מי מאיתנו לא שמע על פוטושופ? ה-תוכנה לעריכת תמונות. בני נוער בגיל 15 מכירים וגם אנשים מבוגרים יותר שעברו לימודי עיצוב גרפי יודעים על מה מדובר. החברות הגדולות ביותר בעולם משתמשות בה באופן תדיר, בין אם ללטש את תמונות הפרזנטורים והמוצרים שלהם, או לערוך חומרי שיווק.. פוטושופ נוצרה עוד בתחילת שנות ה-90 על-ידי חברת Adobe, אשר עם השנים פיתחה עוד שלל של תוכנות לשימושים שונים בעולם העיצוב הגרפי וכו'. 

שבירת מיתוס קטנה 

את מרבית העיצובים הדיגיטליים שאנו רואים באתרי אינטרנט וברשתות השונות, בפייסבוק, אינסטגרם וכו׳, וכמו כן עיצובי הפרינט השונים, מגזינים, ספרים או חומרי שיווק מודפסים- לא מבצעים במלואם בפוטושופ.

קצת סדר בעניינים – מה השימוש של כל אחת?

גם אני בעצמי, לפני כמה שנים, הייתי בטוח שהתוכנה היחידה והבלעדית לעיצוב גרפי היא פוטושופ. לא משנה אם מדובר בפרסומת החדשה והענקית של רנואר באיילון או במודעות ממומנות שמופיעות לנו על הפיד בפייסבוק של נייקי. אבל מאז שנכנסתי לתעשיית הדיגיטל, לפני כ-4 שנים בערך, למדתי דרך המעצבים המוכשרים שהכרתי ואנשי הארט, שישנם שימושים רבים לפוטושופ. אבל הם הסבירו לי שאני טועה, וקיימות שתי תוכנות ושחקניות ראשיות שלא פחות חשובות ושימושיות מפוטושופ – אינדיזיין (InDesign) ואילוסטרייטור (Illustrator). כמו כן - גם התוכנה XD הולכת וצוברת תאוצה בתחום זה, שבעזרתם ניתן לבנות אילוסטרציות שונות של אתרים ואפלקציות.

פוטושופ – Photoshop – 

לא לחינם השם שלה הולך לפניה, זוהי התוכנה המובילה ביותר לעריכת תמונות לדיגיטל ולדפוס. כל מעצב גרפי ברחבי העולם, לא משנה אם הוא פרילנס צעיר או סניור בעל וותק של עשר שנים במשרד פרסום – כולם משתמשים בה. להערכתי, אין כמעט תמונה שאתם רואים כיום, לא משנה איפה, בין אם זה בקטלוג מוצרים שקבלתם בדואר או פוסטר בבית הקולנוע – כולם עברו עריכה מעמיקה על-ידי מעצב גרפי שהשתמש בפוטושופ.

לצורך ההמחשה, נכון התמונות היפיפיות שאנחנו רואים אצל ענקיות מתחום המזון, כמו מקדונלד'ס, בורגר קינג ועוד? אז תתפלאו לשמוע, הם הכינו את ההמבורגר היפה בתבל, יחד עם הלחמניות הכי יפות שהם מצאו, בשילוב הבצל והעגבניות הטריים ביותר. כשכל זאת צולם על-ידי מצלמה בשווי עשרות אלפי שקלים. אבל לאחר עיבוד, ההמבורגר נראה קצת הרבה פחות טוב מבמציאות, ולשם כך – הוא עובר המון שינויים בפוטושופ. 

ובמקום לדבר (או לכתוב, ליתר דיוק), בואו נראה לכם מה מקדונלד'ס העלו בעצמם לפני מספר שנים לחשבון היו-טיוב שלהם:

אילוסטרייטור –Illustrator –

זוהי התוכנה הטובה והאיכותית ביותר ליצירת גרפיקה וקטורית. מהי גרפיקה וקטורית?

גרפיקה וקטורית היא שיטה לתיאור תמונה דיגיטלית באמצעות וקטורים, המשמשת בגרפיקה ממוחשבת. – ויקיפדיה.

גרפיקה וקטורית זוהי גרפיקה שאינה מבוססת על פיקסלים, אלא על ציר ה-y וה-x, בדיוק כמו וקטורים במתמטיקה. תמונה עשוי בבסיס שלה, עוד משלב המצלמה כפיקסלים. ולכן היא לעולם לא תוכל לגדול לגדלי ענק, אלא אם כן באמת יצלמו אותה בעזרת הציוד המתאים. אבל כשאנחנו מדברים על גרפיקה וקטורית, כגון תמונה מצוירת, שעוד מבעוד מועט צוירו באילוסטרייטור, יהיה ניתן להגדיל אותן כפי שאנחנו רוצים.

בנוסף לכך ויש שיגידו שהשימוש העיקרי שלה הוא בעולם הדיגיטל, בעיקר ליצור לוגואים, עיצובים למודעות שונות בפייסבוק, כרטיסי ביקור, פליירים, אריזות למוצרים, כריכות, מפות ועוד. זהו כלי חשוב ביותר, בהתחשב בעובדה שמרבית מהתוכן שאנחנו מייצרים בימים אלו, במיוחד בענפי השיווק, הפרסום וההייטק, נועדו לדיגיטל.  ובנוסף לכך, ולא פחות חשוב, חלק נכבד מן העבודות הטיפוגרפיות מבוצעות בעזרת אילוסטרייטור.

סרטון קצר שבו מראים כיצד מייצרים לוגו בעזרת Illustrator 

אינדיזיין – InDesign – 

תוכנה זו מיועדת לעיצוב ועימוד ספרים, חוברות, מגזינים ולמעשה כל מוצר פרינט (מודפס) מרובה עמודים. כל ספר שתקראו מהעת האחרונה, מגזין חודשי או אפילו סתם עיתון יומי. ככל הנראה עבדו עליו בעזרת אינדיזיין. היתרון הגדול שלה שניתן לעבוד עם מספר בלתי מוגבל של דפים מבלי להעמיס על המחשב (לעומת פוטושופ) ולייבא קבצים ועיצובים שונים מפוטושופ, אקרובט ואילוסטרייטור.

יתרון נוסף וקטנטן שיש לתוכנה - יצירת קורות חיים. לאחרונה חבר טוב ביקש ממנו שאעצב לו את קורות החיים עם קצת יותר סטייל.  אז במקום לנסות למצוא איזה טמפלייט לא מחמיא (בלשון המעטה) של קובץ Word בגוגל. הצלחתי ליצור לו קורות חיים מסוגננים, עם הפונטים שאני רוצה, עם העימוד הנכון ובצבעים שהכי יתאימו לכך (טיפ קטן: גם אז, אל תתפרעו יותר מדי עם קורות החיים, הם עדיין צריכים להיראות מקצועיים ולא מצועצעים מדי).

איך יוצרים קובץ קורות חיים ב-InDesign, אמנם באנגלית, אבל אני מניח שתבינו את הפואנטה

XD - 

XD, מבית היוצר של Adobe, היא התוכנה המושלמת ביותר ליצירת מוק-אפים (הדמיות) ועימוד של אתרי אינטרנט ואפליקציות.  עוד ממש בשלבים הראשונים כשאנחנו רוצים לעצב אתרים, יהיה ניתן לבצע את התכנון הראשוני של המסך. כך שנדע איזה עמוד מוביל לאיזה עמוד, מה כל כפתור עושה ועוד.

היתרון הגדול הוא, שהכל נעשה במהירות, ואם בעבר היה צורך לערוך את כל התסריט של בניית אתר בתוכנות האחרות של Adobe, כיום, בזכות XD, החיים הם הרבה יותר קלים. כך גם שתמיד אפשר לתקן או להוסיף דברים מסוימים לעיצוב האתר או האפליקציה בצורה נוחה יותר.

לאחר מכן, בשלב הבא, יהיה ניתן כבר להמחיש איך הממשק (האתר או האפליקציה) ייראה באופן סופי. כשזה כולל כמובן את המעברים השונים מעמוד הבית לעמודים אחרים, עמודי אודות, פורומים, כניסה ויציאת משתמש וכו'.

מן הסתם, בסוף השלב העיצוב עובר לידי המתכנתים והמפתחים, למזלנו, התוכנה XD עושה חיים קלים גם לצוות הפיתוח והתכנות, בכך שניתן להבין באופן הכי בהיר וברור שיש מה עליהם לעשות, על מנת להבין את החזון של צוות העיצוב בצורה המקסימלית והברורה ביותר.

לעוד כתבות
צ׳אט בוואטסאפשיחהלפרטים והרשמה