דף הבית / בלוג / למה לא כדאי להסתמך על מניפולציות בגוגל לטווח הארוך
main_blog_image

למה לא כדאי להסתמך על מניפולציות בגוגל לטווח הארוך

עודכן בתאריך: 05-15-2017

קיימות מספר דרכים לקדם עסק באינטרנט, ולהביא תנועה ממוקדת לאתר. בין ערוצי השיווק הפופולאריים ביותר ניתן למנות:

  • קידום אורגני (תנועה לא ממומנת ממנועי חיפוש ובראשם גוגל).
  • פרסום ממומן במנועי חיפוש (בעיקר Google Adwords).
  • פרסום ממומן מרשתות חברתיות (מערכת הפרסום של פייסבוק מובילה בתחום הזהBy Far).
  • תנועה אורגנית מרשתות חברתיות - עקב שיתופים, פעילות סושיאל נכונה וכו'
  • רכישת מדיה - פרסום באתרים הרלוונטיים לנישה שלנו באמצעות באנרים ושטחי פרסום, או לחלופים פרסום באתרים גדולים מאד כמו Ynetודומיו, במידה והתקציב מאפשר.
  • פרסום באינדקסים נישתיים - לדוגמא צלם חתונות אשר מפרסם באינדקס של ספקים לחתונה.
  • שיווק באמצעות תוכן - התוכן יכול להיות באתר של העסק או באתרים חיצוניים, רצוי שילוב של השניים.
  • רכישת תנועה באמצעות כלים כמו Outbrain או Taboola (שתיהן ישראליות, אגב) אשר מייצרות המלצות ברחבי האינטרנט לקריאה מאמרים נוספים באתרי תוכן שונים.

מובן, קיימות דרכים נוספות להביא תנועה לאתרים אבל אלו הם פחות או יותר הערוצים המרכזיים. 

אצל מרבית העסקים, תנועה אורגנית מגוגל היא התנועה האיכותית ביותר, עקב העובדה שאנשים (אפילו כאלה שלא מבינים באינטרנט) נוטים לסמוך על התוצאות האורגניות בגוגל יותר מהתוצאות הממומנות מתוך חשיבה של "אם גוגל החליט לדרג את האתר במקום גבוה, אפשר לסמוך עליו". על כן, רובם המכריע הקליקים בתוצאות החיפוש מתבצעים על חמשת התוצאות הראשונות בגוגל (מחקרים מצביעים על נתונים של מעל 70%). 

את כל התורה של קידום אורגני בגוגל לומדים אצלנו ב-HackerU במסגרת קורס קידום אתרים. אם אתם מכוונים להיות אנשי שיווק דיגיטל בהמשך הדרך, בקורס לומדים גם ערוצי שיווק נוספים, כולל קידום אתרים בגוגל, קידום ממומן, שיווק בפייסבוק ועוד. בלי קשר, תמיד טוב להכיר ערוצים נוספים לשיווק באינטרנט.

 מדוע, אם כך - לא כדאי להסתמך על גוגל כמקור בלעדי לטראפיק באתר, או יותר נכון -

איך לשווק את האתר נכון באמצעות תוכן, בצורה כזו שהקידום בגוגל יהיה אמצעי ולא המטרה?

אולי השאלה נשמעת קצת מסובכת. בואו ניתן קצת רקע לפני שנרחיב.
גוגל, כידוע, זה מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם. ככזה, גוגל חרטה על דגלה להציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור המשתמשים שלה, על מנת לשרת אותם על הצד הטוב ביותר ולהציג להם את מה שהם מחפשים.
נניח בצד את העבודה שיש מניע מסחרי מאד מובהק במנוע החיפוש והוא כמובן מערכת הפרסום של גוגל, אבל בכל הקשור לתוצאות האורגניות - לגוגל יש אינטרס לא מבוטל להציג את התוצאות הטובות ביותר שאפשר. ברגע שגוגל יציגו תוצאות גרועות ולא רלוונטיות, הרי שהם למעשה לא מספקים את הסחורה ואת המטרה היחידה של מנוע החיפוש מבחינת הגולש - קבלת מענה לשאילתות.
 
הבעיה היא, שרבים מנסים לנצל אל האלגוריתמים של גוגל ולבצע מניפולציות כאלה ואחרות על התוצאות על מנת לקדם אתרים ספציפיים במעלה התוצאות, ולא תמיד בדרכים אתיות, בלשון המעטה. גוגל כמנוע חיפוש, מנסה להילחם בשיטות ה"לא כשרות" הללו ולמעשה משחקי החתול והעכבר בין גוגל והספאמרים נמשכים מאז שהוקמה החברה, ולא נראה שזה הולך להפסיק בקרוב, אלא רק לשנות צורה.
 
על כן, גוגל מבצעים עדכונים באלגוריתם שלהם חדשות לבקרים, חלק מהשינויים מורגשים מיידית (בעיקר עדכונים מסיביים כמו "פנדה" או "פינגווין" אבל רוב העדכונים הם מינוריים (יש מאות אם לא אלפים כאלו בשנה).
 
לכן, כל מי שבוחר לעבוד באופן בלעדי בגישה של מניפולציה על גוגל במטרה "לתחמן את המערכת", ולא לבצע קידום באמצעות תוכן חריף וממוקד, נידון מראש לכישלון ולמלחמות אינסופיות עם גוגל ומקדמים אחרים.עם זאת, חשוב לסייג ולציין כי ניתן בהחלט לראות תוצאות גם בעזרת שיטות כאלו, אך הדבר ידרוש ניהול סיכונים (שכן תמיד יש סיכוי שהאתר יענש ויוסר מהאינדקס), תחזוקה אינסופית ובאופן כללי לא מומלץ למי שעובד מול לקוחות או רוצה לנהל עסק אמיתי שישרת אותו בהמשך שנים קדימה.

אז מה הפתרון?

הפתרון הוא לייצר תוכן ברמה הכי גבוהה שאתם יכולים, ובסופו של דבר לבנות קהילה. גוגל אוהב אתרים שהם מותגים ושיש להם קהל אוהדים. התוכן שאתם מייצרים צריך לשרת 90% את הגולש ו-10% את גוגל. 

מה זה אומר? הכוונה היא לכתוב תוכן שקודם כל מיועד לאנשים ועונה על שאלות שמעניינות אותם. רק לאחר מכן, ניתן לשלב אלמנטים של SEOכמו מילות מפתח, כותרות משנה וכיוצ"ב, על מנת לעזור לתוכן להיות קצת יותר ידידותי למנועי חיפוש.למידע נוסף על שיווק באמצעות תוכן.

שאומרים תוכן, אגב, זה לא חייב להיות רק טקסט. למרות שמבחינה טכנית גוגל מתבסס עדיין ברובו על טקסטים ובמקרים מסוימים הם הכרחיים לקידום, אבל תוכן יכול להיות גם תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקות למיניהן, כלים מעניינים (לדוגמא - מחשבונים פיננסים, כלים להשוואת מחירים כמו זאפ וכו') או תוכן שישרת מספיק אנשים בצורה טובה ויגרום להם לשתף ואף לקשר לאתר בצורה טבעית.

 כאשר גוגל מזהה שאתה מותג, הוא יהיה הרבה יותר סלחן והאתר יהיה הרבה יותר חסין לעדכונים כאלה ואחרים. גוגל מזהה שהאתר שלך מותג בתחומו בכמה דרכים:

  • קישורים המפנים אל האתר עם טקסט עוגן (Anchor text) על שם האתר
  • חיפושים בגוגל על שם האתר
  • אזכורים ברחבי הרשת (כן, גם ללא קישור)
  • פרופילים חברתיים חזקים המשויכים לאתר
  • ועוד…

לסיכום

על מנת לבנות מותג מצליח ברשת צריך להשקיע בתוכן. השקעת האנרגיות שלכם בתוכן ושיפור האתר, היא ניצול הרבה יותר חכם של האנרגיה שלכם לטווח הארוך, מכיוון שלשם גוגל מכוונים, בין אם בצורה אלגוריתמית ובין אם בצורה ידנית. עליכם ליישר קו עם האינטרסים של גוגל (שזה בעצם גם האינטרס של הגולשים) ולא לנסות לתחמן כל הזמן כי במשחק הזה בסופו של דבר תפסידו.

השקעה שכזו יכולה לקחת לא מעט זמן ודורשת סבלנות, אך ניתן לשלב גם מקורות תנועה מידיים יותר כמו פרסום בגוגל / פייסבוק ואחרים. כמובן שלכל סוג של עסק צריך לתפור אסטרטגיה ספציפית בהתאם לנושא וקהל היעד.


פוסטים קשורים

מה צריך משווק דיגיטלי למציאת עבודה

מה צריך בוגר קורס דיגיטל בשביל למצוא עבודה?

אור פיאלקוב
הסיבות ללמוד שיווק דיגיטלי

כל הסיבות ללמוד שיווק דיגיטלי (ולא כי "בא לי")

איתמר מרילוס
digital-marketing

תחום השיווק בדיגיטל - מוגזם או מקבל את הערכה הראויה לו?

סער כהן
קידום אתרים

דגשים חשובים לקידום אורגני בשנת 2021

דניאל זריהן
×
רוצה לשמוע עוד?
botpixel

* יש להזין שם מלא

* יש להזין מספר טלפון

* יש להזין כתובת אי-מייל

מדיניות הגנת הפרטיות

X לקבלת
סילבוס
שיחה
צ'ט
לפרטים