הקדמה:

הדבר הראשון שצריך להבין בבואנו לבחור כלי לניהול בדיקות הוא שמערכת לניהול בדיקות וניהול תקלות הינה כלי עזר ולא המטרה עצמה. הכלי יתאר את התהליכים כפי שהם מתקיימים ויסייע בשמירה על הסדר ויהווה מקור נתונים יחיד.

כשאנחנו מתחילים בתהליכי QA חשוב לבחור כלי שיהיה מותאם לצרכי החברה ויאפשר לגדול ולהתרחב בהתבסס על העובדה שתהליכים, נהלים או צרכים משתנים באופן תדיר.

רציונל:

כפי שמוסבר במהלך לימודי QA - ככל שנאסוף עוד חומר שאינו בתוך מאגר נתונים מאורגן - כך יהיה לנו קשה יותר ויותר להמיר חומר זה בהמשך לתוך כלי ניהול הבדיקות הנבחר ועל אחת כמה וכמה לנהל את הבדיקות ואת כיסויים אל מול הדרישות.

יתרון מהותי של כלי לניהול בדיקות ,הינו שמאותו רגע שהתחלנו לעבוד איתו, אנחנו לא מבזבזים זמן על עריכת הטקסט ומבנה המסמך - את החומר ניתן במידת הצורך להוציא בכל פורמט שנרצה.

פרמטרים לבחינת כלי:

התאמה אישית (קסטומיזציה):

כשמתחילים קורס QA לומדים על האפשרות להתאים את הכלי לצרכי הצוות, הפרויקט והארגון. התאמה אישית בדרך כלל מתבטאת בהוספת שדות, על פי המוצרים השונים שצוות הבדיקות עשוי לבדוק, כמו גם פלטפורמות שונות, הלקוחות השונים שאיתם עובדים וכו‘.

ניסיון העבר מלמד כי התאמות נדרשות תמיד, ואף בתוך אותה החברה, לכן יש צורך להוסיף ולהוריד שדות בקלות עבור כל פרויקט.

דרישות:

דרישות המערכת ייכתבו מראש בכלי ולא יהיה צורך לייבא אותן. זה יבטיח הצגת כיסוי בדיקות מול הדרישות, וכן הערכת השפעה של שינוי בדרישה על בדיקות שנדרש לחזור עליהן. לחילופין, אינטגרציה עם כלי לניהול הדרישות המאפשר תקשורת דו-כיוונית לצורך קבלת סטטוס הכיסוי.

תרחישי בדיקה:

בניית עץ נושאים והזנת תרחישי הבדיקה על פי סדר ומבנה רצויים, יכולת לבצע חיתוכים שונים למשל - על פי סוגי בדיקות, סדרי עדיפות, מערכות הפעלה וכו׳.

יבוא ויצוא:

פונקציונליות המאפשרת יבוא ויצוא של תרחישי בדיקה ותקלות לפורמטים שונים וצרכים מגוונים.

עדכונים בזמן ריצה:

לעיתים נרצה לתקן את הכתוב בתרחיש הבדיקה תוך כדי הרצת הבדיקות, לבצע חיתוכים שונים לצורך קבלת סטים להרצה ולקבל תמונה אמיתית ומידית של הבדיקות שבוצעו. נרצה לקבל נתוני אמת מדויקים בכל רגע נתון - גם אם הוחלט להוסיף בדיקה וכדומה תוך כדי ריצה.

דיווח תקלות:

תקלות ידווחו תוך כדי ריצה באופן שוטף ונוח, המאפשר קבלת מידע מאוחר יותר והצגת ההיסטוריה עבור כל תקלה. לחילופין - אינטגרציה פשוטה למערכת דיווח המאפשרת תקשורת דו-כיוונית.

דוחות:

דוחות בחתכים שונים אשר אותם ניתן להגדיר מראש על פי הצרכים.

כלים לדוגמא:

חלק מכלי בדיקות אלו הינם כלים חינמיים וחלקם בעלות נמוכה עד גבוהה.
כפי שצוין בתחילת המאמר, יש לבחור כלי לניהול הבדיקות בהתאם לצרכים של בודק תוכנה ואין במאמר זה כל המלצה על כלי כזה או אחר.

  1. http://www.gurock.com/testrail/ - TESTRAIL
  2. http://www.testuff.com/ - TESTUFF
  3. http://www.xqual.com/products/xstudio.html - X-STUDIO
  4. http://www.aptest.com/atm2/ - APTEST MANAGER 
  5. http://www.testlog.com/features.htm - TESTLOG
  6. http://www.orcanos.com/compliance/products/qpack-alm-suite/ -QPACK 
  7. וכמובן - http://www8.hp.com/us/en/software-solutions/quality-center-quality-management/ HP-Qality Center

קיימים כמובן כלים נוספים רבים ומגוונים, בעלי יכולות משתנות, שאותם ניתן למצוא על ידי חיפוש ברשת.

לסיכום

קיימות מערכות רבות אשר יתנו מענה לתהליכי הבדיקות, אך רק קומץ ייתנו מענה לצרכי הארגון. יש לבחור בקפידה ולבצע הערכה יסודית בעת בחירת כלי ניהול בדיקה. ניתן לעבור בין מערכות לעתים קרובות, אך הדבר עלול להיות כרוך בעלויות עבור הארגון וזמן העבודה הנדרש ללמידה עבור חברי הצוות. נכתב על ידי-

שלומי חגולי, לשעבר ראש תחום בדיקות תוכנה ו -DBA ב- HackerU

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה