מקדמים רבים נאלצים להעביר אתרים של לקוחות לדומיין חדש עקב מיתוג מחודש או מיזוג של מספר אתרים קיימים לתוך אתר אחד גדול. כאשר האתר המקורי קודם במשך מספר שנים טובות, סביר להניח שהוא כבר צבר לעצמו מערך יפה של קישורים ממגוון אתרים ברחבי הרשת, וקישורים אלו הפנו לא רק אל דף הבית של האתר, אלא גם אם העמודים הפנימיים שבו. המטרה הראשית שלנו בתור מקדמי אתרים היא לדאוג לכך שכל דף רלוונטי באתר הישן יופנה אל הדף המקביל אליו באתר החדש באמצעות הפניה קבועה מסוג 301. כלומר, אסור בשום פנים ואופן לבצע הפניה אחת מכל הדפים באתר הישן אל דף הבית באתר החדש, אלא יש לבצע כל הפניה באופן פרטני. (הפניות מסוג 301 שומרות על רוב המאפיינים של העמודים המקוריים).

מציאת העמודים הרלוונטים

במידה ויש באתר מאות או אלפי עמודים שונים ואנחנו מעוניינים לבצע הפניה רק מעמודים רלוונטים, נוכל לבדוק אילו עמודים מקבלים קישורים מעמודים אחרים באתר או אתרים שונים ברחבי הרשת ואילו עמודים מרחפים באתר ואין להם קישורים חיצונים. על מנת לעשות זאת נוכל להשתמש בכלי מנהלי האתרים של גוגל : עבור קישורים חיצונים : תחת תנועת חיפוש נבחר ב – קישורים לאתר שלך ו – התוכן המקושר ביותר שלך , שם נוכל להוריד את כל הדפים באמצעות הכפתור העליון - הורד טבלה זו עבור קישורים פנימיים : תחת תנועת חיפוש נבחר ב – קישורים פנימיים ו – הורד טבלה זו בראש הדף. כעת יש בידינו שני קבצי אקסל אותם יש לאחד לקובץ אחד (כלומר, למחוק כפילויות).

בניית העמודים החדשים

בין אם האתר החדש הוא זהה לחלוטין לאתר הקודם או בין אם הוא כולל עמודים חדשים, רצוי שמבנה הכתובות באתר החדש יהיה זהה לזה באתר הישן, אלא אם כן המבנה באתר הישן היה מלכתחילה ארוך ומסורבל, כך יהיה קל יותר לבצע את ההפניות עצמן. לדוגמה, באתר הישן המבנה של עמוד מאמר היה כזה : www.mysite.com/category/article-name ובאתר החדש הוא יהיה זהה, למעט שם הדומיין עצמו : http://www.mynewsite.com/category/article-name למרות שחשוב לבצע את כל ההפניות לפי המתודה שהסברנו למעלה, ניתן בהחלט להשתמש בהרחבות ותוספים למערכת ניהול התוכן על מנת להקל על המלאכה או להתבסס על תבניות חוזרות באתר המקורי. באתרים מורכבים יותר ייתכן שיהיה צורך לכתוב את ההפניות באופן ידני בתוך קובץ .htaccess אחד מרכזי. כאשר בונים את העמודים  החדשים, רצוי לשמור על כל התוכן מהעמודים הישנים, כמו גם על תבניות טקסט כמו למשל טקסט בתחתית האתר. הסיבה לכך היא שמלבד קישורים, הדירוג בגוגל משופע גם מתוכן האתר וכאשר באתר החדש יש פחות תוכן טקסטואלי, בהחלט ייתכן כי הדירוגים שלו ייפגעו. (הדבר נכון גם לגבי תמונות ווידאו, אך במידה מועטה יותר).

הפניות נוספות

גם בהנחה שביצענו את כל ההפניות הרלוונטיות כמו שצריך, תמיד ייתכן שבטעות שכחנו כמה עמודים חשובים. מסיבה זו, רצוי לבצע הפניות ברירת מחדל לפי רמות היררכיה שונות. לדוגמה, ניתן לקבוע שכל קטגוריה שלא קבענו לה הפניה ספציפיית, תופנה לדף הקטגוריות הראשי באתר החדש. עם זאת, כדאי לשים באתר החדש התראה על כך שהאתר עבר כתובת וזאת על מנת שהגולש לא יחשוב שהגיע פתאום לאתר אחר (ובמיוחד אם העיצוב של האתר החדש שונה מזה של האתר הקודם).

מפות אתר וכלי מנהלי האתרים

כעת לאחר שביצענו את כל ההפניות, נצטרך ליידע גם את גוגל על שינוי הכתובת של האתר. בנוסף לכך, רצוי מאוד ליצור שתי מפות אתר חדשות – אחת לאתר הישן ואחת לאתר החדש. המפה הישנה תיידע את גוגל לגבי ההפניות והשנייה תעזור לו להוסיף לאינדקס במהירות את הדפים מהאתר החדש.

שינוי של קישורים חיצונים

כפי שהזכרנו, הפניה מסוג 301 שומרת על רוב המאפיינים של העמודים המקוריים, אך לא על חוזקם של הקישורים. המשמעות היא שאם קישור מסוים מקשר לעמוד A באתר הישן ועמוד A מפנה לעמוד A1 באתר החדש, הכוח (מיץ הקישורים) אותו עמוד A יקבל מהקישור המקורי יהיה גדול יותר מהכוח אותו יקבל עמוד A1. מסיבה זו, רצוי לפנות לבעלי אתרים המקשרים אליכם ולבקש מהם לקשר ישירות אל הכתובת החדשה. הדבר נכון כמובן גם לגבי אתרים בהם יש לכם שליטה ישירה כמו למשל אתרי לווין או אתרי מאמרים.

לאט לאט ובזהירות

למרות שעל הנייר, התהליך של הפניית אתר ישן לאתר חדש עלול להיראות מאוד פשוט ומהיר לביצוע, בפועל מדובר במשימה שיש לבצע אותה בהדרגתיות ממספר סיבות :
  • ביצוע שינוים מהירים כמו מחיקה של האתר הישן או יצירת הפניות רבות בבת אחת תקשה לעקוב אחר שינויים או תקלות בלתי צפויות
  • בזמן המעבר רצוי לעקוב אחר התנועה בשני האתרים ולראות האם ישנם עדיין גולשים  שנתקעו באתר הישן. ואם כן, איפה.
  • יתכן כי אנשים עדיין יכנסו לאתר הישן במשך תקופה מסוימת ולא ישימו לב להודעה על המעבר באתר החדש.
בכל אופן, גם ההמלצה של גוגל היא לחכות כ – 180 יום עד שמסירים את השליטה באתר הישן. אחד מהתרחישים הצפויים הוא שבמהלך התקופה הזו, האתר החדש יתחיל לקבל דירוגים על חשבון הדירוגים של האתר הישן עד שיחזור לדירוגים המקוריים שלו (של האתר הישן). בהנחה שביצעתם את כל השלבים כמו שצריך, זה בהחלט נורמלי ואף מתבקש. בהצלחה! המאמר נכתב על-ידי חברת Domain the Net – המספקת דומיינים(מטעם איגוד האינטרנט הישראלי) ושירותי אחסון מתקדמים לאתרי אינטרנט.
לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה