העולם שלנו עבר אינספור מהפכות, חלקן כבר בדמות המהפכה התעשייתית שנערכה בין השנים 1760 עד 1840. וגם את המהפכה הדיגיטלית, שהתרחשה בשנות ה-80. למעשה, אנחנו חווים מהפכות קטנטנות לאורך כל השנים האחרונות, במיוחד כשמדובר בתחום ההייטק, התכנות וגם בדיקות התוכנה. לדוגמה, בודק תוכנה QA יודע שהתחום שלו משתדרג ומשתנה בכל רגע, והוא יודע שבעזרת הקורס או התמחות הנכונה, הוא יוכל להגיע אל תחום האוטומציה.

אני משוכנע, שמי שאינו מהתחום בכלל, שמע מספר פעמים את המושג: בדיקות תוכנה. אבל מה זה אומר בכלל? הרי זהו שם מאוד פופולרי. זאת בשל העובדה שהוא נחשב לבורג מאוד מרכזי בכל ארגון הייטק או בכל פיתוח של מוצר דיגיטלי (ולעיתים פיסי). אז בין אם אתה סקרן לדעת מה החבר הכי טוב שלך שהוא בודק תוכנה עושה או שאתה מעוניין בלהיכנס לתעשייה, ורוצה להכיר טיפה את התחומים, זה הזמן שאעשה לך סדר בעניינים.

אני אכתוב ואסביר את הבסיס על תחום בדיקות התוכנה, מה כולל בעולם הזה, איך אפשר להיכנס אליו, אפרט טיפה על אוטומציה (ומה זה בכלל) ואערוך קצת השוואה בין שני התחומים.

בואו נדבר על בדיקות תוכנה - QA

בודקי תוכנה QA הם חלק מכל ארגון הייטקיסטי, סטארט-אפ או מקום שמפתח מוצרים דיגיטליים. מהם מוצרים דיגיטליים?

אפליקציה

אתר אינטרנט

תוכנה

משחק ווידיאו

וכמובן, שישנם עוד מוצרים אחרים שלא כתובים פה. על צוות ה-QA (אפשר לקרוא להם גם 'בודקי התוכנה') לוודא שהמוצרים באמת מתפקדים ועובדים כמו שצריך. בהמון רבדים וצורות שונות. לצורך הדוגמה, לבדוק שהמוצר באמת עובד כפי שתכננו אותו מלכתחילה. כיוון שבכל מוצר שמתכונן, ישנה רשימה של מה שהוא אמור להכיל, מה הפעולות שלו ומה המטרה שלו. בדיקה נוספת היא, לוודא שהמוצר פועל על כמה טלפונים או פלטפורמות שונות, האם האפליקציה שפותחה תעבוד גם על אייפון X וגם על גלקסי 8? חייבים לוודא זאת מראש!

עוד בדיקה, שעל-פי מומחי ה-QA היא אחת מהחשובות והבסיסיות ביותר היא: בדיקת שפיות. שבה באמת מוודאים שהמוצר עובד. אם הוא מתפקד כמו שצריך, זוהי למעשה בדיקת הבסיס, שרק לאחריה ניתן לעשות בדיקות נוספות, בסגנון חוויית משתמש ועוד.

בשורה התחתונה, ללא התפקיד הזה, ייתכן והיינו רואים אינספור מוצרים פגומים או שהם אינם עובדים כמו שצריך. סתם לדוגמה, אני בטוח שקרה לכם מתישהו שהשתמשתם באפליקציה מסוימת והיו בה בעיות מסיומות? לעיתים זה קורה גם לחברות הגדולות ביותר, כמו פייסבוק, וויז, מובייט ועוד. ולכן, חשוב שיהיה צוות מוסמך של אנשי QA איכותיים שיוכלו לבדוק זאת.

8 סוגי בדיקות תוכנה שכל אחד חייב להכיר

מה אלו בדיקות אוטומציה? ומה היתרונות שלהן?

עד כה, דברתי על התפקיד של בודק תוכנה QA ידני, לעומת זאת, כשמדברים על בדיקות אוטומציה - הסיפור קצת משתנה. בתחום זה, מכניסים טיפה יותר קודים ותכנות. מה שבאמת הופך את המקצוע ליותר אוטומטי, והמשכורות בו אף גבוהות יותר מאשר איש בדיקות ידני. על איש האוטומציה למעשה לכתוב שורות קוד או להשתמש במערכת שונה (לדוגמה: סלניום). על מנת שהבדיקות ייערכו באופן אוטומטי.

אז מה הן היתרונות של בדיקות תוכנה אוטומטיות:

פחות דרישה של כוח אדם

הבדיקות מתבצעות באופן תמידי – 24/7

איתור מוקדם של באגים ותקלות

אמינות – הבדיקות יוצאות באופן אמין, מבוקר וטוב יותר

בדיקות סימולטניות – ניתן לבדוק מוצרים שונים באופן מקביל

ROI – Return on Investment – בסופו של תהליך, חברות וארגונים יחסכו לעצמם המון כסף וזמן כשהם יעברו לבדיקות אוטומציה

אגב, אחת מהמערכות שיש בהן הכי הרבה שימוש היא Selenium

האם בדיקות אוטומציה יכחידו את הבדיקות הידניות?

זוהי שאלת השאלות למען האמת, ולא סתם היא הנושא הבכיר של הכתבה. ייתכן שמי שהגיע לפה כבר מכיר את התחום, או אפילו עוסק בו. גם אנשי QA ללא ניסיון או כאלו שעובדים בתחום יודעים שהתשובה היא חד-משמעית:

אין סיכוי שבשנים הקרובות האוטומציה תנצח את הידני.

מכמה סיבות עיקריות:

הראשית היא, שייקח זמן עד שבדיוק האוטומציה יוכלו לבצע את אותן ירידה לפרטים שמבצעים בבדיקה אנושית. העין שלנו עדיין יכול להיות חדה או ממוקדת יותר על פרטים קטנים שיכולים לגרום לבעיות רבות. על אחת כמה וכמה כשמדובר על תוכנה או מוצר דיגיטלי מורכב ומסובך.

הסיבה השנייה היא, שלא משנה לאן האוטומציה תתפתח, לפחות בשנים הקרובות, ייקח זמן עד שהיא באמת תגיע לרמה של בדיקות ידניות. הרי בואו נדמיין שאנחנו רוצים להשתמש באיי-רובוט בשביל לנקות את הסלון שלנו. נכון שזה יחסוך לנו זמן, ינקה טוב יותר. אבל תמיד יהיו לו פאשלות. יהיו לו פינות קטנות שהוא יפספס או שיפסיק לפעול בגלל תקלה מסוימת.

לכן, שני התפקידים נדרשים היום בשוק, ולא רק היום – אלא לכל העתיד. לכל תחום יש את היתרונות והחסרונות שלו. אצלנו, ניתן ללמוד את שני התחומים. גם אם אתם חסרי ניסיון או ללא רקע. קיים אצלנו קורס QA אונליין ובנוסף לכך, גם קורס QA אוטומציה אונליין, כך שכל מי שרוצה ללמוד ישירות מהבית שלו, יכול לעשות זאת.

פירוט נוסף נמצא במאמר שכתבתי ממש בקיץ של 2019.


מקצוע לטווח הרחוק

בנימה זו, לדעתי מדובר בתחום מרתק ביותר, וייתכן שאם לא הייתי כתב תוכן במקצועי, הייתי מאוד רוצה להיכנס אליו. מפני שמדובר בתחום שדורש חקירה לעומק, ירידה לפרטים והכי חשוב – לדעת להעיר לאנשים. שזה חלק מאוד כיפי בעיני במקצוע. או לפחות כך זה נשמע מרחוק, כשאני מדבר עם הסטודנטים והמרצים שלנו.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה