אוגוסט 2017, אני יושב לשיחה בבית קפה עם דן, חבר טוב שלי. דיברנו על עולם התעסוקה והעבודה, כאשר הוא פתאום אומר לי: "רק בהייטק מרוויחים כמו שצריך". והאמת? שאני הסכמתי איתו. אבל לאחר מכן הוא הוסיף: "אבל אני? אין לי סיכוי להגיע לשם, תחום התכנות? לעבור למרכז? ללמוד תואר?". עברו מאז כבר כמעט שנתיים, לאחר שהוא סיים בהצלחה קורס הייטק, הוא הבין כמה הוא טעה כשהוא נמצא בתפקיד מצוין בשיווק באינטרנט במשרד ההייטק בו הוא עובד.

ככל שעובר הזמן, כך גם ההנחות השליליות והמיתוסים על עולם ההייטק מתגלים כשקר די גדול. הרי כמה פעמים שמעת בחיים שלך על אנשים שבטוחים ש: "אם הייטק, זה רק בעולם התכנות כי שם עושים כסף", "רק כאלה שמסיימים תואר באקדמיה יוקרתית ישיגו קריירה בעולם" הזה ו-"שרק באזור המרכז יש עבודה".

האמת? אני יכול להבין מהיכן ההנחות הללו מגיעות. יחד עם זאת שוק ההייטק הוא תחום מאוד קשוח שבלתי אפשרי להיכנס אליו, אלא אם כן אם יש לך את המוח והראש בשביל כך. אבל בזמן האחרון, בעקבות ההתפתחות העצומה של העולם הזה (בין היתר, בזכות קורסי היי טק קצרים וחיוניים שנפתחו), השתנו בו המון דברים, ובעיקר לטובה.

כיום, קיימים כל כך הרבה מיתוסים על העולם הזה, בחרתי חמישה מהם:

1. "אני חייב תואר בשביל זה"

אין ספק שתואר אקדמאי בהחלט עוזר ויכול לקדם אותך בתעשייה, על אחת כמה וכמה כשבוחרים בתואר במדעי המחשב. אבל יחד עם זאת, קיימים המון משרדי הייטק שלא כותבים ברשימת הדרישות שלהם: "תואר אקדמאי".

בעבר, בשביל ללמוד באקדמיה היה צורך לעשות פסיכומטרי, להתקבל אל המוסד שבו תרצו ללמוד, אורך הלימודים הוא בערך כ-4 שנים ורק אז אפשר להיכנס אל משרד הייטק.

כיום, בזכות מכללות ההייטק, ניתן להגיע אל התחום לאור העובדה שאין צורך ברקע קודם בשביל כך, זאת אומרת, בין אם זה משוחרר טרי מהצבא, אדם שהחליט לעשות הסבת מקצוע או כל דבר אחר – הוא יוכל להיכנס אל הקורס, כל עוד יעבוד קשה, יתמיד בשיעורי הבית ויתחבר אל התחום.

יתרון נוסף של קורסים בעולם ההייטק, הוא שניתן לסיים את הלימודים במהירות, תוך כמה חודשים ניתן ללמוד את כל המודולים והתחומים השונים בנושא מסוים ומיד לאחר מכן לצלול הישר לתעשייה.

2. "אני לא רוצה להיות מתכנת"

אם נחזור 20 שנה אחורה, ניזכר שרוב התפקידים בעולם ההייטק היו בתחום התכנות. אבל, ככל שהמהפכה הדיגיטלית שבאה אלינו התגברה והטכנולוגיות התפתחו, צצו להם המון תפקידים שונים, כמו:

  • בדיקות תוכנה – אחד מהתפקידים החשובים ביותר בכל משרד הייטק, על בודק התוכנה לבדוק שהמוצר שהחברה שלו מפתחת, עובד בכל רמ"ח איבריו, הן מבחינה תפעול, חווית משתמש, באגים שונים שצצים להם וכו'.
  • ניהול שיווק דיגיטלי – כיום, אין חברה שלא מתעסקת בפרסום ברשתות החברתיות, גוגל או בכללי בעולם הדיגיטל. בזכות כך, תחום הניהול הדיגיטלי, הכולל קמפיינים, קידום אתרים אורגני/ממומן, כתיבת תכנים וכו' גדל משמעותית בשנים האחרונות, השוק צמא אל אנשי PPC, מנהלי דיגיטל וכו' שיוכלו לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר, הן כשכירים והן כפרילנסרים.
  • עיצוב גרפי – כשאני חושב על מעצבים גרפיים, ישר תעלה לי האסוציאציה של: "התחום הכי ורסטילי שקיים", מדוע? מכיוון שברגע שאתה מעצב גרפי ויש לך מעט ניסיון, ניתן להגיע לשלל עולמות שונים בתעשייה, כמו תחום ה-UX, עיצוב גרפי במשרדי פרסום, בסוכנויות דיגיטל ובחלק גדול מהמקרים, להגיע אל חברות הייטק.
  • ניהול רשתות ו-IT – אמנם מדובר בתפקיד מאוד קלאסי, אבל הדרישה אליו הולכת וגדלה, ואין לו יותר מיד קשר אל עולם התכנות. בתפקיד זה, יש להכיר מערכות שונות, לדעת מה זה אבטחת מידע, להתעסק במה שכל קשור למחשב הן ברמה החומרה והן ברמת התוכנה.

ניתן לכתוב כאן עוד עשרות תפקידים שונים, שאינם דורשים ידע כללי בשפות תוכנה או פיתוח. המסקנה היא, שאין לך ממה לפחד אם תכנות זה לא תחום שמפחיד אותך, מכיוון שעולם ההייטק הוא עולם שהפך ליצירתי, הומני ושיווקי עוד בשנים האחרונות.

כמו כן, גם תחום סייבר ואבטחת המידע אינו בדיוק מקושר אל עולם התכנות, אבל מכיוון שלאיש סייבר באמת מוכשר, יש צורך בידיעת שפות תוכנה מסוימות (כמו פיית'ון למשל), לא הכנסתי את התפקיד הזה אל תוך הרשימה.

3. "אין לי כוח לעבור לתל-אביב בשביל העבודה"

תמיד יגידו לנו שהחברות הכי גדולות בשוק ומשרדי ההייטק המוצלחים ביותר ממוקמים בשדרות רוטשילד בתל-אביב, ליד קניון עזריאלי על דרך השלום או באזור הבורסה שברמת-גן. למזלנו הגדול, המצב הזה ממזמן השתנה, המון חברות גדולות החליטו לפתוח מרכז נוסף שלהן גם באזור המרכז או הדרום.

לצורך הדוגמה, IBM העולמית, אחת מהחברות העצומות ברחבי הגלובוס, שמלבד שני הסניפים שלה במרכז הארץ, קיים בבעלותה גם סניף עצום בעיר חיפה, כמו כן, גם Intel, נמצאת בעיר חיפה.

אבל אל דאגה, לא רק החברות הגדולות עשו את דרכן אל חלקים שונים בארץ, גם משרדים "קטנים" או "לא מוכרים" נמצאים בערים כמו חיפה, באר-שבע, אשדוד או אפילו בקריות. איך זה קרה? בעלי המשרדים והסטרטאפים מהצפון או הדרום, הבינו שהם ממש לא צריכים לעשות את הדרך שלהם בכל יום אל מרכז הארץ, ושקיימת להם האופציה לעשות זאת קרוב יותר לביתם.

4. "אין לי ניסיון בכלל, למה שיעסיקו אותי?"

קראתי כבר כמה פעמים פוסטים בפייסבוק, כתבות שונות וכו', שבעולם ההייטק של היום, יש העדפה אך ורק לאנשים בעלי ניסיון, האם זה נכון ב-100%? ובכן, ממש לא. ברור שקיימים כמה וכמה משרדים שיעדיפו להעסיק אנשים שיש להם ניסיון של שנתיים ומעלה.

אבל יחד עם זאת, בכל חודש, חברות, משרדי הייטק וסטרטאפים רק מחכים להזדמנות לגייס אדם שרק רוצה להיכנס לתעשייה זאת, משלל סיבות שונות:

1. תשוקה בשמיים – רוב הג’וניורים שיגיעו לכל חברה או משרד הייטק, תמיד ינסו להוכיח את עצמם, בכל דרך אפשרית, ברוב המקרים, הם אלו שיעבדו הכי קשה בחברה, יעשו את "העבודה השחורה" ויתנו מעצמם תמיד את המאה אחוז.

2. לגדל את החבר’ה בעצמך – בכל מצב שמגיע בחור חדש למשרד, שיש לו ניסיון, נשארים לו המון הרגלים מהמשרד הקודם, הן מבחינה סוציאלית עם האנשים השונים במשרד והן בנהלי עבודה, כשמכניסים ג’וניור (שבדיוק סיים קורס הייטק) טרי למגרש, המנהלים ושאר הצוות, יכולים להקנות לו את הרגלי העבודה וערכים של החברה.

3. תחושת גאווה – אני יודע, זה נשמע טיפה מוזר, אבל קיימים המון מנהלים שממש אוהבים את התהליך של: “וואי, אני גידלתי אותו", שהם אוהבים לראות את התהליך מרגע הגיוס, עד לראיונות העבודה, הקבלה וההתפתחות שלו, יצא לי לראות זאת ברמה האישית כמה וכמה פעמים.

אוקיי, אז מה אעשה עכשיו?

כשאומרים לך את המילה: “פחד" אתה ישר תחשוב על חרדות, ג’וקים, אסונות, או כל מיני פוביות למיניהן, אבל לדעתי, הפחד הכי משמעותי וריאלי הוא לעשות צעד מסוים. איזה צעד?

אותו צעד שתמיד חלמנו שמתחשק לנו לעשות, אבל היה לנו קשה, כי אנחנו יודעים שבזכות הצעד הזה החיים שלנו (רוב הסיכויים, כן?) יהיו טובים יותר, זאת אומרת, אתה חושב שיש לך עתיד בתור איש סייבר? לך ותלמד, מתחשק לך לעשות רילוקיישן? תזמין כרטיסי טיסה, העיקר הוא – פשוט לקפוץ למים.

חבר שלי עשה תהליך דומה, הוא בירר על קורס הייטק מומלץ, לאחר מכן, הוא התחיל ללמוד קורס הייטק (שיווק דיגיטלי), לאחר כמה חודשים, הוא התקבל לחברת הייטק מדהימה בבאר-שבע בתור איש PPC, כיום הוא מנהל צוות שלם של אנשים מאוד מוכשרים, הוא נהנה מהעבודה שלו ולאחרונה הוא גם נוגע בתחום ה-SEO בחברה.

קורסים מומלצים:
קורס בדיקות תוכנה QA
קורס סייבר Ethical Hacking
קורס שיווק דיגיטלי – קורס קידום אתרים אורגני SEO, קידום ממומן PPC ורשתות חברתיות
קורס בניית אתרים Full Stack Development
קורס עיצוב גרפי עם התמחות בעיצוב חוויית משתמש UX – Design
קורס ניהול רשתות ואבטחת מידע
קורס אנימציה – לימודי אנימציה תלת מימדית תוכנת מאיה עם התמחות ב-ZBrush
קורס פיתוח משחקים Gaming & VR
קורס DBA Master
קורס ניהול שרתי לינוקס Linux

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה