשת.

Firewall תוכנה או חומרה שעומדת כחיץ בין רשתות בטוחות ובין רשתות שאינן בטוחות, או בין חלקים בטוחים ובין חלקים לא-בטוחים באותה הרשת. היא ממלאת מטרה זו באמצעות סינון תוכן בתקשורת נכנסת או יוצאת.

FTP – פרוטוקול תקשורת על בסיסTCP  המשמש להעברת קבצים בין יחידות קצה שונות.

LAN - רשת מקומית היא רשת המתאפיינת בקרבה יחסית של המחשבים ורכיבי התקשורת הנמצאים בה. לרוב היא נמצאת ברשתות מקומיות בבניינים או באזור יחסית מצומצם של מספר קילומטרים בלבד.

TCP – פרוטוקול תקשורת המספק מהימנות ואישור להגעת המידע ליעדו בצורה שלמה. לדוגמה: אתרי אינטרנט.

UDP – פרוטוקול תקשורת המספק תקשורת מהירה בין נקודות קצה, נמצא בדרך כלל במקומות שבהם המהירות חשובה יותר מהשלמות. לדוגמה: הזרמת מדיה בזמן אמת או צפייה ישירה.

VLAN – רשת מקומית וירטואלית, בעלת היכולת לחלק ארגון למספר תתי רשתות על בסיס מתגים.

WAN – רשת תקשורת המחברת בין מספר רשתות מקומיות, אשר בדרך כלל ממוקמות במרחק ניכר זו מזו.

אם קריירה בתחום ניהול הרשתות נשמעת לכם כמו צעד טוב בשבילכם, הגעתם למקום הנכון!

"בזכות HackerU רכשתי ידע מקצועי ומצאתי עבודה תוך חודש מסיום הקורס. אשמח להמליץ לכל אחד ואחת שמעוניינים לרכוש ידע ומקצוע חדש בהייטק".

HackerU – ה'חממה' להכשרת דור העתיד של תעשיית ההייטק - גאה להציג את המסלול המתקדם, המקצועי והעדכני ביותר ללימודים בתחום ניהול הרשתות: מסלול הלימודים יכין את הסטודנטים לשתי בחינות ההסמכה המרכזיות: בחינת ההסמכה הבינלאומית של Cisco (CCNA) ובחינת ההסמכה של ניהול ענן Azure Microsoft (104AZ-).

מדובר במסלול הכשרה Hands-on  שיאפשר לכם כבר במהלך הלימודים לצבור את כל הידע, הכלים וההתנסות המעשית בתחום המחשוב, השרתים, רשתות התקשורת ואבטחת המידע כך שתוכלו להעניק שירותי ניהול ותשתית מלאה לפתרונות עסקיים ממוחשבים.

למה ללמוד ניהול רשתות דווקא ב-HackerU?

  • בזכות קורס המיון: מתחילים עם טעימה קטנה מהתחום לבדוק התאמה בלי סיכון כספי.
  • בזכות ההתחייבות החוזית להשמה לעבודה
  • בזכות ההסמכות הכי רלוונטיות לדרישות התעשייה
  • בזכות האקדמיה של Cisco
  • בזכות תרגולים המדמים מצבי אמת על גבי מעבדות וירטואליות מתקדמות
  • בזכות המנטורים המובילים בתחום

תקשיבו למי שכבר עשו את זה

אלמוג מכני - בוגר האקריו
אלמוג מחני
"המרצים היו מעולים ונתנו המון ידע ופרקטיקה. כחודשיים אחרי הקורס מצאתי עבודה בתחום. אני ממליץ לכל מי שרוצה ללמוד מקצוע, לבוא לעשות קורס ב-HackerU ופשוט להתחיל לעבוד!"
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה